Jeg har ikke sett noen undersøkelser. Og jeg er ikke sikker på om jeg selv har så lyst til å se en undersøkelse om hva folk vil lese. Jeg har en anelse av at folk flest vil lese "enkel" litteratur. I disse dager har du f.eks. biografier etc (Eli Hagen boka og kongeboka) som er utvidede versjoner av Se og Hør med sin "løfte på dyna" vinkling. Men man ser at både på 60, 70, 80 og 90 tallet har også de som har solgt best vært "enkel" litteratur. Bare se på hvor mye Sagaen om Isfolket har solgt, eller Morgan Kane bare for å nevne et par norske eksempler.
Så hvis du skriver for å selge, så er nok trikset å skrive paperback serier med enkelt innhold. Noe som kan selges billig og som er lesbart av de fleste lag av samfunnet (og da er det ikke de laveste lagene som har de største begrensningene...).
Men hvis du vil skrive godt og kvalitetsmessig håndtverk som kanskje selger mindre, men som kanskje påvirker leserne mer når de leser, så ville jeg sett helt bort fra slike undersøkelser og bekymringer og bare skrevet om det jeg klarer å oppsluke meg i, det jeg lengter etter å få ned på papir, det jeg kan dele av meg selv i.
Men, dette er bare min mening.
Morten
Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!