Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Kordan gå fram for å gi ut en barnebok?

Last post 12-09-2007, 3:01 by Morten. 3 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  11-27-2007, 4:56 1395

• maria is not online. Last active: 12-04-2007, 5:17 maria
    • Top 75 Contributor
    • Joined on 11-27-2007
    • Wannabe

Kordan gå fram for å gi ut en barnebok?

Hei!

Først må eg berre sei at eg blei såååååååå glad da eg fant denne sida! Endelig noken å spørre og snakke med om det å prøve å skrive bøker :) :)

Eg har skrive et manus til en roman som eg sendte inn til fem ulike forlag. Dette var for fire år sia, og eg blei så skuffa da eg fekk avslag at eg gav meg. Men det er noke som ligge å krible heile veien, og nå klarte eg ikkje "stritta imot" lengre og stod faktisk opp inatt og begynte å skriva. Denne gangen prøve eg meg på ei barnebok. Da eg ser for meg reint bokmessig er ei bok som voksne kan lese for/med barna sine, og som ungene sjølv kan lese når de har mestret lesekunsten. Ei bok med fine bilder i. Altså ikkje ei veldig tjukk bok. (drømme)-Ideen er å lage en liten serie om denne jenta som eg skriver om. Og da er det eg lurer på om det er dei i forlaget som ordner med bilder dersom boka blir godtatt? Sender man bare inn et manus på vanlig måte? Det blir jo et veldig lite manus i forhold til en hel roman, så det virker nesten litt simpelt å sende inn så "lite". ...Og tegne kan ikkje eg ..

Noken som har erfaring og veit kordan en går fram med en barnebok? 

Nå ser dere hvor liten peiling eg har på desse tingene, så da skjønner dåke nok gleden min øve å ha "funnet dåke" :)

maria:) 

•  11-27-2007, 13:46 1396 in reply to 1395

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Kordan gå fram for å gi ut en barnebok?

Jeg foreslår at du drodler litt for deg selv slik at det er lett for deg å visualisere hva slags illustrasjoner og slikt du trenger i boka di. Det er absolutt ikke et must å kunne tegne selv. Dersom du kjenner noen kunstneriske sjeler som klarer å formidle ditt budskap i illustrasjoner til boka di, så kan dere jo gå sammen om å lage boka før dere sender til forlag. Dersom du ikke kjenner noen, så ikke fortvil. De fleste forlagene som gir ut barnebøker har gode kontakter, men husk å bruke god tid på følgebrevet ditt slik at det tydelig fremgår hvilken tone du vil presentere boka di i.

Jeg har i det siste lekt med tanken på en barne/ungdomsbok selv, så det er tydelig at alderen på målgruppene til forfatterne i dette forumet er i fritt fall Wink

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
    Filed under:
  •  12-04-2007, 5:17 1397 in reply to 1396

• maria is not online. Last active: 12-04-2007, 5:17 maria
    • Top 75 Contributor
    • Joined on 11-27-2007
    • Wannabe

ok:) takk for tips. har tenkt å bruke god tid ja:) fikk et ant tips eg syns va så bra. og det var at når eg følte eg var ferdig med bokea, skulle eg legge den vekk i en skuff i flere uker og prøve å ikkje tenke på den. så sku eg ta den opp igjenn og lese den på nytt. da var det lettere å lese den på en "ny måte", og finne ting som en kansje ikkje likte så godt likevell..

men når tida kommer for innsendelse, kontaktes forlagene først da? for å høyre om de er interisert i å få tilsendt noke? sist gang fant eg meg berre noken adresser og sendte inn uten å ta kontakt først. leste en plass seinere at viss du gjorde det var det enkelte som gav avslag uten at de egentlig hadde lest gjennom det.   føler meg heilt grønn her, for eg kan INGENTING om dette her eg...Embarrassed ...eg berre har en sånn "trang" til å skriveHmm

•  12-09-2007, 3:01 1398 in reply to 1397

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hei igjen,

De fleste her er ganske grønne i det å sende inn manus, men det beste tipset jeg kan gi deg er å se på websidene til de forskjellige forlagene. Der står det hos de fleste hvordan de ønsker manus innsendt. Dersom du er litt usikker eller har lyst, så skader det aldri å ta en telefon for å sjekke hvordan de vil ha det, og kanskje dobbeltsjekke at forlaget du kontakter faktisk har din sjanger som nedslagsfelt.

Apropos sjanger, det er viktig at du gjør litt research på hvilke forlag som håndterer din sjanger. Så prioriterer du de etter hvilket forlag du synes har de beste bøkene innen din sjanger og prøver der først. Da er sjansen stor for at du finner folk som er oppriktig interessert i boka di og er flinke til å markedsføre den typen bøker.

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
View as RSS news feed in XML