Jeg tenkte vi kunne gjøre det slikt;
* En gang i uka (vi setter en fast dato) sender vi hverandre det vi har skrevet og i løpet av en uke sender tilbake kritikken våre. Så alle får en kritikk av alle.
*Man kan følge et skjema for å kritikken (se nedenfor)
Eksempel på en kritikk:
Hei!
Jeg har lest novellen din, og syntes den var veldig bra fordi den er velskrevet og spennende.
Grammatikk:
Jeg tror du kunne trenge å friske om reglene om tegnsetting. For eks. - De dro med buss i går. Sa han. Burde skrives - De dro med buss i går sa, han.
Personer:
Jeg likte spesielt måten du beskrev henne på, men jeg syntes du mangler noen detaljer om fjeset hennes, for jeg klarer ikke å forestille meg henne helt i hodet. Kanskje du kunne skrive litt om hvordan personligheten hennes er ved å gjøre kanskje talen hennes litt karakteristisk ? Som - Jeg vet ikke ass' kommer ann på.
Setting:
Du beskriver miljøet veldig bra, jeg likte spesielt det avsnittet om ....men kunne du kanskje korte ned på skildringen i tredje avsnitt? Jeg tror den er for lang og egentlig ikke bidrar til historien noe særlig.
Noe slikt kunne jeg ha tenkt meg det kunne gjøres, men selvsagt kan vike fra skjemaet og skrive rett fra egne tanker. Men jeg vil gjerne at alle sammen begrunner synspunktene sine, og muligens kommer med forslag til forbedring via eksempler.
Så er det dealen!
* Alle kritiser alles tekster en gang i uka.
Første frist til å sende inn en tekst er neste uke dvs 1. mai! Da har alle en uke på lese tekster og kritisere dem, og sende dem i løpet av en uke. Og da begynner neste runde igjen!
Jeg håper det høres greit ut og kom gjerne med forslag!