Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Fantasy Ide

Last post 08-27-2009, 4:13 by Aasmund. 10 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  04-04-2009, 16:37 1978

• Athleon is not online. Last active: 07-10-2010, 11:27 Athleon
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 04-05-2009
    • Bærum
    • Wannabe

Fantasy Ide

Hei, jeg er helt ny her. Det var en ren tilfeldighet at jeg fant det forumet her, men jeg har faktisk lett etter noe lignende en stund nå så dette var kjempegøy!

Jeg merker nå som jeg har lyst til å dele min ide med dere andre så blir jeg litt nervøs her jeg sitter. Har nemlig sjekka litt rundt på forumet her, og det ser ut som et veldig, veldig bra forum som ville alle det beste. Med både kritikk og ros. Derfor håper jeg at jeg kan få så masse tilbakemelding på det her som overhodet mulig, jeg vil gjerne vite om det er mulig å bruke denne ideen i det hele tatt.

Ideen går ut på en serie over et x antall bøker som omhandler livet til en møllegutt. Gutten bor i en liten landsby på gården som driver mølla. Han vet ikke historien om foreldrene sine, for de han bor hos hadde funnet ham som en liten baby lagt igjen ute på et av åkrene i nærområdet. På fødselsdagen sin får han i gave fra "onkelen og tanten" sin et pergament hvor det står skrevet at uansett hva slags liv han har nå, kan han velge et annet et, men det må skje den samme dagen. Gutten forlater landsbyen med en av de gamle vandrerne for å få hjelp til å finne stedet hvor det står han må dra for at valget skal tas. Etter en halv dag med vandring blir følgesvennene angrepet av en ulveflokk og den gamle vandreren blir alvorlig skadet. Han forklarer gutten resten av veien rett før han dør. Når gutten kommer fram til tjernet og finner treet som han fikk beskjed om å grave under i pergamentet finner han en svart boks laget av ukjent stoff. Oppe i denne boksen ligger det en svart ring, men på innsiden av den står det noe med gullskrift på et ukjent språk. Da gutten tar på seg ringen starter det å skje ting, og han får vite ting som vil forandre livet hans og resten av verden for alltid. Han blir på en måte en slags elev for denne ringen, og møter etterhvert på flere som seg selv på sin vei igjennom en helt ny verden. Noen slemme, og noen snille...

•  04-05-2009, 4:23 1981 in reply to 1978

• Amber is not online. Last active: 21 Jul 2010, 1:47 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: Fantasy Ide

Hei og velkommen! Big Smile

Jeg synes ideen din virker spennende. Hvordan du skriver og bygger opp historien, vil jo være avgjørende, men dette er en historie jeg kunne tenke meg å lese. Det virker som om du har tenkt gjennom historien og vet hva du vil med den. Det er et veldig godt utgangspunkt. Godt forarbeid er ofte halve jobben.

Stå på, skriv masse! Håper du vil legge ut litt ferdig tekst på forumet, så vi får lese.

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  04-05-2009, 4:28 1982 in reply to 1981

• Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 04-05-2009
    • Bærum
    • Wannabe

Takk for det. Og tusen takk for tilbakemeldingen Smile

Jeg har tenkt lenge på denne historien, eller hvertfall om denne gutten og denne ringen. Men jeg har aldri kommet skikkelig i gang, syns det er ganske vanskelig å starte siden jeg har lyst til å skape en helt ny verden med masse karakterer og steder. For meg er dette min største drøm, å kunne skrive noe så stort. Jeg ser at mange oppfordrer bare til å skrive her, så da får jeg nesten bare prøve på det. Så skal jeg se om jeg kan få lagt ut noe!

•  04-05-2009, 5:37 1983 in reply to 1982

• Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 04-05-2009
    • Bærum
    • Wannabe

Jeg har skrevet flere begynnelser på denne historien, men de flest av disse har gått tapt på grunn av at den gamle dataen krasja. Men her er hvert fall den jeg liker best og den jeg har lyst til å fortsette på. Det eneste problemet er at jeg føler den er ganske lik starten i Eragon om noen av dere har lest denne(?). Men fortsettelsen videre blir meget annerledes. Jeg bare lurte på om jeg ikke burde bruke denne, heller finne på en annen måte å starte boken på så jeg slipper å skrive en fortsettelse på denne starten.

På forhånd takk for svar og tips! Big Smile

Vinden hadde stilnet for natten og de høye trærne hadde stoppet å svaie faretruende. Selv bladene var helt ubevegelige. Skyene som hadde kommet over fjellkjeden i øst for to dager siden begynte endelig å bryte opp og stjernene kunne så vidt skimtes høyt der oppe imellom trærne og deres blader. Bakken var fuktig etter alt regnet som hadde falt fra de mørke, grå skyene den samme dagen og dagen før.

Nede på bakken iblant trærne knelte en ung mann i grå reisekappe for å se nærmere på sporene han hadde fulgt i flere dager. Sporene tilhørte en flokk med dådyr, hvorav en av de unge i flokken var helt tydelig skadet på det venstre bakbeinet. Den fuktige bakken gjorde det enkelt å tyde sporene tydeligere nå som regnet ikke hvisket de ut lenger. Flokken hadde vandret enda nærmere mot foten av fjellene i øst hvor det rant flere småbekker ned fra de høye, snøkledde fjelltoppene.

Den unge mannens navn var Declan. Mørke bryn og sprakende, grå øyne kunne skimtes under hetten på kappen. Klærne hans var fillete og fortsatt våte etter regnet. På ryggen bar ham en liten sekk med det nødvendigste. Ved siden av sekken hang det et pilkogger. Og han bar buen sin skrått over brystet og ryggen. En lang kniv hang i en tynn slire av skinn på den høyre siden av buksen.

Han befant seg i skogen som lå under skyggen av den mektige fjellkjeden i øst. Blant menneskene i landet ble dette kalt Skyggeskogen, og det ble fortalt at inn under disse trærne befant det seg skapninger verre enn fantasien kunne klare å mane frem under et mareritt. Få var det som turte å bevege seg imellom disse høye, gamle trærne.

Da Declan hadde fulgt sporene til flokken i enda en time i måneskinnsnatten fikk de grå øynene hans se det han håpet på. I et åpent søkk noen meter under ham rant det en liten bekk igjennom midten. På hver sin side av bakken lå det sovende dådyr. Den unge, skadete var lett å kjenne igjen i utkanten av flokken med det venstre bakbeinet liggende i en merkelig vinkel.

Declan skyndte seg stille bort til den utkanten av flokken og stelte seg imellom to trær. Han merket at hjertet begynte å dunke fortere og fortere, mens han trakk fram buen og strakte seg etter en pil ifra koggeret på ryggen. Dette var øyeblikket han hadde slitt for de siste tre dagene og nettene. Dette var øyeblikket som kom til å avgjøre den kommende vinteren. Han trakk pusten dypt en siste gang. Lungene fyltes med kjølig, frisk sommernattsluft og selv hjertet stoppet å banke.

Fingrene som holdt pilen tilbake slapp strengen og lot buen synge. Pilen suse igjennom den totalt lydløse natten. Pilen gjennomboret pulsåren på halsen til det unge dådyret. Hadde det ikke vært for det lille rykket det brune, pelskledde dyret fikk idet pilen skilte den fra all smerten den hadde i det venstre bakbeinet hadde ikke Declan vært sikker på om pilen fra buen hans hadde drept. Et sørgelig, men nødvendig syn var å det se at dette lille rykket var nok til å vekke de som lå nærmest den døde kroppen. Før litt hadde gått var hele flokken på vill flukt ut av søkket på den andre siden og lenger inn i skogen mot fjellene.

Da Declan begynte å bevege seg ned mot søkket og det lange, grønne gresset som vokste rundt bekken fikk han plutselig en fornemmelse av at noe eller noen holdt øye med ham. Ifra det svake månelyset var det umulig å se om det stod noen under skyggene fra trærne som omringet søkket, men han kunne banne på at det var noe eller noen der inne. Frysninger krøp nedover ryggen hans da han trakk fram buen for andre gang den natten og la en pil med svanefjær på strengen. Aldri før hadde følelsen av å bli iakttatt vært så inderlig.

En rasling røpet at det befant seg noe eller noen i skyggen av trærne rett framfor Declan. Denne følelsen av å bli iakttatt var det eneste som noensinne hadde plaget ham når han befant seg i denne skogen, men aldri før hadde en bekreftelse om at det virkelig var noe eller noen som stirret på ham latt seg vise eller høre. Stillheten lukket som skogen igjen, og følelsen var ikke like sterk lenger nå. Allikevel hadde denne følelsen terget Declan i over et år nå hver eneste gang byttet han fulgte førte ham inn i Skyggeskogen, så han vendte buen mot nøyaktig hvor han trodde at denne skapning befant seg i mørket. Hjertet stoppet igjen da han nok en gang trakk den friske luften ned i lungene og stod helt urørlig. Idet pekefingeren og langfingeren slapp den spente buen var det som om månen plutselig lyste opp hele skogen sterkere enn noen gang før. Imellom trærne hvor nøyaktig pilen var på vei stod en høy, mørk skikkelse. Med en umenneskelig rask bevegelse unngikk skikkelsen pilen og var borte like raskt som månen nå skinte som normalt igjen.

Filed under:
  •  04-05-2009, 8:43 1984 in reply to 1983

• Amber is not online. Last active: 21 Jul 2010, 1:47 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Jeg likte denne begynnelsen! Big SmileDet er litt småpirk her og der, ord som mangler og av og til unødvendige ord, men du skriver i all hovedsak veldig godt.

Det kan virke som om du blir litt for ivrig når du skriver noe som er viktig. Spesielt siste avsnitt lider litt under dette. Her er det viktig at du er tydelig, slik at spenningen holdes ved like og leseren ikke snubler i ordene.

Varier gjerne ord du bruker mye på kort tid, som "søkket" og "noe eller noen".

Og en siste lille ting: Er det ikke bedre om Declan holder pusten, i stedet for at hjertet stopper når han skyter? Det blir mer troverdig og riktig ut fra hva en skytter faktisk gjør for å klare å stå helt stille.

Som sagt, dette er bare småpirk. Jeg likte denne starten av historien. Husk bare å ta backup!!!! Wink Lykke til videre. Skriv masse. Skriv hele tiden.

Amber    

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  04-05-2009, 9:00 1985 in reply to 1984

• Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 04-05-2009
    • Bærum
    • Wannabe

Tusen, tusen takk! Big Smile

Jeg skal rette på småpirket. Og jeg merker bare at jeg blir glad når jeg får råd og hjelp som jeg ikke klarer å se selv. Som sagt, nå skal jeg rette på småpirket også er det bare å kjøre på. Kommer til å bruke det meste av påskeferien til å tenke meg godt igjennom historien og karakterer som jeg vil ha med. Kan hende jeg skal lage et kart og, tenker det da er litt lettere å vite hvor de forskjellige hendelsene skjer. Nå gleder jeg til å starte å skrive for alvor.

Nok en gang, tusen takk for hjelpen.

Athleon

Filed under:
  •  04-06-2009, 4:50 1989 in reply to 1978

Hei, hei!

Det er mye her som er veldig likt Eragon, selv om du har forandret detaljene litt, men det er mest i forbindelse med jakten. Ut fra det du skriver om ideen til historien din så virker det som du har en spennende og orginal fortelling i tankene, og jeg synes du skriver veldig bra.Smile  Men jeg vil likevel råde deg til å forandre litt på begynnelsen. Hvis du allerede har flere forskjellige utkast, så har du kanskje et som ikke begynner med jakt, eller som ikke har så mange likheter til Eragon?

-Sitrusjenta-

•  04-15-2009, 0:28 1999 in reply to 1989

• Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 04-05-2009
    • Bærum
    • Wannabe

Takk for svar! Smile

Jeg syntes jo og som sagt at det var vel likt Eragon. Jeg har altfor mange begynnelser skrevet ned og oppe i hodet fra før av, så jeg aner egentlig ikke helt hvem jeg skal begynne med, siden denne var den jeg var mest fornøyd med skrivemessig. Men tenker at jeg framover kommer til å "skrive" ned det meste av historien i korte trekk og får laget en ordentlig rød tråd med masse ideer rundt. Når dette er gjort og jeg kan forutse slutten av boka kommer jeg til å starte på nytt tenker jeg og bare skrive ned det som detter ned i hodet mitt, men som alikevel holder seg nogenlunde innenfor den røde tråden.

Jeg har lest litt om å skrive raskt, så det derfor jeg har tenkt til å prøve dette. Håper det får en positiv effekt, også får jeg heller plukke vekk dritten når så mange ord som mulig er nedtegnet på skjermen.

Filed under:
  •  05-12-2009, 8:53 2038 in reply to 1983

• Nora is not online. Last active: 05-12-2009, 10:14 Nora
    • Top 200 Contributor
    • Joined on 05-12-2009
    • Wannabe

La meg nå se... farmerboy med ukjent opphav? Sjekk. Må forlate sitt gamle liv plutselig? Sjekk. En mentor/farsfigur/e.l som dør dramatisk, men som likevel makter å fortelle farmerboyen hvor han skal dra? Sjekk.

Dette konseptet har blitt brukt så mange ganger at det er utrolig vanskelig å gjøre noe nytt med det. Hvorfor får han dette pergamentet først på bursdagen sin? Hvorfor ikke bli sendt til dette spesielle stedet med én gang/bli fortalt det fra da han er liten, så slipper vi alt dette "du må gjøre dette og gå dit og dit fordi det er Dramatisk (TM)." Og hvis han ble lagt igjen på en åker må personene som forlot ham ha vært rimelig dumme. Hvorfor ikke legge ham på trappa eller banke på døra eller hva som helst? Dette høres ut som et middelaldersamfunn, og å forlate en unge i en åker (spesielt en nyfødt unge) høres ikke særlig lurt ut hvis denne ungen skal ha noen sjanse for å overleve. Hvordan fikk onkelen og tanten fatt i pergamentet?

En ting som irriterer meg veldig med slike historier er at helten bestandig forlater livet han levde før... og ombestemmer seg aldri. Angrer aldri. Han har tilbragt hele livet ved denne mølla. Alle han kjenner er i landsbyen, fosterforeldrene hans er i landsbyen. Dette livet er det eneste han kjenner. Og så skal han forlate alt sammen på grunn av et pergament han ikke vet hvem skrev eller hvor kom fra? I løpet av én dag? Med mindre han har en bedre grunn høres dette veldig falskt ut, som om Gud kom ned fra himmelen, pekte på helten og sa "du skal ut på reise fordi Jeg Sier Det".

Vandrerne høres veldig kule ut, dog. Skjønt jeg lurer litt på hvorfor denne vandreren har tid nok til å forklare helten detaljerte veibeskrivelser (og attpå til ikke ta feil) istedet for å hyle og skrike og jamre seg over skadene sine. Er man døende har man ofte andre ting å tenke på, og... vel... man tenker ofte ikke klart. (Jeg vil gjerne se en mentor som sender helten i fullstendig gal retning fordi han var desillusjonert av smerte, haha. :P)

Athleon:

Vinden hadde stilnet for natten og de høye trærne hadde stoppet å svaie faretruende. Selv bladene var helt ubevegelige. Skyene som hadde kommet over fjellkjeden i øst for to dager siden begynte endelig å bryte opp og stjernene kunne så vidt skimtes høyt der oppe imellom trærne og deres blader. Bakken var fuktig etter alt regnet som hadde falt fra de mørke, grå skyene den samme dagen og dagen før.

Nede på bakken iblant trærne knelte en ung mann i grå reisekappe for å se nærmere på sporene han hadde fulgt i flere dager. Sporene tilhørte en flokk med dådyr, hvorav en av de unge i flokken var helt tydelig skadet på det venstre bakbeinet. Den fuktige bakken gjorde det enkelt å tyde sporene tydeligere nå som regnet ikke hvisket de ut lenger. Flokken hadde vandret enda nærmere mot foten av fjellene i øst hvor det rant flere småbekker ned fra de høye, snøkledde fjelltoppene.

Den unge mannens navn var Declan. Mørke bryn og sprakende, grå øyne kunne skimtes under hetten på kappen. Klærne hans var fillete og fortsatt våte etter regnet. På ryggen bar ham en liten sekk med det nødvendigste. Ved siden av sekken hang det et pilkogger. Og han bar buen sin skrått over brystet og ryggen. En lang kniv hang i en tynn slire av skinn på den høyre siden av buksen.

Han befant seg i skogen som lå under skyggen av den mektige fjellkjeden i øst. Blant menneskene i landet ble dette kalt Skyggeskogen, og det ble fortalt at inn under disse trærne befant det seg skapninger verre enn fantasien kunne klare å mane frem under et mareritt. Få var det som turte å bevege seg imellom disse høye, gamle trærne.

Da Declan hadde fulgt sporene til flokken i enda en time i måneskinnsnatten fikk de grå øynene hans se det han håpet på. I et åpent søkk noen meter under ham rant det en liten bekk igjennom midten. På hver sin side av bakken lå det sovende dådyr. Den unge, skadete var lett å kjenne igjen i utkanten av flokken med det venstre bakbeinet liggende i en merkelig vinkel.

Declan skyndte seg stille bort til den utkanten av flokken og stelte seg imellom to trær. Han merket at hjertet begynte å dunke fortere og fortere, mens han trakk fram buen og strakte seg etter en pil ifra koggeret på ryggen. Dette var øyeblikket han hadde slitt for de siste tre dagene og nettene. Dette var øyeblikket som kom til å avgjøre den kommende vinteren. Han trakk pusten dypt en siste gang. Lungene fyltes med kjølig, frisk sommernattsluft og selv hjertet stoppet å banke.

Fingrene som holdt pilen tilbake slapp strengen og lot buen synge. Pilen suse igjennom den totalt lydløse natten. Pilen gjennomboret pulsåren på halsen til det unge dådyret. Hadde det ikke vært for det lille rykket det brune, pelskledde dyret fikk idet pilen skilte den fra all smerten den hadde i det venstre bakbeinet hadde ikke Declan vært sikker på om pilen fra buen hans hadde drept. Et sørgelig, men nødvendig syn var å det se at dette lille rykket var nok til å vekke de som lå nærmest den døde kroppen. Før litt hadde gått var hele flokken på vill flukt ut av søkket på den andre siden og lenger inn i skogen mot fjellene.

Da Declan begynte å bevege seg ned mot søkket og det lange, grønne gresset som vokste rundt bekken fikk han plutselig en fornemmelse av at noe eller noen holdt øye med ham. Ifra det svake månelyset var det umulig å se om det stod noen under skyggene fra trærne som omringet søkket, men han kunne banne på at det var noe eller noen der inne. Frysninger krøp nedover ryggen hans da han trakk fram buen for andre gang den natten og la en pil med svanefjær på strengen. Aldri før hadde følelsen av å bli iakttatt vært så inderlig.

En rasling røpet at det befant seg noe eller noen i skyggen av trærne rett framfor Declan. Denne følelsen av å bli iakttatt var det eneste som noensinne hadde plaget ham når han befant seg i denne skogen, men aldri før hadde en bekreftelse om at det virkelig var noe eller noen som stirret på ham latt seg vise eller høre. Stillheten lukket som skogen igjen, og følelsen var ikke like sterk lenger nå. Allikevel hadde denne følelsen terget Declan i over et år nå hver eneste gang byttet han fulgte førte ham inn i Skyggeskogen, så han vendte buen mot nøyaktig hvor han trodde at denne skapning befant seg i mørket. Hjertet stoppet igjen da han nok en gang trakk den friske luften ned i lungene og stod helt urørlig. Idet pekefingeren og langfingeren slapp den spente buen var det som om månen plutselig lyste opp hele skogen sterkere enn noen gang før. Imellom trærne hvor nøyaktig pilen var på vei stod en høy, mørk skikkelse. Med en umenneskelig rask bevegelse unngikk skikkelsen pilen og var borte like raskt som månen nå skinte som normalt igjen.

Dette er veldig likt Eragon på enkelte punkter, ja. Det med dådyrene med skadet bakben høres nesten ut som det er hentet ord for ord fra boka, og det at området i fjellene er farlige høres ut som Ryggen (hva med "få turte å bevege seg der" osv., høres også ut som et direkte sitat). Ellers er det et par ting jeg vil pirke på:

-"Sprakende øyne". Jeg vil også gå rundt med sprakende øyne. Jeg har ikke råd til lysregning. :(

-Ehm, hvis hjertet hans stoppet råder jeg ham til å se en doktor, spesielt siden det skjer to ganger på kort tid. Det kalles hjerteattakk og kan drepe folk.

-"Aldri før hadde..." er effektiv og dramatisk første gangen, men når du bruker den to ganger senere kort etter hverandre dabber det kraftig av.

[/slem]

•  06-19-2009, 0:19 2092 in reply to 2038

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

Det fin lite av originalitet igjen her i verden.

Man burde prøve å ikke herme etter hva andre har skrevet før,(selv har jeg ikke lest eragorn) går det ann å legge sin egen vri.

Jeg for min del har lyst til å lese din fortelling med gutten som ble forlatt av sine foreldre, for hvilken grunn som er enda skjult for meg.

Jeg liker ideen at ringen skal lære ham opp. Men til hva? Det er jo litt spennende å tenke på.

Jeg har også magiske ringer i min fortelling. Første reaksjonen jeg fikk på det var:

« er ikke det veldig ringenes herre ripoff?»

kjente at jeg ble irritert i den situasjonen og kjempet for min rett til å bruke magiske ringer i min bok. Poenget er vel å ikke stjele poenget fra ringenes herre. Det kunne ha vert en magisk sokk for alt jeg brydde meg om, jeg ville ha en magisk ring.

Jeg sier : gå for ideen din, om starten er vanskelig å skrive så ta å skriv den til slutt, eller når du har kommet midt i og kjenner karakteren din bedre, kjenner verdenene han har rundt seg.

Tegn ned et kart etterhvert som han beveger seg rundt omkring , skriv ned hvor mange dager det tok ham, var det en by som lå der. Skog, tjern ,fjell, osv

skriv ned det som du blir inspirert til og så luker du og retter etterpå.

Lykke til videre.

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
  •  08-27-2009, 4:13 2291 in reply to 1978

Jeg likte starten på historien din der, en liten idè for videreutviklingen, kun basert på teksten du allerede har skrevet.

Hva om den mørke skikkelsen senere viser seg å være gutten selv, etter at han har fått ringen.  Og den gamle mannen, veilederen ender opp med å være gutten, som gammel.

Spent på å lese fortsettelsen din, fra skikkelsen forsvinner.

View as RSS news feed in XML