Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Nelias gåter

Last post 08-29-2011, 2:50 by Morten. 88 replies.
Page 3 of 6 (89 items)   < Previous 1 2 3 4 5 Next > ... Last »
Sort Posts: Previous Next
  •  11-05-2009, 4:15 3129 in reply to 3104

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Nelias gåter

GRATULERER Big Smile

Grunnen til at du ikke får lagt ut svar andre steder er at jeg har et databaseproblem som jeg ikke har rukket å få sett på enda. Dermed er det litt vilkårlig hva som bestemmer om du får lagt ut eller ikke...

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  12-12-2009, 16:28 4024 in reply to 3129

• Amber is not online. Last active: 22 Apr 2012, 8:20 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Det første forlaget har takket pent nei. [:'(] Videre til neste forlag på listen. Må bare lage en liste først.

Håper databaseproblemene her inne snart løser seg, så jeg kan få si til Havisham at jeg likte romanutdraget. 

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  01-30-2010, 3:04 5176 in reply to 1621

Hei!

Lenge siden sist! Jeg har ikke vært inne på denne siden på en stund, men nå ble jeg litt nysgjerrig på hvordan det går med historien din. Har du fått svar fra noen andre forlag enda? 

Gratulerer med ferdig historie forresten!Smile

- Sitrusjenta

•  02-06-2010, 8:08 5350 in reply to 5176

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Tusen takk for det, Sitrusjenta.Big Smile

Jeg venter på svar fra et forlag i disse dager, om de overholder sine egne frister. Er for tiden litt allergisk mot forlag, merker jeg. Har sendt inn en annen historie også og får så veldig sprikende tilbakemeldinger. Hva skal en stakkars håpefull tro? Kanskje jeg skulle satset på å utgi selv på Lulu.com...

Amber 

•  03-16-2010, 2:52 6252 in reply to 5350

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Jeg tror kanskje jeg drømte det hele, men telefonen min viser at samtalen fant sted. Og damen jeg snakket med eksisterer, jeg har sjekket. Hun ringte fra Aschehoug og sa at de vil utgi boken min.

Hilsen en noe sjokkskadet Amber.

•  03-17-2010, 0:35 6275 in reply to 6252

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Fantastisk!! :-D

Da blir du forfatter nummer to fra forfatterforum til å få utgitt en bok!

Denne boka var førstemann: Pus - Kåt som faen

Hva er tittelen på boka di, og når kan vi forvente å få kjøpe den? Regner med at den blir strategisk markedsført til julehandelen i år? ;-)

Jeg vi ihvertfall veldig gjerne kjøpe et par signerte eksemplarer så fort den er tilgjengelig, så hold oss oppdatert.

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  03-17-2010, 22:58 6298 in reply to 6252

• Dionysus is not online. Last active: 16 Apr 2012, 0:06 Dionysus
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Jeg fikk en telefon fra Norsk Tipping på Hamar for en stund tilbake, men da jeg sjekka telefonen min så viste det seg faktisk å bare være en drøm...

GRATULERER AMBER!! Big Smile Dette er jo fantastisk! Etter all skremselspropagandaen som verserer på diverse forum om at det er bare en promille som slipper gjennom til forlagene så du må virkelig gripe denne sjangsen til føle deg spesiell og priviligert! Det har i hvertfall jeg ville gjort! Jeg henger meg på Morten! Vil gjerne kjøpe et signert eksemplar!! Ahh, du skal vite at dette virkelig gir meg boost til å fortsette å skrive! Lest så mye om at det å komme igjennom nåløyet til forlagene er så vanskelig at en blir nærmest frarådet å skrive. Men nå! Nå skal jeg aldri gi opp!! :-D

Gratulerer Amber og takk! :-)

P.S Skriv litt om hvordan det hele utspant seg da! ;-)

-Madness is a blessing-
  •  03-18-2010, 3:18 6304 in reply to 6298

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Takk Morten og Dionysus!

Damen fra Aschehoug har ringt enda en gang, så nå vet jeg med sikkerhet at jeg ikke drømte.

Jeg føler meg utrolig heldig og kan det hjelpe andre til å holde på drømmen og aldri å gi opp, så gjør det meg lykkelig. Det gjelder tydeligvis å fortsette å skrive, ignorere alle som mener vi er noe skrullete, overhøre alle negative røster, sette skylapper på og gå på med dødsforakt, tro på egne evner og ha ørene åpne for gode råd. Og alltid skrive, skrive, skrive.

Bokens endelige tittel er ikke fastsatt ennå. De som har peiling på slikt skal diskutere den. Mitt eneste ønske er at det skal være samsvar mellom titlene i alle de tre bøkene. (Forlaget har selvsagt ikke gitt løfte om å utgi mer enn en bok, men har anerkjent at det er en lengre historie). Arbeidet med redigering (klippe, klippe og så lime litt) tar til over påske. Og det satses på at boken skal ut til høsten. Så nå vet dere hva samtlige i min familie får til jul.

Signerte eksemplarer skal vi nok klare å ordne, når den tid kommer.

Hvordan det hele utspant seg? Jeg husker det knapt, men jeg fikk en telefon en torsdags ettermiddag og damen sa at de ville utgi boken min til høsten, om jeg var villig. Etter en hyggelig samtale, ville hun gi meg tid til å la det hele synke over helgen.

Hun har nå informert meg om når vi skal ta til med arbeidet, at hun vil komme med forslag til endringer og kutt, litt om kontraktskriving og andre praktiske opplysninger.

Det går mer og mer opp for meg hvilken unik mulighet dette er for meg. Å få en som har det som yrke å gjennomgå manuskript med finkam, til å komme med gode løsninger og beskjære der det er nødvendig for framdriften i fortellingen. Og ikke minst, få alle komma på rett plass….

Jeg håper bare jeg klarer å benytte meg av denne unike muligheten som jeg har fått, så det ikke ender med denne ene boken.

Amber

•  03-18-2010, 3:19 6305 in reply to 6298

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Fikk litt problemer med å legge ut svaret mitt, det kom to ganger og jeg fikk ikke slettet den siste. Derfor denne posten uten noe fornuftig innhold.

•  03-22-2010, 4:41 6403 in reply to 1621

Hei Amber!

Så utrolig kult at du skal få gitt ut boken din! GRATULERER!Big Smile

Slenger meg på de andre her og "bestiller" et signert eksemplar jeg. Gleder meg til å lese!Smile

- Sitrusjenta

•  03-28-2010, 4:33 6546 in reply to 6403

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Tusen takk! Smile

Håper resten av boken ikke skuffer.

Amber

•  04-27-2010, 2:26 6904 in reply to 6546

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Rapport fra en sliten Amber:

Fredag fikk jeg en lang og nådeløs uttalelse fra den eksterne manusredigereren. Så startet alvoret med omskriving og retting, noe som tar både tid og mentale krefter.

Dette er uten tvil det mest lærereike jeg noen gang har vært med på. Og det mest brutale. Læringskurven er stupbratt og fasene har vært mange: Dypeste fortvilelse, voldsom trang til enten å drukne mine sorger eller redigereren, forbannelse, trass og kreativitet. Mitt forhold til den navnløse redigereren er blitt et elsk/hat forhold og jeg klamrer meg til hver lille oppmuntring.

Heldigvis er forlagsdamen oppmuntrende og hyggelig. Det er rom for forhandlinger der tekst er kuttet og tonen er god mellom oss. Men teksten må kuttes. Den er altfor lang. Så da er det bare å finne frem saksen igjen. [:'(]

Amber

•  04-27-2010, 2:55 6905 in reply to 6904

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Det høres slitsomt ut, men også utrolig gøy Big Smile

Du får se på arbeidet slik at du nå får lov til å gå gjennom hele boka di og se på hver eneste setning på nytt slik at du virkelig får skjøvet leseren dypt inn i din historie. Det er viktig at alle løse tråder er samlet (ihvertfall at du har en plan med å samle dem i siste bok), og alt som ikke kan samles på slutten må bort slik at du ikke lurer leseren. Jo færre distraksjoner jo bedre.

Det jeg har merket med det jeg selv skriver, er at dialogen min er der jeg kan kutte mest. Jeg har oppdaget at ute i den store verden så snakker folk med hverandre i korte setninger og veldig mye frem og tilbake i et utrolig raskt tempo. Så når jeg har dialoger som går et avsnitt per pers før bytte, så kan jeg ved hardt arbeid (og ofte ekstremt frustrerende når jeg ikke umiddelbart ser hvordan jeg kan skrive om) kutte masse tekst. Et lite tips når det gjelder å kutte dialog er "et bilde sier mer enn tusen ord". Putt inn små actions, ansiktsuttrykk, blikk, lukt, smak, avstander, lyder innimellom de korte dialogdelene.

Nok om meg. Lykke til videre Amber. Smile

•  04-29-2010, 12:37 6906 in reply to 6905

• KHRZ is not online. Last active: 05-03-2010, 9:21 KHRZ
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Gratulerer Amber! Fint at du rapporterer hvilke prosedyrer du går gjennom. Var litt tvil om hvor perfekt det hele måtte være før forlaget får det, dette var jo litt beroligende. Da vet jeg i hvert fall hvem jeg skal sende til om Arve Juritzen avslår meg.
  •  04-30-2010, 16:18 6911 in reply to 6906

• JEF is not online. Last active: 03-12-2012, 13:23 JEF
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 10-18-2007
    • Wannabe

iiiik! Jeg har ikke vært her inne på en stund – jeg trodde jo forumet hadde krepert!

Gratulerer, amber! :-D Skrik ut når den kommer ut i hyllene. Den skal jeg ha tak i – med sign. :-) 

Though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours, and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
Page 3 of 6 (89 items)   < Previous 1 2 3 4 5 Next > ... Last »
View as RSS news feed in XML