Jeg lurer på hvordan jeg skal sende inn manuset mitt til et forlag. Skal jeg sende det på mail? Noen som vet vilke forlag jeg bør styre unna, og vilke som jeg kan prøve å sende inn til? Hvis manuset tilhører fantasy-sjangeren, er det noen spessielle forlag som egner seg til den jobben?
Da jeg ble ferdi med det første manusert mitt, så gikk jeg bort til Tapir Akademiske Forlag fordi det ligger like ved meg. Der fikk jeg bunnet inn alle arkene mine, som jeg hadde printet ut selv. Nå i ettertid så vet jeg at dette forlaget bare utgir kjedelige bøker - langt i fra fantasy-sjangeren, så dermed er det ingen vits i å spørre "kan dere utgi dette manuset for meg" når det eneste de trykker opp er sånne fagbøker for de som går på universitetet?!
De store forlagene vil vel ikke ha inn et sånnt amatørmanus som det jeg skribler på, men er det likevel verdt å prøve på dem? Det er jo bare de kjente forfatterne som har et godt utgangspunkt for å få sitt manus antatt der... Bare ta Anne B. Ragde, for eksempel. Hun kan jo søke over alt og likevel kanskje få manuset antatt! Må jeg ha underskrift eller noen som helst form for godkjennelse fra foreldre siden jeg ikke er 18 enda for at jeg skal kunne få lov til å utgi boka? Det blir vel mer rett med bøkene, for det er to manus - den ene er førsteboka, og andreboka bygger selvfølgelig på den!!
Det er sikkert noen som har lest mitt innlegg med utdrag fra det nye manuset mitt (vokternes bok) som kanskje leser dette - (håper noen har god viten om dette) har det noen som helst kjangs til å bli antatt? Hvordan kan et forlag godkjenne det? Hva er det de ser etter?
Jeg bobler over av spørsmål... hehe....
Eir
det kommer en dag - i morgen!