Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

en liten historie og et lite tips...

Last post 01-21-2009, 10:28 by KHRZ. 4 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  12-01-2008, 7:50 1789

• ck2069 is not online. Last active: 11-05-2009, 16:53 ck2069
    • Top 50 Contributor
      Male
    • Joined on 08-25-2008
    • Kristiansand
    • Wannabe

en liten historie og et lite tips...

Tipset jeg komemr med, er at det nå er forskjellige julekalendere rundt forbi og noen av disse har konkurranser som åpner for kretive historier eller liknende... slik som i dag 1.des på ITpro.no var oppgaven å lage en løsning på hvordan katten tar rotta på musa... vel jeg klarte ikke følge oppgaven til punkt og prikke da jeg lot katten ta rotta på rottene og ikke musa... så tipset er altså om det er noen blandt dere som gjerne gjør slike små oppgaver så er det vel bare å hive seg med der.

Forøvrig så kommer her svaret mitt på dagens oppgave på itpro.no....

Sams sinnsvake rottefangeduppeditt

Katten Sam var skikkelig doven og tiltaksløs, spesielt på denne tiden av året. Sam ble av de andre kattene kalt for Trege-Sam, men det brydde han seg egentlig ikke noe om, han var rett og slett for doven til å bry seg. Innimellom kunne Sam være en virkelig rådfull og smart katt, det var bare ikke så ofte og derfor var det også at han sjelden ble spurt om noe. Hendelsen du nå skal få høre om er en av de få gangene Sam faktisk ble bedt om å gjøre noe.
    Det var en desember kveld rundt 1 uke før jul, Nissen hadde klaget og bannet i ukevis over de stadig mer og mer utspekulerte rottene som alltid så ut til å klare å finne en vei for å stjele grøten hans. Mons og Truls 2 av de 3 kattene som bodde der sammen med nissen var nå blitt sykemeldte, Mons hadde sklidd ned fra en av takbjelkene som av en eller annen grunn var isglatt. Truls derimot hadde blitt overfalt på utsiden av 3 gedigne rotter og hadde fått varige skader på stoltheten sin som katt. Sam forstod det egentlig, at det nå var han som måtte ta ansvar for at grøten til nissen fikk stå i fred.
    ”De helvettes rotte-jævlene driver og plotter mot meg, jeg vet det bare”
    Sam strekker seg og reiser seg sakte opp, vel om jeg ikke gjør noe som vil nok nissen gå rundt å banne slik frem til langt ut i Januar.
    ”Sam, nå får du ta del i arbeidet du og. Jeg skal ta meg en liten runde nå og når jeg er tilbake skal rotteproblemet være løst, ellers kan du like gjerne flyte med engang”
    ”Arrrrrgh, så slitsomt, men det må gjøres… Ja, jeg er på saken”

Sam fant frem laptopen sin og logget seg på nettet, han måtte stjele nett fra naboen for nissen hadde brukt opp alle pengene på grøt så det var ikke penger igjen til internettregningen, og Sam var en kløpper til å komme seg inn på andres nettverk så han ville ikke bruke sine penger på det. Etter litt søk fant han fremt til en blogg som het Coyotes hevnblogg, det var bloggen til en ulv som beskrev til minste detalj mange sinnssvake planer for å få mettet en stadig mer økende hevnlyst mot en fugl. ”Vel planene hans er jo egentlig ganske gode, han har vel egentlig bare flaks” Bloggen var sponset av et selskap som het Acme inc. Og det var her Ulven hadde fått alt utstyret han brukte i planene sine. Sam åpnet Acmes side i en ny fane, på fremsiden av acme var det et kart over verden og prikker alle stedene de hadde egne sider for. ”Ah Norsk avdeling, så greit” På den norske siden var det ramset opp mange produkter som var de mest populære. ”Ah feller for rotter, det må være kategorien for meg” Sam fant tilslutt en innretning som lovte å skulle fange alle rotter med 100% suksess rate. Bestillingen gikk inn og etter 2-3 min kom det en gnom med en gedigen kasse på døren. ”signer her, her og her” Poteavtrykkene ble plassert på de angitte stedene og kassen ble trillet inn.

Etter noen minutter var innretningen montert, nesten uten å bruke manualen. Innretningen besto i en nettkasse som var ment for å fange rottene i, denne ville bli lukket med et lokk idet noen gikk inn i den, for å lure noen inn i den var det plassert en luktdiomeritran(LD) inne i kassen, LDen ble så koblet til en pc som inneholdt lukt programvare slik at en kunne bruke kassen mot forskjellige typer gnagere. I tillegg var det rundt på kassen, infrarøde sensorer, kamera med nattfunksjon og noen kastekniver spent opp i noen mekaniske armer. ”Yes! da er det bare å skru den på” innretningen ble skrudd på og programvaren ble startet opp, men det kom ingen lukt i det hele tatt fra LDen. Sam feilsøkte programvaren og innretningen opp mot manualen, men kunne ikke finne feilen. ”Fanden, akkurat nå som jeg trengte det mest.”

Vel Sam gjør så selvfølgelig som alle andre når de har problemer, de logger seg på forumet på Itpro.no og søker etter tråder som har samme eller liknende problem. Han fant dessverre ingen, så han skrev heller en post selv hvor han beskrev problemet. Nå skal det jo sies at det er ikke alltid man kan få svar like raskt når man legger inn et spørsmål på Itpro.no så Sam la inn det samme på diskusjon.no… Idet han var ferdig på det andre stedet, gikk han tilbake til ITpro og her på tråden sin kunne han nå se det var kommet inn 4 svar allerede, på 3 minutter var det kommet 4 svar. De to første ville vite hvilken versjon av innretningen han hadde kjøpt, den tredje ville at Sam skulle kjøre et rapport program for å se etter feil på pcen. Den tredje derimot skrev bare: ”Prøv å installere denne:” linktilfirmware” Da det ble produsert et parti av innretningen med feil firmware, så det burde løse problemet ditt – hilsen ACMEpusen” Firmwaren ble lastet ned og etter installering og en restart kjørte systemet helt utmerket. Lukten ”Risgrøt med kanel og sukker” ble valgt og Sam la seg ned i påvente av at rottene skulle bli fanget.

”Helvettes dritt katte!!!”  Sam våknet med et rykk og kunne nå se nissen sitte inne i kassen, knallrød i ansiktet og mord i blikket. Sam måtte le litt inni seg…
    ”Hahahahaha, se dumme nissen, han har latt seg fange av den teite tingen katten har laget!” 5 rotter kom pilene frem til rundt kassen og alle fem begynte å le uten stopp, de lo og lo og klarte ikke slutte.
    ”hehe” Sam lo litt lurt for seg når han klikket på knappen ”utfør” i programvaren på pcen.

”svisj- snapp- dunk- splasj”
    5 Rotter lå tredd inn på hver sin kniv.

”Beklager sjef, jeg skal få deg ut derfra med en eneste gang, grøten står for øvrig klar for deg”

•  12-02-2008, 6:38 1791 in reply to 1789

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: en liten historie og et lite tips...

Dyktig katt! Her har du tidvis ganske god flyt i språket. Bra!

Slike oppgaver er veldig gode skriveøvelser. Kan anbefales! Og så er de ganske underholdende å løse også. God hjernetrim, er det og.

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  12-02-2008, 8:38 1796 in reply to 1791

• Top 50 Contributor
      Male
    • Joined on 08-25-2008
    • Kristiansand
    • Wannabe

takk for tilbakemelding, jeg følte selv jeg fikk bedre flyt i denne historien enn jeg får i den lengre som jeg skriver "Tapt i en annen verden" Det kan hende det er fordi på slike små historier så finner jeg på alt etterhvert som eg skriver, mens på "Tapt i en annen verden" så har jeg hele plottet klart og trenger bare på en måte å få fyllt inn hendelser og liknende som kan bygge opp om plottet.

Det er stadig ny oppgave og virker som om de skal ha en ny en hvær dag frem til jul, oppgavene kan besvares med alt fra et ord til lange historier.. (itpro.no)

For øvrig så ble jeg glad da jeg leste i dag at historien min ikke nådde helt opp til å vinne igår, men var ganske nærme. Så jeg skrev en historie som svar på dagens oppgave også. Jeg ser noen problemstillinger til dagens historie i forhold til hva som blir fortalt og jeg trur jeg kunne gjort det litt mer ryddig. Men så er det jo stort sett IT-interreserte folk på den siden så jeg blir vel ikke dømt ned og ut av slikt der.

EDIT: Oppgaven idag var: "Hva bedriver englene med i skjul?"

Sannheten om Engler

Mange trur at Engler reiser tilbake til himmelen når de har utført et oppdrag, men som de fleste som faktisk vet noe om dette har fått vite så stemmer ikke dette. Engler jobber på jorden i en skift ordning, ett skift er på 6 månesykluser. Det ville tatt englene veldig lang tid om de skulle reist frem og tilbake for hvert oppdrag derfor ble denne ordningen innført for over 7 tusen år siden. Likevel mellom oppdragene hender det at englene trenger å slappe av litt, spesielt etter krevende oppdrag hvor de må bruke kreftene sine eller påvirke på fysiske måter.  Vi mennesker får høre at englene daler ned i skjul, dette er en sannhet med modifikasjoner. Englene besøker et spesielt sted som kalles for ”Skjûl” som betyr noe sånt som ”Englenes Spa” Det er en øy på jorden som vi mennesker ikke kan se eller sette fot på, denne øya inneholder et stort spa med alle mulige avslappende muligheter for englene. Nå skjønner du kanskje hvorfor vi mennesker trur de daler ned i skjul, fordi de faktisk gjør det, men med dobbel betydning på grunn av navnet på stedet.

Englene får aldri mer enn rundt 2 timer avslapping før de må ut i nye oppdrag, derfor verdsetter de den tiden de har fri til det ytterste. Og det er ikke alltid de får fullt 2 timer, da det blir mye ekstra jobb på grunn av det økende folketallet i verden sammen med til tider store mengder katastrofer.

Nå er det kanskje et spørsmål som du vil stille deg som leser av dette: Hvordan kan noen vite dette? Jo, det skal jeg forklare. Jeg er en del av en stor organisasjon som jobber for å bedre forholdene til engler og andre mystiske vesener på jorden. Organisasjonen følger ingen religion da det ville stride mot de tingene vi har fått vite. Du skjønner det at når det kommer til engler så er ikke dette noe åndelig eller religiøst, det er faktisk en livsform som ble dannet på samme tidspunkt som universet. Englene selv bestrider ikke at det kan hende at universet ble skapt, men de bestrider heller ikke andre teorier. Personlig trur jeg de vet sannheten, men de velger å ikke fortelle om det til utenforstående. ”Himmelen” som vi kaller det er et stort romfartøy som ligger fortøyd i nærheten av Mars, fartøyet er utstyrt med en usynlighetsmaskin som gjør det usynlig for andre enn dem selv.

Vi i organisasjonen er alle medlemmer fordi vi en eller annen gang i vår eksistens fikk ekstraordinær hjelp fra englene på et slikt nivå at dem måtte avdekke sin identitet for oss. Personlig var jeg rammet av psykoser og hadde vansker med å skjønne verden rundt meg. Jeg fikk hjelp av en engel som har navnet Arghi’shi. Denne engelen viste seg for meg og hjalp meg ut av psykosene og problemene ved å være en venn for meg. Etter at jeg fikk denne hjelpen ble jeg informert om organisasjonen og at jeg kunne velge enten å bli med i den eller å få minnene med engelen slettet fra min hukommelse, på grunn av vennskapet jeg hadde fått med Arghi’shi så kunne jeg ikke få meg til å la dem slette det.

Et annet spørsmål som du kanskje lurer på er. Hva får englene ut av å hjelpe oss? Jo, jeg kan fortelle litt om dette, men det er noen ting rundt dette som er litt i tåka selv for oss. Engler lever på følelser og er avhengig av at det er andre livsformer i tilknytning til dem. Når en engel hjelper et menneske blir et usynlig bånd mellom det mennesket og engelen til. Dette båndet hjelper engelen til å få nok energi til å fortsette og også for å utvikle seg til en bedre og mer velfungerende livsform. Engler er nok kommet et godt steg nærmere en perfekt livsform, men de har tatt på seg en oppgave som er svært vanskelig for dem og de sier selv at de ville ikke klart seg om det ikke var for den støtten vi i organisasjonen gir dem.

Nå finnes det også mange andre spennende mystiske skapninger i verden som du kanskje vil vite mer om.  Så om du velger å bli e del av organisasjonen så vil du få vite mer enn du kan drømme om, om denne fantastiske verden og dette universet som vi lever i. Om du derimot ikke vil bli en del av organisasjonen så må dessverre Kirkshi’pa som du kjenner fra hun hjalp deg på rett vei, vel hun må slette alle dine minner om henne. Så hva blir det til, du kan få tenke litt om du vil.

•  12-16-2008, 10:39 1805 in reply to 1796

• Top 50 Contributor
      Male
    • Joined on 08-25-2008
    • Kristiansand
    • Wannabe

Sannheten om Engler, del 2

Du valgte å bli med i organisasjonen ja, da kan du vente deg mange spennende opplevelser og få innblikk i sannheten om mange av verdens finurlige skapninger.

Det de fleste lurer på først etter å ha valgt å bli med er hva egentlig engler er og hvor de kom fra. Engler er en usynlig livsform, en samling av energi som er basert på følelser. Når en engel gjør noe for et menneske eller en annen livsform så skapes som sagt et bånd mellom engelen og klienten som vi kaller det. Englene får best energi fra lykkelige klienter og helst fra fersk lykke, derfor hjelper de klienter som har det vondt og har lite lykke til å finne dette.

Englene kom opprinnelig fra en planet som var ganske lik våres, men solen som holdt liv i den planeten døde og englene måtte reise derfra. Englene reiste i flere skip, slike som blir kalt for ”himmelen” til gallakser rundt om i universet. De slo seg ned i nærheten eller på planeter som hadde livsformer lik oss. Grunnen til at ”himmelen” til våre engler ikke er rett ved jorden er at de er avhengig av en bestemt form for energi fra solen som da krever at de er akkurat passe langt vekke fra solen, derfor er ”himmelen” plassert i nærheten av Mars.

Gjennom tidene har Englene vist seg for sivilisasjoner som for eksempel Aztekere, persere og egyptere. Vi kan se bevis fra disse hendelsene i utgravninger i form av bilder og gjenstander. Nå kan det jo hende at du vil lure litt på hvordan dette kan ha seg siden bildene viser svært forskjellige skikkelser, men engler har gjennom tidene tilpasset seg og har funnet mange mulige skikkelser de kan ta i bruk når de viser seg. I nyere tid har det vist seg at vi mennesker liker å møte lyse trivelige menneskeliknende skikkelser med vinger… og det er ofte slik de viser seg for oss nå. Skal englene vise seg for andre arter velger de skikkelser som passer mer for dem.

Kirkshi’pa som hjalp deg gjennom dine vanskelige tider og prøvelser har jeg faktisk sett i to forskjellige former, første ganger var når vi i organisasjonen ble bedt om å skape en hendelse for å dekke over at Kirkshi’pa skulle vise seg for en Gnom. Siden Gnomer også er blant de vesener vi beskytter så tar vi slike oppdrag når det er fare for at hemmeligheter vil bli avslørt. Kirkshi’pa viste seg da som en Gnom med gyllen hud, dette er formen som Gnomer ser på som vakkert og rent. Mens når Kirkshi’pa viste seg for deg så var det ei Jente med langt gyllent hår og en lysende livskraft som kom fra hele kroppen hennes som var det første du sikkert la merke til, etter hvert vil de hvite vingene og bli mer synlig ettersom hun demper lyset fra seg…

Siden du har takket ja til å bli med i organisasjonen så venter du kanskje at du blir sendt på oppdrag for oss, men det er ikke sikkert det skjer. Det viktigste med å være med er at du er med å beskytte englene og de andre skapningene ved å ikke fortelle sannheten om dem til noen. Så kan du om du selv vil bli med i en aktiv gruppe og på den måten få mer lærdom og også oppdrag… Tenk litt på det, så forteller du meg om du vil bli med i en slik aktiv gruppe eller ikke.

•  01-21-2009, 10:28 1846 in reply to 1805

• KHRZ is not online. Last active: 05-03-2010, 9:21 KHRZ
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Hei. Leste begge historiene dine. Rottehistorien din var god syns jeg, katten var passe interessant for en kort historie, og poenget var både uventet og finurlig. Engleteksten din syns jeg ikke passet for en kort tekst. Her var det veldig mye fiksjonel fakta som skulle forklares i forhold til lengden, som førte til at du gikk fort fram og man mistet oversikten. Hadde du utpdypet det hele veldig, kunne det sikkert blitt en fantasyroman som Artemis Fowl, men i en kort fortelling som dette syns jeg ikke det fungerte særlig godt. Denne organisasjonen som beskyttet alle fantasivesener, kunne sikkert vært meget spennende i en roman, men i og med at oppgaven gjaldt kun engler, ble det veldig feil at fokuset var på organisasjonen. Englene virket mer som en introduksjon til denne, altså at organisasjonen var poenget med historien. Svaret på oppgaven ga du jo med en gang, og det virker som du bare spant videre på historien uten å tenke over dette.
View as RSS news feed in XML