Takk Morten og Dionysus!
Damen fra Aschehoug har ringt enda en gang, så nå vet jeg med sikkerhet at jeg ikke drømte.
Jeg føler meg utrolig heldig og kan det hjelpe andre til å holde på drømmen og aldri å gi opp, så gjør det meg lykkelig. Det gjelder tydeligvis å fortsette å skrive, ignorere alle som mener vi er noe skrullete, overhøre alle negative røster, sette skylapper på og gå på med dødsforakt, tro på egne evner og ha ørene åpne for gode råd. Og alltid skrive, skrive, skrive.
Bokens endelige tittel er ikke fastsatt ennå. De som har peiling på slikt skal diskutere den. Mitt eneste ønske er at det skal være samsvar mellom titlene i alle de tre bøkene. (Forlaget har selvsagt ikke gitt løfte om å utgi mer enn en bok, men har anerkjent at det er en lengre historie). Arbeidet med redigering (klippe, klippe og så lime litt) tar til over påske. Og det satses på at boken skal ut til høsten. Så nå vet dere hva samtlige i min familie får til jul.
Signerte eksemplarer skal vi nok klare å ordne, når den tid kommer.
Hvordan det hele utspant seg? Jeg husker det knapt, men jeg fikk en telefon en torsdags ettermiddag og damen sa at de ville utgi boken min til høsten, om jeg var villig. Etter en hyggelig samtale, ville hun gi meg tid til å la det hele synke over helgen.
Hun har nå informert meg om når vi skal ta til med arbeidet, at hun vil komme med forslag til endringer og kutt, litt om kontraktskriving og andre praktiske opplysninger.
Det går mer og mer opp for meg hvilken unik mulighet dette er for meg. Å få en som har det som yrke å gjennomgå manuskript med finkam, til å komme med gode løsninger og beskjære der det er nødvendig for framdriften i fortellingen. Og ikke minst, få alle komma på rett plass….
Jeg håper bare jeg klarer å benytte meg av denne unike muligheten som jeg har fått, så det ikke ender med denne ene boken.
Amber
as if a person needed idleness in which to grow peculiar.