Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Hva vil folk lese om?

Last post 07-25-2007, 2:44 by Morten. 8 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  12-20-2006, 7:25 1151

Hva vil folk lese om?

På 70-tallet ville folk lese sosialrealistiske romaner. På 80-tallet fikk vi sansen for "magiske" romaner. Så har vi hatt mange, mange år med krim&action på topp. Når jeg leser bestselgerlistene i dag... vel biografier og kjendisstoff og action&krim. Som om den litterærere verden er en utvidelse av sludreTV og sladderblader.

Når jeg kikker på romanutkastene i skrivebordsskuffen min begynner jeg å innse at det jeg skriver om... neppe er interessant for andre enn meg selv? Siste synopsis handler om en usjarmerende bibliotekar som er ekstrem naturverner og ulveforkjemper. Men jeg skjønner at jeg heller burde skrive om en lykkelig hore som blir berømt voldelig skuespiller i Hollywood?

Men jeg er også nysgjerrrig på hva folk flest HAR  lyst til å lese. Noen som har noen meninger eller vet om noen spørrreundersøkelser som kan gi noen svar?

xjuliettex
    - voksen, seriøs og søkende etter likesinnede-
    Filed under:
  •  12-21-2006, 12:23 1152 in reply to 1151

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Hva vil folk lese om?

Jeg har ikke sett noen undersøkelser. Og jeg er ikke sikker på om jeg selv har så lyst til å se en undersøkelse om hva folk vil lese. Jeg har en anelse av at folk flest vil lese "enkel" litteratur. I disse dager har du f.eks. biografier etc (Eli Hagen boka og kongeboka) som er utvidede versjoner av Se og Hør med sin "løfte på dyna" vinkling. Men man ser at både på 60, 70, 80 og 90 tallet har også de som har solgt best vært "enkel" litteratur. Bare se på hvor mye Sagaen om Isfolket har solgt, eller Morgan Kane bare for å nevne et par norske eksempler.

Så hvis du skriver for å selge, så er nok trikset å skrive paperback serier med enkelt innhold. Noe som kan selges billig og som er lesbart av de fleste lag av samfunnet (og da er det ikke de laveste lagene som har de største begrensningene...).

Men hvis du vil skrive godt og kvalitetsmessig håndtverk som kanskje selger mindre, men som kanskje påvirker leserne mer når de leser, så ville jeg sett helt bort fra slike undersøkelser og bekymringer og bare skrevet om det jeg klarer å oppsluke meg i, det jeg lengter etter å få ned på papir, det jeg kan dele av meg selv i.

Men, dette er bare min mening.

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  12-21-2006, 15:37 1153 in reply to 1152

• Zaran is not online. Last active: 07-18-2008, 5:20 Zaran
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 09-19-2005
    • Steinkjer
    • Wannabe

Jeg tror Ringenes Herre og bøker i den dur er "ut" nå. Både fordi Ringenes Herre-Hypen er ferdig for godt (ihvertfall for mange, mange år fremover), og fordi den såkalte "revolusjonerende" Eragon-filmen og bøkene ødela det siste av fantasyens popularitet blandt mainstream'en.

Men, vi gleder oss til Hobbiten kommer på kino om et år eller tre, for da vil det bli futt i fantasylesing igjen Smile 

"Life is the Future, not the Past"
  •  12-22-2006, 5:48 1154 in reply to 1153

Jeg vet ikke hva folk sjenerelt vil lese, men jeg kan jo si hva jeg vil lese; Jeg elsker bøker som handler om mennesker, menneskets natur og hvordan de takler (eller ikke takler) forsjellige problemer og hendelser. Slik som de gales hus, svart. og ca hvitt, karin slaughters og stephen kings bøker osv. Og nå har det seg sånn at slike bøker kan legges inn i de fleste sjangre; grøssere, krim, drama, spenning, kjærlighet osv Ei venninne av meg leser nesten bare fantasi og manga, ifølge henne er det alt for lite fantasi på markede.

Lev live mens du kan, det komme isje i reprise.
    Det e bedre å angra på den enn jor enn det enn isje jor.
  •  01-09-2007, 4:17 1158 in reply to 1154

• Macbeth is not online. Last active: 30 May 2007, 7:23 Macbeth
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 04-06-2006
    • Oslo
    • Forumist

Interessant. Jeg er ikke så opptatt av sjangere, det viktigste for meg er at det jeg skriver/leser er bra, at det gir meg noe å vokse på.

Jeg er forresten enig i det meste av det Morten skrev...

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music." (Nietzsche)
  •  02-08-2007, 15:27 1170 in reply to 1151

Forstår jo selvfølgelig at du lurer, men jeg foretrekker å ikke spekulere i sånt, rett og slett. Det gjør skrivingen så utrolig mye lettere. Du kunne jo teste ut det?

xx

•  07-17-2007, 1:56 1283 in reply to 1151

• Chiobe is not online. Last active: 12-05-2008, 4:46 Chiobe
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

Når jeg ser igjennom bokhylla mi, så ser jeg bare bøker i fantasy sjangeren. En del av dem er best selgere som Harry Potter, og andre fra forfattere som Dan Brown og Lian Hearn. Men desverre ser jeg færre og færre virkelige gode bøker innen denne sjangeren, så noe mer å lese der hadde gjordt seg.

alt er mulig, det umulige tar bare lengre tid
  •  07-24-2007, 10:38 1296 in reply to 1151

• amatøren is not online. Last active: 12-11-2008, 13:29 amatøren
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 05-12-2007
    • Kristiansand
    • Wannabe

Er også enig med Morten, det er da vel uansett hvordan man snur og vender på det for sin egen skyld at man skriver og ikke andres? Blås i statistikk og eventuelle uttalelser fra andre forfattere.En fantasyforfatter vil feks gjerne si at han eller hun tror fantasy er hva folk trenger og vil lese.Litteratur er som alle kunstformer ment å være noe som lever og strekker seg over tiden, ikke med den.Det er ingenting som heter:"BEST Å LESE ANNO 2007.", selv om det er ett faktum at litteratur som vel som alle andre grener er ment å høste små grønne klumper(penger, ikke epler for dem som var for treg til å ta den) .Pointet mitt er, litteratur er ikke mote,og du skal ikke tenke på hva som kler en tidsperiode best(selv om noen gjerne vil tenke sånn fordi klassifisering er så fordømt behagelig) men heller på hva som gjør deg varm innvendig.Bla frem historien du alltid har tenkt på,som du aldri har fortalt noen.La det som er helt innerst inne i krokene få slippe ut,for det er bare da du ser selv.

every single living being in the universe is energy
  •  07-25-2007, 2:44 1299 in reply to 1296

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hør hør!  Smile
    Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
View as RSS news feed in XML