Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Utgivelse av roman

Last post 01-07-2012, 12:17 by Mangaharra. 21 replies.
Page 2 of 2 (22 items)   < Previous 1 2
Sort Posts: Previous Next
  •  12-27-2011, 5:42 7680 in reply to 7675

Re: Utgivelse av roman

Jeg vet ærlig talt ikke hvor stort marked det er for forfatteragenter som skal jobbe uavhengig av forlag. Hvor mange vordende forfattere vil betale for en agent før de i det hele tatt har fått «ja» fra et forlag? 
    Eventyret er der ute.
  •  01-06-2012, 2:38 7686 in reply to 7680

• JEF is not online. Last active: 03-12-2012, 13:23 JEF
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 10-18-2007
    • Wannabe

Markedet for en agent som skal selge inn norske forfattere til norske forlag finnes ikke.
    Om man har lyst å bevege seg over i den bransjen der, må det være for å selge norske bøker (som allerede er utgitt i Norge) til utenlandske forlag.

Though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours, and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
  •  01-07-2012, 2:35 7690 in reply to 7686

Agenter i Norge finnes ikke. Det er bare i Amerika de parasittene nå har sitt store inntog. Send inn manuset ditt direkte til forlaget. Hvis du mottar et svar som du føler er standardisert, så bør du jobbe mer med teksten. Det er et tegn på at de ikke ser noe med manuset. Får du et personlig svar om ting du bør gjøre annerledes , så er du på god vei, men du må jobbe steinhardt for å nå frem. Et manus trengs minst 10-15 gjennomlesninger og bearbeidninger.
    Jeg har selv jobbet i 1 1/2 år med et manus nå, som snart er klar for innsendelse. Jeg skal se gjennom teksten en gang til før jeg sender den inn.

•  01-07-2012, 10:07 7691 in reply to 7679

Hei Leker med tanken. Har blitt oppmuntret av blant annet hun som hadde Yuniko. Hadde egentlig tenkt å gå fram litt annerledes og mer som en outsider. Trenger nok litt hjelp også.
  •  01-07-2012, 10:11 7692 in reply to 7679

Ser på muligheten av å prøve ihvertfall. Trenger nok litt hjelp men har blitt oppmuntret av de som har prøvd tidligere. Youniko har gitt meg mye oppmuntring.
  •  01-07-2012, 10:24 7693 in reply to 7690

Så langt så er det kun forlagets egne agenter som har kalt agenter for parasitter. I det minste vil en freelance agent ikke ta betalt ekstra på toppen av kommisjon men komme med en ærlig vurdering. Agenter tar heller ikke ekstrabetaling for gjennomlesing eller papirarbeid eller setter begrensninger på forfatteren som forlag og forlagsagenter gjør. Å kalle det et amerikansk fenomen er også utrolig feil ettersom det snart er kun Norge som ikke har en egen agentstand. Rundt om i Europa er det faktisk feil av en forfatter å sende manus direkte til forlaget. Her til lands har forlagene bukta og begge endene og resultatet har blitt at forfatteren er prisgitt "dagens humør". En av innskriverne her sendte inn manus for flere måneder siden uten å få svar. Et tydelig tegn på arroganse og uhøflighet. Men har jo vært en del blemmer fra forlagene opp gjennom årene da. Det er jo også en kjennsgjerning at de store norske forlagene har jobbet hardt i det siste for å bli kvitt de små, uavhengige forlagene slik at forfatterne kan skvises litt mer. Noen sier at agenter tar betalt for noe forfatteren kan gjøre gratis selv. Hva er best? Bli utgitt eller tynt og ikke respektert av forlagene. 15% er en vanlig kommisjon, i tillegg kommer 10% hvis de representerer deg i utlandet. Dette blir mine rater også.
  •  01-07-2012, 12:17 7695 in reply to 7693

Marwin:
    En av innskriverne her sendte inn manus for flere måneder siden uten å få svar. Et tydelig tegn på arroganse og uhøflighet. .

Dette er noe jeg ikke har opplevd. Jeg har alltid fått tilbakemeldinger på manus som jeg har sendt inn, både positive og negative.

Page 2 of 2 (22 items)   < Previous 1 2
View as RSS news feed in XML