Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Min roman ble refusert, trenger hjelp

Last post 08-10-2009, 12:22 by Vita. 7 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  01-09-2009, 7:48 1815

• KHRZ is not online. Last active: 05-03-2010, 9:21 KHRZ
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Min roman ble refusert, trenger hjelp

Ikke for selve romanen altså, men forlagshjelp! Etter mine to og et halvt års hardt arbeid (ved siden av studier visstnok) sendte jeg min 256 siders roman inn til Cappelen Damm i november. Vurderingen skulle ta 3-6 uker stod det, og jammen ble det ikke 6 uker.

Romanen min ble refusert. Det hadde jeg forøvrig ventet; har aldri skrevet bok før og er bare 16. Men jeg har fått absolutt ingen tilbakemelding! Kun et standard brev der de sier at de "har vurdert manuskriptet og ikke ønsker å gå videre med prosjektet". De hadde tross alt lovet en såkalt "vurdering", og jeg forventet å få vite nøyaktig hva som var bra og dårlig med min roman. Det er en fantasyroman, og jeg er (selvfølgelig) personlig overbevist om at den har utgivelses"potensiale", om så den må gjennomgå omfattende forbedringer for å nå gjennom. Men hvordan skal jeg kunne gjøre disse forbedringene hvis forlagene ikke gidder å gi ordentlige vurderinger?! Svaret jeg fikk var av den grad jeg ville forvente å få på et manuskript som er av absolutt laveste og elendigste karakter, som bare er å slenge på peisen. Sender Cappelen Damm virkelig dette til alle refuserte bøker eller vil de sende noe mer konstruktivt hvis manuskriptet er "nesten" godt nok? Hadde de ennå gjort dette, ville jeg hatt mulighet til å jobbe mer med boken min før jeg prøvde på neste forlag, men nå vil jeg vel måtte vente nye 6 uker på enda en refusjon.Sad

Til alle som har erfaringer med forlag, fortell meg hvilket jeg burde sende til for å være sikker på å få en faktisk vurdering, slik at det blir mulig for meg å jobbe mer med romanen min! Tenkte å gå kronologisk fra de store til de små forlagene, altså Gyldendal eller Aschenshough neste, men muligens vil jeg få bedre respons fra et lite forlag?

Filed under:
  •  01-11-2009, 10:38 1819 in reply to 1815

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: Min roman ble refusert, trenger hjelp

Hvilke forlag som gir best respons, vet jeg ikke. Har blitt refusert noen ganger selv og det meste jeg har fått, er en setning eller to om at det ikke er den type fortelling de er ute etter og noen overfladiske ord om hva de ville sett annerledes.

Selv om jeg også gjerne skulle ønsket meg bedre tilbakemelding fra forlagene, så forstår jeg dem på et vis. De har mye å gjøre og det tar tid å skulle skrive noe relativt fornuftig. Samtidig ville det vært en investering i fremtidens forfattere å gi gode tilbakemeldinger.

Gi ikke opp! Rydd i det som må ryddes i romanen og prøv igjen. Hold oss gjerne orientert.

AmberSmile   

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  07-13-2009, 15:45 2170 in reply to 1815

• Kathleen is not online. Last active: 07-13-2009, 15:53 Kathleen
    • Top 200 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2009
    • Kristiansand
    • Wannabe

Jeg leverte inn min bok til Aschehoug, de brukte myyye lengre tid enn de sa de skulle, men agenten min ringte og jeg ikke så lenge etterpå svar. Jeg fikk en veldig bra konstruktiv kritikk - også ros, og en invitasjon til å stikke innom dem. Veldig fornøyd med det, for å si det sånn.Big Smile
  •  07-22-2009, 4:21 2187 in reply to 2170

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Høres ut som om du er kommet et hakk videre i forfatterkarrieren, enn de fleste av oss andre her inne. Siden du har agent antar jeg at du har fått utgitt noe før? Eller finnes det agenter der ute som tar imot debutanter?

Har du noen gode tips å komme med til oss som sliter med å nå frem til forlagene?

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  07-26-2009, 14:10 2195 in reply to 1815

For å besvare spørsmålet ditt om hvilket forlag du skal sende manuskriptet ditt til for å være sikker på å få tilbakemelding ut over standardbrevet: Det forlaget finnes såvidt meg bekjent ikke.

Dette er ikke fordi forlagene er onde, dumme eller late. Grunnen er simpelthen at det koster forlagene penger å produsere tilbakemeldinger til manusforfattere. Forlagsredaktører og -konsulenter jobber ikke gratis. Jeg er selv konsulent for et norsk forlag og refuserer rundt 500 manuskripter årlig. Det er ganske sjelden jeg leser et romanmanuskript i sin helhet – igjen fordi det ville ha blitt for dyrt. Husk at forlag driver butikk, ikke skole.

Det tar mange timer å lese en roman. For hver time jeg bruker på å lese, skal jeg ha penger av forlaget. Det kan fort bli flere tusen kroner for en roman, og disse pengene har naturlig nok ikke forlaget lyst til å bruke hvis det ikke er stor sjanse for at de kommer til å ende opp med en bok de kan selge. Og de kan selvsagt ikke bruke slike beløp på alle de 500 manuskriptene jeg leser hvert år. Jeg skulle ofte ønske at jeg kunne gi flere forfattere en skikkelig tilbakemelding, men det er ikke jeg som lager reglene. Og jeg har forsåvidt også full forståelse for at reglene må være som de er: Det ville rett og slett ha blitt umulig å drive forlagsvirksomhet hvis man skulle ha gitt alle (eller mange) tilbakemelding.

Det beste du kan gjøre for å få en detaljert tilbakemelding fra forlaget, er å sørge for at manuskriptet ditt er skikkelig godt. Og ikke minst: Sørg for at åpningen er god. Det hjelper ikke om de siste 200 sidene er geniale hvis de 50 første er middelmådige, for da vil manuskriptet bli returnert før den geniale biten blir lest. (Nå mener jeg ikke å si at manuset ditt ikke er godt – ut fra innlegget ditt her kan jeg i hvert fall si at du ligger i de øvre 10 % hva formuleringsevne og rettskrivning angår.)

Når det gjelder små versus store forlag, tror jeg ikke dette har så mye å si. Små forlag har vel som regel ikke mer penger enn de store. Og dette med tilbakemelding eller ingen tilbakemelding er altså i stor grad et økonomisk spørsmål.

Hvis du føler at du trenger kommentarer til manuskriptet ditt for å komme videre med skrivingen, finnes det jo også andre muligheter enn å satse på en konsulentuttalelse fra et forlag. Det at forlagene ikke vil betale for en uttalelse til deg, betyr ikke at du ikke kan gjøre det selv. Norges litteraturskole (og sikkert flere andre jeg ikke kjenner til) tilbyr slike tjenester.

Og uansett hva du gjør: Send til flere forlag. (Send gjerne til flere på én gang. Forlagene vil helst at du skal sende til ett av gangen. Men dette er fordi det er gunstig for dem selv, ikke fordi det er gunstig for deg.) Én refusjon betyr ingenting. Jeg sitter jo selv og tar disse avgjørelsene, og jeg er så avgjort ikke noe orakel. Jeg sitter forsåvidt på en hel del fagkunnskap, men manusvurdering er ikke matematikk. Jeg prøver så godt jeg kan å legge min personlige smak til side når jeg vurderer, men det funker jo aldri helt. Og i likhet med alle andre mennesker driter jeg meg ut fra tid til annen.

•  07-27-2009, 4:27 2199 in reply to 1815

En annen ting: Nevnte du i følgebrevet at du er 16 år gammel? Jeg tror mange forlag er mindre tilbakeholdne med uttalelser til unge forfatterspirer, i hvert fall er vi det der jeg jobber. Så det kan være et tips for å øke sjansene for å få et mer utfyllende svar enn standardbrevet.
  •  08-10-2009, 9:16 2244 in reply to 2199

• KHRZ is not online. Last active: 05-03-2010, 9:21 KHRZ
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Jeg nevnte ikke alderen min, var ikke sikker på om det var smart eller ikke. Jeg kommer til å jobbe med romanen min noen måneder til nå uansett, så kommer jeg å sende den til Arve Juritzen (Moren min kjenner noen som jobber der, håper jeg kan få til noen garantier for å bli skikkelig vurdert)

jeg skal i det minste inkludere noen ting jeg ikke hadde forrige gang, en slik en-sider til å oppsummere handlingen, litt mer dokumentasjon kanskje. Jeg skjønner jeg var i overkant godtroende da jeg sendte inn til CappelenDamm uten særlig info (Det var et ark foran selve manuset hvor det stod at det var min første, og et det var en fanasyroman. Mer var det ikke)

•  08-10-2009, 12:22 2248 in reply to 2244

• Vita is not online. Last active: 13/09/2011, 13:05 Vita
    • Top 75 Contributor
    • Joined on 08-06-2009
    • Wannabe

Er ikke helt sikker på om dette behøver å bety noe, har hørt om en som sendte inn manus med kun en påklistret lapp med navn og adresse, that's all. Han fikk antatt.Husker ikke hvilket forlag det var.

På nettsidene til flere forlag skriver de at de ønsker en presentasjon av manus, men ikke alle. Jeg sendte selv til Juritzen, ble refusert, og fikk et koselig og oppmuntrende brev tilbake, men jeg tror det var et standardskriv selv om det ikke var veldig typisk for slike. De var raske, mener å huske det tok kun 3 uker, så jeg lurte på om de hadde lest i det hele tatt... :-) Juritzen ber også om at man skriver noen ord om hva som skal stå på baksiden av boken. Dette er vanskelig..., syns jeg da. Lot være. Får de så mange manus at det var alt som skulle til for ikke å bli vurdert engang? Hvem vet hvordan de tenker disse forlagene, men mulig jeg er paranoid nå... :-)

Selv er jeg omtrent klar til å gjøre det samme, sende på nytt. Men jeg sender til flere forlag samtidig. Det er så liten sjanse for å bli antatt at selv etablerte forfattere sier at det kan man gjøre.

Du får ha lykke til i alle fall! Tror du med fordel kan si at du er ung, de liker "unge, lovende forfattere".... tror jeg... :-)

View as RSS news feed in XML