Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

JEHF, spørsmål til deg...

Last post 04-30-2010, 15:44 by JEF. 5 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  09-27-2009, 11:00 2336

• Anne is not online. Last active: 09-04-2010, 11:50 Anne
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

JEHF, spørsmål til deg...

Hei JEHF.

Lurer så på hvordan det går med salget av boken din. Er du fornøyd? Stemmer det at forlaget normalt trykker 3000 eks og at man får royality av de 3000 uavhengig av om alle blir solgt eller ikke?

anne

•  09-28-2009, 12:17 2338 in reply to 2336

• JEF is not online. Last active: 01-15-2012, 16:13 JEF
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 10-18-2007
    • Wannabe

Re: JEHF, spørsmål til deg...

Tjollahopp!

Pga returrett så får jeg nok ingen bekrefta salgstall før en gang tidlig neste år. De fleste bokhandlerne vil nemlig ikke ta inn nye bøker av debutanter om de ikke får returrett. Sikkert et resultat av de økonomiske tidene. Og hvem vet, kanskje alt kommer i retur til neste år, hehe. :p
    Så foreløpig tør jeg ikke annet enn å være fornøyd. :)  Ble fortalt at en "vanlig" debutant selger 300-400 eksemplarer, og at alt over det bør være en "bonus". Men selger jeg under det, så blir jeg syk på sinnet. :p

Hvor mange eksemplarer et forlag vil trykke opp i førsteopplag varierer nok. Men man er ikke garantert royalty for mer enn 1/3 av førsteopplaget. Dvs, om forlaget trykker opp 3000 bøker, så skal du ha betalt for 1000 av dem, selv om boka bare selges 100 eks. Men igjen, så er dette noe som kan variere fra kontrakt til kontrakt. Men det med 1/3 er i hvert fall vanlig i henhold til standardkontrakten som er utarbeidet av forfatterforeningen og forlagforeningen.

Tror jeg. ;)
    Though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours, and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
  •  09-28-2009, 12:48 2339 in reply to 2338

• Anne is not online. Last active: 09-04-2010, 11:50 Anne
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Takk for svar! Krysser fingrene for at du selger så mye at de må gjøre et nytt opptrykk :-)

Det kan jo hende at boken din kommer inn under statens innkjøpsordning til bibliotekene.... Da er det visst snakk om 1550 bøker, i allefall gjelder dette barnebøker. Vet ikke hvor vanskelig det er, men det hadde jo vært jævlig kult da!!

Jeg har ikke kjøpt boka di enda, men lover å gjøre det før året er omme :-) (Har akkurat født barn så det blir ikke så veeeldig mye lesing på meg for tiden) Heretter, når jeg skal ut å kjøpe bøker, skal jeg søren meg hovedsaklig kjøpe debutant bøker. For det første er det viktig å støtte debutantene, for det andre er det ikke usannsynlig at de kan være veldig gode også (med tanke på hvor vanskelig der faktisk er å få utgitt noe)
    Dette oppfordrer jeg forresten dere andre som leser denne tråden også, vi kommer jo alle dit en dag - der vi ønsker at boka vår selger som hakka møkk :-D

anne

•  09-28-2009, 20:50 2343 in reply to 2339

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg har kjøpt to eks av denne boka, og leste den ene før sommeren. Tenkte jeg skulle lese den andre nå snart... [;-)]

Jeg kommer med en anmeldelse av boka her etterhvert, men siden jeg vil gjøre dette så grundig som mulig så har jeg ikke blitt ferdig enda. Jeg har ihvertfall ikke glemt det!

Men jeg kan si så mye som at boka er verdt pengene.

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  09-29-2009, 2:18 2344 in reply to 2343

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Er helt enig med Morten: Boken er absolutt verdt pengene. Snart er det jul og til alle dere som ikke vet hva dere skal gi: Hva med en bok av en debutant som er verdenskjent på Forfatterforum?

Og jeg er enig med Anne: (gratulerer med barn, forresten) Les (og kjøp) bøker av debutanter. Det er mye spennende der. Det finnes også endel spennende blant de som velger å utgi bøker selv. Kan være verd å kikke innom dem også.

Til dere som ikke vet hvilken bok vi snakker om: Pus - kåt som faen av Jan-Erik Fjell

Og her er linken direkte til forlaget:  http://www.frittforlag.no/categories/14.html

Dette var dagens reklame Wink

Amber 

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  04-30-2010, 15:44 6908 in reply to 2344

• JEF is not online. Last active: 01-15-2012, 16:13 JEF
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 10-18-2007
    • Wannabe

Oi! Forumet fungerer igjen?! :-D

Ikke verst. Dette svaret kommer sent, amber, men takk! Hehe!

Though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours, and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
View as RSS news feed in XML