Hei Fedda.
Er jo en gammel post detta her, men kanskje du sjekker forumet innimellom likevel. :)
Anngående utdanningen for å bli journalist aner jeg ikke noe om, så skal ikke uttale meg om den.
Men det er så mye du kan gjøre før du en gang er ferdig med utdanningen din (hva den enn blir). Hadde jeg vært deg, og hatt et oppriktig ønske om å bli journalist ville jeg gjort alt i min makt for å være sikker på at når utdanningen var ferdig - så ville en jobb allerede vært nesten i boks.
Hvordan skal jeg få til det, spør du nok deg selv. Da kan jeg bare svare: Med masse masse gratis jobbing.
Mange små aviser og magasiner tar gladlig imot reportasjer og stoff for å fylle opp. For å ha større sjangs å få det på trykk, bør du tilby at du ikke vil ha noe for artikkelen/reportasjen i begynnelsen. At det eneste du vil ha er navnet ditt trykt under stykket. Det er ikke så sikkert at det blir lett å få den første avtalen i boks, så det vil hjelpe om du har en allerede spennende reportasje/artikkel å vise frem når du legger frem tilbudet. Ord fra munn er billig - ferdig arbeid på ark viser hva de kan få helt gratis. :) Når du endelig får napp og får trykt noe du har skrevet, så noter sirlig opp når, hvor, blad/avis nummer osv og sikr deg en kopi av stykket/artikkelen på trykk. Jo flere ganger du kan få noe på trykk, jo flere artikler/reportasjer har du å refferere til at du har fått på trykk før. Snart blir det lettere å lettere å få ting trykt, siden du har noe å vise til.
Personlig kjenner jeg 2 som startet sin journalist karriere på denne måten. De jobber begge som journalister den dag i dag, og det selv uten å ta noen utdanning for det. De hadde andre jobber, mens de opparbeidet seg noe å vise frem. (Slik at noen turde å satse på dem, og gi dem den første jobben som journalist.)
Kanskje man må ta til takke med et lite vikariat eller en sommerjobb først, men slike korte jobber tar seg fint ut på søknaden man skal sende til neste sted. :)
Jeg sier ikke her at du ikke bør utdanne deg. Utdanning er alltid bra det, selv om arbeidserfaring kan veie vel så mye hos mange arbeidsgivere. Det jeg prøver å få frem, er hvor mye du kan oppnå ved siden av selve utdanningen din.
Uansett hvordan veien blir frem til du får jobb, ønsker jeg deg lykke til.
PS! Fremtiden din er hva DU gjør den til!
:)