Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Hva er vanlig Royalty?

Last post 02-26-2009, 18:29 by Leetah. 2 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  02-13-2009, 14:44 1899

Hva er vanlig Royalty?

Jeg har ikke helt forstått hvordan det fungerer dette med lønn til forfattere. Er det noen som kan forklare meg litt mer om dette? Jeg regner med at forfatterne får en viss prosentandel av hvert solgte eksemplar - er det dette som kalles Royalty? Hvor stor pleier Royalty for en skjønnlitterær bok å være? Og hva er vanlig Royalty forskudd? Videre lurer jeg på hva som skjer dersom boken ikke selger så mange eksemplarer som Royalty forskddet man har fått utbetalt... Må forfatteren da betale tilbake til forlaget? 

Beklager skikkelig dumme spørsmål her, men jeg er bare så nyskjerrig på hvordan dette egentlig fungerer..  

Leetah 

•  02-19-2009, 8:03 1917 in reply to 1899

• JEF is not online. Last active: 01-15-2012, 16:13 JEF
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 10-18-2007
    • Wannabe

Re: Hva er vanlig Royalty?

Standardkontrakten som Den Norske Forfatterforening og Den Norske Forleggerforening har blitt enige om, sier at forfatteren skal få 15% royalty (av bokens utsalgpris) på de første 5000 eksemplarene. På opplag etter de første 5000 skal forfatteren få 20%. Men avtalene varierer nok. Noen har mindre, andre har mer.
    De aller fleste forlagene gir forskudd på 1/3 av førsteopplaget ved lansering. Om det trykkes opp 3000 bøker i førsteopplag, så skal forfatteren få royalty for 1000 bøker i forskudd.

Forskuddet må du ikke betale tilbake om boka ikke selger.

Though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours, and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
  •  02-26-2009, 18:29 1929 in reply to 1917

Re: Hva er vanlig Royalty?

Tusen takk for en fin og oppklarende forklaring JEHF! Da vet jeg straks litt mer om hvordan det fungerer - supert!

View as RSS news feed in XML