Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Inspirasjon

Last post 01-10-2006, 12:17 by Velvet. 2 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  01-10-2006, 7:19 192

Inspirasjon

Hvordan får dere inspirsjon til tekster?

Lev live mens du kan, det komme isje i reprise.
    Det e bedre å angra på den enn jor enn det enn isje jor.
  •  01-10-2006, 8:03 196 in reply to 192

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Inspirasjon

Det kommer helt an på humøret og hva som skjer rundt meg. Jeg ble veldig motivert for en ny historie når jeg så et program om verdens smarteste forbrytere på Discovery før jul engang. Dessverre så har denne ideen vært en stor distraksjon fra den historien jeg egentlig skriver på... Men det er kanskje et luksusproblem.

Jeg tror jeg har nevnt det før på forumet, men jeg har en følelse av at ideer kommer når man minst venter dem, og helst når man jobber med andre ting og egentlig ikke har tid til dem. Og ofte så hjelper det hvis man blir engasjert i noe. Helst utenom TV da. De store forfatterne (som slipper å ha dagjobber) gjør ofte "field research". Det vil si at de har litt vage ideer om hva de vil skrive om, og så oppsøker de det miljøet de skal skrive om for å få litt fakta omkring emnet, men også i stor grad for å bli inspirert av menneskene som finnes i dette miljøet.

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  01-10-2006, 12:17 199 in reply to 196

• Velvet is not online. Last active: 06-20-2008, 13:55 Velvet
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Re: Inspirasjon

Ideer mangler jeg ikke. Men om jeg skulle skrevet mange av de ideene, ville jeg jo trengt å sjekke litt fakta. Hvertfall om en skal skrive en som involverer historie.Som f.eks dumt å skrive at man brukte bil på 1200 tallet osv. Samme gjelder jo for krim, (lover, regler, prosedyrer) legemiljø og liknende også. Greit å sjekke at det meste av fakta stoffet blir rett.

Nettet er jo en skatt for info om det meste. Bibloteker like så.

Men kan godt se for meg at det Morten nevnte, vil være til meget god nytte også  for mange. Det kommer vel helt an på hva slags type bok, og miljø den er hentet fra.

View as RSS news feed in XML