Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Skaping av Liv

Last post 10-20-2011, 18:08 by lourodriguez13. 0 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  08-23-2009, 5:52 2285

Skaping av Liv

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 st1\:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Vanlig tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Prolog

Et eller annet sted i USA fantes det en vitenskapslab avsidesliggende fra alt og alle. Laben var ikke særlig stor, og deres eksistens var ikke allment kjent. En kunne si at arbeiderne likte å arbeide for dem selv. Men noe de ikke visste, var at snart ville ordet vitenskap få en ny betydning.

Innsiden av laben var stappfull med arbeidere, hver på sin post. Noen var på datamaskiner, andre stod ved de lange, brede bordene og eksperimenterte med alle slags kjemikalier.Uansett virket samtlige til å være helt betatt av sine oppgaver.

Med ett gikk dørene opp og alle kikket opp fra arbeidet sitt. En mann som hadde på seg en frakk maken til enhver annen forskers, kom inn i rommet. Han gestikulerte til en i gruppen og hun skyndte seg opp til ham på podiet.

”Hvordan går det, doktor?” spurt han bare. Kvinnen, hans arbiedspartner, kikket i papirene sine.

”Jeg tror det skal gå bra,” sa hun, ”pulsen er litt svak, men den er der.” Mannen så fornøyd ut og geleidet henne ned den lille trappa. Han gikk bort til en annen medarbider og tittet på dataskjermen. De urolige linjene som indikerte pulsen til noe som øyensynlig pustet, var svært svake, men, som doktoren hadde påpekt, var dette noe i live.

”Flott, alt vi trenger nå er å opprettholde utholdenheten og det vill antakelig bli en enda større suksess. Ok, operatør, du vet hva som må gjøres,” hintet han og mannen i stolen snudde seg til noen borte ved et av eksperimentbordene.

”Ross, hell oppi serumet,” kommanderte han. Ross, ved bordet, nikket og helte et rødaktig stoff ned i et lite glass. Han gikk bort til en diger maskin og tømte innholdet i et langt, smalt beger. Fra den lille boksen som begeret ledet til, gikk det titalls tråder og andre rør som til slutt ble koblet til en dukkekropp på størrelse med et menneske. Rørene ble farget da stoffet fór gjennom og inn i kroppen.

Direktøren gned seg spent i hendene mens han betraktet prosjektets framgang via skjermen. Linjene var mye mer ustabile. Da han kikket på dukken, ble huden langsomt forandret fra kritthvit til normal hudfarge.

”Utmerket!” Nå må vi bare ha litt hår på toppen og den er klar for semifinalen.” Direktøren gikk bort til bordet som nettopp hadde anvendt sine midler. Han tok noe fra frakken sin og la det oppi et annet glassbeger fylt med et gjennomsiktig og klebrig flytende stoff. Han tok glasset og snudde seg til mannen som sto bak serumet.

”Får jeg lov?”

Forskeren nikket aksepterende. Direktøren tømte det blanke stoffet ned i det samme røret som det rølige og stirret mens det gikk gjennom et annet rør og inn i dukkens hode. Innen et øyeblikk begynte små, svarte strå å vokse på issen. Direktøren smilte fra øre til øre og skyndte seg over til computerne.

”Hvordan går det, doctor?” lurte han spent. Skjermen viste enda større tegn til aktivitet og han innså at tiden var inne. ”Ok, folkens, la oss få den nyfødte på beina!” kunngjorde han, fikk tak i en flyttbar trapp og rullet den bort til glasscontaineren. ”Ross og Josh, hjelp meg, er dere snille og Jim; gå opp dit og få ham ut,” ba direktøren mens han festet stålstativ til trappa.

En annen doktor, tilsynelatende han som het Jim, klatret opp trappa mens Josh og Ross holdt den stødig.

Oppe på toppen fjernet Jim et svært lokk og formet et hull. Han strakte arme ned i det og etter litt prøving og feiling klarte å få tak i dukkens gummiarm og dro inn fangsten. Med øynene lukket så dukken nesten ut som en levends sjel, men alle i laben viste at dette var også meningen.

Godt gjort, Jim! Kom ned igjen,” kalte Hammerfest og Jim, etter å ha koblet fra alle ledningene, strevde seg ned trappa og ga kroppen til sjefen.

”Flott levert, alle sammen. Nå må vi bare gi ham et navn. Jeg har et forslag, men om noen er uenige og kanskje har et bedre et, spytt det ut,” sa direktøren. ”Det navnet jeg vil foreslå, er Jacob. Er det greit for alle?” Siden ingen var imot, gjorde han det offisielt. ”Å ja, han må også ha et sted å bo.”

Gruppen virket overrasket og en eller annen spurte:

”Sir, skal vi ikke bare oppdra ham her på laboratoriet?” Sjefen ble sjokkert over at noen i det hele tatt kunne komme på noe sånt.

”Nei, selvfølgelig kan vi ikke gjøre det. Vi mangler de rette forholdene,” opplyste han. ”Noen må ta ham.”

”Jeg vil gjøre det, direktør Hammerfest,” sa en kvinnestemme blant folkene. ”Jeg venter en om noen dager, så jeg vet hvordan det gjøres. Skulle ikke være så vanskelig.” Hammerfest gikk bort til sin unge assistent og overrakte barnet til henne.

”Takk, Adelaine,” sa han oppriktig og la til mens han tok en kikk: ”Jo, den har blitt ganske stor, ser jeg.” Kvinnen smilte og kikket på klokka.

”Jaja, det er vel på tide å dra unansett. Jeg må hjem til Neo,” forklarte hun.

”Da vil jeg umiddelbart finne en til å assistere i ditt sted… til du kommer tilbake. Det har vært en ærverdig glde å arbeide sammen med deg,” Hammerfest gratulerte og rakte ut hånda.

Adelaine stirret ham i øynene og sa mens hun tok den:

”I like måte, sir. Til vi møtes igjen, ta vare på deg selv.” Hun snudde seg og forsvant ut døra.

Vitenskapsmesse

Hammerfest var spent; det var ikke hver dag en så stor begivenhet ville finne sted, i alle fall ikke i hans eget område. Han kikket seg rundt i det gigantiske, halv-sirkelede rommet mens han iakttok flere og flere mennesker som strømmet inn i kuppelen, bærende på allskens rare ting og noen trengte håndtraller til sine seneste oppfinnelser. Han selv befant seg på den andre siden av rommet for de franske entredørene. Folk framstilte seg i alle klasser, fra rikinger til nokså fattige, ”vanlige” folk. Derimot var alle pent kledde, unansett rang. Hammerfest kunne ikke annet enn å misunne hans gjester livene deres, med familier og hjem.

Han kikket på armbåndsuret-tiden sneglet seg mot klokka syv-og hjertet slo fortere for kveldens kommende sensasjon: Han visste at det han hadde gjort, var revolusjonerende, men var likevel ikke sikker på hva hans gjester ville si, om de også ville tenke på det som et mesterverk. Ja, ja, tenkte han, så får vi se om denne natten er verdt å huske.

”Mine damer og herrer,velkommen til denne natten av store oppnåelser og spennende hjerneleker! Jeg er deres vert, Ezra Necoleon Hammerfest. I kveld vil vi være vitner til hverandres måter å skape spennende historie på og forhåpentligvis, revolusjon!” Hammerfest lot forsamlingen klappe ferdig hans første salutt i kveld og fortsatte:

Mens vi presenterer våre definitive utrolige oppfinnelser, vil en buffet være tilgjengelig, samt muligheten til en rundtur i lokalet for å beundre hverandres kreasjoner.” Han gjorde en pause, men da de ikke ga en lyd fra seg, fullførte han talen:

Vel, uten mer utsettelse vil jeg erklære denne første vitenskapsmessen for åpnet!”

Tiden viste fem minutter over ti om natten. Han fant ut å intodusere sin egen oppfinnelse, kremen på toppen av kveldens kransekake! Da han gikk opp på podiet for andre gang, la Hammerfest merke til at noen hadde merket ham og nå begynte de å hysje på andre, gjøre dem oppmerksom på neste øyeblikks hendelser.

”Ok, jeg håper alle har hatt det bra så langt i kveld, men nå er det tid for mitt eget eksperiment. Personlig synes jeg dette å være min største oppnåelse, men, selfølgelig er dere velkommen til å se det som dere finner best.” Han så utover forsamlingen, som så ut til å forvente store ting fra de neste minuttenes hemmeligheter. Faktisk var han ikke helt sikker selv, men ingen måtte vite, så han gikk, tilsynelatende, uberørt videre:

”Dette,” begynte han med stolt røst, ”er en historie om store prøvelser, tvil, men mest av alt; fullførelse!” Bak Hammerfest var en enorm noe dekket av stoff stort nok til å svelge en elefant og han snudde seg skinnende og strakte seg etter det hvite stoffet.

”La meg få presentere,” begynte han og hevet stemmen idet han kastet det hvite kledet til side, ”det første mennesket noensinne skapt av vitenskap!” Det kom et høyt, unisont gisp fra forsamlingen, som stirret opp på maskinen med en stor kule på toppen. Men det var hva som befant seg på innsiden av den gjennomsiktige klasskulen som stjal oppmerksomheten til folkene og det var nettopp dette Hammerfest ville vise dem.

Den gigantiske glassbeholderen var helt fylt med vann, men det var fargen som gjorde publikum nysgjerrige; det var ikke blått som vanlig, det flytende stoffet glinset og badet i alle regnbuens farger, tilfeldig skiftet farger og nyanser med hverandre. Midt i alt dette vanvittige våte kaoset var det en skapning, ganske liten i forhold til den svære glassbollen som fungerte som et fengsel. Skapningen var alene i containeren, tilsynelatende sovende. Derimot var det noe ved uttrykket som hintet dem om hennes tragiske liv og lengselen etter livet utenfor fenselet sitt, selv om hun ikke hadde eller ville få en sjanse til å oppleve det.

Alle var for opptatt med å snakke om den enorme vitenskapelige forandringen og gratulerte Hammerfest; ingen merket den lille, uventede bevegelsen som fant sted. En dukkehånd begynte så smått å røre på seg og gikk til hodet på en ung jente. Håret hennes bølget i det massefargede vannet og hun så ned på den bare kroppen; den ble opprettholdt av flere titalls tråder og rør som holdt henne i live. Jenta så seg om i rommet og stoppet til slutt ved den mumlende folkemassen. Hun undret seg på hvorfor de var til stede, hvor de kom fra og hva som kunne være av slik interesse i dette rommet, hvis ikke…

”Haha, ja, det må jeg si, Hammerfest; den greia der borte er virkelig et vitenskapelig fenomen. Hvor fikk du ideen til et slikt mesterverk?” ville en av gjestene vite. Hammerfest snudde seg og la en lystig arm om mannens nakke.

”Schider, jeg ba deg kalle meg ”Ezra” og prosjektets kilde er en solid hemmelighet. Jeg antar pressen vil være her når som helst, også. Det er i grunnen ikke mye å fortelle, men noe kan man jo alltids kunne mikse sammen?” sa han og stirret drømmende ut i luften. Men plutselig kom han ned til jorden igjen og kjørte et glass i vøret:

”La oss skåle for denne absolutte suksessen, damer og herrer; for vitenskap!” Alle sammen hevet glassene sine og ropte i felles høysang:

For vitenskap!

Ordene var som en rocke-konsert på insiden av glasset, musikk det var umulig å gjette teksten på, tvunget til å høre de øredøvende utonene fra bassen. Jenta, til tross for tordenen, var dødsens stille. Hun stilte ørene sine inn for kanskje å fange opp noe av det som ble sagt, men bassen fortsatte å spille sitt uforståelige tull. Ved å lukke øynene, fokuserte hun enda hardere, på lyder denne gangen og plutselig fanget hjernen inn noe: Noen der ute nevnte nettopp ei jente og en diger glassbolle. Så vidt hun selv kunne se var det ingen andre alternativer som var verdige beskrivelsen og det kunne ikke muligens være en annen som henne selv i verden akkurat der og da, åpenbart noe som fanget oppmerksom til taleren? Hun hadde hørt ham snakke om henne og nå hørte hun en annen stemme:

”Så hva vil du gjøre med det nå som du er ferdig, professor Hammerfest?” Det var en dame som snakket, hun hadde selskap av en annen mann. Mannen, som bar på et stort camera, virket veldig optimistisk til hele situasjonen og luntet etter de to andre bort til den store bollen med lysende, fargerik væske.

”Og her har vi fenomenet; et masseødeleggelsesvåpen,” introduserte Hammerfest stolt til pressen, som stirret dumt på glasset.

”Men er det da ikke bare en svær bolle med et lik og multifarget vann, Hammerfest? Er det virkelig noe spesielt ved dette, sier du? Vil du fortelle oss hva?” Forskeren virket overbegeistret og kastet seg ut i historien sin:

”Ja, med glede, madam. Du skjønner, dette er ikke bare noen hvilken som helst skapning; formet av vitenskap kan jeg forsikre dere at den er ulik alt dere har sett til nå på forskjellige måter. For det første: Hun er en ytterst annerledes personlighet og, bare ved utseende, det første ordentlige organiske livsformen skapt av vitenskap i historien!” Hammerfest høynet armene og ropte kraftig de siste ordene, men idet han oppdaget at hans VIP-gjester hadde problemer med å følge med, bestemte han seg for å forklare litt:

”Jeg vet det ser ut som et lik, men i dette øyeblikker vi i gang med å lage stemmebånd, så som dere kanskje gjetter, er vi ikke helt ferdige enda,” sa mannen med et selvsikkert smil.

”Sir, vil hun være istand til å snakke?” tydelig imponert og forvirret på samme tid. ”Rick, får du med deg dette? Dette går rett i rampelyset. Rick!” Den energiske kameramannen hadde snudd linsa til etter noe tilsynelatende mye mer interessant; forstyrrelsen av intervjuet fikk både reporteren og Hammerfest til å snu seg og synet som møtte dem var fryktinngytende…

Stedet e jo dødt...
View as RSS news feed in XML