Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Nelias gåter

Last post 08-29-2011, 2:50 by Morten. 88 replies.
Page 4 of 6 (89 items)   « First ... < Previous 2 3 4 5 6 Next >
Sort Posts: Previous Next
  •  05-15-2010, 7:36 6932 in reply to 6304

Re: Nelias gåter

Hei!

Nå er det jammen lenge siden jeg har vært her på forumet. Det var imidlertid svært gledelig å høre at du skal få gi ut boken din, det er jo helt fantastisk! Gliste bredt da jeg leste det. Jeg husker godt at jeg synes du virket skikkelig talentfull da jeg leste utdraget ditt, og i kombinasjon med alle de gode tilbakemeldingene du har gitt meg på krimnovellene mine, unner jeg deg virkelig dette!

Kan for øvrig nevne at jeg siden jeg begynte å legge ut krimnoveller på forumet her har solgt 13 stk til div ukeblader. Har også hatt de samme novellene inne til vurdering hos et forlag, som overraskende nok mente at de hadde potensiale til en utgivelse i seg. Jeg skal sende dem 2.utkast til sommeren. Jeg er likevel milevis fra der du er, det står kun en lovnad om at de vil vurdere å inngå et samarbeid om jeg viser ordentlig progresjon, samt flere gode noveller!

Mvh

Fff2008 (som virkelig burde hatt et bedre brukernavn)

•  05-15-2010, 10:34 6933 in reply to 1621

• Anne is not online. Last active: 09-04-2010, 11:50 Anne
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

AMEBER - WOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg har ikke fått med meg dette før nå (jeg er visst altfor opptatt av meg selv ;-) Dette er jo helt fantastisk - nå er vi tre på kort tid, eller fire......noveller i ukeblader er også kjempebra!

Skjønner det er pes å redigere en roman, jeg er også litt sånn når jeg er ferdig, ja da er jeg FREDIG! Men ikke glem å kos deg oppi arbeidet. Alt du lærer nå, kan du ta med deg i det neste du skriver - da blir det mindre kutting og omskriving :-)

Nei dette var gøy du-gratulerer, gratulerer!!!!

anne 

•  05-17-2010, 4:13 6937 in reply to 6933

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Takk, fff2008 og Anne.

Fff2008: 13 noveller solgt! Det er en prestasjon. Og løfte om å få vurdert dem for utgivelse! Stilig! Du har et unikt talent. Hold oss oppdatert. Gleder meg til å kjøpe novellesamlingen når den kommer ut.  

Anne: Det er lov å være opptatt av seg selv, når du har fått til det du har fått til! 5 bøker utgitt! Har planer om å teste dem ut på min datter på snart 4.

Arbeidet med å redigere er et slit som jeg håper jeg får gjenta mange ganger i årene som kommer. Dette er absolutt det jeg ønsker å gjøre her i livet. Jeg elsker å skrive, og nå som jeg har fått sendt manus tilbake til forlaget etter første runde, så skriver jeg videre på neste bok. Har lært utrolig mye av alle rettelsene, men kan ikke garantere at jeg noen gang klarer å få alle kommaene på rett sted, til rett tid.  

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  05-17-2010, 10:07 6938 in reply to 6937

• Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Jeg lurer bare på en ting, Amber.....finnes det noe rød tråd i hva forlaget mener du bør kutte eller endre på? Om det er noen generelle råd du kan dele med oss :-)

PS! Håper bøkene faller i smak hos datteren din, hvis du velger å teste dem på henne :-) Blir alltid litt nervøs når jeg hører at "kjentfolk" leser bøkene mine :-D

anne (som ikke engang heter anne :-)

•  05-19-2010, 4:35 6940 in reply to 6938

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Den røde tråden, ja. Den uttalelsen jeg fikk fra den eksterne konsulenten gikk på å rydde i språket, stramme opp alle slappheter, forynge språkbruken, oppklare misforståelser, ordne i kommajungelen og fjerne unødvendigheter, sånn i hovedsak.

Litt av det siste skyldes nok at jeg er debutant og de ikke vil gi ut en første bok på 500 sider. Forståelig nok. Så en del ting er blitt kuttet og noe kraftig forkortet. Jeg fikk "forhandlet" en del av den kuttede handlingen inn igjen i boken, mot å skrive litt om og forkorte. Ca 60 sider ble fjernet (manussider, ikke boksider).

Jeg var ikke enig i alt som ble foreslått. Noe aksepterte jeg, og andre ting ble skrevet om til en mellomting mellom konsulentens forslag og min opprinnelige tekst. I disse dager venter jeg på forlagets vurdering nr 2.

Råd: Tja. Gå gjennom manus før innsending med finkam. Les høyt for deg selv. Se at alle setningene fungerer og at det er god flyt. Les manus som om du aldri har lest det før. Se om historien flyter. Er det noe som kan kuttes? Noe som ikke har stor betydning for selve handlingen? Og når du får uttalelsen fra en konsulent, så les den grundig. Ta til deg de gode rådene, og husk at det er lov å være uenig. (Det er og lov å furte litt etterpå, sånn en ca 10 minutter eller så). Husk at konsulentens oppgave er å finne feil og forbedre, ikke nødvendigvis å rose alt som er rett og godt.

Du skal få tilbakemelding på bøkene dine fra den lille leseren, så snart hun har noe fornuftig å si. Har ikke fått dem i hus enda, men de kommer nok. Hun er veldig glad i bøker, og jeg tror ikke du har noe å frykte, Anne. Men forstår at du er nervøs.

Så kan jeg legge til at jeg i går fikk se omslaget til bøkene. De er virkelig nydelige! Helt perfekte.

Amber (som heller ikke heter det egentlig, men noe så kjedelig som Gro.)

PS. Morten, jeg har glemt å takke deg for at du har fått sidene opp å gå igjen. Big Smile

•  05-19-2010, 4:46 6943 in reply to 6940

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Fikset ja. Det er vel ikke helt min fortjeneste...

Jeg ser at det funker litt bedre nå enn før, men det er nok mest på grunn av magi. Jeg bare lot det ligge dødt noen måneder så gadd det ikke å late som om det var sykt lenger.

Jeg kommer sannsynligvis til å flytte forumet til et mer stabilt sted etterhvert, men det krever noen dagers jobb så jeg vet ikke helt når jeg får tatt det. Jeg har akkurat sett på noen av ønskene dere har lagt inn her opp gjennom årene (det er søren meg blitt 5 år...), og noen av disse kommer nok med når jeg flytter.

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  05-20-2010, 4:50 6944 in reply to 6943

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Hadde du ikke sagt noe, hadde jeg levd i den tro at du hadde magiske evner Wink.

Virker ignorering på andre syke duppedingser og, tro? Som folk?

Blir spennende med nytt sted for forumet, når du måtte få tid til å flytte det. Måtte forumet få et langt og lykkelig liv.

Amber

•  05-20-2010, 4:57 6945 in reply to 6944

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

He he,

Jeg har prøvd samme taktikk med bilen min, men nå tror jeg den bedriver langsom "suicide by rust". Men den som gir seg har tapt, så jeg kommer til stå ved ignoreringsbehandling av det meste en stund til tenker jeg. Wink

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  05-20-2010, 10:57 6946 in reply to 6940

• Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Tusen takk for alle dine gode råd, Amber! Jeg tar dem til meg, og lagrer de bak øret, så vet jeg hvor jeg har dem :-)

Morten: Skal jeg ta din ignorering av min pm til deg som et "ja", eller har du bare ikke sett den?
    Hvis det er deg; no hard feelings altså ;-)

anne

•  05-20-2010, 11:03 6947 in reply to 6946

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Nå har søren meg ignoreringsbehandlingen av Anne også sluttet å virke!

Big Smile

Nei, helt ærlig, jeg har ikke fått noen PM av deg. Kan du prøve igjen?

•  05-21-2010, 13:43 6948 in reply to 6947

• Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

MORTEN: Nettet kræsjer hver gang jeg prøver å sende deg en pm - mulig det har noe med den ignoreringsgreia di å gjøre...at du vet hva jeg skal spørre om, men ikke vil ha spørsmålet servert....Wink

Så da spør jeg bare her jeg; er du bokanmelderen som definitivt IKKE liker bøkene mine [:'(]

anne

•  05-21-2010, 14:51 6949 in reply to 6948

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg skal forbedre ignoreringsteknikken min slik at jeg blir vanskeligere å gjennomskue... Wink

Men, nei, det er ikke meg. Hvis jeg skriver en anmeldelse eller kritikk av noe som helst, på godt eller vondt, så er jeg mann nok til å stå for det. Da hadde du visst at det var meg. Dessverre så vet jeg ikke engang hva du heter og hvilke bøker du har skrevet. Men jeg skulle gjerne visst det og sett arbeidet ditt. Det er alltid moro når noen kommer seg opp av wannabestadiet her inne på forumet.

Morten

•  05-30-2010, 10:30 6950 in reply to 6949

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

Gratulerer så mye med utgivelse!

Kjenner at jeg lever med en drøm som virker uoppnåelig. (med tanke på tendenser til dyseleksi og andre skriverelaterte feil.) Men det er entrøst og en inspirasjon at det er noen der ute som oppnår drømmene sine, og har jobbet hardt for det!

gleder meg til å høre mer om saken.

Lini.

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
  •  05-30-2010, 12:34 6954 in reply to 6950

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Takk, Lini!

Ikke gi opp drømmen. Jeg har også dysleksi.

Amber

•  06-15-2010, 11:16 6965 in reply to 6954

• Athleon is not online. Last active: 01-05-2011, 4:50 Athleon
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 04-05-2009
    • Bærum
    • Wannabe

Det er utrolig moro å lese at noen her inne virkelig klarer å oppnå drømmen sin. Det aller morsomste ved det er at det er vår alles drøm. I det minste min drøm. Jeg håper du kan leve den litt ekstra for alle oss andre også. Gratulerer så mye!

Lykke til videre med finpussingen og ikke minst salget!

Page 4 of 6 (89 items)   « First ... < Previous 2 3 4 5 6 Next >
View as RSS news feed in XML