Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

En aldri så liten novelle.

Last post 08-08-2009, 15:43 by JFM. 5 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  04-22-2009, 10:48 2011

• JFM is not online. Last active: 08-07-2011, 11:37 JFM
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 03-03-2009
    • Wannabe

En aldri så liten novelle.

Hei! Noveller er noe jeg er relativt ukjent med. Hva synes folket?

Svaret

Langt, langt unna, men samtidig utrolig nær, følte han kjærligheten som ble vekslet mellom de to. Det føltes blendende vakkert og ekte, men med ett ble følelsen torpedert av noe uant, noe ukjent, noe grusomt. Han følte han mistet grepet om tilværelsen.

All kjærligheten han kjente til, alt det deilige, det uimotståelig vakre, skjønnheten, uskylden og alt det vakre ble fjernet fra ham – og han følte han forsvant. Med ett ble han møtt av et skjærende lys, og han kunne ikke gjøre annet enn å gråte. Som en baby. Som en som aldri hadde følt noe så vondt. Det var som om hele kroppen hans ristet. Det var følelsen av en gaffel skjærende mot en tallerken. Det var følelsen av å se ut vinduet og plutselig se en mann som kikker på deg. Det var følelsen av å gå seg vill i jungelen, som å bevege seg på et mørkt sted og høre lyder i nærheten av deg – for så å høre dem enda nærmere. Det var som følelsen av å fryse uten å kunne varme seg, som å brenne seg uten å kunne kjøle seg ned. Det var som følelsen av å ikke rekke noe du må rekke. Det var som følelsen av at ti kniver satt i hjertet ditt, det var som følelsen av en ond, verkende finger etter at neglen var bitt for langt ned. Det var rett og slett følelsen av følelser. Han gjorde ikke annet enn å gråte.

Det var rett og slett fryktelig.

Uskylden ble møtt av noe skinnende, og foran ham dukket det opp gjenstander og skikkelser han aldri hadde sett før. Det var et kaldt rom, iskaldt av institusjonalisme og produktivitet. Men samtidig, for første gang, selv om han fortsatt gråt av alt det vonde, og av savnet etter all uskylden han en gang hadde følt, følte han en viss varme. En underlig varme han ikke hadde følt før. En annen type kjærlighet.

Samtidig merket han at han ikke var alene om å gråte. Det var flere som gråt, men på en annen måte enn ham. Smertefull, ja, men også med et snev av glede, det kunne han høre. Egentlig ikke slik han gråt. Han gråt bare av smerte og lengsel. Etter alt det gode. Han fortsatte å gråte. Lenge. Han kunne ikke definere hvor lenge. Han hadde aldri vært god på tid.

Til slutt merket han at han ikke lenger gråt. Han følte kjærlighet. Han følte at noe av det onde grep taket, til fordel for godheten, og det kjærlige. Han følte seg atter en gang hjemme, selv om han ikke kjente seg igjen. Han lukket øynene, åpnet dem opp, og følte at han hadde glemt noe. Noe viktig. Noe livsviktig. Han visste ikke hvor lenge han hadde lukket øynene.

Ikke lang tid etter skulle han komme tilbake til rommet han husket som om det var i går, selv om han ikke følte at han kjente seg særlig igjen. Han så puter, dyner og hvite vegger, like hvite som putene og dynene. Han så metall og jern, og sengeben. Effektivt og enkelt, og ganske gledesløst, men likevel, likevel, var det kjærlighet i rommet.

Han så på sin mor som gråt, gråt og gråt. Han gråt ikke lenger. Han hadde til og med lært å lese. Hun hylte ut i både smerte- og gledesskrik. Han holdt pappas hender, og spurte:

«Pappa. Hvorfor gråter barna når de blir født?».

Pappa visste ikke svaret, og så ned på sin sønn. 5 år gammel, som insisterte på å ønske sin søster velkommen til verden.

•  04-27-2009, 0:42 2018 in reply to 2011

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: En aldri så liten novelle.

Jeg var litt forvirret da jeg leste novellen, helt til jeg kom til slutten. Overraskende vri. Kanskje like greit vi ikke husker så mye fra vår egen fødsel?

Amber 

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  04-28-2009, 1:44 2021 in reply to 2011

• Dionysus is not online. Last active: 22 Jan 2012, 23:40 Dionysus
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Heisann!

Denne teksten klarte ikke helt å "holde" på meg. Følte at du hadde noen gode setninger, men så forsvant den gode følelsen i ord som institusjonalisme, gaffel mot tallerken osv... Men slutten likte jeg. Spranget i tid. Jeg synes det er litt kjipt å ikke huske babytiden jeg... Smile

-Madness is a blessing-
  •  04-30-2009, 0:42 2024 in reply to 2021

• Top 50 Contributor
    • Joined on 03-03-2009
    • Wannabe

Hei, og takk for tilbakemeldinger. Skal forsøke å jobbe opp setningene litt, for å holde på leseren bedre.
  •  08-07-2009, 22:36 2239 in reply to 2024

Halo, halo. Jeg er ny, vet ikke om du har merket min aldri så lille tilstedeværelse før. Men dette er likevel ikke den første teksten jeg har lest på siten.

Dette var en relativt nogt skrevet tekst. Etter mine egne teksters tilbakemeldinger, er jeg ikke sikker på om jeg er den rette personen til å si dette, men er det kritikk, så er det kritikk. Jeg synes det var litt vanskelig å lese teksten - sånn i helhet, mener jeg - og å likevel få med seg hele historien.

Når jeg tenker etter, går to lys opp for meg som det kan være mulig at historien handler om:

1) Moren som føder, og

2) Babyen som ankommer den store, vide verden.

Jeg går ut ifra at det er snakk om babyen, det er vel den hele historien handler om?

Men bare et lite spørsmål. Du skriver ting som "menn som ser på en utenfor et vindu", og "gafler som skraper mot tallerkener" for å gi inntrykk av den smerten som ungen føler. Men jeg har aldri følt noen smerte av at noen iakttar meg fra vinduet eller direkte, og jeg tviler sterkt på om små unger gjør det samme. Og hvordan kan babyen, som aldri har hørt om "middag", vite hvordan gafler mot tallerkener høres og føles? Jeg tror vi alle forsto poenget om den reisendes smerte med de første to setningene eller eksemplene, jeg synes du hadde altor mange eksempler.

Og føler egentlig babyer ikke smerte før etter at de har kommet ut, eller er det bare jeg som misforstår timingen.

Ellers synes jeg at du har fått til en god og virkelighetstro tekst, i alle fall i forhold til babyen, siden de andre familiemedlemmene ikke ble oftere nevnt. Jeg likte hvordan du brukte skoletema som et argument for å hinte at ungen aldri hadde gått på skolen for å lære om tiden.

Du var inne på det jeg tror nyfødte gråter for, det faren ikke kunne forklare sin fem år gamle sønn. Jeg tror, som du sa, at småunger gråter fordi det er så kaldt så plutselig. De har hatt det så lunt i vommen til moren og utviklet seg, men rett som det er blir de brutalt kastet ut i den bitende, uventende kullen. Dette er absolutt helt nytt for dem og så små og inkompetente som de er først da, vet de ikke riktig helt hvor de skal gjøre av seg.

Det er i hvert fall det jeg tror :)

Stedet e jo dødt...
  •  08-08-2009, 15:43 2241 in reply to 2239

• Top 50 Contributor
    • Joined on 03-03-2009
    • Wannabe

Hei! Og tusen takk for tilbakemelding.

Ser at det er mange nyanser i det man ønsker å meddele, og at teksten kan bli klarere.

Mannen som ser på deg i vinduet er ment som hvis du ser ut av vinduet. Så dukket det så plutselig opp et ansikt der. Det er jo "skummelt", hva. Jeg skal skrive dette om så det blir bedre. Den drøye eksemplifiseringen er gjort med vilje.

Skal vurdere kritikken, og se om teksten kan rejusteres.

View as RSS news feed in XML