Tipset jeg komemr med, er at det nå er forskjellige julekalendere rundt forbi og noen av disse har konkurranser som åpner for kretive historier eller liknende... slik som i dag 1.des på ITpro.no var oppgaven å lage en løsning på hvordan katten tar rotta på musa... vel jeg klarte ikke følge oppgaven til punkt og prikke da jeg lot katten ta rotta på rottene og ikke musa... så tipset er altså om det er noen blandt dere som gjerne gjør slike små oppgaver så er det vel bare å hive seg med der.
Forøvrig så kommer her svaret mitt på dagens oppgave på itpro.no....
Sams sinnsvake rottefangeduppeditt
Katten Sam var skikkelig doven og tiltaksløs, spesielt på denne tiden av året. Sam ble av de andre kattene kalt for Trege-Sam, men det brydde han seg egentlig ikke noe om, han var rett og slett for doven til å bry seg. Innimellom kunne Sam være en virkelig rådfull og smart katt, det var bare ikke så ofte og derfor var det også at han sjelden ble spurt om noe. Hendelsen du nå skal få høre om er en av de få gangene Sam faktisk ble bedt om å gjøre noe.
Det var en desember kveld rundt 1 uke før jul, Nissen hadde klaget og bannet i ukevis over de stadig mer og mer utspekulerte rottene som alltid så ut til å klare å finne en vei for å stjele grøten hans. Mons og Truls 2 av de 3 kattene som bodde der sammen med nissen var nå blitt sykemeldte, Mons hadde sklidd ned fra en av takbjelkene som av en eller annen grunn var isglatt. Truls derimot hadde blitt overfalt på utsiden av 3 gedigne rotter og hadde fått varige skader på stoltheten sin som katt. Sam forstod det egentlig, at det nå var han som måtte ta ansvar for at grøten til nissen fikk stå i fred.
”De helvettes rotte-jævlene driver og plotter mot meg, jeg vet det bare”
Sam strekker seg og reiser seg sakte opp, vel om jeg ikke gjør noe som vil nok nissen gå rundt å banne slik frem til langt ut i Januar.
”Sam, nå får du ta del i arbeidet du og. Jeg skal ta meg en liten runde nå og når jeg er tilbake skal rotteproblemet være løst, ellers kan du like gjerne flyte med engang”
”Arrrrrgh, så slitsomt, men det må gjøres… Ja, jeg er på saken”
Sam fant frem laptopen sin og logget seg på nettet, han måtte stjele nett fra naboen for nissen hadde brukt opp alle pengene på grøt så det var ikke penger igjen til internettregningen, og Sam var en kløpper til å komme seg inn på andres nettverk så han ville ikke bruke sine penger på det. Etter litt søk fant han fremt til en blogg som het Coyotes hevnblogg, det var bloggen til en ulv som beskrev til minste detalj mange sinnssvake planer for å få mettet en stadig mer økende hevnlyst mot en fugl. ”Vel planene hans er jo egentlig ganske gode, han har vel egentlig bare flaks” Bloggen var sponset av et selskap som het Acme inc. Og det var her Ulven hadde fått alt utstyret han brukte i planene sine. Sam åpnet Acmes side i en ny fane, på fremsiden av acme var det et kart over verden og prikker alle stedene de hadde egne sider for. ”Ah Norsk avdeling, så greit” På den norske siden var det ramset opp mange produkter som var de mest populære. ”Ah feller for rotter, det må være kategorien for meg” Sam fant tilslutt en innretning som lovte å skulle fange alle rotter med 100% suksess rate. Bestillingen gikk inn og etter 2-3 min kom det en gnom med en gedigen kasse på døren. ”signer her, her og her” Poteavtrykkene ble plassert på de angitte stedene og kassen ble trillet inn.
Etter noen minutter var innretningen montert, nesten uten å bruke manualen. Innretningen besto i en nettkasse som var ment for å fange rottene i, denne ville bli lukket med et lokk idet noen gikk inn i den, for å lure noen inn i den var det plassert en luktdiomeritran(LD) inne i kassen, LDen ble så koblet til en pc som inneholdt lukt programvare slik at en kunne bruke kassen mot forskjellige typer gnagere. I tillegg var det rundt på kassen, infrarøde sensorer, kamera med nattfunksjon og noen kastekniver spent opp i noen mekaniske armer. ”Yes! da er det bare å skru den på” innretningen ble skrudd på og programvaren ble startet opp, men det kom ingen lukt i det hele tatt fra LDen. Sam feilsøkte programvaren og innretningen opp mot manualen, men kunne ikke finne feilen. ”Fanden, akkurat nå som jeg trengte det mest.”
Vel Sam gjør så selvfølgelig som alle andre når de har problemer, de logger seg på forumet på Itpro.no og søker etter tråder som har samme eller liknende problem. Han fant dessverre ingen, så han skrev heller en post selv hvor han beskrev problemet. Nå skal det jo sies at det er ikke alltid man kan få svar like raskt når man legger inn et spørsmål på Itpro.no så Sam la inn det samme på diskusjon.no… Idet han var ferdig på det andre stedet, gikk han tilbake til ITpro og her på tråden sin kunne han nå se det var kommet inn 4 svar allerede, på 3 minutter var det kommet 4 svar. De to første ville vite hvilken versjon av innretningen han hadde kjøpt, den tredje ville at Sam skulle kjøre et rapport program for å se etter feil på pcen. Den tredje derimot skrev bare: ”Prøv å installere denne:” linktilfirmware” Da det ble produsert et parti av innretningen med feil firmware, så det burde løse problemet ditt – hilsen ACMEpusen” Firmwaren ble lastet ned og etter installering og en restart kjørte systemet helt utmerket. Lukten ”Risgrøt med kanel og sukker” ble valgt og Sam la seg ned i påvente av at rottene skulle bli fanget.
”Helvettes dritt katte!!!” Sam våknet med et rykk og kunne nå se nissen sitte inne i kassen, knallrød i ansiktet og mord i blikket. Sam måtte le litt inni seg…
”Hahahahaha, se dumme nissen, han har latt seg fange av den teite tingen katten har laget!” 5 rotter kom pilene frem til rundt kassen og alle fem begynte å le uten stopp, de lo og lo og klarte ikke slutte.
”hehe” Sam lo litt lurt for seg når han klikket på knappen ”utfør” i programvaren på pcen.
”svisj- snapp- dunk- splasj”
5 Rotter lå tredd inn på hver sin kniv.
”Beklager sjef, jeg skal få deg ut derfra med en eneste gang, grøten står for øvrig klar for deg”