Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Sammendrag eller pich?

Last post 07-31-2009, 8:34 by Amber. 9 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  04-29-2009, 23:27 2023

• Anne is not online. Last active: 09-04-2010, 11:50 Anne
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Sammendrag eller pich?

Har forstått at det kan være lurt å sende med et sammendrag av boken til forlaget eller evt en pich (kanskje feil skrevet?) Spørsmålet er; Hva er en pich? Er det det samme som et sammendrag?? Forstår at sammendraget/pichen skal friste forlaget til å lese hele manuset, og er det da meningen at man skal røpe slutten? (Nå tenker jeg spesielt på krim...)

•  05-06-2009, 23:15 2032 in reply to 2023

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: Sammendrag eller pich?

Hei Anne!

Jeg leste en gang en bok av en amerikansk agent. Hun skrev litt om det å skrive sammendrag av boken. Det var et nyttig redskap for agenter og forlag, for det gav en lett tilgjengelig oversikt over handlingen. Men! Slutten måtte røpes i sammendraget. Det er gjerne i løsningen på mysteriet at en god forfatter skiller seg fra en grei nok forfatter. Hun sa det så brutalt, at hvis forfatteren holdt tilbake informasjon om slutten for å gjøre det spennende, så ble det refusert. 

Men hva pich er? Det vil jeg og gjerne vite.Confused

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  05-07-2009, 0:55 2033 in reply to 2032

• Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Takk for svar Amber!

Da får jeg sette meg ned å skrive et heidundrende godt sammendrag da :-) Kanskje litt vanskelig på en krimbok, slutten blir jo ikke så spennende når man ikke har lest hele boken - det får liksom ikke bygget seg opp spenning..... Men - Jeg skal absolutt gi det et forsøk!!! Hva gjør man ikke for å bli rik og berømt? HA-HA

Ja, ha er pich? Egentlig tror jeg det er feil skrevet.....men jeg innbiller meg at det er noe filmfolk bruker når de skal presentere et filmmanus.....Kanskje jeg bare har drømt det, men jeg trodde faktisk at jeg hadde lest det her inne på forumet for en stund siden (men jeg finner det ikke igjen) Uansett så handler det nok om det samme; å gi et bilde av handlingen.

Anne

•  06-18-2009, 22:54 2085 in reply to 2033

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

jeg har ikke noe erfaring med dette, men skulle det være kort men lett å huske ville jeg kanskje tro at det å lime sammen noen av de delene i boka som virkelig leder storyen framover inn i ett sammendrag.

du kan velge å skrive litt kort i mellom dem hva som skjer i korte trekk før du viser til neste utrag fra boka.

slik kan de se hvordan du har formulert deg i selve storyen, viser dem litt hva de kan forvente av "kjøttet" i boka, uten at du må dumme den ned.

bare en ide. hehe

er jo ikke sikker den er god *blushes*

lykke til

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
  •  07-26-2009, 14:25 2197 in reply to 2023

Det er ikke nødvendig med noe sammendrag eller pitch (som det heter). Dette er vanlig i amerikansk forleggeri, men ikke i Norge. Du trenger egentlig ikke skrive mer enn "Jeg oversender med dette manuskriptet sånn-og-sånn". Og kanskje en liten setning om hva slags manuskript det er snakk om (billedbok? ungdomsroman? krim? biografi?), slik at forlaget enkelt kan få manuset ditt frem til rette vedkommende. Slik foretrekker i hvert fall jeg å få følgebrev (jeg jobber selv for et forlag), og jeg tror det er en utbredt oppfatning.

Mange sender for øvrig også med opplysninger om hva slags bil de har, hvem de er gift med, hvor mange barn de har, hva barna heter, bilder av barna, bilder av seg selv, bilder av hunden sin (!) og så videre. Dette er definitivt ikke nødvendig. Det er manuskriptet som skal vurderes, ikke forfatteren.

•  07-28-2009, 7:24 2204 in reply to 2197

• Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Hei på deg Luxdorph :-) Så moro å ha en "innsider" her på forumet. Synes det du skrev om denne pitchen var en sann lettelse....tusen takk for denne svært viktige opplysningen! Har selv tre manus ute på "høring" akkurat nå (ulike genre) og venter i spenning fra forlaget.

Bare et par spørsmål: Du som er i bransjen, hvordan er egentlig gangen i utvelgesesprosessen hos et forlag? Har fått avslag fra et forlag der de skrev at manuset var vurdert hos deres hovedkonsulent og at de sammen hadde bestemt at de ikke skulle gå videre med prosjektet. Betyr det at manuset ikke var sååå dårlig at de forkastet det med det samme, at de valgte å få en annenns uttalelse først, eller er det standard prosedyre. (Får litt bedre selvtillitt hvis manuset gikk et steg videre vetdu :-)

Ellers lurer jeg på om det er mest vanlig at forlagene som antar et manus ringer til forfatteren, eller om man får beskjed pr mail evt post? Skjønner at du bare kan svare for det forlaget du jobber i da.... Kan du fortelle litt om gangen i dette hvis et forlag får inn et manus der de faktisk kan si "Yes! - denne boken vil vi utgi"?

Sist men ikke minst, skriver du selv?

Ha en god dag!!!!

Anne 

•  07-30-2009, 1:14 2211 in reply to 2204

Det er veldig vanskelig å si hva det brevet du har fått, betyr. Mange forlag setter ut den første silingen av manuskripter til eksterne konsulenter. Jeg tipper dette brevet betyr enten a) en konsulent har sett på manuskriptet og forkastet det, eller b) en konsulent har anbefalt forlaget å gå videre med manuskriptet, men redaktøren som så har fått det på pulten sin, er uenig. Det kan bety at en redaktør har lest manuskriptet, vært usikker og bedt en konsulent se på det, hvorpå konsultenten har gitt en uttalelse som har fått redaktøren til å bestemme seg for å vende tommelen ned. Men i sistnevnte tilfelle vil det vanligvis følge med en uttalelse fra konsulenten. Fikk du det, eller var det bare den litt ulne formuleringen du siterer?

Hvis du ikke har fått spesifikke råd om hva som kunne ha vært bedre i manuskriptet ditt, er det nok et standardbrev du har mottatt. Men husk at et standardbrev ikke betyr noe som helst. Det kan bety alt fra "Vi har lest manuskriptet ditt og synes det er kjempebra, men dessverre holder vi på å utgi en annen bok som ligner veldig akkurat nå, og vi vil helst ikke konkurerre mot oss selv" til "Konsulenten vår har kikket på dette og ledd seg skakk i hjel over hvor håpløst det er". Den eneste konklusjonen du kan trekke ut fra et standardbrev, er at akkurat dette forlaget har ikke lyst til å gi ut akkurat dette manuskriptet akkurat nå. Og du bør ikke legge noe mer i det. Send manuset til noen andre isteden. Og lykke til.

Når det gjelder hva som skjer etter at et manuskript er antatt, vet jeg ikke så veldig mye om dette. Jeg er ikke ansatt noe sted, jeg er bare en løsarbeider som tar de oppgavene de fast ansatte ikke orker eller har tid til selv. Men jeg tenker vel at prosessen varierer fra forlag til forlag, fra redaktør til redaktør og fra manus til manus. Uansett, oppgi både postadresse, telefonnummer og e-postadresse når du sender inn et manuskript, så kan de selv velge hvordan de vil kontakte deg.

Jepp, jeg pusler med noen egne skriblerier, enn så lenge uten at det har blitt bok av noe. Jeg holder på å revidere et mansukript på oppfordring fra en redaktør akkurat nå, men jeg aner ikke om det kommer til å bli noe av det. Uansett er det en veldig nyttig erfaring å ha når jeg skal drive og fortelle folk hva de bør gjøre annerledes (og omvendt; jeg lærer masse av å se hva slags feil andre gjør).

•  07-30-2009, 1:53 2212 in reply to 2211

Re: Sammendrag eller pitch?

Agenten Nathan Bransford har en meget god blogg (sjekk http://blog.nathanbransford.com/).  For noen måneder siden gjennomførte han en konkurranse der leserne skulle leke agent for en dag ved bestemme hvilke manuskripter som skulle passere første runde siling, kun på bakgrunn av et 1 siders introduksjonsbrev med en mer eller mindre godt formulert "pitch".  Bunken av 50 introduksjonsbrev var tildels fiktive og tildels reelle brev skrevet av håpefulle forfattere.  Blant de 50 brevene var også et fåtall reelle brev fra innsending av manuskripter som faktisk hadde resultert i bokutgivelse.  Konkurransen gikk bl.a. ut på om de midlertidige agentene klarte å gjette hvilke introduksjonsbrev som hadde gitt bokutgivelse.

Jeg anbefaler alle å gå gjennom hele bunken med introdusjonsbrev, late som de selv er agent, og prøve å finne frem til det fåtallet brev som skaper nok interesse til faktisk å gå løs på manuskriptet.  Gå inn på bloggarkivet for april (http://blog.nathanbransford.com/2009_04_01_archive.html) og finn frem til overskriften "Be An Agent for a Day: Query #50".  Jobb deg så nedover i listen til og med query #1.  Når du har gjort det opp en egen mening, er det greit å ta en kikk på både de andre lesernes vurderinger og "fasiten".  Hvert introduksjonsbrev ligger som en individuell blogg-post, og lesernes (dvs liksom-agentenes) tilbakemeldinger ligger som kommentarer til postene.

Det er mulig at Luxdorph har rett i at norske forlag ikke vektlegger "pitch'en".   Men det må isåfall bety at de ikke har nok innsendte manuskripter til at en innledende siling faktisk er nødvendig.

En "pitch" er etter min mening ikke det samme som et sammendrag.  Uansett om genren er krim eller noe annet, bør pitch'en aldri røpe bokens sluttpoeng.  Men en god pitch må få frem den grunnleggende konflikten, hovedpersonen og hva som er på spill - pluss det unike med manuskriptet.

•  07-30-2009, 8:28 2215 in reply to 2212

Christian:

Det er mulig at Luxdorph har rett i at norske forlag ikke vektlegger "pitch'en".   Men det må isåfall bety at de ikke har nok innsendte manuskripter til at en innledende siling faktisk er nødvendig.

Helt korrekt. Norge er et lite land, så volumet er ikke i næheten av det de har i USA.

Mange amerikanske forlag besvarer ikke henvendelser som ikke kommer fra en agent. Og mange av agentene (og de av forlagene som tar imot private henvendelser) vurderer ikke manuskripter de ikke har bedt om å få se på. Det fungerer da slik at forfatteren sender et brev til agenten eller forlaget hvor de redegjør for prosjektet sitt. Hvis det virker interessant, ber mottageren forfatteren sende dem manuskriptet. Det er derfor alt dette med med pitch og sammendrag og gud vet hva er så viktig i USA.

Men i Norge er det altså annerledes. Det er klart at når man først har manuskriptet, er det uendelig mye mer interessant å se på dette enn på følgebrevet.

Nathan Bransfords blogg er forresten fin. Jeg vil også anbefale Editorial Anonymous, som ligger litt i samme gate. Spesielt blant inleggene som er tagget "Slush and punishment" er det mye festlig. Bloggen gir et godt innblikk i hvordan bokverdenen oppleves fra forlagssiden, men husk at det er store forskjeller på norsk og amerikansk forlagsbransje, og at man derfor skal være forsiktig med å legge for mye vekt på rådene bloggeren gir.

•  07-31-2009, 8:34 2221 in reply to 2215

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Hei Luxdorph!

Jeg har lest dine råd og vink med stor interesse. Kjekt at du har tatt deg tid til å rettlede oss. Vi har alle mye å lære.

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
View as RSS news feed in XML