Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Navnevalg

Last post 11-11-2008, 17:19 by ck2069. 8 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  08-28-2008, 15:43 1690

• Amber is not online. Last active: 02 Jan 2009, 13:53 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Navnevalg

Vet det er en underlig ting å lure på, men til mitt forsvar: Det er ganske sent og jeg burde finne puten. Men her sitter jeg da altså og funderer på merkelige ting. Som:

Hvorfor og hvordan velger folk sine brukernavn? Har kikket på hva folk kaller seg og ser at det er større sannsynlighet for at folk deltar i forumet, hvis de har et navn som er mulig å uttale. Men hvordan kommer de frem til dem? Det er helt sikkert personlige grunner, som nok ikke alle ønsker å fortelle verden. Det respekterer jeg.

Og de som har en rekke med bokstaver, uten en åpenbar mening, hvorfor? For ikke å snakke om de som har en samling bokstaver, som blir til heller tvilsome ord? Jeg er visst litt prippen (bortsett fra når det gjelder banning i tekster... Ikke sant, Orakel og Sitrusjenta?).

For den saks skyld lurer jeg også på hvor det blir av alle dem, som melder seg inn i forumet og aldri viser seg igjen? 

Med ønske om en god natts søv til alle! Sleep

Amber 

•  08-29-2008, 6:46 1691 in reply to 1690

• JEHF is not online. Last active: 12-23-2008, 19:00 JEHF
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 10-18-2007
    • Wannabe

Re: Navnevalg

Brukernavnet mitt er initialene mine.

Det er ikke så veldig mye som skjer på fora her inne nei. Virker som det er mange som registrerer seg bare for å lese. Jeg deltar ikke så mye selv, siden jeg ikke poster ting jeg skriver på. Så jeg blir vel bare en av de som leser i smug selv. :)

Though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours, and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
  •  08-29-2008, 12:05 1692 in reply to 1690

• RAG is not online. Last active: 11-12-2008, 12:34 RAG
    • Top 75 Contributor
    • Joined on 07-22-2008
    • Wannabe

Må innrømme jeg er innom her opptil flere ganger i uka uten å legge igjen spor. Kall meg gjerne en kikker, for det er jo nettopp det jeg gjør, kikker. I en ellers hektisk hverdag, med skrivebordsjobb og familie som krever sitt, er jeg sjeleglad for hver kveldstime jeg får anledning til å krype inn i min egen skrivende verden, hvor jeg på mange måter lever mitt doble liv, skapt av meg selv, ord for ord, setning for setning, side for side. Jeg begynte i oktober ifjor, og vil, om jeg holder samme tempo, være ferdig omtrent om et drøyt år, med et romanprosjekt på omlag 450 sider. 

Mitt problem er at jeg ikke klarer å dele mens jeg er i denne prosessen. Jeg er redd for å miste trykket i kabinen. Eller luften i ballongen. For dette er en reise jeg skal klare, jeg har så god tro, så høy selvtillitt og så fin flyt i arbeidet, at jeg ikke vil risikere å få hull i skroget. Eller i ballongen. Og falle ned. Halveis. Mener det var den godeste Barnum Nilsen som sa noe sånt som at en historie som er snakket om aldri vil bli skrevet. Og jeg føler det litt sånn, for alle de historiene jeg har snakket om å skrive, til folk rundt meg, har aldri blitt noe av. Mens denne jeg holder på med nå, og som ingen enda har lest et ord av, feier all motstand til side og driver fremover hver gang jeg setter meg foran skjermen. Det er en god følelse, for ikke å si den beste. Så får det heller bære, om jeg lander med et krasj. Jeg kan uansett si at jeg kom frem.

Jeg håper derimot at det er mange av dere andre som ikke har det på denne måten, for jeg liker veldig godt å lese og kikke på utdragene deres. Kan godt begynne å kommentere mere, men føler meg litt liten så lenge jeg ikke har postet noe. Som å kommentere fotball når man aldri har touchet en ball selv. Om du skjønner.

Og bare helt til slutt; brukernavnet er initialene mine:-)   

Shoot for the moon. Even if you miss, you will land among the stars
  •  08-31-2008, 14:44 1693 in reply to 1692

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Det bor vel en kikker i flere av oss, tenker jeg. Wink 

Synes selv det var veldig kjekt at flere kommenterte det jeg la inn. Det gjorde noe med selvfølelsen og gav meg et spark til å fortsette å skrive på en historie, som er svært så annerledes enn alt annet jeg har skrevet. Jeg begynte å skrive historier da jeg var rundt 8 år, men mine eneste lesere har vært noen få, utvalgte (les: som ble tvunget til å lese) mennesker jeg er glad i og som påstår at de er glade i meg. Riktignok har en av dem vært nådeløst kritisk, men det har kommet ros også. Men den mest aktive delen av hjernen min har tenkt at det bare er fordi de ikke vil såre meg. Så å få høre fra vilt fremmede, hva jeg bør gjøre og hva de synes, har vært uvurderlig.

Derfor: Kommenter gjerne, selv om dere selv ikke legger ut egne tekster. Kanskje ser dere noe andre ikke ser. Det er ikke lett å tenke på alt, når en skal gi gode råd, da er det godt om flere deltar.   

Selv er jeg født med Klarer-ikke-å-la-være-å-si-noe genet. Kanskje det er derfor historiene mine har en tendens til å bli litt lange. Det er et problem å skulle komme under 100 000 ord. Heldigvis lærer jeg utrolig mye nyttig her inne, også fra råd, som er gitt til andre. Men og til meg selv, som at jeg, er fryktelig, glad i, komma, på en måte.

Heldigvis har ikke mitt snakkesalige jeg ødelagt for historiene mine, men så er det ikke så mange som gidder å høre etter når jeg snakker. Det hjelper jo. Jeg forventer egentlig at folk som leser det jeg skriver her inne, leser annenhver linje eller hvert tredje ord.

Når det gjelder brukernavnene deres: Så kjedelige dere er. Nei, jeg bare erter. Det gav faktisk mening å bruke initialer. At jeg ikke tenkte på det, men jeg endrer ikke mitt nå. Jeg liker Amber. 

Jeg ønsker dere høy selvtillitt, få skrivefeil, fin flyt, god driv, pågangsmot og vanntette skrog. Og når dere hopper fra store høyder: Husk fallskjerm evt en haug med puter, som tar av for fallet. Kanskje trenger dere dem ikke. Kanskje kan dere fly, dere vet det bare ikke ennå.

Amber  

•  08-31-2008, 22:26 1694 in reply to 1690

• Dionysus is not online. Last active: 22 Dec 2008, 2:42 Dionysus
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Hva skal jeg si? Mitt valg av navn falt på den romerske guden Dionysus. Galskapen og drukkenhetens gud. Tror jeg er en mild versjon av Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Som godeste RAG her så lever jeg 2 forskjellige verdener. Èn der jeg er en person som kan virke skrueløs, skruppuløs og lite sammenhengende, mens når månen kommer frem så våkner det en hensynsløs reflektert filosof med små gullkorn dryppende fra kulepennen og ned på papiret.

Synes forøvrig det er synd at aktiviteten i forumet er bedrøvelig laber. Sørfa en del rundt etter en slik side for å få konstruktiv kritik før jeg fant denne siden. "Of the people, for the people and by the people" som de gamle romerne sa... Ingen her som krever penger for å gi gode råd og rettledning for videre arbeide. Skrivlerier er egentlig en ganske ensom geskjeft. Sjelden en kan dele arbeidet med andre. Derfor håper jeg alle som er medlem kan delta i forumet. Hjelpe alle som er her uansett om du har delt noen av dine verker... En kan da si om en film er møkk selv om en aldri har holdt et kamera? Tenk deg om det skulle vært slik at det var kun forfattere som kunne mene noe om bøker? Stakkars Tolkien da i så fall!! Wink

Ser dere i forumet! Big Smile

-Madness is a blessing-
  •  10-06-2008, 7:57 1712 in reply to 1694

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Høres ut som om du har funnet rett navn, Dionysus. Wink

Så da har vi to med initialer, en med selvinnsikt og Amber, som verken har selvinnsikt eller initialer... Det ble litt feil, men pytt, pytt.

Hva med alle dere nye medlemmer av forumet? Jeg vet dere er her. Ikke vær så beskjedne. Er dere sjenerte, så husk: Ingen her ser dere. Ingen vet hvem dere egentlig er, om dere da ikke legger ved fullt navn, bilde og kontoutskrift. Vi er alle veldig snille her inne (bortsett fra Dionysus, som herjer i samsvar med månefasene), så det er ikke farlig å skrive noen ord. Trykk på knappen som heter Reply og la fingrene danse.

Amber

•  10-14-2008, 13:30 1725 in reply to 1690

• KrisM is not online. Last active: 10-19-2008, 15:32 KrisM
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 10-13-2008
    • Wannabe

Personlig liker jeg å holde ting enkelt, jeg heter Kristoffer Martinsen, alle kaller meg Kris, Kris var tatt derfor KrisM. Enkelt. Greit. Oversiktlig. Prøvde forsåvidt initialene også men må vist ha minst 3 bokstaver i brukernavnet og jeg er ikke heldig nokk til å ha mellomnavn. kanskje jeg skulle byttet navn og gi meg selv ett... ser  ikke mange forfattere uten det, Raymond E. Feist, J.R.R. Tolkien, J.K. Rowling, Gail Z. Martin.  For å nevne noen.

For folk som bare trykker på de tastene som ser fine ut der og da slik at navnet blir helt meningsløst, det for meg bare til å tenke "hva er vitsen? liker de å fremstå som useriøse?".  Et navn definerer en person, et brukernavn definerer brukeren og skaper førsteintrykket.  Ser jeg for eksempel en bruker som kaller seg "GaGAGOOOGOOO" bynner jeg å lure på om dette er et barn med en rar sans for humor eller om personen enda ikke er ute av bleie stadiet, jeg tar selvfølgelig ikke brukeren seriøst. Og ja jeg har sett en bruker med det navnet, ikke på dette forumet, og for noen år siden.  Visse ting bare printes inn i hodet på meg, jeg har en svakhet for rare fakta og idiotiske situasjoner, som foreksempel det at en singel kvinne som hopper fallskjerm i florida på en søndag risikerer en straff på 1 år i fengsel. Og i en by i sørstatene (USA) risikerer en kvinne bot hvis hun kjører bil uten at en mann går forann bilen med et rødt flagg (husker desverre ikke hvilken by i skrivende øyeblikk.  Tviler på at disse lovene blir opprettholdt men de er alikevel morsomme.

KrisM

•  10-16-2008, 3:29 1729 in reply to 1725

• Dionysus is not online. Last active: 22 Dec 2008, 2:42 Dionysus
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Hmm, noen ville faktisk kalt det selvinnsikt å vite at en ikke har det Amber :-) Men nok om Pavlovs hunder og alle de andre Tsjernobylskada dyrene i hakkebakkeskogen! Navn er for meg revnende likegyldig. Et gammelt tjekkisk ordtak som sier at "Se mindre på hvem som prater, men lytt mere til hva som sies". Prøver etter beste evne å etterleve denne pent formulerte snusfornuften. Men som Amber sier, min sinnstilstand er så følsom ovenfor alt som kan velte sinnets balanse at å hele tiden lytte til hva jeg sier f.eks ville vært bortkastet tid. Ivertfall om en er på utkikk etter matnyttig info. Sinnets adspredelser er like viktig som kjødets lyster spør du meg. Er bare en dramatisk forskjell på hvordan utfoldelsen arter seg. Hmm, nå rabler jeg i vei igjen... Bør vell tone ned på kaffen kanskje. Vell! Håper alle kryper ut fra sine litterære høyborger og pludrer ned noen koffeinfremprovoserte(finnes dette ordet i ordboka) ord. Jeg setter i alle fall stor pris på tilbakemeldinger. Jeg skal sette meg ned i helga å sjekke ut hva dere andre har skrevet. Gi noen velmenende ord i tilbakemelding og kanskje stjele noen ideer til mine egne små anekdoter Wink

-Dionysus-

-Madness is a blessing-
  •  11-11-2008, 17:19 1756 in reply to 1690

• ck2069 is not online. Last active: 16-12-2008, 10:59 ck2069
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 08-25-2008
    • Kristiansand
    • Wannabe

Mitt navnevalg kommer fra min ungdom hvor jeg hadde en forkjærlighet for Seinfeldt og spesielt Cosmo Kramer... Vel egentlig så fant jeg ut at det var et teit navn for kallenavn så jeg tok heller... eller ble gitt kallenavnet CK selv om det var heller få som brukte det aktivt... Så senere når internett begynte å bli større og jeg og skulle på nett så jeg det at CK var for vanlig til at det var sannsynlig å få bruke det og veldig få sider lot en få bruke kun 2 tegn til brukernavn... da endte jeg med en tilfeldig tall kombinasjon etter CK ergo CK2069... ellers bruker jeg CK om det er i forbindelse med spill eller jeg bruker Camulos om CK er opptatt... Camulos er en krigergud eller noe i den duren...

Jeg er og en kikker for det meste på forum, men jeg skriver om det er noe som jeg syntes jeg kan gi noe for noen om jeg deltar... og her gir jeg jo et ærlig svar på et spørsmål... 

Jeg postet og første kapitel i min novelle (første novelle/bok i serie) i dag... er utrolig spennende å utlevere noe en har brukt tid og noe kreativitet på å få til for andre å se...

View as RSS news feed in XML