Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Letteste vei å gå for en journalistspire?

Last post 03-26-2007, 11:13 by Morten. 5 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  03-08-2007, 12:56 1178

• Fedda is not online. Last active: 03-08-2007, 12:57 Fedda
    • Top 100 Contributor
    • Joined on 03-09-2007
    • Wannabe

Letteste vei å gå for en journalistspire?

Heisann!

Jeg drømmer (som mange andre, sikkert) om å en gang bli journalist (eller redaktør) i en avis/ et blad/magasin. Jeg skal snart ut i det vanskelige livet som vidergående-skole elev, men er litt usikker på hvilken linje jeg skal gå. Derfor - hva er den beste linja å gå for en som vil bli journalist?

Jeg har selv tenkt på enten studiespesialisering (noe som jeg egentlig ikke er så gira på), eller Medier og Kommunikasjon. Hva bør jeg velge (av alle - ikke bare disse to) når jeg vil bli journalist?

Er fullstendig klar over hvor vanskelig det er å komme inn på en journalisthøyskole (hvis det er det det heter) - det er faktisk det vanskeligste i Norge. Men selv om jeg ikke kommer inn der, kan jeg allikevel bli journalist vil jeg tro.

Men, for å repetere meg selv: hva er den letteste veien å gå for en journalistspire?

Filed under: , ,
  •  03-08-2007, 14:35 1179 in reply to 1178

• Rebecca is not online. Last active: 14 Oct 2008, 1:56 Rebecca
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 02-23-2006
    • Stavanger
    • Forumist

Re: Letteste vei å gå for en journalistspire?

Hei,

Jeg ville kanskje anbefalt Medier og Kommunikasjon, eller enkelt og greit allmennfaglig...

Regner med du har vært på yrkesmesser? Jeg var på en nylig nå, men jeg så ikke noe spesielt for journalistikken, egentlig.

Jeg kan ikke hjelpe så mye dessverre, for jeg er bare niendeklassing selv :b

Men ta en titt på hva Dagbladet sier: http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/24/394262.html

Lykke til!

Mvh,

Rebecca

•  03-09-2007, 9:16 1182 in reply to 1178

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Heisann,

Jeg vil tro at dersom du får generell studiekompetanse gjennom å gå en kommunikasjonslinje så ville jeg gjort det. Helt klart.

En ting du bør tenke på og gjøre noen undersøkelser rundt er å gå journalistutdanning i utlandet. Sverige, Danmark, England, USA og Australia er jo aktuelle kandidater. Her kan du språket godt nok til å få en fullgod media utdanning. Det er sant at journalistutdanning er utrolig vanskelig å komme inn på i Norge. Når jeg gikk ut videregående så var det veterinærutdanningen som var så skyhøy. Der var snittkravet til karakterer høyere enn høyeste karakter. Det betydde i praksis at det var umulig å gå direkte fra skolen til veterinærhøyskolen. Man måtte ut i arbeid i ihvertfall et år.

For å være ærlig så tviler jeg på at den norske journalistutdanningen er noe bedre enn i andre land. Det er bare at man ikke bygger ut nok skoleplasser, så det blir trangt å komme inn. Så tenk litt på det med utlandet. Det skader ikke å gjøre noen undersøkelser ihvertfall ;-) (og tenk på hvilke fordeler du vil ha når du skal ha jobb her hjemme hvis du etter 5 år i f.eks. USA behersker engelsk så godt som du da vil gjøre. Rett i TV-jobb, tenker jeg... ;-)

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  03-12-2007, 4:40 1185 in reply to 1178

• Macbeth is not online. Last active: 30 May 2007, 7:23 Macbeth
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 04-06-2006
    • Oslo
    • Forumist

Jeg tror både studiespesialisering og Medier og kommunikasjon er gode valg. Hvis du ikke er "så gira" på det første vil jeg anbefale det andre. Men sjekk gjerne ut hvilke *** osv de underviser i (sjekk ut www.vilbli.no eller spør en lærer) så du får et bedre grunnlag for å gjøre et godt valg.

Når det er sagt, er jeg selv veldig skeptisk til journalister og sier som Oscar Wilde: "Its failings notwithstanding, there is much to be said in favor of journalism in that by giving us the opinion of the uneducated, it keeps us in touch with the ignorance of the community."

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music." (Nietzsche)
  •  03-25-2007, 17:16 1211 in reply to 1178

• Velvet is not online. Last active: 06-20-2008, 13:55 Velvet
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Hei Fedda.

Er jo en gammel post detta her, men kanskje du sjekker forumet innimellom likevel. :)

Anngående utdanningen for å bli journalist aner jeg ikke noe om, så skal ikke uttale meg om den.

Men det er så mye du kan gjøre før du en gang er ferdig med utdanningen din (hva den enn blir). Hadde jeg vært deg, og hatt et oppriktig ønske om å bli journalist ville jeg gjort alt i min makt for å være sikker på at når utdanningen var ferdig - så ville en jobb allerede vært nesten i boks.

Hvordan skal jeg få til det, spør du nok deg selv. Da kan jeg bare svare: Med masse masse gratis jobbing.

Mange små aviser og magasiner tar gladlig imot reportasjer og stoff for å fylle opp. For å ha større sjangs å få det på trykk, bør du tilby at du ikke vil ha noe for artikkelen/reportasjen i begynnelsen. At det eneste du vil ha er navnet ditt trykt under stykket. Det er ikke så sikkert at det blir lett å få den første avtalen i boks, så det vil hjelpe om du har en allerede spennende reportasje/artikkel å vise frem når du legger frem tilbudet. Ord fra munn er billig - ferdig arbeid på ark viser hva de kan få helt gratis. :) Når du endelig får napp og får trykt noe du har skrevet, så noter sirlig opp når, hvor, blad/avis nummer osv og sikr deg en kopi av stykket/artikkelen på trykk. Jo flere ganger du kan få noe på trykk, jo flere artikler/reportasjer har du å refferere til at du har fått på trykk før. Snart blir det lettere å lettere å få ting trykt, siden du har noe å vise til.

Personlig kjenner jeg 2 som startet sin journalist karriere på denne måten. De jobber begge som journalister den dag i dag, og det selv uten å ta noen utdanning for det. De hadde andre jobber, mens de opparbeidet seg noe å vise frem. (Slik at noen turde å satse på dem, og gi dem den første jobben som journalist.)

Kanskje man må ta til takke med et lite vikariat eller en sommerjobb først, men slike korte jobber tar seg fint ut på søknaden man skal sende til neste sted. :)

Jeg sier ikke her at du ikke bør utdanne deg. Utdanning er alltid bra det, selv om arbeidserfaring kan veie vel så mye hos mange arbeidsgivere. Det jeg prøver å få frem, er hvor mye du kan oppnå ved siden av selve utdanningen din.  

Uansett hvordan veien blir frem til du får jobb, ønsker jeg deg lykke til.

PS! Fremtiden din er hva DU gjør den til!

:)

•  03-26-2007, 11:13 1220 in reply to 1211

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hør hør... Smile
    Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
View as RSS news feed in XML