Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Harry Potter

Last post 05-10-2007, 14:26 by Rebecca. 7 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  03-08-2007, 14:55 1181

• Rebecca is not online. Last active: 14 Oct 2008, 1:56 Rebecca
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 02-23-2006
    • Stavanger
    • Forumist

Harry Potter

Jeg har hengt meg opp i den reklamen på dette forumet nå, og gleder meg litt mer til den syvende boka kommer ut hver gang jeg ser den. Jeg er ikke helt hypp på Potter-bøkene, lenger, men den må jo leses, slik som alle de andre!

Harry Potter var vel den serien som først fikk meg til å begynne å virkelig like bøker, og å ville lese og skrive masse. Jeg har lest alle bøkene ørten ganger, selv om jeg ikke har lest i noen av dem på over et år nå. Rowling er gjerne litt oppskrytt, men hun skriver bra uansett. Som lita pleide jeg å drømme at jeg lå på sengen og leste i Harry Potter, så jeg fant på en masse ting som kunne ha hendt, men så hendte de aldri. Jeg ble alltid litt skuffa da jeg fant ut at det ikke var sant.. I tillegg gikk jeg jo rundt og håpte på å få ei ugle med brev om at jeg hadde kommet inn på Galtvort inn vinduet den dagen jeg fylte elleve, men det skjedde heller ikke...

Hvem har egentlig tenkt å lese den siste boka, og på hvilket språk? Selv er jeg for utålmodig til å vente på den norske versjonen.. Jeg er i England når den kommer ut, så da blir'e rett til butikken Big Smile

Min favorittbok er Harry Potter and the Order of the Pheonix.. Den er lang, og har vel egentlig det mest spennende innholdet. Det skjer mye tøft, og du får vite mer i den boka enn i de andre, synes jeg.

Hvilken er deres favoritt, hvis dere har lest noen i det hele tatt? Hvorfor er det deres favoritt/hvorfor har dere ikke lest noen av Harry Potter bøkene? Har dere kanskje lest uten å like? I så fall, hvorfor likte dere ikke boka/bøkene?

*** Dette er et lite forsøk på å starte en diskusjon her inne, sånn "hint, hint" ***

•  03-09-2007, 9:25 1184 in reply to 1181

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Harry Potter

Hei Rebecca,

Jeg er en middels stor Harry Potter fan selv, men jeg synes at oversetteren av Harry Potter bøkene,  Torstein Bugge Høverstad, gjør en så sinnsykt bra jobb at jeg foretrekker faktisk å lese bøkene på norsk. Jeg er god i Engelsk og jobber med Engelsk som hovedspråk i nesten alle prosjektene mine, for ikke å snakke om at alle bøkene jeg må lese for å holde faget mitt ved like er på Engelsk. Men det er noe med å kunne lese på norsk som gjør at man kan slappe litt mer av og leve seg litt lenger inn i innholdet.

Jeg må innrømme at jeg hadde en ganske lang pause i skjønnlitteraturlesing før jeg begynte å lese den første Harry Potter boka på do... Det var litt tilfeldig må jeg innrømme. De to første bøkene hadde kommet i hus fordi kona mi hadde fått dem i bursdagsgave av en venn. Men når jeg først hadde begynt å lese så var det jo helt fantastisk... Jeg ble med det samme imponert over hvor mange "voksne" skriveteknikker hun hadde klart å sy inn i en barnebok, og hvor fengende resultatet ble.

Så min favoritt er bok nummer 1 fordi den vekket min interesse for å lese igjen.

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  03-12-2007, 5:04 1186 in reply to 1181

• Macbeth is not online. Last active: 30 May 2007, 7:23 Macbeth
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 04-06-2006
    • Oslo
    • Forumist

Jeg har ikke lest noen av bøkene fordi jeg er overbevist om at jeg ikke vil like de.

Med fare for å virke nedlatende fortsetter jeg likevel... Jeg er ikke spesielt glad i oppsvingen fantasybøkene har fått. Jeg tror nok bøkene kan være spennende for den yngre garde, men er selv skeptisk til hva man egentlig får ut av å lese de. Jeg tror det er mye mer å hente i annen litteratur, spesielt det som anerkjennes som klassisk litteratur. Som ren underholdning er Potter-bøkene sikkert bra, akkurat som filmene er det (for de har jeg nemlig sett). Når det er sagt er jeg selvsagt klar over at ting (problemer, verdier, perspektiver, filosofi osv.) kan bli belyst på en flott måte gjennom fantasi og at det er en bra egenskap å kunne bruke fantasien og kreativiteten sin. Ser også at Morten mener bøkene er av skriveteknisk bra kvalitet, noe som selvsagt er et pluss. Men for min del, kommer jeg nok ikke til å lese Potter-bøkene før jeg eventuelt blir far til en liten Potter-fan.

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music." (Nietzsche)
  •  03-25-2007, 16:41 1210 in reply to 1186

• Velvet is not online. Last active: 06-20-2008, 13:55 Velvet
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Jeg måtte smile litt Macbeth av kommentaren din.

Selvsagt liker vi ikke alle det samme, men når alt kommer til alt er det meste som blir skrevet i dag (99%) ren fantasi. Forskjellen er bare hvor langt en drar det bort i fra virkeligheten.

Personlig liker jeg godt fantasy bøker, nettopp fordi det IKKE er så likt den virkelige verden. Finnes ikke en bok i sjangeren som ikke har fått hodet mitt fult av bilder. Nye bilder og uttrykk. Ikke bare ting en har hørt, sett og lest før liksom.

Jeg liker godt en god bok om krim, romantikk, og drama - men ofte får en følelsen at en har sett/hørt nettopp den historien før. Kanskje hovedpersonen het noe annet - drapet var litt anderledes osv... Så selv om jeg liker slike bøker også, synes jeg det er deilig å av og til forsvinne inn i fantasi verdenen som finnes i fantasy sjangeren. La hodet forestille seg hvordan ting, personer, steder ser ut osv. I fantasi verdener finnes ingen begrensninger og man vet alt er bare oppspinn, så man tenker ikke som man av og til gjør med klassisk litteratur - at ting liksom ikke stemmer. At den personen ikke ville gjort sånn, eller reagert sånn og sånn. 

Klassisk litteratur høres veldig flott ut, men er som sagt fantasi det å. Bare mer jordnær fantasi.

Det er nå min mening om saken. :)

•  03-27-2007, 10:40 1233 in reply to 1210

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 02-23-2006
    • Stavanger
    • Forumist

Fantasy gir en nok litt friere tøyler, men gir fremdeles gode budskap. Jeg er ingen fakta-person og lever vel for det meste i min egen lille verden, og da passer bøker basert på fantasi best, selv om jeg også leser annet. To hyller med fakta (en av dem er egentlig skolebøker, da..), ei hylle med annet, ei hylle Robert Jordan og JRR Tolkien, ei hylle med Harry Potter og to hyller med annen fantasy. Selv om det er delvis pga mengden bøker i Harry Potter at serien har fått ei egen hylle, så er det jo også fordi jeg setter serien høyt. Ikke min største favoritt lenger, men jeg vet ikke hvor jeg hadde vært uten den.

Så selv om det er fantasy, så gjør det noe med en. Det er som Morten sier; bra skriveteknikker, og det vekker noe inni deg når du leser det. Du burde gi bøkene en sjanse, Macbeth, selv om det ikke er din sjanger. (= Anbefales på det sterkeste...

Klassisk litteratur er vel greit nok, men jeg blir lei av det... Det blir jeg ikke av fantasy, for det er så mye videre spekter for hva som kan skje. En fin blanding, noe magisk i en helt normal persons liv, er vel egentlig det jeg liker best.

Også babler jeg i vei når jeg egentlig skal gjøre lekser.. Jaja.. Får skjerpe meg.. *Lekser før data, liksom* For vel stoppe mens leken er god!

-Rebecca

•  04-05-2007, 15:50 1241 in reply to 1233

• Akrit is not online. Last active: 02 Nov 2008, 3:38 Akrit
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 03-22-2007
    • Stavanger
    • Wannabe

Jeg skal lese den nye boka(på engelsk) så fort jeg får hendene på den. Er litt redd og glad for at det er siste boka. Det er jo faktisk slutten på dette eventyret...Blir litt trist jeg. For Harry Potter bøkene er steinbra! Vil nesten banke deg litt jeg, som sier at de antakelivis er kjedelige! Og jeg leser det aller meste jeg kommer over og blir gitt, og jeg må si at fantasy er det som fenger aller mest. Av de grunnene som er blitt kommentert over, man drømmer seg vekk i en verden som ikke finnes, det er så fint der. Alt er litt gammeldags(jeg elsker gammeldagse ting), og det er skoger og hester og reiser og farlige vesner og masse annet. Og ingen kan si at du tenker feil når du tenker på hvordan fantsy er, for ingen vet hvordan det er for det finnes ikke. Heia fantasy!
  •  05-09-2007, 11:12 1254 in reply to 1181

• Eir is not online. Last active: 04-20-2008, 23:54 Eir
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Heisan!

tror jeg må lese siste boka, er jo helt nødt *S* er egentlig ikke HarryPotter-fan men Rowling er jo knall til å skrive.. har fått smaken på engelsk litteratur nå, så skal jeg lese den, må det definitivt bli på engelsk.

grunnen til at jeg havnet borti Harry Potter, var en julekveld. fikk den første Potter-boka i gave fra foreldrene mine, og satte i gang med lesingen. nå leser jeg ikke så mye for tia, (mest fordi eksamen nermer seg) men det blir en tur på biblioteket av og til.. gleder meg likevel til den siste boka Stick out tongue for det er litt spennende å se hvordan hun skal avslutte serien.

- Eir

det kommer en dag - i morgen!
  •  05-10-2007, 14:26 1255 in reply to 1254

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 02-23-2006
    • Stavanger
    • Forumist

Mm... Det blir jo både spennende og litt trist med siste boka.. Litt skummelt også. Hvem dør, hvem overlever, hvem vinner? Tongue Tied Denne meget spesielle guttens historie har fenget mange. Jeg kommer til å være i England både når neste film og siste boka kommer ut. Glad jeg ikke skal være i London, da det etter tidligere erfaring er nok kaos å få tak i nyeste Harry Potter bøkene der jeg er uten å stå i laaaaaaaaaaaaaaaaange køer Stick out tongue Skal se den femte filmen på kino i England også, tenkte jeg.. ^^ *avspore litt*

Men tenk, nå er det ikke lenge til boka kommer ut heller... Tida går så fort!

View as RSS news feed in XML