Ødelagt og ødelagt. Det var altså bare slik at jeg får vondt i øynene av å lese store mengder tekst uten oppdeling. Og det er jeg ikke alene om, så pass på å rett opp i dette før du eventuelt sender dette av gårde til et forlag. Spesielt viktig er dette ved dialoger, de blir gjerne unødvendig vanskelige å følge hvis man ikke legger inn et nytt avsnitt ved hver nye replikk. Dette er slikt som krever veldig lite jobb å fikse, men som har veldig mye å si for hvordan teksten din blir oppfattet – eller om den i det hele tatt blir lest.
Når det gjelder Proust: Jeg skjønner at dette virker skremmende (jeg har vært skremt av denne boken selv – før jeg leste den), men Proust har fått et ufortjent rykte for å være vanskelig, kjedelig og stillestående. Jeg synes ikke han er noen av delene. Men her var det ikke Proust som sådan som var poenget, men Anne-Lisa Amadous fenomenale oversettelse. Bedre bruk av det norske språket finner du ikke, og vil du lære å skrive lange, snirklete setninger som allikevel er glassklare, får du ikke bedre læremester.
De fleste forlag har gjerne retningslinjer for hvordan de vil ha manuskripter formatert, så sjekk dette før du sender inn noe. Men det viktigste er at det er satt opp på en måte som er behagelig å lese. Husk at vi som vurderer manuskripter, har som jobb å lese. Vi sitter gjerne hele arbeidsdager av gangen og stirrer på papir. Dette blir lett uutholdelig hvis ikke teksten er formatert på en ok måte. Selv foretrekker jeg noe slikt:
- Skrift med serifer (de små, horisontale strekene nederst på bokstavene). Disser gjør linjene tydeligere og lettere for øynene å følge.
- Tolvpunkts skrift er passe. Bruker du en litt stor font, som Garamond, går ellevepunkts også helt fint.
- Halvannen linjeavstand. Ikke mer, ikke mindre.
- Utskrift på én side av arket.
- Ingen ringpermer, stifter, innbinding eller annet som gjør at arkene sitter fast i hverandre. Binders, strikk eller sånne plastmapper som er åpne på to sider, er ok.
- Sort tekst på hvitt papir
- Marger på ca. 2,5 cm på hver side
Det er ikke nødvendigvis nøyaktig slik alle vil ha det, men jeg tror i hvert fall ikke noen tar anstøt hvis du bruker et slikt oppsett.