Jeg sendte før ferien en mail til forfatterforeningen med et spørsmål angående agenter i Norge. Her er mailen jeg sendte:
Hei,
Jeg er en wannabe forfatter med deadline for mitt første prosjekt i desember. Jeg har lest en del på nettet, og det virker som om de aller fleste utenlandske forfattere har en agent, mens norske forfattere har kontakt direkte med forlagene. Finnes det ikke agenter i norge? Eller stoler forfattere i norge på at forlagene gir dem de beste kontraktene de kan få uten proff hjelp?
mvh
Morten Petterøe
Her er svaret jeg fikk:
Forfatterne stoler på forlagene. Vårt kontor er for øvrig stengt 30.6.-8.8.
hvis du har flere spørsmål.
Jeg synes det er merkelig at forfatterne uten videre kan stole på forlagene. Vi er ikke forretningsfolk slik som forlagene og vi har (ihvertfall de ferskeste av oss) ingen erfaring med bransjen. Hvordan skal vi da kunne skaffe oss den best mulige avtalen med forlagene. Når alt kommer til alt, så tjener jo forlagene mer jo mindre vi tjener. Det vi trenger er representasjon av noen som tjener mer jo mer vi tjener. På den måten vil vi fremme sunn konkurranse, få opp motivasjonen til de dyktigste forfatterne og øke muligheten for større spredning av bøkene (oversettelser, markedsføring etc).
Er det noen som mener noe om dette? Er jeg bare mistroisk som ikke stoler på forlagene våre?
Morten
Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!