Hei Inger-Johanne,
Nei, jeg vet ikke om noen slike bøker på norsk. De er nok for billige og rettet mot et for smalt marked. Prisene på disse bøkene er fra 7-15 dollar for de fleste av dem, pluss litt rabatt hos Amazon. Da må man selge noen bøker før det blir lønnsomt med oversetting.
Det finnes vel et par bøker om skriving på norsk, men de har en helt annen tone enn de amerikanske. De amerikanske er fulle av pep talks og motivasjonstaler (You can do it), sammen med en varierende grad av gode tips. De norske bøkene har vært mer av typen: "Jeg er en stor forfatter, og her er min historie om helvetet jeg har gått gjennom og lyset jeg så", istedet for nyttige tips for å komme videre med egen skriving. For ikke å snakke om at det som regel ligger undertoner av "dette her krever sin mann, så det er kanskje ikke så lurt at du prøver" i de norske i motsetning til pushingen mot å klare ting selv som ligger i de amerikanske...
Så jeg anbefaler deg å gå innom Amazon.com (Bøker om skriving
), bestille et par av de billige bøkene som omtaler de emnene du føler for der og da, og sette av god tid på do i ukene fremover...
Morten
“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”