Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

å ta kontakt med forlag

Last post 06-18-2009, 23:03 by Liniana. 4 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  01-06-2006, 9:39 176

• Eir is not online. Last active: 03-23-2009, 14:12 Eir
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Tongue Tied [:S] å ta kontakt med forlag

Jeg lurer på hvordan jeg skal sende inn manuset mitt til et forlag. Skal jeg sende det på mail? Noen som vet vilke forlag jeg bør styre unna, og vilke som jeg kan prøve å sende inn til? Hvis manuset tilhører fantasy-sjangeren, er det noen spessielle forlag som egner seg til den jobben?

Da jeg ble ferdi med det første manusert mitt, så gikk jeg bort til Tapir Akademiske Forlag fordi det ligger like ved meg. Der fikk jeg bunnet inn alle arkene mine, som jeg hadde printet ut selv. Nå i ettertid så vet jeg at dette forlaget bare utgir kjedelige bøker - langt i fra fantasy-sjangeren, så dermed er det ingen vits i å spørre "kan dere utgi dette manuset for meg" når det eneste de trykker opp er sånne fagbøker for de som går på universitetet?!

De store forlagene vil vel ikke ha inn et sånnt amatørmanus som det jeg skribler på, men er det likevel verdt å prøve på dem? Det er jo bare de kjente forfatterne som har et godt utgangspunkt for å få sitt manus antatt der... Bare ta Anne B. Ragde, for eksempel. Hun kan jo søke over alt og likevel kanskje få manuset antatt! Må jeg ha underskrift eller noen som helst form for godkjennelse fra foreldre siden jeg ikke er 18 enda for at jeg skal kunne få lov til å utgi boka? Det blir vel mer rett med bøkene, for det er to manus - den ene er førsteboka, og andreboka bygger selvfølgelig på den!!

Det er sikkert noen som har lest mitt innlegg med utdrag fra det nye manuset mitt (vokternes bok) som kanskje leser dette - (håper noen har god viten om dette) har det noen som helst kjangs til å bli antatt? Hvordan kan et forlag godkjenne det? Hva er det de ser etter?

Jeg bobler over av spørsmål... hehe....

Eir

det kommer en dag - i morgen!
  •  01-06-2006, 10:22 177 in reply to 176

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: å ta kontakt med forlag

Det er nok riktig av deg å ikke gå med dette til Tapir.

Forlag ser ikke engang på manus som ikke er innenfor de sjangerne de opererer i til vanlig. Derfor bør du finne et knippe bøker som er i samme sjanger som du skriver, og så finne ut hvem som har utgitt dem. Så går du til hjemmesidene til det forlaget, og der står det som regel hvordan du skal sende inn manus. Noen tar imot på mail, andre skal ha det ferdig utskrevet. Noen skal ha hele manuset og noen skal bare ha de første 10-15 sidene. Det varierer fra forlag til forlag. Hvis det ikke står på hjemmesiden hvordan de vil ha det, så send dem en email og spør. Det er bedre å gjøre en del forundersøkelser og få manuskriptet korrekt enn at forleggeren irriterer seg over presentasjonen og nekter å lese det.

Når det gjelder selve formatteringen av manuskriptet så varierer det også litt, men det er noen tommelfingerregler å følge.

• Ikke bind inn manuskriptet ditt. La det være i løse ark, presentert i en passende folder eller eske
    • Noen forleggere vil ha manuskriptet i fixed-width font f.eks. courier 10 pt. Men de fleste vil ha det i en leselig serif font, f.eks. Times New Roman 12 pt.
    • Ha dobbel linjeavstand og god venstremarg (ca 20-25% av siden)
    • Ha navnet ditt, navnet på manuskriptet, sidenummer og totalt antall sider på hvert eneste ark
    • Skriv ut bare på den ene siden av arket
    • IKKE LEVER HÅNDSKREVNE MANUS !!!   Har du ikke PC, lån en eller få noen til å skrive det inn på PC for deg.

Noen redaktører sier at de kan avvise et manuskript basert på de første fem linjene. Så sørg for at ihvertfall de første 5 sidene er så bra skrevet at en redaktør kommer godt inn i historien din og får et bra bilde av din skrivestil og hvor du vil hen. Klarer du å holde på en redaktør forbi 5 sider, så er sjansen stor for at de leser resten. Og hvis de leser et helt manuskript så er du nesten sikker på å bli godtatt.

Håper dette hjelper litt

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  06-16-2009, 8:20 2075 in reply to 177

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

Jeg vet dette er ELDGAMMELT foruminnlegg, men vil alikavell si takk til Morten som med bare dette svaret hjalp meg inderlig mye!

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
  •  06-16-2009, 20:14 2077 in reply to 2075

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Vel, som de sier utaskjærs: Let's put another shrimp on the bar-b!

Ok, det har ikke så mye med saken å gjøre, men de sier også: I aim to please... Smile

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  06-18-2009, 23:03 2087 in reply to 2077

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

i love shrimps... (offtopic so sorry)

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
View as RSS news feed in XML