Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Siste sekunder

Last post 02-01-2009, 7:44 by Sitrusjenta. 8 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  01-19-2009, 5:19 1837

Siste sekunder

Hei!

Først må jeg be om unnskyldning.

Det er vel ikke egentlig dikt man først og fremst skal legge ut her har jeg skjønt, men jeg skulle så veldig, veldig gjerne hatt noen tilbakemeldinger på akkurat dette diktet. Hadde satt veldig stor pris på det hvis noen kunne fortelle meg hva de synes.

Det er en stund siden jeg har vært aktiv i dette forumet, men jeg tenkte jeg skulle prøve å  lese og kommentere litt mer fremover. Jeg vet jo hvor glad jeg selv blir for tilbakemeldinger Smile

Uansett, her kommer diktet:

Siste sekunder

Fallen engel smil

Fallen engel tvil

Jorden står i brann

Hvit hånd over vann

Hodet er under

Siste sekunder

Nå må du bestemme

Skal hun dø?

På forhånd takk=)

Sitrusjenta.

•  01-19-2009, 5:57 1838 in reply to 1837

• Dionysus is not online. Last active: 22 Jan 2012, 23:40 Dionysus
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Re: Siste sekunder

Heisann!

Lenge siden sist! :-) Nå er ikke jeg noen dikter selv da jeg sjelden klarer å bli fenget av denne type tekster, men denne likte jeg kjempegodt! Dyster, men annerledes... Blir fort analytisk når jeg snakker om tekster, men det passer seg ikke når det kommer til dikt. Jeg likte den kjempegodt! Punktum. Big Smile

-Dionysus-

-Madness is a blessing-
  •  01-19-2009, 7:53 1839 in reply to 1837

• Anne is not online. Last active: 09-04-2010, 11:50 Anne
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Kjempebra!!!!

Jeg er som personen over heller ingen dikt-dikter, men dette likte jeg. Av og til har dikt en tendens til å bli så dype at jeg ikke forstår det, men dette var både dypt og veldig forståelig. Rørte meg!!!
    Fortsett sånn, så har du snart en hel diktsamling ute :-) Lykke til!
  •  01-19-2009, 11:11 1840 in reply to 1837

Tusen tusen takk!!

Nå ble jeg gladBig Smile Er alltid fryktelig nervøs når det gjelder å vise frem diktene mine. (Men det gjelder vel alle som skriver, samme om det er dikt eller annet)

You guys just made my day, for å si det sånnSmile

Dere svarte også uvanlig raskt må jeg si. Takk for det og!

Sitrusjenta.

•  01-21-2009, 9:49 1845 in reply to 1837

• KHRZ is not online. Last active: 05-03-2010, 9:21 KHRZ
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Ikke en diktleser jeg heller men jeg syns diktet var pent. Jeg skjønte ikke helt de to første linjene, det kan være diktersk frihet selvfølgelig men er ikke helt sikker på hva "smil" og "tvil" skal fortelle eller hvorfor de står plassert som de står. Slik jeg forstår det er det de kaotiske tankene til noen som vurderer om de skal kaste seg i sjøen for å redde en druknende pike, og jeg syns det var  veldig vakkert beskrevet.
  •  01-23-2009, 13:41 1854 in reply to 1837

Hei

Nå forholder det seg slik at jeg har fint lite peiling på dikt, men jeg må da likevel kunne tillate meg å si at jeg likte det!

Enig i det som ble sagt ovenfor om at dikt ofte sier meg fint lite, men i dette tilfellet var min intuitive tolkning følgende: En av samfunnets mange falne engler overveier siste rettrettmulighet i det han befinner seg sekunder fra å fullbyrde drukningen av en kvinne.

Jeg har alltid hatt sansen for det makabre. Fortsett sånn.

mvh

fff2008

•  01-30-2009, 16:30 1878 in reply to 1837

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Godt å se deg her igjen!

Det er nesten verre å skulle vise frem et dikt, enn en novelle eller et stykke av en roman. Dikt er ofte så personlige. Og skrekkelgi vanskelige å skulle kommentere.

Jeg liker diktet ditt, men jeg skulle gjerne ha sett deg løsrive deg litt mer fra rimet, for det blir litt bundet i formen.

Begynnelsen av diktet får meg til å tenke på verdens undergang i bibelsk forstand, men så kommer spørsmålet på slutten. Hvem er det poeten spør? Mennesker eller noe som er større?

Jo, jeg liker dette diktet mer og mer for hver gang jeg leser det. Big Smile

Så en helt annen ting: Leste kommentaren din til KHRZ: Du har like stort grunnlag som resten av oss til å gi kommentarer og råd. Jeg synes det du skrev til ham var saklig, gjennomtenkt og nyttig. Du bør absolutt fortsette å kommentere andres tekster!

Amber 

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  02-01-2009, 4:00 1879 in reply to 1854

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg leste kommentaren til fff2008 og leste så diktet på nytt. Jeg liker det mye bedre nå med den makabre vinklingen. Så jeg har lært to ting om meg selv:

Jeg skjønner ikke dikt, så jeg er veldig lett å påvirke når det gjelder hva jeg skal synes om det
    Jeg er et negativt vesen. Litt trist.

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  02-01-2009, 7:44 1882 in reply to 1837

Takk for fine tilbakemeldinger alle sammen!Smile

Det er artig å lese tankene deres rundt diktet mitt. Noe av det jeg synes er så fint med dikt er at du trenger ikke ha så mye peiling for å fortså dem. Det det handler om er hvilke tanker og følelser du selv sitter igjen med etterpå mener nå jeg.

Og til slutt, til Amber, jeg kommer absolutt til å lese og kommentere mer fremoverSmile Det jeg mente med at jeg ikke har grunnlag til å gjøre det, er at jeg ikke er vant med å gi konstruktiv kritikk. Men hvis jeg virkelig prøver hender det da at jeg kommer med noe halvveis fornuftig...kanskje ikke så ofteStick out tongue men forhåpentligvis nok til at det kan være til nytte for noen andre her inne.

Sitrusjenta.

View as RSS news feed in XML