Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Ide for prosjekt, usikker på synsvinkel

Last post 08-26-2008, 2:22 by JEHF. 3 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  08-25-2008, 10:23 1684

• bear^ is not online. Last active: 08-25-2008, 13:32 bear^
    • Top 75 Contributor
    • Joined on 08-25-2008
    • Wannabe

Ide for prosjekt, usikker på synsvinkel

Hei hei folkens

Jeg er relativt ny på dette forumet og kanskje litt relativt ny i forfatter rollen. Har skrevet litt på film manus men tenkte å forsøke meg på andre stier.

Så jeg har da et prosjekt gående som jeg har planer om å la gå over flere serier. Den første delen i denne planlagte serien hadde jeg tenkt å sette fra et "jeg" perspektiv, hovedpersonen forklarer sin bakgrunnshistorie, hvordan han kom til der han var, hva som har skjed. Grunnen til at jeg valgte denne fremgangsmåten var karakteriseringen, jeg følte det ble lettere å få leseren til å skjønne historiens gange om man hadde det fra hovedpersonens vinkel først av samt knytte bånd mot hovedpersonen. Men jeg er litt mer usikker på om dette var en korrekt avgjørelse. Har skrevet vel 3 sider av prosjektet og har drøssevis av materiell igjen i kildemateriellet mitt men har ikke lyst å fortsette noe lengere før jeg får synsvinkelen jeg ønsker.

Så hvordan stiller en leser seg til en bok skrevet fra at "jeg" perspektiv, spesielt med tanke på at synsvinkelen da vil forandre seg fra første del i serien til neste del? I neste del av serien blir det mer "fluen på veggen" perspektiv, og det er nettopp der jeg stusser litt om jeg burde beholde den opprinnelige synsvinkelen i første del av serien og skifte i andre del eller skrive en sammenhengende synsvinkel gjennom hele prosjektet?

Håper dette ga meninger :)

•  08-25-2008, 12:12 1685 in reply to 1684

• Amber is not online. Last active: 02 Jan 2009, 13:53 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: Ide for prosjekt, usikker på synsvinkel

Hei og velkommen.

Dine spørsmål gir absolutt mening. 

Personlig er jeg ikke så glad i bøker fortalt av en jeg-person. Av en eller annen grunn synes jeg det ødelegger noe av spenningen. Men det finnes bøker der dette fungerer veldig bra. Og bøker hvor et skifte mellom perspektiver fungerer utmerket. En forfatter ved navn D.J. MacHale har skrevet en serie som heter Pendragon. Her skifter han mellom en slags dagbokform, som er skrevet av hovedpersonen til sine venner, og "flue på veggen" perspektiv, som beskriver hva som skjer med hovedpersonens venner. Men han veksler frem og tilbake i en og samme bok, og det blir en naturlig del av historien.

Å skulle skifte perspektiv fra bok 1 til bok 2 kan bli både forvirrende og frustrerende for leseren. Når jeg leser serier, blir jeg vant til forfatterstemmen og perspektivet i boken og ønsker å finne det i neste bok også. Så personlig ville jeg nok holdt meg til det samme perspektivet i alle bøkene i en serie, evt gjort som MacHale, om det hadde vært naturlig for historien.

De gangene jeg har forsøkt å skrive ut fra en jeg-person, har jeg opplevd det som en begrensning. Jeg liker å være allvitende. Wink 

Det er uansett viktig at du finner en form du er komfortabel med. Kanskje du bør skrive mer enn 3 sider, før du gjør et endelig valg og kanskje bør du forsøke å skrive dem i et "flue på veggen" perspektiv også, for å se om det fungerer.

Lykke til!  

Blir interessant å høre hva andre mener.

Amber

•  08-25-2008, 13:10 1686 in reply to 1685

• bear^ is not online. Last active: 08-25-2008, 13:32 bear^
    • Top 75 Contributor
    • Joined on 08-25-2008
    • Wannabe

Takk for velkomst og svar.

Er veldig lite interesert i å forvirre leseren samtidig som jeg er mest interesert i å holde spenningen oppe i boken, det å snu til neste side skal være en glede og ikke en byrde. Det er nettopp av personelige preferanser at jeg stille dette spørsmålet for jeg er selv litt kritisk til jeg-perspektivet, men jeg våknet opp kl 3 på natta med et bilde i hodet jeg bare måtte få ned på papir før jeg glemte det og da kom det i nettopp det formatet. Merksnodig men men.

Får gjøre meg noen forsøk på dette ja, og se hva som kommer ut av det.

•  08-26-2008, 2:22 1687 in reply to 1686

• JEHF is not online. Last active: 12-23-2008, 19:00 JEHF
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 10-18-2007
    • Wannabe

Les American Psycho av Bret Easton Ellis. Mesterverk i jeg-form. :)

Though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours, and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
View as RSS news feed in XML