Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

galskapen bak galskap

Last post 07-17-2007, 23:26 by amatøren. 6 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  07-14-2007, 12:14 1278

• amatøren is not online. Last active: 12-11-2008, 13:29 amatøren
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 05-12-2007
    • Kristiansand
    • Wannabe

galskapen bak galskap

Galskapen bak galskap

Hvert kyss hun gav han kjentes som varme fjær som kjærtegnet leppene hans. Ja fjær, for hun var virkelig en fugl. En sjelden fugl. Men han klarte ikke å fly med henne. Nå var Lisa nesten helt naken, det hadde tatt henne et par klumsete minutter å kle av seg og for hvert plagg som falt på gulvet kjente han små uunngåelige vibrasjoner i bokseren sin. Lisa Achemond sendte han smilet sitt nå. det kåte smilet sitt. Hun lot den svarte stringtrusen falle som en finale før selve akten og satte seg ned tett ved siden av han på sengen sin. Alfred snudde seg forsiktig og der var det igjen.der var hun. Der  var det kåte smilet som i symfoni med den slanke kroppen hennes og det brune håret hennes kunne få selv en evnukk lysten til å *** igjen. < Alfred?>

Bare stemmen hennes var sexy. Den penetrerte hans høyre øre nådeløst men deilig. Sekunder etterpå gjorde den varme tungen hennes det også.

< Ja Lisa?> . Peip han. Snart slikket hun hele han fra halsen til brystkassen og videre nedover mot bokseren. Den var fortsatt på. Snart var hendene hennes i bokseren hans. Alfred var ikke sikker på hva det egentlig var som skjedde, om det var fordi fingrene hennes var kalde når hun var der nede eller fordi hun lot senteret av håndflaten sin deilig omsluke staken hans. Opp og ned, til side og så ned igjen, men rett etter den ble større enn han forventet. Det kom først et jordskjelv i testiklene, så en mini flodbølge.  Dråpe etter dråpe kom før et lite fossefall han ikke kunne stoppe avsluttet av et drypp på slutten som traff gulvet og gav et ekko av skam. En pinlig stillhet varte nådeløst lenge. Tiden sto nemlig stille akkurat i det sekundet han kjente lårene plutselig bli varme. Så varmere. Øyeblikket grodde fast med stillheten og han kunne både ta og lukte på sjenansen og skammen. Luften var kvalt han det nådeløse sekundet dråpene kom. Hun hadde ennå ikke sagt noe og det forsto han. Men hun hadde heller ikke flyttet seg vekk fra han. Det forsto han ikke. Så han på ansiktet hennes ville han dø det visste han. Alfred ålte seg nedover, smatt på seg buksen men droppet beltet. T- skjorten tok han på seg på veien ut.Han stoppet når han var i døråpningen og klynket et unnskyld idet odøren ennå voldtok nesen og sjelen hans. Alfred gikk videre ned gangen og trappen. Ut, vekk. Fri fra skammen. Hennes bror Jake kom plutselig ut rommet sitt

<Din dritt! Hva *** har du gjort?> brølte han og Alfred gikk fortere. Noe som resulterte i at Jake løp etter han og fortsatte å brøle.< Hvorfor løper du? Hva har du gjort med henne ditt svin?!> . Alfred smalt ytterdøren att og var overasket over at sinna smurfen ikke fulgte etter. Han så bak seg den kvelden han gikk hjem i angst om at Jake og kompisene kanskje skulle komme kjørende i Roveren han trimmet støtt og stadig. Trimmet og klar for å ta igjen alle søsteren snakket med i en omkrets på ”bend land” til resten av landet. Alfred så rundt seg i ansgt noen ganger for å se om noen han kjente var der. Takk gud at det var mørkt. Det var godt å komme hjem men samtidig ikke godt. Det føltes ikke godt å gå inn på seksual akten til hans far jaktkongen og hans fremtidige stemor bimbo-dronningen. Døren til kjøkkenet sto på gløtt og han så spisebordet der inne riste. Han ble kvalm og forsøkte å få de nakne, fremdeles varme føttene ut av skoene sine raskt som ***. Han var for treg. Bordet sluttet å riste snart. Han jobbet raskere men ikke raskt nok. Bill stønnet inne på kjøkkenet avdrukket. Det var nå døren åpnet seg og eksponerte den stramme trettiårige bimbo kroppen hennes. Trusen var på. Men puppene hang der store og runde som to velfylte tomater. Hun sto der en stund og fiklet med det blonde håret sitt åpenbart sjenert. Dyret var sluppet fri. Hun var åpenbart full. Det moret han. < Hei. Alfred. Er du, er du så tidlig hjemme? Faren din sa du var ute liksom..> . Det var pinlig men samtidig litt deilig. Alfred klarte ikke å la være å smile. Han drepte øyeblikket og kuttet `monologen hennes. Idet han gikk opp trappen og så til soverommet deres for å rappe lykkepiller fra vesken hennes hørte han Bill le på kjøkkenet og April bebreide seg over det pinlige møtet hun nettopp hadde med hans sønn. Han gikk og la seg ned på den kalde sengen sin i rommet og bare stirra ut i mørket. Han lå der en god stund og knaskret på de rosa pillene. Tårene kom nå, selv om han visste de ville forsvinne snart. Bår strømmen omsider stoppet opp bladde han opp pengeboka si og tok en titt på henne. Så vakker. Så utrolig vakker. Han så på kniven igjen. Kanskje skulle han tappe et bad og gjøre det på pinglemåten? Et lite snitt var alt som trengtes. Pillene ville drukne frykten. Eller var det derfor han tok dem? Skyldfølelsen kom som et lokomotiv nå og han var føreren. Det visste han. Men det var ok. Han fortjente ikke å gå bort fra skinnene. Han fortjente ikke noe annet enn det kniven under madrassen hans kunne tilby. Tårene fortsatte å strømme på og akkurat da banket det på døren. kniven falt på gulvet. <Alfred?>

Phillips stemme var så sterk så udødelig, så mektig.

<ja?> .

Et halvveis ja var alt Phillip trengte. Døren åpnet seg og der sto han med en ”budweiser”boks i hver hånd.

< Hvorfor har du det så mørkt her?> .

< Jeg vet ikke. Jeg fikk bare lyst. Jeg liker det sånn.>

det kjentes ut som nåler i øynene hans når pæren i taket ble tent.  Synet av phillips ansikt etter det evige hvite var likevel verre enn å bli blendet.

< Har du pissa deg ut?> tonefallet var sjokkert og sa bare en ting: jeg skammer meg over deg.

Akkurat da ønsket Alfred at han ikke kunne se. Ikke kunne se han. Ikke kunne se noe.

< Nei. Det var regnet..>

< Det regner ikke ute. Sønn.. Pisser du deg fortsatt ut`?>

< nei?! > 

< Ok.ehm. Greit. Jeg skulle bare si at April kjører deg til skola i morgen.>

< Jeg føler meg ikke helt bra. Jeg tror ikke jeg vil på skolen imorra.>

< La henne for *** kjøre deg til skola Alfred. Jesus. Det er alt jeg ber om?!ok? Du har ikke plass til mer fravær dessuten. Det og at du tar denne ølen. Kom igjen så popper vi litt popkorn og ser en kamp>  .

< Jeg hater fotball>.

Bill sa ingenting. Han forsvant ut døra og et sekund fikk Alfred faktisk dårlig samvittighet. Sekundet varte ikke lenge. Han hørte Bill mumle ”forpulte sengevæter homse”. < *** you.> hviskret Alfred til han for seg selv og tok en slurk øl. Han kastet kniven sin på døren og peste.Bare tanken på at Lisa hadde røpet hans våte hemmelig til alle venninnene sine. Og til hans venner.. det drepte han. Ikke planer om. Han nektet å dra på skola. klengenavnet ”våte Alfred”, eller noe så originalt som ” flodbølgen Alfred”ville være det første som møtte han neste dag og det visste han.  Kniven satt godt fast i døren. Han kaldsvettet. Det føltes unormalt å la den sakte danse på overflaten på halsen

men den skrek etter å brukes. Han ventet på det rette øyeblikket. Det kom ikke. Bare natten. Bare smilet. Forpulte smil. Forpulte liv.

Speilet neste morgen reflekterte ikke noe smil når Alfred tok den jevnlige morgen barberingen sin. Det reflekterte en syttenårig fiasko strippa for smilet sitt med dun under haken og langs hele halsen. Halsen.. Med løsningen i sin høyre hånd, et kaldt barberblad med litt skum på undret han seg,” Var dette svaret`?” Hendene skaket i kontakt med bladet merket han. Han lot det kjærtegne hovedpulsåren på halsen sså på ansiktsutrykket sitt i speilet samtidig. Han skulle telle til tre og bevege bladet i motsatt retning. Enkelt og greit. < en, to,>

På tre banket det på døren. < Jjeg skulle kjøre deg idag.> .

Når han fem minutter senere satt i den svarte stasjonsvognen til Bill med den stammende blonde lille tøsen hans angret han seg nesten allerede. Det verste var ikke det uungåelige faktum at han faktisk måtte på skolen etter det som skjedde i går men at hun skulle forsikre seg om at han gjorde det også. Hvem *** trodde Bill han var? Det var ikke moren hans. Det der var ikke moren hans. Solen traff øynene hans nådeløst. Småby sola. Idet han gned seg på øynene kom det. Bruddet på stillheten han hadde håpet skulle vare for evig. Hunn djevelen snakket.

< Unnskyld for i går Alfred. det var ikke med meningen å. Å>

Den vage unnskyldningen prellet av han. Var det noe hun skulle be om unnskyldning for var det for at hun satt ved siden av han akkurat nå. At hun pustet. < Er du interessert i biler?>

Han sa ingenting. Det hele var forpult idiotisk. Var de kommet til stadiet der han måtte spille munter stesønn som ikke hatet henne?

< Dette er en opel, men mange tror det er en ford. Til og med faren din trodde det var en Ford når jeg solgte den til han, helt til jeg sa.>

< Jeg gir *** i hvilket bilmerke dette er?! ok?!>

Han knyttet nevene idet han brølte. Hun la merke til det og det ble takk gud stille. ”Hore”. tenkte han for seg selv. Hun virket nesten såret når de var fremme på parkeringsplassen. Han gikk ut av den jævla bilen så raskt han kunne og slamret døra hardt att. Hun brente gummi, spant litt og forsvant. Når han snudde seg og så ” Bend land” ungdomskole stå  majestetisk fremfor han svelgte han litt. Første time var ikke begynt ennå og skolegården var overfylt. Det var ikke for sent. Han kunne ringe Frank, Jim eller noen andre med mobilen og skippe skola. Men da måtte han forklare hvorfor. ***. Det var for sent nå. Alt for sent. Han gikk babyskritt og ventet på at latteren skulle komme etter hvert som han smeltet med mengden sakte men sikkert. Men den kom ikke. Han ventet på at flodbølgen Alfred skulle spys ut av munnen på en eller annen poppis. Men det kom ikke. Alfred gikk inn hovedinngangen hvor det var mindre folk og så på klokken sin at det var fem minutter igjen til første time. Akkurat idet han var klar til å droppe hele opplegget hørte han Franks stemme:< Der er han. Jesus mann. Er det sant?>

<  Hva?>

Hav *** bablet han om. Jim hadde smilte et bredt smil og siklet litt idet han rullet seg en røyk og ristet på hodet.

< Kom vi går og tar oss en røyk.>

< Ok, kom.>

< Nei. Alfred. ikke ut. Ikke dit. det er folk der.>

Gulvet ved trappen i andreetasje var kaldt men beroligende. Jim fniste fremdeles og Frank var kald. Like kald som gulvet.

< Sikker på at du ikke skal ha en røyk?>

< Nei, hva har skjedd for ***?>

< Snus? Jim og jeg kjøpte en boks general i går.>

< Nei, for ***! Hva har skjedd?>

< Han har sagt til masse folk at han skal drepe deg osv. at du voldtok henne i går Alfred.>

Han ble plutselig svimmel og måtte legge seg på rygg en stund og bare stirre opp i taket. Det var så vidt han ikke gråt. Tårene prøvde å presse seg forbi barrikadene av manndom men slapp ikke gjennom.

< *** mann! Mange tror det også. Vi gjør ikke det, for vi vet at du ikke ville gjøre det liksom. Men noen tror det.>

Det varmet.

< Hele skolen tror han gjorde det nå mann.. *** as. Han er så dau. Det er *** meg bra at Jake er sparka ut av skolen! For to dager til..>

Det brant.

< Kjeften Jim! Du gjør det ikke noe bedre.>

< Jeg sier bare at ting ikke er så ille for *** Frank! Dessuten går hun ikke i samme klasse som oss. Ikke glem det. Tenk hvor pinlig det hadde vært om hun gjorde det.>

< Er hun på skolen?>

De svarte ikke. Selvfølgelig var hun ikke på skolen.

Det ble stille en stund før klokken plutselig ringte. Det var første time og flokken med imbisile aper var ankommet. Framtidens pilarer i samfunnet. I kaoset brølte Frank plutselig:< Du gjorde det ikke nei?!>

Jim hørte det tydeligvis ikke idet kjæresten hans kom opp trappen.

Frank så på han. Alfred visste ikke hva han skulle si.

< Hæ? Hva sa du?>

Frank smilte tilbake og gjorde en håndbevegelse som sa at det ikke var noe. Alfred satt igjen på det kalde gulvet en stund og undret seg over

Hvorfor Frank i det hele tatt spurte. Han reiste seg og gikk inn til klasserommet med dem. Allerede i dør åpningen fikk han rare blikk. Han så Mary, ei av Lisas bestevenninner og kunne ikke dy seg:< Mary! Vet du om Lisa er på skolen?>

Latteren brøt løs nå og Frank og Jim så ut til å skjemmes nesten.

Hun svarte selvsagt ikke. Mattetimen ble kos. Blikkene jentene i klassene gav han sa bare en ting:< GRIS!> . Både gutter og jenter fniste idet de skottet på Alfred og mattelæreren kommenterte dette ved å tradisjonelt daske pekestaven sin i bordet. Dette resulterte i at hele klassen lo enda mer og nå var mattelæreren herr Ferguson virkelig overbevist over at det virkelig var han de lo av lo. Midt i den gjensidige latterkrampen de tyve ungdommene i det klamme klasserommet delte over absurditeten og den voldsomme kollisjonen av meningsløs kommunikasjonssvikt skjedde det. Mary stirret rett inn i øynene hans og brølte: < Ditt perverse svin!>

Hun reiste seg og gikk. Mattelæreren rynket på nesen og latteren og smilene stilnet en stund idet total åndeløs drepende stillhet regjerte. Så kom latteren igjen. Så kom smilene. Mattelæreren gikk ut etter Mary. Nå haglet spørsmålene inn. Noen var i likhet med ampre Mary overbevist om at han hadde voldtatt Lisa og lot være å snakke med han. Andre hold kjeft. Andre snakket i et rart tonefall som om de ikke helt var sikker på om han gjorde det eller ikke. De snakket non stop. Dette var første time, kunne det virkelig bli verre? Ordene grov i det ferske såret som nåler men han visste saltet ikke var kommet ennå. Mattelæreren kom snart inn, satte seg ved kateteret så på klokken og kremtet idet han gav Alfred et sært litt fordømmende blikk. Der var litt av saltet. Alle stormet ut nå.

< Alfred.>

Sa tall gnomen i et autoritært tonefall idet Alfred var på vei ut døren med Jim og Frank som allerede gikk i forveien. Han snudde seg. 

< Ja?>

Den snodige store mannen med firkantete brilleglass smilte bare.

< Her. Matteprøven din. Jeg har rettet den nå.>

Han satt fremdeles ved kateteret med bena i kryss og Alfred ble et sekund drittredd. Han gikk nærmere og akkurat idet han skulle til å ta papirbunken med røde pennestrek til seg rev mesteren av tall den til seg i et og samme sekund som han tok tak i skjorte ermet hans.

< Faren hennes er en gammel venn av meg akkurat som faren din er. Jeg vet ikke om det folk piss preker om er sant eller ikke men er det sant, håper jeg for guds skyld familien anmelder deg. Får faren din vite av dette håper jeg han også gir deg en solid smekk. Ta prøven din. Algebraen din er elendig.>

Luften ble plutselig strammere og mer kald. Han slapp taket før han avsluttet. < ses til neste time> . Alfred gikk sakte ut. Så raskere. Han lukket døren bak seg og gikk ned trappen til førsteetasjen. Benkene der inne var fulle. Han så ikke Frank, Jim eller noen andre han kjente sitte der. Bare folk han ikke kjente. Det var enklere sånn. Det ble stille noen sekunder idet han gikk forbi. Latteren brøt løs og skjellsordene stakk akkurat idet han var passert. Selvfølgelig var det enklere for dem slik tenkte han. Han gikk ut hoveddøren og en stim ventet på han der nede også men Alfred bet seg i leppen og gikk ned til hvor Frank, Jim og noen andre stod.

< Vi gadd ikke å vente. Måtte ta en blås kompis.>

Han lo nesten inni seg.

< Hva sa han til deg da Alfred?>

Alle ville vite hva.

< Bare noe om prøven. Mumlet Alfred.>

De så på hverandre og Alfred ble litt kvalm av blikkene deres.. Faens insider kommunikasjon. Han var aldri en del av slikt.

Det var da klappingen startet rett bak han. Alfred regnet med det var en eller annen barnslig klappelek og brydde seg ikke. Det var nå det skjedde. Bakhodet ble trykt på så hardt og raskt at han ikke kunne reagere. Det både svidde og slo samtidig. Plutselig ble alle i røykeflokken stille og Frank rygget bakover idet han bare pekte rett på Alfred.

< Du er faenmeg dau din dritt! >

Stemmen var kjent. Den var Jakes. Alfred kjente en fot i siden et par ganger. Det var nå alle klappet samstemte, hylte og lo. Han så noen oppe på trappen over seg si herre jesus før de bare gikk videre. Jake fortsatte å sparke han og Frank. Alfred skottet opp mot Frank og Tim og resten av vennene sine men all lojalitet om den noensinne var der da, så ut til å være erstattet av en rar mikstur frykt og indignasjon. Franks øyne var blanke og han sa noe men folkemengden drepte stemmen hans. Han brølte høyere men Jake fortsatte å sparke og sparke. Nå kjente Alfred en tyngde på ryggen og han antok Jake skulle smashe hodet hans i asfalten. Tyngden forsvant og Jakes hyling døde snart ut i takt med klappingen. Gud det gjorde vondt. En tilfeldig skoleinspektør løftet han opp idet han brølte at Jake skulle komme seg bort fra skoleområdet. Frank stormet framover akkurat da. Nå som krigen var over. Det var enklere sånn. Enklere å være Sveits antok Alfred.

< Si til mattelæreren at jeg må til helsesøstera.>

< Jeg må drite. ***. Tror du ikke at det er bedre at du sier det selv Alfred?>

< Hvem skal si at du skal drite da? Det gjør ikke jeg. Jeg skal også drite.>

Sa Tim med den monotone stemmen sin.

Slik gikk det også. Først satt han og ventet på at ”o store mattemongo” skulle bli ferdig å hjelpe nautene i klassen så han kunne si ifra om at han stakk til helsesøstera. Mary takket selvsagt ja til mer hjelp og rakte opp hånda flittig. Tilslutt ble det nok og Alfred hadde reist seg og gått. Gliset den ondt kalkulerende jævelen av en mattelærer hadde sendt han når han gikk satt ennå i netthinnen og provoserte han halveis.

< Du må ha denne bandasjen på såret i minst to uker. Det var bare et lite skrubbsår egentlig. Blåveisen får du bare bli vant med. Den smelter sammen med hudfargen snart.> hadde helsesøsteren sagt. Hun var sær. Hun var heit som *** og snakket som en robot en god stund den halvtimen hun undersøkte den spinkle kroppen hans for skader.

< Har du fortalt rektor eller lærer om dette?>

Helt til nå.

< Nei. Ikke egentlig. Fastlæreren var ikke her.. Og jeg hadde matte så.>

< Så?>

Alfred sa ingenting. Et sekund tenkte han at han skulle gråte men behersket seg.

< Skal du ikke anmelde den som gjorde dette da?>

< Nei.>

Stotret han frem. Det var ikke det faktum at hun brydde seg som nesten gav han lyst til å la tårene komme. Det var faktumet at hun måtte bry seg. Det hadde slått han ute på venterommet mens både ukjente og kjente der stirret på han. De samme blikkene han hadde fått på begynnelsen av morningen. Akkurat det samme blikket. De ville også gjort akkurat det samme som alle andre gjorde når Jake klikket adhd berserk på han der ute i skolegården. Heiet. Det hadde slått han akkurat da Jake slo han også hvilken jungel en skolegård egentlig kan være. En jungel strippet for sjeldne frukter og eksotiske dyr. Bare aper som går i flokker og sloss om hunn aper og bananer.de var alle papegøyer som sang den samme sangen og spytta ut de samme ordene idet de livnærte seg på andres død og smerte for midlertidig glede. Aper og papegøyer. Hele jævla gjengen. Det verste av alt var likevel at både skolevakten som hjalp han og sykesøsteren som idet han gikk ut etter sjekken kommenterte at han var litt spinkel kun gjorde jobben sin. Var de på samme sted til annen tid ville de også ha heiet. Hodet var tåkete nå og han klarte ikke å holde på en tanke i gangen når han kom ut til venterommet igjen. Han gnidde seg i øynene og der satt hun. Midt imellom to venninner. Han både skammet seg og var redd.

< Alfred?>

Han viste hvor barnslig det ville se ut om han gikk så han sto der.

< går det bra?>

Sa hun og reiste seg. Lisa gikk sakte mot han og så på ansiktet hans litt. Han visste ikke hvorfor men plutselig rygget han litt. 

< Nei. Jo. Jeg er ok.>

De satte seg på trappen ute og den pinlige stemningen var der igjen. Hadde hun sagt noe til de to hun var sammen med, og hvorfor var de med henne? Etter noen minutter stakk de takk gud. De hadde time.

< så. Du skal ikke ha time med dem du også?>

< Nei.>

< Skal du hjem da?>

< Nei. Jeg vil ikke hjem.>

Hun så ned i bakken og lo en rar sliten latter.

< Jeg vet ikke hva jeg skal si> .

Alfred gryntet.

< Hva sa du? Til dem.>

< Hvem? De to?>

< Nei. Ikke dem to Lisa. Jeg mener. ***.>

< Jeg sa ingenting.>

< Ingenting?!>

Han pekte på bandasjen sin og Lisa reiste seg opp på gråten nå.

< Hva skulle jeg si?! Hæ? At du pissa deg ut når vi skulle ***?>

Han ble flau. Så voldsomt flau. Så ble han bare sint.

< Du vet hva jeg mener! Sa du til broren din at jeg prøvde å voldta deg.>

< Nei! Jeg sa alt annet. Jeg sa at du måtte hjem osv men han ville ikke høre. Han knuste en lampe på rommet mitt Alfred. og slo meg nesten. Så begynte folk å ringe meg plutselig og spurte om du. Du vet.>

< Nei >

< Hvorfor er du alltid så jævla ego? Tror du jeg ville dette?>

< Hva har du sagt til hu derre Mary da? Hu er jo overbevist om at jeg har voldtatt deg.>

< jeg vet ikke hvor hun har det ifra. Jake har vel sagt det til halve byen sikkert > .

Han klarte ikke å si noe. Hun sto der ennå gråtkvalt nesten og han følte seg som verdens største dritt akkurat da.

< Jeg stikker nå.>

< Hvor?>

< Jeg vet ikke. Jeg kan vente på Mary, Jen eller noen til de er ferdig på skola. Så sover jeg over til dem noen dager. Du da?>

< Jeg tror jeg. Går hjem nå.>

Han fikk seg ikke til å spørre om hun var med. Det hadde vært perfekt. Han følte seg modig nok nå til å ikke pisse seg ut til og med.

< Ok. Hvorfor pissa du deg ut Alfred? Hvorfor gjør du det hver gang?>

< Jeg vet ikke. Jeg. Du er bare så. Jeg frøs.>

< Frøs?>

< Er, er du med meg hjem?>

< Det er slutt Alfred> .

Så gikk hun bare og han satt igjen der. Fire enkle ord var nok. De hang fast som tyggegummi på sjelen hans hele veien hjem. Folkevognen sto i innkjørselen. April måtte ha glemt noe. Det dreit han i akkurat nå. Fra den åpne inngangs døren som  sikkert hadde glemt å låse, til rommet hans hørte han ordene til Lisa om og om igjen. De rang som ekko ustoppelig og isolert i et lydtett rom bare han hadde adgang til men ikke ble fri fra. Nå skulle han bli fri enten han var hjemme alene eller ikke. Hittil hadde han ikke sett April og han antok hun bare skulle hente noe. Barberbladet på badet ble plutselig enda mer innbydende enn når han sto opp den morningen. Nå var han uforstyrret også. Men ved kontakt med hovedpulsåra på høyre armslapp han den plutselig og braste bare i gråt. Alfred lå der en stund før han gikk på soverommet til Bill og April. Vesken hennes hang ved sengekanten. Hun måtte ha glemt den imorges. Han gravde fram saker til han kom fram til bunnen. Der var den. Boksen med herligheter. Den skulle nok gjøre dette enklere. Den dumme *** tenkte vel at det var ecstasy eller noe. Gud. Han rev opp dørene til Bills barskap samtidig og satte en flaske whisky til munnen. Svimmelheten kicket raskt inn da han noen minutter senere sto på en stol midt i rommet sitt. Tauet hadde vært et *** å surre fast om taklampen. Det verste var selve knuten. Han var ikke sikker på om den ville sitte eller ikke. Han ville ikke ha det for stramt om halsen sin heller liksom. Han ville dø men det slo han plutselig. Ville han det?  Nå var det uansett for sent og det føltes vanskelig å holde beina på et sted om gangen. Alfred tok en til slurk av whisky flaska og det gjorde virkelig susen. Han var ikke redd for døden nå snart. Det visste han. Dette var øyeblikket han hadde tørstet etter tenkte han poetisk og slapp whisky flaska på gulvet. Han gikk forover mot kanten av stolen. Det var verre enn å være på kanten av et stup. Ikke pga høydeskrekken men det uungåelige faktum at gikk han over den kanten var han faktisk dau. Han rygget litt av instinkt og det var da det skjedde. Den fordømte stolen bakket forover og et tiendels sekund etterpå hang han i lufta dømt av sin egen vilje. Først var det ikke så ille og han klarte faktisk såvidt å puste litt. Så ble det verre. Tauet strammet seg mer og nå var det umulig å puste! Det føltes ut som om noen slo, hamret, stakk, sparket, og kvalte han samtidig som de trykte på adamseplet. ” Nei”. Tenkte han.

< Nei!> hørte han like etter noen utbryte og det var henne. Han hadde for mye oksygenmangel ved det punktet til å forstå noe av det som skjedde bortsett fra at April sto der med en pistol i begge henda. Først så hun på han så slapp hun den tvert og satte stolen under føttene hans. < Stå der!>

hylte hun skringrende og skjørt før hun sprang inn på dassen rett over rommet hans. En pistol?! Hva ***. Den blonde horen der. Hadde hun engang nok iq til å bruke en pistol? Hun kom snart tilbake med barberhøvelen hans ironisk nok og begynte å gnisse mot tauet. Ansiktet hennes ble svettere etterhvert. Perlene rant fra pannen hennes videre ned til den røde leppen hennes før de danset seg videre nedover mot kløften hennes. Hun var tett inntil hans mens hun gjorde det. Han visste ikke om det var derfor eller fordi det hadde strømmet så mye blod til hodet først og at staven nå fikk sin andel men etter en stund vokste det voldsomt i buksene hans. Det vokste noe sykt. Hun så et sekund ned mot den stive lille klumpen på buksen hans og akkurat da ønsket han at hun aldri hadde kommet til unnsetning. Det tok ikke lang tid før gnissingen mot tauet stoppet og hun tok imot han akkruat idet han falt. De falt sammen på gulvet og akkurat idet det skjedde gispet han etter luft febrilskt. Snart pustet han normalt og han åndet inn en solid dose skam nå. Det idiotiske ved situasjonen ble åpenbart for Alfred nå idet de bare lå der på det kalde gulvet hans og ikke sa noe til hverandre. Først selve hengningsforsøket og så den enorme ereksjonen. Det var rett og slett for pinlig.

< Til å være tynn er du ganske tung.>

Sa hun plutselig. Han lukket øynene men tårer brøt seg likevel forbi portene. Hun tørket dem bort med en hånd mens hun kjent på pulsen hans med den andre. Hendene hennes var varme og roet han motvillig litt ned. Fingertuppene på hennes venstre hånd satte små gnister i han når de berørte den hovne halsen. Den lille drinken hans, whisky ala prozak hadde fortsatt sine bivirkninger. Når han åpnet øyene spant rommet litt rundt ennå. Hun reiste seg opp på kne fremdeles tett inntil han. hun hadde på seg en stram bikini i rosa og en tank top skjorte for bilverkstedet hun jobbet på. Den hadde åpen kløft og virket som en magnet på øynene hans.

< Hvorfor Alfred?>

< Stikk.>

Hun stirret han inn i øynene som om de var to stjerner hun hadde speidet etter evig lenge. Han var så forpult svimmel. Hun skulle til å reise seg da han bøyde seg fremover mot henne med åpne hender og klare lepper. Hun trakk seg bort like raskt og stirret bare på han.

<  Er du helt idiot?>

sa hun og reiste seg. En bris av is penetrerte han og munnen åpnet seg. For det var virkelig et sjokk. Hun gikk like raskt som hun kom inn og tok med seg tauet på veien ut. Ved dørkarmen kom det som overasket han mest:

< Du burde tørke opp den spriten. Du har hele dagen på deg til å kjøpe en ny flaske. Den gamle tosken har spart flaska i nesten et halvt år nå> .

han smilte til tross for omstendighetens drepende ironi. At hun avviste han pirket i hjernen der han satt ordløs. For Alfred fant ingen ord. Ingen sarkasme og heller ingen barnslige innfall han kunne slenge etter henne. Han følte seg strippet og drept. Naken og oppspist.

< Hvorfor tar du lykkepiller?>

brølte han med skingrende stemme og han fikk nesten lyst til å slå seg selv når han hørte hvor patetisk den hørtes ut. Han hørte henne komme tilbake.

Der var hun og han hatet seg selv akkurat nå. mer enn noensinne.

< Hvorfor tar du mine?>

< Fordi..Det har ikke du noe med!>

< Hvis du holder kjeften om lykkepillene skal jeg holde kjeften om den lille tauaktiviten din. Greit?>

Hun var så kald. Så utrolig kald. Da hun bøyde seg ned for å plukke opp pistolen sin ble den stivere og han kjente enda en rykning. Han grøsset.

< Og denne skulle være en overaskelse til Bill. Vi møttes på skytetrening i tilfelle du ikke visste det. Ganske mange år før moren din og han skilte seg. >

Hun gikk nå, en siste gang. Han hørte tven nede i stuen bli slått på og han kjente sinne. Bare sinne. All kåthet var erstattet av pur aggresjon.

Femti tusen forskjellige hevnalternativ dukket opp i hodet hans. Hvorfor måtte hun pirke han med flere nåler? Avviselsen var i seg selv nok tortur.

Etter å ha tørket opp Bills sprit og sprayet litt Jif her og der for kvele whisky stanken gikk han rett ned og ut av huset. Hva *** hadde nettopp skjedd? Spørsmålet surret litt i hodet hans. Han måtte bort. Vekk fra alt. Han ringte på sikkert minst tre ganger. Dørklokken var i gull virket det som. Hun haddde virkelig kommet godt ut av skilsmissen. Det fortjente hun. Etterhvert skjedde det noe. Romstering hørtes og litt knising. Åh, gud.. ikke nå,ikke her tenkte han. En skallet mann med enorme overarmer åpnet døren. Han hadde aldri sett denne mannen før. Snart kom en hånd til syne, den holdt rundt nakken hans. Alfred visste hvem sin hånd det var.

< Hva har skjedd med deg?>

Sa hun litt forskrekket der de satt med i hagen hennes og drakk te. Det var grønn urtete og den smakte piss.

< Det var bare en liten. Slåsskamp på skolen. Det er alt.>

Var det virkelig alt? Tenkte han for seg selv.

< Liten?! Vet Bill om dette?

< Nei. Og det skal han heller ikke.. jeg vil ikke at han skal>

< Du ser nesten ut som om du har prøvd å henge deg! Hvem gjorde det der? Kveler dere hverandre når dere sloss på skolen nå?

< Nei. Jeg.Det er over nå.>

< Hvis ikke faren din gjør noe med det skal iallefall jeg gjøre det. Han er vel for opptatt med den lille blonde tøsen sin.>

alfred tok en til slurk av teen. Ja, den smakte fremdeles piss. Grønt piss.

< Visste du at Bill var sammen med henne mens dere var gift?>

Hun så på han lenge så begynte hun bare å le.

< Jeg gjorde nok det. Hvordan det? Hvorfor tenker du på dette nå?>

< Jeg vet ikke. Jeg bare. Hvordan visste du det?>

Hun tok en til slurk av tekoppen sin.

< Jeg visste det. Fordi din far og jeg var enige i å ta oss litt pauser fra hverandre.>

< Pauser? Som dere ikke fortalte meg om? Var det diego?>

Diego. Den massive kjempen av en mann i antagelig femtiårene forsøkte å temme vannslangen noen meter bak henne. Tilslutt fikk han kontroll over den og vannet blomstene.

< Nei>

Sa hun og han forble stum. Det føltes godt å komme seg vekk derfra også. bare synet av den villaen ville i framtiden kvalme han minst like mye som Bills hus. Minst like mye. Han satte seg ned ved innkjørselen hennes og stirret opp på den blå himmelen. Hodet kjentes fortsatt litt brisent. Kroppen var nummen og sjelen føltes destruert av alt som hadde skjedd på bare to dager. Han satt der i en halvtimes tid for å summe seg litt. Fantes det virkelig så mange sinnsyke i en liten by? Svaret var tydeligvis. Alfred gikk med ustødige skritt tilbake til Bills hus selv om han ikke ville. Uheldigvis var folkevognen fortsatt der. Bills sportsbil var også der. *** ta! Denne gangen skulle han gå rett forbi dem så han slapp å se dem ***. En til av dem scenene ville drepe han. Det visste han. Det første han så ved inngangsdøren fikk tiden til å stå stille igjen. Tiden var frosset fast på en annerledes måte enn forrige kveld da han pisset seg ut idet han skulle til å ha sex med kjæresten sin. Den sto stille fordi den gjorde det. Blodstrimen rant fra kjøkkendøren ut til innngangsdøren og traff skoene hans. Han gikk sakte inn døren redd men likegyldig. Gulvet var malt i rødt og Bill gispet etter luft.

Hånden hans strakk seg mot han før den så slapt igjen falt ned.

< Tilbake!>

Gråt hun.

< Jeg vil ikke drepe deg også Alfred. Idag. Når jeg så deg henge der visste jeg det ville bli den perfekte hevn men jeg klarte ikke.. Du er så ung. Jeg hater ikke deg. Du er så ulik han.>

sirener ljomet i bakgrunnen.

< Du skøt han.>

< Han var en dritt og det vet du Alfred! Du spurte hvorfor jeg tar lykkepiller. Han er årsaken Alfred!>

Hun pekte på den døende Bill og kom nærmere nå. Alfred gråt. Han ville ikke men han gråt.

< Hver kveld han sa han jobbet overtid pulte han rundt med alt som gikk på to ben! Ikke nok med det. Men han holdt meg utenfor også. gjorde du ikke din lille dritt! Var det ikke det du skulle gjøre idag ettermiddag?! *** de lille horene dine med han? Og ikveld også`? Du lurte oss alle gjorde du ikke din kåte jævel?>

Det hele var uvirkelig. Hun spyttet på Bill mens hun brølte til han men Alfred klarte ikke helt å forstå hva som hendte. Buksene var allerede varme.

< Jeg håper virkelig han dør Alfred. Jeg ringte ingen ambulanse og det får han heller ikke. Jeg ringte politet. Sorry for at du må svare på spørsmålene deres.>

Hun tok et balletak på Bill før hun brølte.

< Kom hit Alfred.>

Han klarte såvidt å bevege på føttene. Hun rev han til seg forsiktig men bestemt.

< Se på oss nå Bill! Han er mer mann enn du noen gang kommer til å bli. Idag pulte vi og han var bedre enn du noen gang har vært. Jeg sugde kuken hans Bill. Jeg sugde den og jeg elsket det.>

Det var både surrealistisk og grusomt nettopp fordi det var virkeligheten. April kysset han. Det føltes deilig når leppene hennes kolliderte med hans og han hatet seg selv. Bills øyne sperret seg opp. Alfred kjente en spyklump komme og Alfred hikstet ukontrollert.

Hun slapp han og satte seg.

< Gå.>

Han gikk et stykke ut av kjøkkenet og lente seg inntil døren. Smellet fikk han til å pisse seg ut enda en gang. Han gråt. Han gjorde alt han kunne for å forstå hva som skjedde. det stinket der inne. Han satte seg ned og så på Bill. Han pustet enda. For noen sekunder. Så var det over. Kroppen til April satt slapt i stolen og hodet hadde en liten tunnel. Alfred tok den kalde, våte, blodige pistolen opp fra gulvet og satte den i munnen sin slik hun hadde gjort det. En, to. Tre. Når klikket kom braste han om i gråt. Magasinet var tomt. Hun hadde fylt det opp med akkurat to kuler. Hun visste det. Hun hadde hele tiden vitet. Det var derfor hun ikke var så overasket når hun fant han hengende der som en tøydukke idag. Alt for trøtt til å drepe seg selv flere ganger. Alfred la pistolen i Bills hånd og så seg ikke tilbake før han gikk ut.  Sprinkler anlegget suste og bruste. Han smilte litt idet vanndråpene kjærtegnet ansiktet hans rent. Snart ville politiet og ambulansen komme. De eldre naboene hadde allerede begynte å danne en liten sirkel om han. Dette, situasjonen, paradokset og dommedagsstemniningen som hang i lufta var nok det mest spennende som hadde skjedd siden Dr Phil kom på lufta og det var greit. Det var helt greit, og allting var godt. Nesten perfekt faktisk.

Tiden tikket seg vei videre. Begravelsen hadde vært smertefri. Det var ikke grenser på hvor mange Bill kjente. Det var stimer av all slags forskjellige folk og Alfred følte seg litt som en fremmed. Presten hadde unnlat å prate om Bills død. Han preiket heller om livet Bill hadde levd. Selve kaffen etter andakten var til hans mor og det hadde vært noen konfrontasjoner imellom slektninger men ellers hadde det gått ganske knirkefritt der også. Lisa og hele familien hennes inkludert Jake selv hadde i likhet med alle andre gitt han kondolanser. Det betydde ingenting. Til og med Mr Ferguson gav han kondolanser etter å ha tømt vin kartongen på kjøkkenet til Alfreds mor. Han sa at om han noensinne trengte hjelp med algebraen kunne han godt få noen ekstra timer hjemme hos han. Tilbudet kom med et fårete smil og svette øyne. Enten det var tårer fordi faren hans var dau eller ikke takket Alfred uansett nei. Den eksentriske mattelærerens respons var å gå til noen bekjente tvert. Lisa sto i bakgrunnen med sin mor. Hennes far og Jake tok han i hånda som menn gjør. Han hadde blitt fortalt at om det noensinne var noe var det bare å komme til dem. Senere når overhodet i familien hadde gått hadde det oppstått en pinlig stillhet mellom Alfred og Jake. Politiet hadde kommet innom en snar tur med hyggelige spørsmål og han hadde svart på hvert eneste ett av dem også. De hadde gått etter en halvtimes tid og etterpå satt han bare igjen og nøt stillheten på verandaen hvor de hadde grillet han. Døren åpnet seg og det var henne. Først sa hun ingenting og smilte bare nervøst. Så satte hun seg ned ved siden av han. På en trygg avstand.

< Hei.>

< Hei.>

Det var ikke pinlig lenger å se henne inn i øynene.

< Hvordan går det?>

< Bra.>

sa han og smilte. Hun så på han litt rart. Så ut i luften og smilte selv.

< Ok>.

< Har du lyst til å bli med et sted senere?>

< Ok. Kan vi stikke nå?>

Han ville bort fra denne plassen.

< Ikke nå. Vi må vente på noen.>

< Hvem da?>

< Du får se. Senere inatt.>

natten kom etterhvert. Lisa sa han skulle møte henne på skolen. Det var bare henne der. Bare han og henne. Sammen i sommernatten. Slik som før.

< Hei.>

stemmen hennes var litt skakete.

< Har du drukket?>

Hun kysset han bare. Kysset han ville gi tilbake forble tørt og ubrukt. Det gikk bare ikke. Hun tok opp et bind og knøt det rundt hodet hans. det ble mørtk nå. Hva drev hun med?

< Følg etter meg. Hold meg i hånden. Jeg skal si ifra når du kan få ta det av.

< Du ville slå opp Lisa.>

< Jeg vet hvordan du vil ha det nå Alfred.>

Hva snakket hun om? Det kjentes som om de gikk opp en trapp. Det var skoletrappen. Ekkoene av skrittene deres snublet i bakgrunnen, mens hun tok av bindet langsomt og smilte.

<Lisa? Hva snakker du>

Det samme, kåte smilet sitt som alltid. Hånden la seg varm om skulderen hans og hun stirret stille, som om øyeblikket ikke trengte flere ord, bare forståelse. 

< Jeg vet at du liker det vått.>

<Jeg gjør ikke det.Jeg gjorde ikke det.>

Sa han og det kåte smilet hennes stivnet til en nervøs og mutt, sexy strek før stillheten skrek klandrende, for hun ville bare gjøre godt. Hun ville bare gjøre godt.

<Jeg gjør ikke det. Men jeg.. ***, sorry, ok? Beklager alt.Jeg visste bare ikke helt, hvordan vi skulle..Du vet.>

Hun lo ikke. Hun sa ingenting heller. Han hadde ikke tenkt på sex siden forrige første gang. Forrige nesten første gang. En naken kvinnekropp hadde ikke engang streifet fantasien siden skuddet. Skuddet han ikke forsto. Ville hun forstå?

<Jeg forstår.>

Så kom det frem igjen, over de nylig glossete, røde, fyldige leppene hennes.

<Jeg, ***.alt har vært så sykt i det siste bare..Ok?>

det kunne ikke bli sykere. Han forsto fortsatt ingenting. Selv om han hadde sett det. Lisa nikket ikke. Hun kysset han heller ikke, og det føltes godt, at hun ikke gjorde noe i det hele tatt, selv om, hvis de gjorde noe nå, ville han ikke klage. Langt ifra. Hun fortsatte å stirre, og stirre, og stirre

<Jeg tror jeg er klar.>

Hun rev han sakte bakover og åpnet døren bak seg. De sto der nakne. Begge to nakne. Herr Ferguson og Mary. Med dem sto Lisas far. Han holdt et kamera. Kvalmen kom opp til overflaten av Alfreds bevisthet raskere enn han kunne forvente seg. Det var stille der inne. Helt stille. De ventet på reaksjonen hans. De ventet på et sjenert smil. De ventet på ungt kjøtt.

< *** da. Jeg tenkte du hadde gjort jobben din søta.>

Sa herr achmond til Lisa.

< Dette er idiotisk.>

sa en full Ferguson og gikk mot Alfred. Ånden hans var verre enn den var i mattetimene og Alfred var nesten sikker på at den luktet mannekrem også. nå forsto han.

< Du forstår ikk! Alfred!>

Hørte han Lisa hyle fortvilt mens han løp ut derfra mer forvirret enn da skuddet hadde gått av rett foran han inn i faren, og nå husket han Aprils utrykk i ansiktet etterpå, før hun satte pistolen mot hodet sitt og trykte av, de fortærte øynene som visste ingen forklaringer kunne veie opp for galskapen. Så begynte Alfred å le. For nå forsto han galskapen. Gud som han lo.  

every single living being in the universe is energy
  •  07-16-2007, 2:40 1280 in reply to 1278

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: galskapen bak galskap

Hei Amatøren,

Det var jo en interessant historie som toucher innpå mange seriøse temaer.

Jeg må først si at jeg får en veldig følelse av at dette er en amerikansk setting. Hvorfor gjør du det? Er det ikke lettere å skrive om en setting du kjenner her hjemme fra?

En annen ting jeg lurer på her, er hvorfor du vil touche innpå så veldig mange temaer i en og samme historie? Her er det både tenåringsangst, depresjoner hos halvparten av de involverte, incest, pedofili og jeg vet ikke hva. Problemet med å ha så mange ting i en så kort historie er at det er vanskelig å gjøre det riktig. Når jeg leser denne historien så er jeg ikke helt sikker på om du har fått det til. Kanskje når historien har gått gjennom noen flere utkast og flyten blir litt bedre...

Siden dette her er en historie som er skrevet ferdig i første utkast så er det på tide å begynne den arbeidsfylte fasen med omskrivinger og polering. Det absolutt første du må gjøre er å endre < og > til vanlige anførselstegn. Disse klammene bryter med flyten når man leser.

Det neste du må jobbe med er trykkfeil og grammatikkfeil. Når dette er rettet opp så vil det bli lettere å lese historien din med jevn flyt og du "hører" bedre de setningene som skurrer. Les gjerne høyt for deg selv.

Jeg leser gjerne gjennom en gang til når du har et nytt utkast klart [:-)]

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  07-16-2007, 8:05 1281 in reply to 1280

• Top 10 Contributor
    • Joined on 05-12-2007
    • Kristiansand
    • Wannabe

ja,skrev denne novellen for ett par år siden halvveis i feberfantasi,spydde ut alt som falt meg inn og delvis derfor tittelen.ville gi den sinnsyke stemningen bare en pervertert småby kan gi og amerikansk setting fordi det rett og slett bare passet seg best.tror ikke helt på:"write what you know". mener det er lite utfordring for fantasien og synes at det kun er givende om man virkelig synes miljø osv passer best fordi man VET det passer best. uansett,har tenkt å foreta mange endringer på historien og ta vekk en del temaer og korte ned voldsomt.historien blir i og for seg en helt annen, men her er uansett diverse synopsis på hvordan jeg ser for meg ett andre utkast, Morten:

1) 

Den sengevætende hovedpersonen, Alfred, har vanskelig for å debutere med kjæresten sin Lisa. prestasjonsangsten blir ikke lettere å kontrollere når hun i itillegg forsøker å filme andaktene deres. han er en klar motsetning til resten av småbyen han lever i, hvor seksualiteten omgir han fra venner,faren og stemor, osv. ikke nok med dette, men broren hennes Jake er en klar stopper i forholdet og svært overbeskyttende, en klar motsetning til deres far, som er konstant stille og hverken ser eller hører noe,pga en hjerneskade.

en bi person i historien, bestekompisen til Alfred,Pete,har tydeligvis alltid vært svært forelsket i Lisa. b.l.a har han ett bilde av henne i  pengboka, noe man får vite tidlig i historien.en dag fører det våte problemet mellom hovedpersonen og kjæresten til at ett voldtektsrykte blir satt ut.ryktet blir spredt som ild i tørt gress og gjør ikke situasjonen med Jake noe bedre. jake banker alfred opp noe grusomt med vennene sine og Lisa tar fullstendig avstand fra Alfred, på streng anbefaling fra venninnene og indirekte befaling fra Jake.Alfred vet at sengevæter issuet er det eneste som kan renvaske han men sier absolutt ingenting.han ringer lisa konstant og ber henne fortelle sannheten. det er tydelig at Lisa heller vil ha ryktet som forsøkt voldtatt over seg enn at kjæresten pisser seg ut hver gang de er nært å bli intime. itilllegg gjør hun det klart hvor problematisk det er at Jake er i veien.snart begynner alfred og lisa å treffe hverandre i hemmelighet, noe Peter mistenker og Da Alfred forteller Pete fortrolig om problemet sitt lekker sannheten snart ut.nå får alle ett nytt syn på Alfred og han skammer seg, overbevist om at hadde det ikke vært over med Lisa før så er det det nå. han får ikke kontakt lengre med Lisa og skylder på Pete, som ber han heller glemme Lisa og at han gjorde han en tjeneste.noe som gir null mening for Alfred. En dag løper han til huset hennes uredd for følgene,uredd for Jake. Der hører han tven stå på veldig høyt,men det er ingen av opptakene deres. han går inn til soverommet til Lisa og der sitter Lisa og Jakes far gråtende, til en video, hvor Lisa og Jake har samleie.Alfred stormer ut av huset og støter på Jake som denne gangen er den som væter buksene, og Lisa roper på han men Alfred fortsetter å gå.

Håper dette falt mer i smak.tanken er iallefall mer spennende og liker det uskyldige satt opp mot det skitne(alfreds uskyld og skam over prestasjonsangsten sin, satt opp mot det seksuelle i historien, både fra venner,foreldre osv, og tilslutt Lisa og brorens hemmelighet)

Har uansett flere ideer, som alle er heller ulike enn førsteutkastet ovenfor som jeg skrev for en del år siden som nevnt.

setter pris på konstruktiv kritikk på de alternative synopsisene  og er selv enig i hva du skrev som kommentar på første utkast. det er alt for mange temaer som kolliderer med hverandre og slår ihjel sluttpoenget, som derfor gir lite poeng i det store og hele. å ta vekk noen smådetaljer her og der(som feks alfreds kompiser,lykkepillene han stjeler,lisas mors dødsfall) vil gjøre den store forskjellen man av og til ikke ser før etter historien er "ferdig" skrevet. uansett, som sagt har jeg flere ideer, og synopsis to er uansett enda enklere skissert, bare mer slik,:

jeg stripper vekk sengevæterproblemet til hovedpersonen og lar heller kjæresten Lisa få det. hver de skal ha sex tisser hun seg ut. alfred er forståelsesfull men den overbeskyttende broren jake er ett til problem som er i veien. en kveld da Jake kommer hjem stormer Alfred ut og jake får det for seg at søsteren er forsøkt voldtatt blir han klin kokos og alfred får bank av jake og vennene hans itillegg til et rykte som voldtektsforbryter.den eneste som tror alfred er pete, en tidligere kjæreste av Lisa og  alfreds kompis som fortsatt bærer rundt på ett bilde av lisa i pengboken sin. hvorfor pete og Lisa brøt opp er uvisst og pete har aldri nevnt årsaken heller. Alfred prøver desperat å komme igjennom til Lisa men blir konstant snakket til av venninne ne eller Jake som truer han på livet og er den største dørstopperen. En kveld kommer Lisa til Alfred og sier hun er klar til å debutere.Hun har med seg ett videokamera og han blir forvirret.seansen starter aldri og Lisa drar, uten at han får noen forklaring.han forteller forvirret til kompisen sin Pete,som tidligere har vært sammen med henne om det hele. snart finner han ut at pete har vært hos Lisa og da Alfred blir rådet til å glemme henne er han derfor overbevisst om at Pete sier det fordi han vil ha klar bane igjen og slår han derfor ned på skolen og blir utvist. Han stormer til Lisa for å få svar på spørsmålene sine og har tenkt å vente til hun er ferdig på skolen. Det er fullstendig stille i huset og ingen er hjemme. han slår på videospilleren på soverommet hennes fordi kameraet har stått på og forstår hvorfor pete advarte han. filmen han ser på er Lisa som gjør seksuelle handlinger med broren Jake. han går ut av huset, og møter JAKE i dørveien, som forblir stum og blek. De sier ingenting til hverandre. skolebussen stopper ved huset og Lisa kommer ut av den. Hun sier hei, i en mild, men nervøs tone, og Alfred fortsetter å gå.

Jeg foretrekker uten tvil sistnevnte versjon selv om begge synopsis som sagt er fullstendig forskjellige utifra første utkast hvor de eneste gjenværende likheter egentlig er hovedpersonens navn og kjærestens.hva synes du?setter pris på feedback og itillegg klargjøring på om du forsto synopsisene mine, altså grunnideene, og setter enda større pris på om du sa hvilke av de to som enkelt og greit er BEST siden jeg respekterer ditt klarsyn som du utviste tidligere og som jeg heller ikke kan være mer enig i heller.

mvh meg.

•  07-16-2007, 23:17 1282 in reply to 1281

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hei deg

Jeg er ganske sikker på at jeg forsto begge disposisjonene. Det ser ut som om du har en god evne til å se en historie fra begynnelse til slutt. Det misunner jeg deg litt, for jeg sliter ofte med å se hvor mine historier skal ende... [:-)]

Jeg tror nok at jeg vil anbefale deg å prøve den første for å se hvor du ender hen. Du har jo selvfølgelig et mye bedre bilde inne i hodet ditt om hvordan disse disposisjonene skal males ut til å bli kunstverk, men slik jeg leser disse to disposisjonene så tror jeg kanskje at du vil miste en del av "edgen" i nummer to. Eneren beholder fortsatt mer av tenåringsangsten hos Alfred som nok er nødvendig i din historie for å gjøre frykten for Jake og forholdet til Lisa riktig.

Men du kan jo gjøre et utkast på begge og se hvilken du liker best?

Lykke til!

Morten

•  07-17-2007, 3:50 1284 in reply to 1282

• Top 10 Contributor
    • Joined on 05-12-2007
    • Kristiansand
    • Wannabe

takk,og jeg er enig.jepp,blir å gjøre ett utkast på hver av dem,inkludert en opppussing av førsteutkastet.

tusen takk

er forresten forferdelig treg med å komme igang med mine,begynnelsen er alltid vanskeligst,spesiellt fordi alt er plottet ut på forhånd.du har ingen tips for å lokke ut litt impulsiv skriving som går vekk fra det totale bildet iblant? 

takker for feedback på det dypeste 

•  07-17-2007, 15:41 1285 in reply to 1284

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Vi hadde før jul her et par spede forsøk på å dra igang en aktivitet som trente opp impulsiv og kreativ skriving.

Du kan se mer her: http://forfatterforum.com/CS/forums/52/ShowForum.aspx

Morten

•  07-17-2007, 23:26 1286 in reply to 1285

• Top 10 Contributor
    • Joined on 05-12-2007
    • Kristiansand
    • Wannabe

takk,var ikke helt det jeg letet etter,kanskje impuls skriving er noe man iblant heller må vente på om impulsen skal være sann og forme troverdighet i ordene.:)

View as RSS news feed in XML