For å besvare spørsmålet ditt om hvilket forlag du skal sende manuskriptet ditt til for å være sikker på å få tilbakemelding ut over standardbrevet: Det forlaget finnes såvidt meg bekjent ikke.
Dette er ikke fordi forlagene er onde, dumme eller late. Grunnen er simpelthen at det koster forlagene penger å produsere tilbakemeldinger til manusforfattere. Forlagsredaktører og -konsulenter jobber ikke gratis. Jeg er selv konsulent for et norsk forlag og refuserer rundt 500 manuskripter årlig. Det er ganske sjelden jeg leser et romanmanuskript i sin helhet – igjen fordi det ville ha blitt for dyrt. Husk at forlag driver butikk, ikke skole.
Det tar mange timer å lese en roman. For hver time jeg bruker på å lese, skal jeg ha penger av forlaget. Det kan fort bli flere tusen kroner for en roman, og disse pengene har naturlig nok ikke forlaget lyst til å bruke hvis det ikke er stor sjanse for at de kommer til å ende opp med en bok de kan selge. Og de kan selvsagt ikke bruke slike beløp på alle de 500 manuskriptene jeg leser hvert år. Jeg skulle ofte ønske at jeg kunne gi flere forfattere en skikkelig tilbakemelding, men det er ikke jeg som lager reglene. Og jeg har forsåvidt også full forståelse for at reglene må være som de er: Det ville rett og slett ha blitt umulig å drive forlagsvirksomhet hvis man skulle ha gitt alle (eller mange) tilbakemelding.
Det beste du kan gjøre for å få en detaljert tilbakemelding fra forlaget, er å sørge for at manuskriptet ditt er skikkelig godt. Og ikke minst: Sørg for at åpningen er god. Det hjelper ikke om de siste 200 sidene er geniale hvis de 50 første er middelmådige, for da vil manuskriptet bli returnert før den geniale biten blir lest. (Nå mener jeg ikke å si at manuset ditt ikke er godt – ut fra innlegget ditt her kan jeg i hvert fall si at du ligger i de øvre 10 % hva formuleringsevne og rettskrivning angår.)
Når det gjelder små versus store forlag, tror jeg ikke dette har så mye å si. Små forlag har vel som regel ikke mer penger enn de store. Og dette med tilbakemelding eller ingen tilbakemelding er altså i stor grad et økonomisk spørsmål.
Hvis du føler at du trenger kommentarer til manuskriptet ditt for å komme videre med skrivingen, finnes det jo også andre muligheter enn å satse på en konsulentuttalelse fra et forlag. Det at forlagene ikke vil betale for en uttalelse til deg, betyr ikke at du ikke kan gjøre det selv. Norges litteraturskole (og sikkert flere andre jeg ikke kjenner til) tilbyr slike tjenester.
Og uansett hva du gjør: Send til flere forlag. (Send gjerne til flere på én gang. Forlagene vil helst at du skal sende til ett av gangen. Men dette er fordi det er gunstig for dem selv, ikke fordi det er gunstig for deg.) Én refusjon betyr ingenting. Jeg sitter jo selv og tar disse avgjørelsene, og jeg er så avgjort ikke noe orakel. Jeg sitter forsåvidt på en hel del fagkunnskap, men manusvurdering er ikke matematikk. Jeg prøver så godt jeg kan å legge min personlige smak til side når jeg vurderer, men det funker jo aldri helt. Og i likhet med alle andre mennesker driter jeg meg ut fra tid til annen.