Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Når en mangler inspirasjon

Last post 10-20-2006, 5:30 by Morten. 7 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  10-15-2006, 0:51 1011

Når en mangler inspirasjon

Ofte hender det at jeg har sååå lyst å skrive men aner ikke hva. Kanskje endel av dere også har det slik. På skolen når vi fikk utdelt oppgaver var det alltid greit å skrive, derfor tenkte jeg at det kanskje kunne være gøy å lage en tråd med skriveoppgaver. Her er vertfall noen (noen er hentet fra norskboka mi mens andre har jeg laget selv).

• Finn et bilde, helst med rom for tolkning, og skriv ei novelle ut fra det du ser
    • Skildr et bilde
    • Skriv ei novelle med setningen: "Så stakk hun kritet ned i halsen hans". (tro det eller ei den er fra norskboka)
    • Finn en avisartikkel og skriv den om til ei novelle eller en lengre tekst
    • Skriv ei novelle med frempek (begynn med noe som gir forventinger)
    • Skriv en tekst om et rom(hva har skjedd der ol)
    • Finn ei novellesamling du liker og skriv ei novelle som hadde passet inn der
    • Skriv slutten på en annens novelle som du liker 

Lev live mens du kan, det komme isje i reprise.
    Det e bedre å angra på den enn jor enn det enn isje jor.
  •  10-18-2006, 9:55 1035 in reply to 1011

• Macbeth is not online. Last active: 30 May 2007, 7:23 Macbeth
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 04-06-2006
    • Oslo
    • Forumist

Re: Når en mangler inspirasjon

Her er to fine oppgaver jeg har prøvd med hell på ei skrivegruppe:

1. Beskriv en liten ting i leiligheten din. Bruk masse detaljer slik at andre kan forstå hva du skriver om uten å ha sett tingen.

2. Skriv om noe med en tone/følelse som i utgangspunktet ikke passer til tingen - f.eks. melankolsk om kjøleskapet.

Jeg fikk en ide så jeg føyer det på her:

Hva med å starte med slike øvelser her på Forfatterforumet? Er det noen som blir med på det? Vi kunne for eksempel ha en øvelse hver 14. dag. Så legger vi ut det vi har skrevet her og alle som bidrar kommenterer kjapt det de andre har skrevet. Poenget er ikke å skrive noe utrolig bra, men å øve seg opp i kreativ skrivning. Jeg synes vi bør være minst tre stk for at det er noe vits. Noen interesserte? Noen kommentarer?

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music." (Nietzsche)
  •  10-18-2006, 12:39 1038 in reply to 1035

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Macbeth,

Jeg kunne tenke meg å prøve. Det ville i såfall være første gang jeg gjør noe organisert. Smile

Bare pass på at oppgavene er overkommelige i størrelse...

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
    Filed under: ,
  •  10-19-2006, 1:35 1039 in reply to 1038

Jeg blir med, høres intresant ut og gøy. Men kan vi vente til desember? Den konkuransen er jo nå i november....

Lev live mens du kan, det komme isje i reprise.
    Det e bedre å angra på den enn jor enn det enn isje jor.
  •  10-19-2006, 6:07 1040 in reply to 1039

• Rebecca is not online. Last active: 14 Oct 2008, 1:56 Rebecca
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 02-23-2006
    • Stavanger
    • Forumist

Er med jeg også! ^_^
  •  10-19-2006, 8:17 1041 in reply to 1039

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Inger-Johanne,

Det er ikke meg som er sjefen her, men jeg tror nok at å være med i NaNoWriMo i November fritar deg for andre skriveoppgaver i den perioden.

Filed under:
  •  10-20-2006, 3:48 1043 in reply to 1041

• Macbeth is not online. Last active: 30 May 2007, 7:23 Macbeth
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 04-06-2006
    • Oslo
    • Forumist

Kreativ øvelse 1

Flott! Dette var ikke verst. Da er vi fire. Gleder meg allerede Smile

Det er vel ingen som er sjef? Eller kanskje heller: alle er sjefer! Derfor spør jeg dere: Går det kanskje an å skrive øvelsen inn i NaNoWriMo? Det kan sikkert gjøres på en kreativ måte, eller? I så fall kan du jo være med i november også. Og hvis det er en gang (eller flere ganger) man ikke får levert inn noe så går jo det greit.

Jeg foreslår derfor at vi begynner nå og har første frist om 14 dager, dvs. fredag 3. november (eller passer fredager dårlig?). Jeg foreslår øvelse nå, også er det fritt frem å foreslå øvelser senere (hvis ingen har forslag skal jeg alltids komme med noe Geeked). Jeg er ikke sikker på hvor vi skal legge ut øvelsene, dvs. hvilken mappe vi skal bruke. Hva sier dere? Du, Morten bør vel ha en mening her.

Når det gjelder lengde og form, bør vi holde oss til maksimum 500 ord (synes jeg) og formen er åpen så lenge det ikke spesifiseres i oppgaveteksten. Er dere uenige eller har andre kommentarer kom med dem!

Ok,
    Kreativ øvelse 1: Regndråpe

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music." (Nietzsche)
  •  10-20-2006, 5:30 1044 in reply to 1043

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Kreativ øvelse 1

Jeg kan lage et underforum hvor vi kan poste disse øvelsene og diskutere dem. Jeg ser for meg at vi da bare bruker datoen for deadline som heading på hver tråd der. Det burde bli oversiktlig og fint.

Morten

[EDIT]

Jeg har nå laget et underforum under kreativitetsforumet. Jeg har også lagt inn "bruksanvisning" og første oppgave. Jeg kommer til å "pinne" oppgavetrådene slik at de ligger øverst til enhver tid, og så lar jeg det være åpent for fri diskusjon i tillegg... Håper dette funker. Tilbakemelding mottas med takk...

Filed under:
View as RSS news feed in XML