Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

En glimrende bok om skriveteknikk

Last post 08-28-2007, 7:02 by amatøren. 12 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  07-17-2005, 5:21 4

• Morten is not online. Last active: 20 Nov 2008, 22:16 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

En glimrende bok om skriveteknikk

Dette er en bok jeg bruker aktivt i mitt bokprosjekt. Dette er boka som tok meg fra å fortsette å skrive en mengde med tisiders introduksjoner og så forkaste dem fordi jeg var usikker på hvilken retning boka skulle gå.

Denne boka er glimrende for slike som meg. Den gir deg enkle verktøy for hvordan du skal få ned 70-80.000 ord på papiret (skjermen), som jo er det vanskeligste, og så ta polishen av dette etterpå.

Den er billig og bra, og kan bestilles på Amazon.com.

Boka heter Writing FAST: how to write anything with lightning speed. Det er en ambisiøs tittel, men det er en bra bok. Spesielt liker jeg planleggings og outliningsverktøyene.

Du finner boka ved å klikke her: Writing FAST

Morten
    Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
    Filed under:
  •  09-18-2005, 9:18 52 in reply to 4

Re: En glimrende bok om skriveteknikk

Tusen takk for tipset! Virker som en bok som kan sparke meg i gang, jeg har jo det problemet at jeg sitter med ideer og planer i hodet som jeg aldri får rotet meg til å gjøre noe med, selv om jeg elsker å skrive. Har på en måte litt skriveangst, selv om jeg veit jo at jeg kan skrive. Det er visstnok ikke et uvanlig problem (for dem som vil, men ikke får det til). Jeg håper at denne boka kan hjelpe meg. Jeg ble litt ivrig og motivert til å skrive bare av å lese om den. Så da ble jeg faktisk så fristet at jeg kjøpte den! Det tar litt før den dukker opp i postkassa, men jeg går allerede med store forfatterdrømmer og ambisjoner. Så får vi se om jeg noen gang får rotet meg til å lese den boka da... Wink

Filed under:
  •  09-19-2005, 0:36 55 in reply to 52

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

BRA!

Jeg har hatt det på akkurat samme måte. Masse ideer. Mange av dem er gjengangere fra flere år tilbake. Denne boka forteller deg ikke om skriveteknikk (nå mener jeg innholdsmessig), men om skriveplanlegging, organisering etc. Det var akkurat det jeg trengte for å forstå at selv jeg kan gjøre dette her. Når man har brutt ned boka i antall sider du skal ha i ditt ferdige prosjekt, så forandrer hele verden seg. Det handler ikke lenger om å starte på sitt femtiførste første kapittel og ikke komme lenger. Du vet nøyaktig hvor mange kapitler og sider du skal ha i boka, og det gjelder bare å fylle hver side med et eller annet. Når du har fylt alle dine sider med et eller annet, så har du verdens beste utgangspunkt. Nesten alle de store forfatterne sier at "80% av skriving er omskriving". Hvordan skal du kunne omskrive hvis du ikke har et eller annet å skrive om... Denne tanken har hjulpet meg masse. Og nå skal den hjelpe deg...

Lykke til, og jeg håper du holder oss oppdatert. Ikke glem å dele din deadline med oss andre Wink

Morten

PS: Ikke glem at hvis du har lyst kan du få gratis Blog og emailadresse her, slik at du kan holde resten av verden oppdatert om ditt prosjekt.

Filed under:
  •  10-13-2005, 11:44 80 in reply to 4

Hei!

Den første boka redaktøren min ga meg, het 'Om å skrive' av stephen King (av alle) og jeg mener alle som drømmer om å skrive bøker burde lese den ...

•  10-13-2005, 13:04 81 in reply to 80

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg er helt enig,

Jeg har bare glemt å nevne den her... Embarrassed [:$]

Jeg har lest den flere ganger og har til og med en signert kopi i glasskapet i stua. Glimrende bok, både biografidelen om Stephen selv, og hans tips om skriving. Men jeg må si at selv om denne boka sådde noen inspirasjons- og motivasjonsfrø, så er jeg bygget som en ingeniør i hodet, så jeg trengte den metodiske fremgangsmåten i writing fast i tillegg til motivasjonsvekkeren til Stephen King.

Dere kan finne boka til Stephen King her: Stephen King: On Writing

Morten

Bare for å nevne det; Stephen King er min favorittforfatter nest etter J.K.Rowling.

•  01-27-2006, 12:05 282 in reply to 4

• Thomas is not online. Last active: 05-25-2006, 10:33 Thomas
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 01-25-2006
    • Oslo
    • Wannabe

Denne boken så svært god ut! Jeg har (som nevnt i en annen del av forumet) nettopp registrert meg her, og har lett etter gode ressurser. Jeg fikk lyst å bestille denne boken med det samme, men venter til jeg har fått det andre jeg har i bestilling fra amazon.
    Det er dessuten svært hyggelig at On Writing blir nevnt her. Jeg liker den boken svært godt (sammen med alt det andre fra det som i mine øyne er kongen (King) ).

Thomas :-)
    Filed under:
  •  03-16-2006, 9:23 588 in reply to 4

• Thomas is not online. Last active: 05-25-2006, 10:33 Thomas
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 01-25-2006
    • Oslo
    • Wannabe

Jeg har nå bestillt, og lest, denne boken. Jeg var veldig fascinert i starten men etterhvert ble det liksom så veldig "amerikansk". Og jeg greide ikke helt se forskjellen på alle kapitlene. Jeg synes han gjentok seg selv veldig mye, og selv om ideene er gode klarer jeg ikke se for meg hvordan jeg til punkt og prikke skal greie å skrive etter hans metode. Når det er sagt; det er mange tips jeg har plukket opp underveis, og som vil hjelpe meg. Men etterhvert ble det så overveldende at jeg synes det virket mer komplisert enn det å skrive på den tradisjonelle måten.
    Men jeg likte godt det at man formulerer en eneste setning å bygge hele boken på. Og at man deretter skriver et sammendrag, for så å skrive ned alle kapitlene med ca. sideantall og hva de skal inneholde. Det kommer jeg til å benytte meg av. Men etterhvert som han går inn i dette med "strenghten" og "tweak" fallt jeg rett og slett litt av. Men som sagt; mange gode ideer, og jeg kommer definitivt til å bruke en del av det :-)

Filed under:
  •  03-17-2006, 11:18 594 in reply to 588

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg er litt enig med deg, Thomas. Jeg og gikk over til mer og mer skumlesing på slutten. Grunnen var en blanding av at det ble litt for lite konkret for meg der og da og en veldig iver etter å komme igang med å prøve det som ble forklart i begynnelsen. Jeg hadde jo aldri skrevet så langt at tweak og strengthen fasen har vært aktuell for meg.

Men etter at man har gjort unna dette med disposisjonen og man har fylt alle sidene og man nærmer seg å faktisk skulle gå igang med strengthen og tweak fasene så er det mye lettere å skjønne hva han mener, og det har noe for seg. Det blir selvfølgelig mindre konkret enn første del av boka, fordi nå skal man jobbe direkte med en "ferdig" tekst, og alle tekster er forskjellige.

Jeg er veldig glad for at disposisjonsteknikkene virker for deg slik de har virket for meg. Og nå håper jeg at de siste fasene vokser på deg slik de har vokst på meg.

Morten

Filed under:
  •  07-28-2007, 14:37 1301 in reply to 594

Kan dere gjengi noen gode tips osv. fra boka ? Og hva er strengthen og tweak?
  •  07-29-2007, 1:32 1303 in reply to 1301

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Det som er mest skremmende for meg i et nytt bokprosjekt er at det virker helt uoverkommelig stort. Så det første denne boka hjalp meg med var å gjøre dette overkommelig. Det hjelper å se slutten. For eksempel, istedet for å bare sette igang og skrive og se hvor det fører hen, så kan du gjøre en rekke antagelser. For det første så antar du at boka di f.eks. skal være på 300 sider. Så antar du et visst antall sider per kapittel. (Jeg pleier å sette opp noe do-vennlig, f.eks. 6-8 sider.) Når du har gjort det, så har du antall kapitler (300/6=50 kapitler). Da er det enkelt å legge inn stikkord til hvert kapittel og organisere en tidslinje og disposisjon. Og vips så har du et veldig godt verktøy for å rase igjennom første utkast. Hver gang du går tom eller bremser opp, så har du disposisjonen din å støtte deg på for å styre deg i riktig retning.

Det er flere andre teknikker også i denne boka, og jeg synes at boka som helhet gir gode verktøy for å kunne starte og ikke minst fullføre et prosjekt.

Morten

Filed under:
  •  08-24-2007, 9:43 1323 in reply to 1303

• Kristine is not online. Last active: 09-02-2007, 11:08 Kristine
    • Top 50 Contributor
      Female
    • Joined on 05-29-2007
    • Sør-Trøndelag
    • Wannabe

Hvor mange ord regner du med at en side er på? Jeg prøver meg litt på denne måten å skrive på, slik som du har forklart den her, og hittil går det veldig bra. Flott med noe å gå etter når man skriver, for jeg har veldig lett for å rote meg bort i ting. :D
  •  08-24-2007, 14:55 1324 in reply to 1323

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

NaNoWriMo (www.nanowrimo.org) sier at du skal skrive en bok i løpet av November. De setter grensen for bok til å være 50.000 ord. Jeg synes jeg har sett at det skulle bli rundt 250 sider. Så 50.000 ord er en litt tynn bok. Men hvis du skal bruke det tallet for et gjennomsnittlig antall ord per side, så kan du regne deg frem til at det blir 50.000 ord / 250 sider = 200 ord/side.

Det er fint at dette verktøyet hjelper deg også til å komme deg gjennom første utkast. Det er jo første utkast som er verst. Omskrivinger er også vanskelige, men på en helt annen måte, for da har du jo allerede hele historien din skrevet ned.

Lykke til

Filed under: ,
  •  08-28-2007, 7:02 1328 in reply to 4

• amatøren is not online. Last active: 11-09-2008, 9:04 amatøren
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 05-12-2007
    • Kristiansand
    • Wannabe

Er forumene blitt døde?Ingen kommenterer noe som helst lengre

every single living being in the universe is energy
View as RSS news feed in XML