Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Valgets kvaler

Last post 01-19-2008, 6:37 by Elgib. 2 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  01-11-2008, 2:28 1404

• Elgib is not online. Last active: 01-06-2011, 21:26 Elgib
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 01-11-2008
    • Wannabe

Valgets kvaler

Hei!

Jeg skriver bok om et skipsverft som var virksomme fra 1873 - 1930 og alle skipene som ble bygd der. Et forlag har lest gjennom manuset og vil gi ut boken. Vi har ennå ikke skrevet noe kontrakt.

I dag fikk jeg henvendelse fra et annet forlag som også er interessert.
    Inntektene fra boksalget vil som jeg har forstått være lik uansett forlag, men er det andre ting jeg bør vurdere når jeg velger forlag?

http://erlingjensen.net
  •  01-13-2008, 3:07 1405 in reply to 1404

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Valgets kvaler

Det som er viktigst for deg nå som du har et luksusproblem (Wink) er å gjøre litt undersøkelser om disse to forlagene:

Sjekk at forlagene har en god erfaring innen din sjanger.
    Sjekk at de har en god markedsføringsstrategi for akkurat deg. Be dem gjerne om å få denne strategien skriftlig og aller helst få det med i kontrakten.
    Sjekk gjerne opplagstallene og salgstallene for din sjanger hos begge forlagene. Et bra salgstall tyder på en god markedsføring av din bok og du vil jo at flest mulig skal lese bøkene dine.
    Sjekk hvor flinke disse forlagene har vært til å få bøkene i din sjanger på de offentlige innkjøpslistene (de som bestemmer hva biblioteker må kjøpe inn).

Og sist men kanskje aller viktigst; velg det forlaget du har best personlig kjemi med. En slik type bok involverer mye mer kommunikasjon og personlig forhold enn kanskje en krim eller romantisk roman vil gjøre, så det å ha en kontaktperson du lett kommuniserer med og som kan hjelpe deg i prosessen med å få et så bra resultat som mulig er alfa og omega.

Lykke til videre, og gi gjerne lyd fra deg her når boka er i salg Smile

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  01-19-2008, 6:37 1407 in reply to 1405

• Elgib is not online. Last active: 01-06-2011, 21:26 Elgib
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 01-11-2008
    • Wannabe

Re: Valgets kvaler

Tusen takk for utfyllende svar Big Smile
    http://erlingjensen.net
View as RSS news feed in XML