Hei og velkommen.
Dine spørsmål gir absolutt mening.
Personlig er jeg ikke så glad i bøker fortalt av en jeg-person. Av en eller annen grunn synes jeg det ødelegger noe av spenningen. Men det finnes bøker der dette fungerer veldig bra. Og bøker hvor et skifte mellom perspektiver fungerer utmerket. En forfatter ved navn D.J. MacHale har skrevet en serie som heter Pendragon. Her skifter han mellom en slags dagbokform, som er skrevet av hovedpersonen til sine venner, og "flue på veggen" perspektiv, som beskriver hva som skjer med hovedpersonens venner. Men han veksler frem og tilbake i en og samme bok, og det blir en naturlig del av historien.
Å skulle skifte perspektiv fra bok 1 til bok 2 kan bli både forvirrende og frustrerende for leseren. Når jeg leser serier, blir jeg vant til forfatterstemmen og perspektivet i boken og ønsker å finne det i neste bok også. Så personlig ville jeg nok holdt meg til det samme perspektivet i alle bøkene i en serie, evt gjort som MacHale, om det hadde vært naturlig for historien.
De gangene jeg har forsøkt å skrive ut fra en jeg-person, har jeg opplevd det som en begrensning. Jeg liker å være allvitende.
Det er uansett viktig at du finner en form du er komfortabel med. Kanskje du bør skrive mer enn 3 sider, før du gjør et endelig valg og kanskje bør du forsøke å skrive dem i et "flue på veggen" perspektiv også, for å se om det fungerer.
Lykke til!
Blir interessant å høre hva andre mener.
Amber