|
|
mellom romanene
Last post 03-09-2006, 5:43 by Rosella. 13 replies.
-
03-02-2006, 13:11 |
-
Rosella
-
-

-
Joined on 03-03-2006
-
Trondheim
-
-
-
|
Heihei!
Jeg havnet på dette forumet fordi jeg har fått en voldsomt deprimerende selvinnsikt. Nei, faktisk flere av dem. Aner ikke hvor disse tankene kom fra, for jeg søkte dem ikke.
Slik var situasjonen: jeg er 21 år og fikk positiv tilbakemelding fra et forlag på en roman for 1 1/2 år siden. Jeg jobbet videre med romanen (skrev til slutt 3 utkast) og gikk lei. Så begynte jeg på to nye romaner som jeg forkastet. I høst jobbet jeg med ei bok jeg syntes jeg var veldig bra. For to dager siden mistet jeg totalt lysten til å fortsette å skrive den. Jeg var helt sikker på at jeg skulle klare å fullføre den, men nå ser jeg ikke lenger poenget. I stedet ble jeg veldig inspirert til å skrive noe helt annet.
Jeg har nemlig oppdaget at jeg ikke liker å skrive om ting jeg kjenner til, noe forlaget mente jeg burde gjøre. Har prøvd å skrive selvbiografiske tekster, men føler at de mangler plot og blir kjedelige. Det er morsommere å fortelle om noe som man dikter opp etter hvert, synes jeg. Problemet er at det vil lønne seg for meg å skrive om ting jeg faktisk skjønner meg på. :P
Akkurat nå er jeg fryktelig lei meg. Har vurdert å slutte å skrive, selv om jeg har jobbet med skrivinga mi siden jeg var 8 år. Det virker ikke særlig sannsynlig at jeg noen gang kommer til å gi ut noe, så lenge jeg bare begynner og slutter på romaner før de er ferdige produkter. Samtidig er det den ideen som ligger og gnager bak i hodet mitt - en vanvittig god blanding av fantasi og virkelighet med et plot! Likevel er det en fare for at den går samme veien som den forrige boka mi om 6-8 måneder.
Noen andre som sliter med det samme problemet? Noen som kan gi meg råd? Det ville være til stor hjelp å høre noe fra noen andre som skriver, for vennene mine skjønner seg ikke på sånne skrive-ting som plager meg voldsomt. :)
|
|
-
03-02-2006, 13:27 |
-
03-02-2006, 13:39 |
-
03-02-2006, 14:30 |
-
03-03-2006, 2:09 |
-
Eir
-
-

-
Joined on 01-04-2006
-
Trondheim
-
-
-
|
Hei Rosella!
Pauser er alltid viktige, men du skal se det snat årner seg. Etter litt fri fra tekstene dine, så tror jeg du kan få det til. Det er mye finurlig tiden kan gjøre, så du kan jo ta den til hjelp.
Det jeg gjorde da jeg plutselig ikke giddet å skrive mer, var å koble helt ut. Var faktisk ikke inne på datan på over en måned... men da jeg følte jeg ville skrive igjen, gikk jeg grunndig igjennom alt det jeg hadde skrevet, hentet ut de beste ideene jeg kunne finne, og arbeidet ut i fra dem. Bare for å få meg selv inn på sporet igjen.
Jeg er helt enig me Tomas. Ingen skal få bestemme hva jeg vil skrive, og skal noen bestemme det - så må jeg bestemme det selv.
Eir
det kommer en dag - i morgen!
|
|
-
03-03-2006, 10:04 |
-
Morten
-
-

-
Joined on 07-17-2005
-
Tønsberg
-
-
-
|
Hei og velkommen Rosella,
Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Min "redning" var en bok om organisering av skrivingen. Den gir deg verktøy for å legge opp hele storyen fra start til slutt veldig detaljert og strukturert, før den slipper deg løs til å fantasere og kreere.
Det som er fantastisk deilig med denne måten å jobbe på er at når nedturen kommer og du føler at du svever utover det du drev og skrev om, så vet du nøyaktig hva som gjenstår i prosjektet før det er ferdig. Du vet hvor mange kapitler, til og med hvor mange sider, som står igjen til enhver tid, og du vet hva som skal fylle hver av disse sidene. Det er en helt annen verden enn å stå midt i et prosjekt med en mildt sagt ullen målsetning.
Boka jeg snakker om heter Writing FAST og er omtalt her: http://forfatterforum.com/CS/forums/thread/4.aspx
Morten
Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
|
|
-
03-03-2006, 13:48 |
-
Rosella
-
-

-
Joined on 03-03-2006
-
Trondheim
-
-
-
|
Tusen takk til dere alle for gode råd! :)
"Writing FAST" er nå bestilt og jeg gleder meg til å lese den.
Etter å ha lest kommentarene deres, har jeg kommet frem til ei plan: ta pause, strukturere og skrive igjen. Er så inspirert at jeg kunne ha begynt å skrive i går (:P), men jeg skal la ideene ligge og godgjøre seg litt før jeg setter igang med neste prosjekt.
Til mitt forsvar må jeg si at jeg ikke lar noen styre skrivinga mi, hvis jeg ga det inntrykket. Hver gang jeg har skrevet en tekst, har jeg vært klar over at jeg kan bedre, men jeg har bare ikke funnet ut hvordan jeg kunne gjøre noe med saken. Så det er vel noe jeg må ta med meg i planleggingsfasen. Jeg skriver verken for publisering eller penger - jeg bare kan ikke leve uten historiene mine. :)
|
|
-
03-03-2006, 16:50 |
-
Velvet
-
-

-
Joined on 01-04-2006
-
Oslo
-
-
-
|
Heisan Rosella!
Velkommen til forumet :)
Jeg er enig med de andre her, om at heller ta den pausen du føler for når du møter veggen - men ikke gi opp.
Du sier du liker å dikte, men gjerne går tom for matriale, interesse før du får boken ferdig. Kanskje du kunne prøvd en annen innfallsvinkel for gøy, for å se om det kan lettere å fenge deg over lengre tid.
Feks:
1. Novelle samling
2. Eventyr samling
3. Dagbok (dikt opp en spennende personlighet, og fortell små artige/spennende ting i dagbok stil
4. Faktabok? Om hunder, strikking, spiritisme, matlaging, bygdebok... listen er uendelig under fakta bøker. (Selv om mange ikke regner det for en "vanlig" bok, tar jeg den med siden du sa du hadde lyst å skrive om noe som intreserte deg) *s*
Håper du holder motet oppe Rosella, og lykke til uansett hva du velger å skrive om :)
|
|
-
03-06-2006, 4:47 |
-
Rosella
-
-

-
Joined on 03-03-2006
-
Trondheim
-
-
-
|
Hei!
Takk for tips, Velvet! :)
Jeg har kanskje låst meg litt fast i romansjangeren. Skrev en del noveller før, men jeg foretrekker romaner. Føler at jeg får mer plass til å se karakterer utvikle seg og det er det jeg synes er spennende. Hvis jeg en dag slutter å få romanideer, skal jeg vurdere å skrive noe annet. Jeg skriver litt dikt innimellom, men jeg tror ikke det er der mitt største talent ligger. :P
Er det bare romanforfattere her inne eller? Hvilke sjangere skriver dere?
|
|
-
03-07-2006, 0:08 |
-
Velvet
-
-

-
Joined on 01-04-2006
-
Oslo
-
-
-
|
Skriver for tiden på en barne/ungdomsbok og en fakta bok.
Men i hodet svirrer ideer til 1000 bøker *ler*, men har bestemt meg for å fokusere på disse 2 nå. Hva vil jeg skrive når de er ferdige? Ja se det får fremtiden vise. :)
Kunne vel egentlig ha lyst til å prøve ut alle sjangerene skikkelig, slik at jeg finner ut hvor jeg har "min" styrke (om jeg har noen) *s*
Det eneste jeg nok aldri kommer til å fokusere på er dikt skriving. Jeg er litt sånn kjedelig der. Jeg synes dikt er best i en eller annen rimform. +Jeg er så trangsynt og gammeldags - at jeg synes mange dikt blir for høytsvevende og over min fatte evne. Som noen ganger når jeg har lest utgitte dikt som for meg er totalt uforståelig dikt, som jeg personlig synes er søppel. Da kan kanskje andre synes det er utrolig vakkert og dypt, og at det ligger geniale skjulte meninger bak diktet. Ta tenker jeg: ok???? hæ????
hehe
|
|
-
03-07-2006, 15:27 |
-
03-08-2006, 5:37 |
-
03-08-2006, 10:53 |
-
Velvet
-
-

-
Joined on 01-04-2006
-
Oslo
-
-
-
|
he he Rosella... ikke dype nok nei... er vel der noen av oss faller igjennom :)
Har ikke lyst å si så mye om den fakta boka jeg skriver på for øyeblikket, fordi jeg føler at ideen er ganske unik. Unik som i kan ikke finne noen på markedet med den innfallsvinkelen jeg har valgt på temaet. (selv ikke på det utlandske markedet etter et par leterunder)
Ideen kommer bare over meg en dag, som lyn fra klar himmel. Følte ideen var en "vinner" med en gang jeg fant den. Nå gjenstår det jo å se, om jeg klarer å få utviklet ideen godt nok så det kan bli en bok forlaga vil gi ut *s*
Har fått ideen til mange flere fakta bøker i samme sjanger, mens jeg har arbeidet med denne. Så krysser fingrene for at jeg klarer oppgaven. Om det ikke går så er det mine evner det skorter på - ikke ideen. Så da har jeg bare meg selv å klage på :)
|
|
-
03-09-2006, 5:43 |
|
|
|