Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

"On the road"

Last post 03-23-2006, 8:56 by Eir. 37 replies.
Page 1 of 3 (38 items)   1 2 3 Next >
Sort Posts: Previous Next
  •  01-30-2006, 9:54 292

• Eir is not online. Last active: 04-20-2008, 23:54 Eir
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

"On the road"

Heysan! Jeg har et lite gledesutbrudd å komme med... Dette er jo ordet fritt.

Jeg har virkelig fått fotfeste i Cappelen, og snart skal jeg sende inn historien min til en dame der!! Hun skal lese igjennom alle sidene mine - jeg snakker ærlig! - absolutt alle sammen og vurdere dem... Hvis hun finner ut at jeg har potensial, så skal hun sende manuset videre til literær avedling for å se om de blir "hekta på kroken"!! Gleder meg!! Kanskje dette er min kjangse?

Da Inger-Johanne foklarte meg at det ble litt for mye "å så å så... at jeg ikke skrev oppsumering så særlig bra" skrev jeg om hele den første prologen min, og den er blitt helt uigjenkjennelig... Takker deg Inger-Johanne!

Til alle dere her inne: skriv ned alle ideer, det er lurt. Jeg skrev noen tåpelige pappirhefter for lange tider tilbake. Tror jeg var ni år da jeg skrev dem, men det var egentlig venninna mi som startet det. Hun hadde en oppgave i tredje klasse "Skriv en liten historie" og så var det gjort. Jeg og venninna mi skrev om katter med klær og alskens absurde ideer - krig og inntriger - alt sammen. (har noen av dere lest Kabalmysteriet av Jostein Gaarder? Den er bra, men kanskje litt kjedelig..) Nå har jeg klasket sammen brokker fra kattehistoriene mine og limt dem sammen til det aller første manuset mitt - en fantasy-storry.

Eir

det kommer en dag - i morgen!
  •  01-30-2006, 13:58 294 in reply to 292

• Velvet is not online. Last active: 06-20-2008, 13:55 Velvet
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Re: "On the road"

Yahoo! Så flott da Eir :) Gratulerer så mye.

Fått fotfeste? Har du gitt ut hos cappelen før, eller bare fått god kontakt nå?

Så gøy å høre at noen her inne, rykker fremover i publisherings køen... Gir oss andre et ekstra håp om at kanskje flere her inne kan lykkes :)

•  01-31-2006, 4:46 296 in reply to 292

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Veldig bra Eir, dette er moro Big Smile [:D]

Hold oss oppdatert da!

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  01-31-2006, 11:21 298 in reply to 294

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Velvet: Jeg tok kontakt, gravde etter svar, kom i en god dialog med en dame der igjennom mail.... så jeg vil si at jeg "har fått fotfeste i cappelen" eller kall det "en finger innenfor systemet" om du vil. Jeg har ikke utgitt noe før, så jeg er så spennt!! Gleder meg noe forferdelig! Finner hun dama ut at jeg har potensiale skal jeg be hun om å sende manuset til litterær avdeling... Vil ha responsen først, sjøh!! Hehe, det er litt lurt for da kan jeg på en måte unngå å bli helt nedslaktet hvis det ikke går så bra, og desuten finne ut hva jeg skal gjøre bedre. Men jeg syns det er en glede i seg selv at den dama vil lese manuset mitt og til og med vurdere det. Det er jo en begynnelse - et sted må man nesten begynne da!

Stå på dere andre oxo! Dere kan hvis dere vil...

Eir =)

•  01-31-2006, 12:22 301 in reply to 292

Hei.
    Gralla! Kjempe bra :) Fint at du fekk brug for tipse mitt :)

Lykke te videre!

Lev live mens du kan, det komme isje i reprise.
    Det e bedre å angra på den enn jor enn det enn isje jor.
  •  01-31-2006, 13:33 302 in reply to 298

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Party!!! [<:o)] Re: "On the road"

Eir wrote:

Velvet: Jeg tok kontakt, gravde etter svar, kom i en god dialog med en dame der igjennom mail.... så jeg vil si at jeg "har fått fotfeste i cappelen" eller kall det "en finger innenfor systemet" om du vil. Jeg har ikke utgitt noe før, så jeg er så spennt!! Gleder meg noe forferdelig! Finner hun dama ut at jeg har potensiale skal jeg be hun om å sende manuset til litterær avdeling... Vil ha responsen først, sjøh!! Hehe, det er litt lurt for da kan jeg på en måte unngå å bli helt nedslaktet hvis det ikke går så bra, og desuten finne ut hva jeg skal gjøre bedre. Men jeg syns det er en glede i seg selv at den dama vil lese manuset mitt og til og med vurdere det. Det er jo en begynnelse - et sted må man nesten begynne da!

Stå på dere andre oxo! Dere kan hvis dere vil...

Eir =)

KJEMPEGLAD på dine vegne Eir :)

Tvi tvi videre, og som Morten sa: keep us updated! :)

•  02-01-2006, 12:00 311 in reply to 302

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Nerver

En liten syk og nervøs oppdatering :

Sinssyk nervøs! Nervene er forferdelige.. Noen av dere her inne som har opplevd det samme? Nervene drev meg så langt i går, at jeg tenkte på å trekke tilbake manuset fordi jeg har fått det for meg at det ligner for mye på Ringenes Herre og Harry Potter. (hun skal jo bare lese igjennom manuset og gi meg en tilbakemellding, så egentlig skjønner jeg ikke at jeg er så annspennt!) Da jeg her forleden dag (for flere måneder siden, dette med likheten har ligget som en forbannelse over meg igjennom hele skrivingen) så ringens brorskap på DVD, fikk jeg sjokk av Ringskrømtet på hesten. Hvis dere har sett den cenen der Frodo prøver å unnslippe Ringskrømtene på hest ved elven.... Den ga meg asossiasjoner til Ulveryttere. Klærne til Ulverytterne var sorte og flagrende, hetten falt aldri av, ingen har sett hva hetten sjuler...de rir på en spessiel type ulver, Yennaulver faktisk, men det er uinteressant... de jakter evig på det de vil ha helt til døden setter en stopper for dem... Likt? Huff... Jeg er veldig opptatt av at mine personer i manuset ikke skal ligne på verken Frodo eller noen andre, så jeg er så redd for at hun dama kommer til å si "det ligner for mye på H.Potter og Ringenes Herre"...

Jeg høres sikkert dum ut nå. Sikkert bare patetisk oxo, det vedder jeg på..... Idea [I] Overreagerer jeg bare?

Eir

•  02-01-2006, 12:35 314 in reply to 311

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Re: Nerver

Tror ikke du skal tenke så mye på om det kan være små ting som likner på harry potter, eller ringenes herre. Klart folk husker de bøkene godt, siden de er blitt "slagere" i sin sjanger.... men hvilken bok i verden har ingen verdens likheter med andre beskrivelser i andre bøker? Ta f.eks krimbøker... Jeg er sikker på at hver mulig måte å beskrive hvordan en person dør på, er skrevet minst en million ganger.. Noen er dømt til å likne på hverandre etterhvert et eller annet sted i boka, men jeg tror ikke de fleste sammenlikner slik. Temaet i boken handler jo ikke om det samme...

my 2 cent..

•  02-02-2006, 9:51 319 in reply to 314

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Re: Nerver

Svaret ditt gjorde meg beroliget, og det er fint. (Desuten er jo ikke inspirasjon noen forbrytelse?) Som du sier så er noen manus dømt til å ligne på hverandre etterhvert et sted i boka. Det var fint å høre det, for da vet jeg at jeg ikke skal ta likhetene så forferdelig høytidelig... Takk!

Eir.

•  02-08-2006, 10:13 350 in reply to 314

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Advarsel! Kjedelig innlegg om utfordringen ved å skrive bok!!!

Dama i Cappelen sier at hun trenger ca to uker eller mer på å lese igjennom sidene mine. Det sa hun for ca to uker siden så nå kan jeg vente meg svar snart!!! ...hehe...

Slakteriet eller litterær avdeling?

Jeg er forberedt på at hun kan slakte manuset mitt ned til ingenting, men det gjør ikke noe. (Det må da være noe bra i det?) Grunnen til at jeg sender det inn, er bare for å kanskje få ha en vaskeekte innbunnet bok i bokhylla som jeg har skrevet, som jeg kan ta ut av hylla, se på, og tenke "alt det der har jeg kommet på selv!". For meg gjør det albsolutt ikke noen ting om det bare blir trykt opp i skarve fem eller to eksempler, bare jeg får et til bokhylla mi... Jeg skriver bare for min egen del - fordi det er arti, jeg prøver ikke å tvinge frem ideer!! Det er bare noe som kommer sånn uten videre. Er sikkert ikke alene om at noen ganger så faller det ned en ide som du bare synes er et blinkskudd, og som du på ingen måte kan la gå fra deg. Du må lissom finne frem pappir og penn på røde rappen fordi du er så redd for å miste ideen, og ikke komme på den igjen... Å når du først har begynt så regner det ned med ideer over deg til hvordan du kan gjøre det bedre, og du må bare fortsette - ellers mister du alle de nye ideene som kom til i lyset av den første!! Så, kommer det ikke noe ideer lengre - da har man behov for pause, og når du tar deg den pausen oppdager du at "oy, der var det enda en idee som bare MÅ med i suppa!" Utfordringen blir å holde skriveprosjektet ved like når du kommer til de kjedelige sidene som bare må være der av en eller annen grunn.

Mange begynner på en ide, men slutter etter tyve sider, hvor handlingen/ideen ikke har begynt enda fordi du må legge grunnmuren først. Det er lissom det som er den lille kneika man først må over. Tolmodighet. Til slutt kommer det verste : Du må binde sammen alle ideene dine til en tråd, men mens du holder på med det, tror du ikke at det dukker opp enda en ide? Dermed blir det to utfordringer med å skrive manus.

1.Tolmodighet til å komme over den første kjedelige kneika

2.Å holde fast på begge endene i historien så den ikke sklir ut. Man må ha klart for seg hvor manuset skal ende, holde fast på den første ideen hvis jeg skal si det enklere. Det blir som å gå opp til overflaten for mer luft slik at du kan se hvilken kurs du har. ...blablabla... *S*

Nok unødvenndig skravling fra meg... *heh* ... Vil bare si, at jeg ser etter mailboksen fremover. Veldig spennende... Kommer garrantert til å skrive resultatet her inne.

Eir =)

•  02-08-2006, 13:43 356 in reply to 350

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Re: Advarsel! Kjedelig innlegg om utfordringen ved å skrive bok!!!

Eir wrote:

Dama i Cappelen sier at hun trenger ca to uker eller mer på å lese igjennom sidene mine. Det sa hun for ca to uker siden så nå kan jeg vente meg svar snart!!! ...hehe...

Slakteriet eller litterær avdeling?

he he... Vi krysser fingre (og tær) for deg vi Eir!

Alle kan jo gi ut sevprodusert bok, så i bokhylla kan jo alle få den (selv meg) *s* Men det er vel noe eget med å få gitt den ut på "ordentlig"... kunne se den står i hylla der i butikken... kanskje høre noe koselig fra noen som har lest den...

Venter spent på neste oppdatering Eir. Tvi tvi :)

•  02-24-2006, 7:03 410 in reply to 356

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Re: Advarsel! Kjedelig innlegg om utfordringen ved å skrive bok!!!

Har du hørt noe mer fra Cappelen Eir?

Tror vi alle er spente på å høre siste nytt :)

•  02-24-2006, 8:19 413 in reply to 410

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Litt mer nytt

Nei, det har blitt litt stille, men nå har jeg sendt henne en mail for å sjekke hvor langt hun har kommet i lesingen sin. Så klart tar det lang tid å gi respons på alle sidene, men hun sa jo faktisk et par uker... ( ? ) Hmm... Er igjennomlesere sånne som sier to uker, men trenger i virkeligheten åtte?

Jeg fortsetter å vokte mail-boksen likevel, men jeg synes hun kunne sakt i fra om hun var halvveis eller færdi med en tredjedel.. dere sjønner hva jeg mener.

Eir

•  02-24-2006, 8:28 414 in reply to 413

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Re: Litt mer nytt

Nå kom jeg på noe. Det er da mer enn en måned siden jeg sendte inn jo! Noen som er kjent med hvor lenge man må vente?

Eir

•  02-25-2006, 0:19 418 in reply to 414

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Re: Litt mer nytt

Nei det aner jeg ikke Eir, men synd du ikke har hørt noe som helst på over 1 måned da...

Ikke det man skal vel være ydmyk og ikke klage, om man er så heldig å få et tilbud som ditt :)

Men jeg ville nok vært passe frustrert nå av forventning, om jeg var i dine sko. hehe

Page 1 of 3 (38 items)   1 2 3 Next >
View as RSS news feed in XML