Det er veldig vanskelig å si hva det brevet du har fått, betyr. Mange forlag setter ut den første silingen av manuskripter til eksterne konsulenter. Jeg tipper dette brevet betyr enten a) en konsulent har sett på manuskriptet og forkastet det, eller b) en konsulent har anbefalt forlaget å gå videre med manuskriptet, men redaktøren som så har fått det på pulten sin, er uenig. Det kan bety at en redaktør har lest manuskriptet, vært usikker og bedt en konsulent se på det, hvorpå konsultenten har gitt en uttalelse som har fått redaktøren til å bestemme seg for å vende tommelen ned. Men i sistnevnte tilfelle vil det vanligvis følge med en uttalelse fra konsulenten. Fikk du det, eller var det bare den litt ulne formuleringen du siterer?
Hvis du ikke har fått spesifikke råd om hva som kunne ha vært bedre i manuskriptet ditt, er det nok et standardbrev du har mottatt. Men husk at et standardbrev ikke betyr noe som helst. Det kan bety alt fra "Vi har lest manuskriptet ditt og synes det er kjempebra, men dessverre holder vi på å utgi en annen bok som ligner veldig akkurat nå, og vi vil helst ikke konkurerre mot oss selv" til "Konsulenten vår har kikket på dette og ledd seg skakk i hjel over hvor håpløst det er". Den eneste konklusjonen du kan trekke ut fra et standardbrev, er at akkurat dette forlaget har ikke lyst til å gi ut akkurat dette manuskriptet akkurat nå. Og du bør ikke legge noe mer i det. Send manuset til noen andre isteden. Og lykke til.
Når det gjelder hva som skjer etter at et manuskript er antatt, vet jeg ikke så veldig mye om dette. Jeg er ikke ansatt noe sted, jeg er bare en løsarbeider som tar de oppgavene de fast ansatte ikke orker eller har tid til selv. Men jeg tenker vel at prosessen varierer fra forlag til forlag, fra redaktør til redaktør og fra manus til manus. Uansett, oppgi både postadresse, telefonnummer og e-postadresse når du sender inn et manuskript, så kan de selv velge hvordan de vil kontakte deg.
Jepp, jeg pusler med noen egne skriblerier, enn så lenge uten at det har blitt bok av noe. Jeg holder på å revidere et mansukript på oppfordring fra en redaktør akkurat nå, men jeg aner ikke om det kommer til å bli noe av det. Uansett er det en veldig nyttig erfaring å ha når jeg skal drive og fortelle folk hva de bør gjøre annerledes (og omvendt; jeg lærer masse av å se hva slags feil andre gjør).