Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Utgivelse av roman

Last post 01-07-2012, 12:17 by Mangaharra. 21 replies.
Page 1 of 2 (22 items)   1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  •  08-18-2011, 3:14 7279

Utgivelse av roman

Hei.

Jeg er helt fersk i dette forumet, men har fulgt det lenge uten å melde meg inn. Jeg synes det er mange fine ideer og gode skrivetips her, så jeg håper også å kunne delta i dette. 

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen her har erfaring med. Jeg sendte inn en romanidé til et forlag for straks fire måneder siden. Etter nesten tre måneder sendte jeg en mail hvor jeg etterlyste svar. Fikk beskjed om at de beklaget at det hadde tatt litt tid, og at de skulle se på den nå. Nå har det gått en måned, og jeg har fremdeles ikke hørt noe. Kan jeg sende en ny mail og etterlyse svar, eller blir dette sett på som masing? Jeg er litt redd for å mase for mye, slik at det kanskje påvirker vurderingen av boken.

Noen som vet hva jeg burde gjøre? Blir veldig takknemlig for svar. Smile

•  08-18-2011, 8:58 7280 in reply to 7279

• Amber is not online. Last active: 22 Apr 2012, 8:20 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: Utgivelse av roman

Hei og velkommen som innmeldt! Big Smile

Jeg synes godt du kan sende dem en ny mail. Så pass "masing" bør de tåle. De er garantert vant til langt verre. Og hvis ikke, så bør de herdes litt. Fire måneder er lenge å vente på et svar. Er de seriøse, vil de garantert ikke avvise ideen din fordi du ber om å få et svar. Og ved å mase litt, så viser du jo og interesse.

Hold oss orientert om hvordan det går Smile Og lykke til!

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  08-19-2011, 4:39 7281 in reply to 7280

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hei og velkommen Smile

Det kan hende at det tar litt tid fordi de ikke har prioritert en romanide. Vanligvis liker de å få hele manuskript. Eventuelt, dersom du planlegger en serie, et fullt manuskript av bok 1 og en outline med utviklingen av historien og karakterene gjennom resten av bøkene. Hvis du ikke har et fullt manuskript er det vanskelig for dem å se flere ting:

• Skrivestilen din (flyt, humor, organisasjon)
    • Din evne til å sy sammen trådene mot slutten og bygge opp til et klimaks
    • Din evne til å faktisk fullføre prosjektet...

Så alt i alt står du nok mye sterkere, ihvertfall for å bli antatt, dersom du har noe ferdig å presentere.

Når det er sagt, så er nok tiden moden for å komme med en vennlig forespørsel til, og dersom du fortsatt ikke får noen svar innen rimelig tid så er veien vidåpen til neste forlag Wink

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  08-19-2011, 16:01 7284 in reply to 7281

Hei og takk for svar :)

Jeg vet at man vanligvis skal sende inn et helt manuskript, men dette forlaget ba om at man skulle sende inn en ide, samt et par prøvekaptiler, derfor valgte jeg å gjøre det. Hele romanen er for så vidt ferdig skrevet, men valgte å sende inn på denne måten, men siden det er nokså kostbart å skrive ut etter hvert som man får avslag (rundt 200 sider), så valgte jeg å gjøre det på denne måten. Her kunne jeg nemlig sende på mail Smile

Jeg ringte og etterlyste svar tidligere i dag, men fikk beskjed at hun som ahdde med dette å gjøre var sykemeldt.. Så jeg får vel smøre meg med tålmodighet litt lenger Smile

•  08-21-2011, 7:16 7288 in reply to 7284

• Amber is not online. Last active: 22 Apr 2012, 8:20 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Lykke til med tålmodigheten! Wink Blir ideen antatt blir det mange slike tålmodighetsprøver fremover.

Har sett at noen forlag vil ha ideer og beskrivelser av prosjekter heller enn hele manus. Slik slipper de å drukne i papir (noen av oss insisterer jo på å skrive lange romaner Embarrassed), og de kan følge prosjektet tettere under utviklingen av historien. Kan være fordel for både forfatter og forlag.

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  08-21-2011, 14:04 7290 in reply to 7288

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Ja, utsending av manus er tydeligvis noe av det samme som skuespillerne må gjennom når de lusker fra audition til audition, avslag til avslag. Men det skal bare et ja til så har du det på CVen til neste gang, og da blir nok auditionrunden enklere.

Lykke til Smile

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  08-24-2011, 2:43 7302 in reply to 7290

Tusen takk for oppmuntrende ord. Venter og venter fremdeles, men jeg oppdaterer så fort jeg vet noeSmile

•  08-24-2011, 2:52 7304 in reply to 7302

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Ja det må du gjøre. Vi blir jo kjempeglade her på forumet hver gang vi får promotert en forfatterspire opp til ekte, utgitt forfatter Smile

Morten

•  09-26-2011, 5:29 7457 in reply to 7304

Hei igjen.

Jeg har fremdeles ikke mottatt svar fra forlaget. Jeg har sendt mail og etterlyst svar, men uten hell. Jeg har også ringt gjentatte ganger, men får aldri tak i personen som har med dette å gjøre, og ingen av de andre jeg snakker med kan gi et svar på dette. 

Jeg vurderer nå sterkt å sende inn til et annet forlaget. Jeg har ventet i fem måneder, og tålmodigheten min begynner å minske betraktelig. Hva hadde dere gjort?

•  09-26-2011, 5:43 7458 in reply to 7457

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hei,

Jeg ville sendt inn manuset til et annet forlag, og sendt en email til det forlaget du har ventet tålmodig på og gitt dem høflig beskjed om at du nå har sendt inn manuset ditt til neste forlag på lista di.

Morten

.

•  09-26-2011, 8:25 7459 in reply to 7458

Jeg vurderer sterkt å gjøre det. Det virker jo som det er umulig å få et svar av dem. Men så er jeg jo litt nervøs for å gjøre det, hvis det skulle vise seg seinere at dette er et forlag som ville publisert boken min. Men sjansen for det er vel minimal. Sad
  •  11-29-2011, 15:27 7639 in reply to 7459

Et halvt år uten respons er dårlig. Har du fremdeles ikke mottatt svar?
  •  12-25-2011, 15:41 7675 in reply to 7639

Jeg holder for tiden på med litt research ang. det å bli forfatteragent. Hvis dette fører meg noen steder så lurte jeg litt på hva slags interesse det ville vært for en slik agent. Har lest en del om forlag i det siste og det forekommer meg at forlag kan være ekstremt arrogante og lite villige til å lese nye forfattere. Jeg ville lest, og gitt en foreløpig vurdering og så muligens satt profesjonelle selgere på jobben med å få manuskriptet godtatt.
  •  12-26-2011, 3:22 7678 in reply to 7639

Hei

Jeg sendte forlaget en høflig mail hvor jeg ba dem se bort fra manuset jeg hadde sendt dem. Synes det var alt for lang tid å skulle vente i fem måneder. Dette hadde de full forståelse for, og de ønsket meg lykke til videre. 

Har sendt inn manuset mitt til et annet forlag etter dette, men fikk avslag. De hadde ikke anledning til å ta på seg et manus i fantasy-sjangeren, siden forlaget ikke er så stort. Jeg har totalt tre avslag nå, men det er vel egentlig ingenting. Tongue Tied

Skal prøve å få sendt det inn igjen til et nytt forlag etter jul, å bare finne det rette forlaget. Smile 

•  12-26-2011, 3:24 7679 in reply to 7675

Marwin:

Agenter hadde vært supert, men vil vel koste en del? Hvis jeg forstår deg rett: Har du planer om å starte som agent selv? Smile

Page 1 of 2 (22 items)   1 2 Next >
View as RSS news feed in XML