Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Hvilken bok leser du nå, hva handler den om og hva syns du om den?

Last post 09-14-2007, 0:42 by Corvwyn. 18 replies.
Page 1 of 2 (19 items)   1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  •  06-10-2006, 14:29 762

• Zaran is not online. Last active: 07-18-2008, 5:20 Zaran
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 09-19-2005
    • Steinkjer
    • Wannabe

Hvilken bok leser du nå, hva handler den om og hva syns du om den?

Jeg leser The Silent Blade, av R.A. Salvatore. Den er den første i en kvadrogi(eller hva fire bøker heter). Den er en del av den enorme Forgotten Realms-sagaen, og handler som vanlig om Drizzt Do'Urden som reiser rundt sammen med sine følgesvenner, og for å prøve å finne en de mister under veis på reisen. Den handler også om snikmorderen Artemis Entreri som kommer til byen han en gang var undergrunnens konge over, men som nå er forandret, etter alle disse årene...

Så langt er dette en meget tøff bok, men er ikke mer enn 2/5 ut i boken da Smile [:)]

"Life is the Future, not the Past"
  •  06-11-2006, 1:36 763 in reply to 762

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Hvilken bok leser du nå, hva handler den om og hva syns du om den?

Jeg har ikke tid til å lese så veldig mye om dagen, men doboken min for tiden er en selvbiografi av golferen John Daly. Bokprosjektet mitt er en slags "narrative" av en fiktiv person, og å lese en selvbiografi hjelper meg å se hvordan en slik jeg-form (1. person) fortelling skal skrives.

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  06-13-2006, 2:40 766 in reply to 763

• Rebecca is not online. Last active: 14 Oct 2008, 1:56 Rebecca
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 02-23-2006
    • Stavanger
    • Forumist

Leser 'The Eye of The World' av Robert Jordan, jeg. Det er første bok i serien 'The Wheel of Time' (11 bøker til nå). Det går sakte, men i det minste ikke baklengs. Føles nå uansett ut som om jeg aldri kommer til å bli ferdig.. Har ikke noe i mot det, altså, for jeg liker boken meget godt!

-Rebecca

•  06-20-2006, 23:18 777 in reply to 762

• Macbeth is not online. Last active: 30 May 2007, 7:23 Macbeth
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 04-06-2006
    • Oslo
    • Forumist

Siden jeg for tiden befinner meg i Japan har jeg kastet meg over japansk litteratur. Akkurat nå leser jeg "A Personal Matter" av Kenzaburo Oë (nobelprisvinner i litteratur) som handler om hvordan man reagerer på fødselen av en sterkt hjerneskadd unge (Oë fikk faktisk selv en sterkt hjerneskadd unge så han vet hva han skriver om).

Bird, hovedpersonen, går gjennom en selvransakelse og finner ut at livet hans har vært et mareritt av selvbedrag. Det er en sterk bok som river tak i meg og mitt indre, men det er likevel langt ifra den beste japanske boken jeg har lest.

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music." (Nietzsche)
  •  06-24-2006, 0:48 779 in reply to 762

• Eir is not online. Last active: 04-20-2008, 23:54 Eir
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

For tiden er jeg på utkikk etter en personlighet til en karakter i serien min. Jeg har rollen og navnet hans klart, men jeg mangler personligheten, så jeg leter etter en bok som kan gi meg inspirasjon.

Chiobe: Du leste jo en bok om en gutt og et drageegg. Den er jeg veldig intressert i ( ! ) men jeg har ikke klart å finne den på biblioteket. Hvem er forfatteren?!

God sommmer foresten, folkens!

Eir

det kommer en dag - i morgen!
  •  06-24-2006, 10:00 780 in reply to 779

• Chiobe is not online. Last active: 12-05-2008, 4:46 Chiobe
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

Eir: den boka heter Eragon og forfatteren er Christopher Paolini.

alt er mulig, det umulige tar bare lengre tid
  •  06-24-2006, 14:26 781 in reply to 779

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Ja god sommer til alle sammen ja, spesielt til elever, studenter og lærere. Vi andre må jobbe mesteparten av sommeren istedet.... Wink [;)]

Morten

•  06-25-2006, 2:37 784 in reply to 781

• Chiobe is not online. Last active: 12-05-2008, 4:46 Chiobe
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

Morten: Blir vel ikke mye ferie på oss forfattere heller, for det er jo en heltids jobb som ikke er lett å ta ferie fra. Idea [I] Stick out tongue [:P]

alt er mulig, det umulige tar bare lengre tid
  •  06-25-2006, 7:37 786 in reply to 784

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hadde jeg kunnet levd av å være heltidsforfatter så tror jeg at jeg ville ansett det for å være heltidsferie... Du skal vel lete lenge etter et yrke med mer frihet. Har du en dårlig dag så lener du deg tilbake i solen med en bærbar PC og surfer internett. Eller gjør research som det heter på fagspråket.

Det hadde vært deilig...

•  07-20-2006, 16:10 812 in reply to 786

Jeg leser "The Beach" av Alex Garland. Den beste boka jeg noensinne har lest. Måten Garland klarer å beskrive det som skjer, gjorde meg helt "Åh, tenk å skrive sånn!" Må si han er mitt forbilde når det gjelder skriving. Boka handler om Rihard som er på backpackingtur i Asia. Han finner ut at alle drar ut med mål å gjøre noe annerledes, men alle ender opp med å gjøre det samme. Boka MÅ leses, særlig av dere med reiselyst. Get inspired, sier jeg bare. Kan leses om og om igjen, og hver gang kan man oppdage nye meninger og tanker. Utrolig!
  •  08-01-2006, 8:35 824 in reply to 780

• Eir is not online. Last active: 04-20-2008, 23:54 Eir
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Takk, Chiobe. Mye lettere å finne boka på biblioteket når man kan gå etter forfatternavnet... Bibliotekarene har jo ikke nødvendigvis lest boka jeg spørr etter.

(har ikke vært logget inn før nå p.g.a sommerferien, men OY som tallet på forum-medlemmene har skutt i været!)

Den boka jeg leser nå, er ringenes herre - på engelsk. Jeg mener at for å lære om forfatterens skrivetekknikker, (akkurat som å finne intressate deler til en personlighet) så må en nesten lese den på orginalspråket, for jeg mener at om man leser en oversatt bok av en vilken som helst forfatter, så leser man ikke forfatterens språk, men oversetteren - og det er store forskjeller mellom norsk og engelsk setningsoppbygging (om man da ikke oversetter setningene i hodet over til engelsk rett fram)

Vel-vel ... Tolkien (og alle hans verk) har vel blitt debatert opp og ned i mente til de grader og så grunndig at det ikke er noe vits i å si noe spessielt om trillogien hans annet enn: Les den, om du ikke allerede har gjort det.

Grunnen til at jeg har valgt å lese den, er at Tolkien har en egen evne til å beskrive stedene i Middel-Earth så levende, og det er, etter min mening - en veldig viktig del av ordet forfatter.

Eir

det kommer en dag - i morgen!
  •  10-15-2006, 23:35 1014 in reply to 762

Jeg leser...

Jeg leser sjelden bare en bok:p Nå leser jeg: Marley som handler om verdens "verste" hund, en skikkelig koselig bok om en manisk hund med mye kjærlighet:) Jeg lovet deg aldri en rosehage som handler om ei jente med en veldig stor grad av schizofreni, handlingen foregår på 50 eller 60 tallet og vindens skygge som handler om en spansk gutt, litteratur og en forfatter der handlingen er lagt til 40 tallet.

Lev live mens du kan, det komme isje i reprise.
    Det e bedre å angra på den enn jor enn det enn isje jor.
  •  10-17-2006, 11:49 1033 in reply to 1014

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Jeg leser...

Jeg leser nå "Refactoring: Improving design of existing code" og skal straks begynne på "Test Driven Development in .Net".

Er det flere enn meg som føler at de er tilbake på skolebenken for tiden?

•  08-23-2007, 4:51 1320 in reply to 1033

Akkurat no leser eg strengt tatt tre bøker. Det vil sei ate g bytter litt på og har tatt pause i ei bok medan eg har funne andre eg vil lese.

Bøkene:

Jonathan Strange & Mr. Norell - Susana Clark

Legends of Dune: The Machine Crusade - Kevin J. Anderson & Brian Herbert

A Brave New World - Aldous Huxley

Clark boka er ganske merkelig skrevet. Den er Skrrevet slik som man tenker engelske "gentlemen" ville fortalt ei historie. Men den har begynt å bli litt spennede nå.

Dune er jo uansett korleis ein vender og vrir på det, heilt fantastisk. Eg las første boka for mange år sida, og har slukt resten av dei rått... Kanskje ikkje 4. og 5. bok i den originale serien, men resten i allefall.

Huxley skreiv denne boka i 1932 og eg må ærleg innrømme at det er litt skremmande å lese at ein person kan tenke opp slikt. Dette er eit godt motargument til kloning av mennesker.

Når Huxley er utlest kjem eg til å begynne å lese pensum for alvor... Kan ikkje ha noko av slækking når ein har studier å studere. 

The general who advances without coveting fame and retreats without fearing disgrace, whose only thought is to protect his country and do good service for his sovereign, is the jewel of the kingdom. -Sun Tzu-
  •  08-24-2007, 15:02 1325 in reply to 1320

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg har akkurat lest ferdig "Kafka på stranden" av Haruki Murakami. Merkelig bok. Den var engasjerende og lettlest, men den lar noen tråder henge løse. Den er mer en tankevekker enn en veldig god historie. Ville nok gitt den terningkast 4.
Page 1 of 2 (19 items)   1 2 Next >
View as RSS news feed in XML