Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Nyttig tips for romanskrivere som skriver laaange manus

Last post 03-06-2006, 0:30 by Eir. 8 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  02-22-2006, 10:39 387

• Eir is not online. Last active: 04-20-2008, 23:54 Eir
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Nyttig tips for romanskrivere som skriver laaange manus

Vet du ikke hvordan du skal få styr å hendelsene dine? Redd for å glemme det du har skrevet? Å holde styr på hendelser kan være et herk i seg selv og det tar masse plass i hodet. Særlig når det er en infløkt floke av et fiskegarn du holder på med. Brygger du på en roman med mange hendelser, kan dette hjelpe for å huske det som skjer slik at du ikke kommer til å glemme, eller klusse med ideene dine.

Mitt "lille" skrive-organiserer-tips:

Regneark som hendelse-organiserer:

1. Det blir ikke rotete!! (det blir gjerne det på pappir..blyantsverten sklir ut, masse utstrykninger, korrekturlakk...O.S.V!!)

2. Du kan gå tilbake på regnearket å se hva som har hendt i historien - hvilket som er nyttig for romanskrivere.

3. det er praktisk for idebehandling også ( men det fungerer selvsakt best som regneark.. )

Du skriver kapitelnavnet øverst i kolonnene f.eks: 1A = Den rare mannen. Under navnet på kappittelet plotter du enkelt inn alt som hender fra begynnelse til slutt i det kapittelet. Neste kappittel skriver du under kolonne B.. o.s.v .... C.. o.s.v ... helt til du har alle kappittlene dine skrevet inn på regnearket. Dermed har du alle kappittlene organisert i rekkefølge med stikkord/setninger til det som skjer i vært enkelt kappittel.

(denne regnearkgreia blir litt det samme som post-it-lappene til Morten om jeg ikke tar så veldig feil, bare at du får det på data'n og ikke på veggen. Litt praktisk hvis du ikke vil at noen skal snuse i sakene dine før du selv bestemme deg for det)

Regneark som ide-organiserer:

1. Du kan holde styr på ideer

2. Det blir lettere å konsentrere seg om andre ting når du ikke skriver. Du trenger ikke være redd for å glemme noen ting, og får du noen nye ideer - da er det bare å skriver dem ned på regnearket. (vel og merke hvis det er innen rekkevidde, så klart, derfor - penn og pappir er fremdeles den sikkre vinner.)

Du skriver inn navn på personer/steder/byer/land, i vær kolonne bortover (A B C nesten slik som med hendelsene) Under f.eks Pål Lus skrives inn under A, og under personen skriver du inn typiske trekk ved han, hvor gammel han er, hva han liker, om han er dum-snill ...  alt du kan finne på om Pål Lus, og personligheten hans. Det gjør det lettere å sette opp dialoger mellom forskjellige personer, og det blir lettere for folk som leser manuset å skjønne personen. det er som sakt vanskelig å sette seg inn i en annen person og bestemme hva han/hun skal si.

Under navnet til landene/byene skiver du kanskje ting som hvor de ligger, hvordan den ser ut, (høye hus, lave hus, eventuelt ingen hus .. folket bor i trær)

Tips: Regnearket Microsoft Exel fungerer fint til dette, men det er det eneste jeg har prøvd dette på.. *S*

Eir

det kommer en dag - i morgen!
  •  03-01-2006, 5:06 460 in reply to 387

• Chiobe is not online. Last active: 12-05-2008, 4:46 Chiobe
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

Re: Nyttig tips for romanskrivere som skriver laaange manus

dette er jo en grei måtte å holde orden på, men jeg foretrekker papir. for da kan jeg ha det med over alt. er ikke sikkert datan er innen rekkevidde hele tiden, når du kommer på en ide.

alt er mulig, det umulige tar bare lengre tid
  •  03-01-2006, 12:04 466 in reply to 460

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Så klart er pappir best, og jeg har oxo med pappir og penner og alt annet som jeg kan skrive med når jeg reiser fra datan hjemme. Men jeg syns ark er best til å rable på, ikke skrive konkrete ideer. De liker jeg å ha lett tilgjengelig når jeg skriver, og da passer det fint å ha dem på datan slik at jeg kan unngå masse rot i pappirene. Jeg må har system i ting, ellers går det ikke. For meg blir ark med konkrete ideer bare rot senere, og jeg vil ikke rissikere å miste arkene senere!

Eir

•  03-02-2006, 3:31 477 in reply to 466

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

jeg må innrømme at papir er rotete, og derfor bruker jeg det som en kladd. men når det gjelder å miste arbeide, så er det like sannsynlig at pcen krasjer som at du mister papirene. så det er faktisk ikke noe argument i denne saken Stick out tongue [:P] og jeg klarer fint å ha system i tingene mine selv om papir haugen blir stor etter hvert.

jeg trur vi bare skal avslutte denne diskusjonene, ellers risikere vi bare å bli uvenner Stick out tongue [:P] for vi kommer ingen vei ser det ut til. så vi må bare gjøre det på den måtten vi liker best. og ferdig med den saken Stick out tongue [:P]
  •  03-02-2006, 4:34 480 in reply to 477

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Jeg mente ikke å starte en krangel... (?) Jeg bare la ut noe sånn at de som ville prøve det, kunne prøve... Mente ikke å starte noen stor diskusjon om hva som er best og ikke best, eller for den saks skylld bli uvenner med noen.

Internett-venner fremdeles?

Eir

•  03-03-2006, 11:56 507 in reply to 480

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

bare kødder med deg, seff er vi internett-venner.

men trur vi nettopp har belyst hvor vite vi mener forskjellig om hva som er bra og ikke. så kansje vi skal ikke ta alt for go fisk, når noe sier noe er bra Stick out tongue [:P]

•  03-04-2006, 13:00 519 in reply to 507

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Ja - smaken er som baken, den er delt i to... Alle er forsjellige.

Eir

•  03-05-2006, 7:11 525 in reply to 387

• Thomas is not online. Last active: 05-25-2006, 10:33 Thomas
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 01-25-2006
    • Oslo
    • Wannabe

Dette med regneark var jammen ikke dumt. Jeg har aldri tenkt på det før. Tror jeg skal prøve å lage meg et slikt system nå :-)
  •  03-06-2006, 0:30 533 in reply to 525

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Fant ut at jeg kunne bruke det til noe lurt. Jeg regner sjelden matte på det, så det ble til en sånn organiserer-ting i stedet.

Men hvis datan skulle krasje, sånn som Chiobe nevnte over her, (vilket som er utrolig surt når du har jobbet deg frem til et høyt antall sider, og mister det) da er det lurt å ha minne-pinne som du kan lagre alle skriveriene på.

Det er en sånn smart liten databrikke som du kan ta med deg over alt (!) og hvis datan skulle klikke, så har du fremdeles minne-pinnen med alle ideene dine på. (hvis du husker å lagre vær gang) Desuten kan du sette den inn i vilken som helst data, forutsett at den har USB-port så klart og det skriveprogrammet du bruker.

Hvis datan du plugger den inn i, ikke har f.eks Lotus Word Pro (et gammelt skrive-program) og du åpner det i Word, så blir det til masse gresk.... Stick out tongue [:P] men det er ikke farlig så lenge en husker å ta dobbel kopi av skriveriene sine når en lagrer!

Jeg er litt redd for å miste skriveriene mine og alle ideene, så for meg er minne-pinnen praktisk.

Eir

View as RSS news feed in XML