Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Hvilken bok leser du nå, hva handler den om og hva syns du om den?

Last post 09-28-2011, 14:35 by Chriztine. 38 replies.
Page 2 of 3 (39 items)   < Previous 1 2 3 Next >
Sort Posts: Previous Next
  •  08-30-2007, 2:05 1333 in reply to 1325

• amatøren is not online. Last active: 07-22-2009, 3:41 amatøren
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 05-12-2007
    • Kristiansand
    • Wannabe

Re: Jeg leser...

Leste gods debris her om dagen.Får nesten litt lyst til å kjøpe den.Er verdt pengene.Forstår ikke helt hvorfor så mange kritikerer er uenige i faktumet om det er en roman eller ikke,men jaja.Den er som presisert av andre her på forumet uansett: VERDT Å LESES.

every single living being in the universe is energy
  •  08-31-2007, 1:23 1334 in reply to 1333

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Veldig enig med Amatøren her. God's Debris av Scott Adams er verdt å lese. Og den er gratis Smile.
    “I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  09-03-2007, 7:23 1336 in reply to 1334

• amatøren is not online. Last active: 07-22-2009, 3:41 amatøren
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 05-12-2007
    • Kristiansand
    • Wannabe

Fint= ) Utrolig bra bok.Facinerende at han klarer å holde leseren(og jeg- personen) på pinebenken så lenge gjennom den gamle mannen.Man skulle tro at noe av det interessante stoffet overkjørte noe annet men han holder det i pen likevekt med gud som tema absolutt hele tiden.Imponerende.Nok en gang,jeg forstår fortsatt ikke hvordan kritikerene kunne være uenige i om det var en roman eller ikke??De kan jo umulig ha lest den.Enten det eller så bærer samtlige ett kors under den møllspiste sportsjakken sin som de fleste journalister er ikledd.Uansett.Synes forfatterforum begynner å falle litt i koma, noe jeg misliker sterkt ettersom jeg trenger det sårt for tiden, både på privat og studiemessig plan.

every single living being in the universe is energy
  •  09-14-2007, 0:42 1362 in reply to 1336

• Corvwyn is not online. Last active: 05-25-2008, 7:19 Corvwyn
    • Top 75 Contributor
    • Joined on 09-14-2007
    • Grimstad
    • Wannabe

For tiden leser jeg "Vampire Armand" av Anne Rice. Det er 6 boka i Vampire Chronicles serien. La egentlig fra meg boka for et år siden, men leste den fra begynnelsen igjen og ble ganske hekta. Anne Rice sin skrivestil er ganske fascinerende og annerledes fra endel andre bøker jeg leser.

Handlinger er fra Kiev til gamle Konstantinopel hvor hovedpersonen blir solgt som slave av tartarer. Det meste av handlingen foregår i Venezia under renessansen. Hovedpersonen Armand er en gutt som blir tatt inn av den endgamle vampyren Marius, en mann har en gruppe med unger som han lærer opp innen kunst og historie. Armand blir gjort om til en vampyr, og prøver å finne ut av hva dette innebærer.

Ville egentlig anbefale Vampire bøkene, de har en god del overraskelser på veien og tar opp endel ting som jeg ikke ser andre steder. Denne boka er ikke den beste av de, men artig lesestoff.
  •  04-09-2009, 2:06 1992 in reply to 1325

Jeg læser "Mænd der hader kvinder" for tiden. Fik lysten efter jeg så den i biografen - god bog og god film!
  •  04-09-2009, 3:41 1993 in reply to 762

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: Hvilken bok leser du nå, hva handler den om og hva syns du om den?

Jeg leser The Graveyard Book av Neil Gaiman. Den handler om en gutt som vokser opp på en gravplass og blir oppforstret av spøkelser.

Av det jeg til nå har lest av mr Gaiman, så har jeg ikke funnet noe jeg ikke liker og denne boken er intet unntak. Den er rett og slett underholdende, en god virkelighetsflukt og forsøker ikke å være annet enn en underlig, artig historie.Big Smile

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  04-10-2009, 11:22 1994 in reply to 1993

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Hvilken bok leser du nå, hva handler den om og hva syns du om den?

Jeg leser nå Nissedreperen, bok nummer to i trilogien om Alvetegnet av Sigbjørn Mostue. Jeg vet at det er en ungdomsbok og jeg har rukket å bli 35, men bøkene er veldig godt skrevet og det er noe med den litt nedtonede, helnorske magien og den gamle historien som fenger veldig. Dessuten er det lett å identifisere seg med hovedpersonen selv for en gammel mann som meg. Jeg skal holde øynene åpne for nisser fremover Wink

Anbefales!

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  04-15-2009, 6:55 2000 in reply to 1325

• JEF is not online. Last active: 01-15-2012, 16:13 JEF
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 10-18-2007
    • Wannabe

Jeg har nettop lest ferdig Broderskapet av John Grisham. Leste den for noen år siden og likte den godt da, men jeg har tydeligvis blitt litt eldre - for nå likte jeg den enda bedre.

I dag skal jeg begynne på en av Jon Michelet. (Husker ikke tittelen, og for lat og fet til å sjekke opp. ;) )

Though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours, and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
  •  04-15-2009, 8:27 2001 in reply to 2000

• Athleon is not online. Last active: 01-05-2011, 4:50 Athleon
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 04-05-2009
    • Bærum
    • Wannabe

Nå om dagen leser/studerer jeg boka A Tolkien Bestiary av David Day. Det er en veldig fin bok om man er ute etter å bli inspirert innenfor Fantasy sjangeren hvertfall. Jeg er meget imponert over kartet i denne boka, det inneholder både Middle-Earth og Undying Lands.

Om man er en virkelig Tolkien fan så er det bare å skaffe seg denne boka, men man må også ha et åpent sinn. Dette grunnet forfatteren trekker en del konklusjoner, og gjetter på noen gåter som kanskje Tolkien selv ikke visste svaret på.

Filed under:
  •  10-14-2010, 23:30 7092 in reply to 2001

For tiden leser jeg "Nattog Til Lisboa" av Pascal Mercier!

Siden jeg er lat (men ikke feit, hører du, Kari Jackesson, jeg er IKKE feit!) kopierer jeg inn hva Gyldendal sier om plotet:

"I Bern bryter en tradisjonsbevisst skolelærer opp og drar til Lisboa. Han vil oppspore en kvinne han tilfeldig har møtt. I bagasjen har han en bok av en portugisisk forfatter, lege og motstandsmann, Amadeu de Prado.

Etter hvert blir han besatt av mannen og hans historie. I Lisboa oppsøker han dem som har vært en del av Prados liv. Men hva betyr det å kjenne et annet menneske og forstå et annet menneskes liv? Og hva gjør det med ens egen selvoppfatning? "

Dette synes jeg er en svært spesiell bok med mange interessante filosofiske vinklinger på livet, mennesket og dets handlinger. Selve historien er drivende god og kløktig fortalt. Når jeg leser denne kjenner jeg på hvor fantastisk det hadde vært å bare bryte opp fra alt og dra avsted for å "finne seg sjæl," for å bruke et noget forslitt uttrykk.

Jeg synes boka gir meg mange tankevekkende vinklinger inn på hva mennesket er for noe og hva som driver oss, og er veldig spent på hvordan det går med hovedpersonen som så til de grader har blitt besatt av boka han fant på et antikvariat i Bern og hvordan han ruller opp hele livet til denne legen, motstandsmannen og forfatteren. Anbefaler boka på det varmeste!

Link: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4725446

Ellers anbefaler jeg også "Havets Katedral" av Ildefonso Falcones. Det er en stund siden jeg leste den, men det er også en kanonbra bok som bør leses omgående om du ikke har det allerede:)

Link: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2933007

Blackadder: Baldrick, have you no idea what irony is? Baldrick: Yes, it's like goldy and bronzy only it's made out of iron.
  •  10-18-2010, 0:19 7094 in reply to 7092

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg har fått meg Kindle, så for tiden går det mest i engelske bøker. Jeg leser akkurat nå bok nummer 6 i Stephen King's "The Dark Tower" serien.

Jeg venter nå bare på at den norske bokbransjen og politikerne får ut fingeren og får plassert norske e-bøker på Amazon...

Morten

•  12-03-2010, 3:16 7169 in reply to 7094

Blåser litt liv her:) Leser for tiden Blood and Gold av Anne Rice, en del av the vampire chronicles som hun har skrevet. Dette er bøker jeg liker godt, så det er ikke første gang jeg leser disse;) Syntes Rice skriver godt, hun har en utrolig fantasi men språket er også veldig bra. Skulle nesten ønske jeg leste de på norsk så kunne jeg kanskje plukket opp litt tips og triks lettere enn når det er på engelsk:) 

•  12-05-2010, 11:30 7170 in reply to 7169

• JEF is not online. Last active: 01-15-2012, 16:13 JEF
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 10-18-2007
    • Wannabe

Jeg leser De ingen savner – Eystein Hanssen. Er halvveis, og liker den godt.

Though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours, and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
  •  12-08-2010, 22:19 7177 in reply to 7170

• Dionysus is not online. Last active: 22 Jan 2012, 23:40 Dionysus
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Thief of time av Terry Pratchett. Hysterisk morsom! Med denne oppdaget jeg at kjære Terry er best på engelsk... Den a-typisk britiske humoren kommer til sin rett på originalspråket.
    -Madness is a blessing-
  •  08-07-2011, 12:49 7273 in reply to 1333

Leser Farseer-serier til Robin Hobb; fornøyelig fantasy av beste sort. Kommet til den tredje og siste boka nå, og jeg må si dette var temmelig koselig lesning. Det er ikke akkurat bøker som holder deg på pinebenken til siste side, men det er lett å la seg fenge av stemning ved hoffet og alt Fitz opplever. Anbefalles!

(Den faktiske handlingen kan dere lese dere opp på selv. Wink)

Eventyret er der ute.
Page 2 of 3 (39 items)   < Previous 1 2 3 Next >
View as RSS news feed in XML