Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Boka daVinci-koden

Last post 06-10-2006, 1:44 by Morten. 9 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  05-30-2006, 11:47 750

• Eir is not online. Last active: 04-20-2008, 23:54 Eir
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Boka daVinci-koden

Hva mener dere om DaVinci-koden? Jeg har akkurat lest den ferdig og synes den var kjempebra - men altså, hva mener dere? Det er mange som ikke liker den fordi den handler om tro og religiøsitet, (det har jo vært mye fram og tilbake med den boka) men jeg synes det blir feil å se på boka som om den er sann.... hmm...  det står jo i begynnelsa at deler av informasjonen er sann, folk må velge selv om de vil tro på det eller ikke, men jeg har lyst til å høre hva dere synes.

Eir

det kommer en dag - i morgen!
  •  05-31-2006, 5:00 751 in reply to 750

• Chiobe is not online. Last active: 12-05-2008, 4:46 Chiobe
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

Re: Boka daVinci-koden

det står i begynelsen av boka at alle beskrivelser og ritualer er sanne, står ikke at konklusjonene er sanne. så jeg mener at boka er en kunst bok, kryddrett med konklusjoner og andre ting som skaper spenning.

alt er mulig, det umulige tar bare lengre tid
  •  05-31-2006, 16:31 752 in reply to 751

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Heisann,

Jeg synes også at DaVinci koden er en fantastisk bok. Det er en uvant følelse å tenke på at slike "sannheter" som vi har blitt fostret opp med med tanke på Jesus og Maria og tradisjonell kan være forfalsket. Eller "forfinet" om du vil. Du kan tro hva du vil om innholdet i DaVinci koden, men det er jo litt rart når du tenker over at europeiske og vest-asiatiske religioner er de eneste hvor kvinnen er så til de grader nedvurdert i forhold til mannen. I de fleste andre kulturer står kvinnen sterk som et samlingspunkt i religion og familie. Og det er jo sånn det er i det virkelige liv også. Dere kvinner kan jo bare le litt forførende og blunke lett så har dere en horde med fårete mannfolk klare til å gjøre alt dere ber om... Wink [;)]

En annen ting ting med denne boka er at den er veldig bra skriveteknisk. Ta et eksempel; legg merke til hvordan de fleste kapitlene slutter med en såkalt "cliffhanger", dvs at han kutter kapittelet rett før man når klimaks i en scene. Dette tvinger deg til å lese mer. Når det nærmer seg slutten og tempoet øker har han faktisk flere cliffhangers i hvert kapittel. Dette er en teknikk som er vanskelig å mestre men når man gjør det så bra som Dan Browne så er det et sterkt virkemiddel.

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  06-06-2006, 7:22 754 in reply to 752

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Ja, den er genialt skrevet. Jeg la merke til det jeg også. Det var et eller annet med måten han skrev på som bare gjorde at jeg måtte lese. Kalles det "cliffhanger"-teknikk? Hmmm... da er jeg veldig fan av den, for jeg skiver litt sånn. Kan du forklare litt mer hva cliffhanger-teknikken går ut på?

Eir

•  06-06-2006, 15:03 755 in reply to 754

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Det er vanskelig å forklare akkurat hvordan du skal bruke en slik cliffhanger teknikk. Det kommer veldig an på hendelsesforløpet i boka di. Det er vanskelig å få til cliffhangers i en saktegående romanse for eksempel, i motsetning til en fartsfylt action med flere hendelsesforløp i parallell. Det siste er jo betegnende for DaVinci koden hvor det i tillegg til hovedtråden med de to på rømmen, så har du tråder for politiets jobb og for denne presten og hans medhjelper. For ikke å glemme mesterens hendelsesforløp.

Når man jobber med flere slike forløp parallelt er det ganske "lett" å innføre cliffhangers når man hopper fra det ene forløpet til det andre. Ta for eksempel en scene i et bankran, hvor alarmen har blitt utløst;

1)

"Runar kjente kvalmen bre seg der han sto alene igjen i et forseglet banklokale. *** og. De andre hadde bare stikki av, og nå hørte han sirenene i det fjerne. Hvorfor hadde han latt seg overtale til dette her. Greit nok at han skulle få hundre lapper for jobben, men akkurat nå var det *** ikke verdt det. Plutselig hørte han et jævla leven bak seg og spant rundt. Midt i en støvsky sto Jørgen og veivet som en gal. Runar hukte seg ned og fisket opp revolveren han hadde sluppet på gulvet i all oppgittheten og stupte frem og gjennom den ødelagte veggen. De andre to satt allerede i bilen og før Runar hadde kommet seg skikkelig inn spant de avgårde mot friheten.

Overbetjent Guttormsen vrengte den blåblinkende politibilen opp på fortauet foran banken og stormet ut av bilen mot banken. Men det var for sent. Ranerne var på frifot."

I dette eksempelet (det ble skrevet på stående fot som en illustrasjon, ikke døm det litterære her...) er klimakset "brukt opp". Den kinkige og uløselige situasjonen ble løst, og tempoet roer seg etter at du vet at ranerne kom seg unna. (en evt biljakt er en ny scene og kandidat for flere cliffhangers).

2)

"Runar kjente kvalmen bre seg der han sto alene igjen i et forseglet banklokale. *** og. De andre hadde bare stikki av mens han truet til seg innholdet i den siste kassa. Hvorfor hadde han latt seg overtale til dette her. Greit nok at han skulle få hundre lapper for jobben, men akkurat nå var det *** ikke verdt det. Han sparket over ende en svær yuccapalme så vann og lecakuler sprutet utover gulvet. Plutselig hørte han en velkjent lyd i det fjerne og stivnet. Politisirener.

Overbetjent Guttormsen kjente adrenalinet kokte der han vrengte politibilen rundt enda en av de latterlige små rundkjøringene. Et par minutter til så skulle han slå kloa i de jævla bankranerne en gang for alle..."

I dette eksempelet ser du at jeg forlater bankscenen mens Runars situasjon er på det mest dramatiske uten noen åpenbare utveier og går over til et parallelt hendelsesforløp. Dersom dette skrives på en bra måte vil du da bli presset til å lese videre fordi din lykke avhenger av å få vite hvordan det går med Runar. Når jeg er ferdig med Overbetjent Guttormsens POW, så går jeg tilbake til Runar og fortsetter med hullet i veggen og alt det der. Avhengig av om jeg ønsker å holde tempoet oppe eller gi leseren et pusterom går jeg rett på biljakten etter at Runar kommer seg ut. Rett på biljakt holder tempoet oppe, mens en foreløpig tur mot friheten mens man går tilbake til en frustrert Guttormsen vil gi leseren et pusterom.

Håper dette gir litt forklaring på bruk av cliffhangers. Hvis du vil se hvordan cliffhangers blir brukt for mye og ikke tilfører noe til historien, så kan du se en episode av Glamour. Der slutter nesten hver lille scene med en utrolig dramatisk "cliffhanger" (som regel med nærbilde av en tåpelig dramatisk grimase fra en dårlig skuespiller). Som om ikke dette ødelegger nok, så er det mest ødeleggende at når de fortsetter for å forklare forløpet etter cliffhangeren så kan den dramatiske cliffhangeren med den tåpelige grimasen bare være at de har glemt igjen nøklene når de gikk ut... Ikke skriv sånn... Vær så snill...

Morten

•  06-06-2006, 15:04 756 in reply to 755

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

PS: Jeg la akkurat merke til at jeg ble sensurert av mitt eget forum... Skummelt... Wink [;)]
  •  06-06-2006, 18:44 757 in reply to 755

• Macbeth is not online. Last active: 30 May 2007, 7:23 Macbeth
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 04-06-2006
    • Oslo
    • Forumist

Dette var interessant. Bra forklart Morten.

Tror jeg må være mer bevisst på denne teknikken. Er overbevist om at den fungerer på andre tekster også (og ikke bare krim og spenningsromaner) selv om det selvsagt blir litt annerledes. Jeg skriver mer filosofiske tekster med mindre handling, men der det er handling kan jeg jo alltids putte inn en "cliffhanger". (Og det er sikkert mulig å putte inn en "cliffhanger" i en indre tankemonolog også.) Dette må jeg prøve å leke litt med...

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music." (Nietzsche)
  •  06-07-2006, 5:10 758 in reply to 757

• Rebecca is not online. Last active: 14 Oct 2008, 1:56 Rebecca
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 02-23-2006
    • Stavanger
    • Forumist

Har skummelt nok enda ikke lest daVinci-koden, jeg.. Men jeg har den i hus, på både engelsk og norsk... Skal lese den snart, tenkte jeg.. Men begytne nokså nylig på en ganske tykk bok, så det kan ta litt tid.. Men i mellomtiden: Noen som kan si om den er best på norsk eller engelsk? Jeg lever nå i den forstand at bøker er best på originalspråket, men dette er jo ikke -alltid- tilfelle.. Så hvilken språk anbefaler dere?

Forresten så virker denne teknikken ganske interessant.. Jeg har en liten mistanke om at jeg bruker den gjennom så godt som hele boken min, men har aldri før hørt at det er noen spesiell teknikk.

Menmen.. Uansett: Engler og Demoner var i hvert fall bra, så jeg regner med at jeg liker daVinci-koden også! Dan Brown skriver på en meget godt likt måte, i mine øyne.. Og hvordan han klarer å bygge historien så troverdig ved på flette fantasi inn i fakta! <3

•  06-09-2006, 7:43 760 in reply to 755

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Trondheim
    • Forumist

Rebecca: Jeg har lest den på nosrk, og det var kjempe greit. Utrolig spennende, og jeg tror ikke spenningen blir bedre om du leser den på engelsk. Jeg har ikke lest den engelske, men det var noen få ord som jeg ikke forsto helt selv i den norske utgaven... det er egentlig ikke noe stort problem for selv om en ikke skjønner det, så har man en anelse om hva det betyr. Jeg ville lest den på norsk først, men det er opp til deg... = P

Morten: Tusen takk, Morten! Nå forsto jeg det. Så om jeg velger å skrive med cliffhangers bør de tilføye noe til historien?

Eir

•  06-10-2006, 1:44 761 in reply to 760

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

En gylden regel; Ikke skriv et kløyva ord, ikke et eneste punktum eller komma eller en eneste bokstav som ikke tilfører noe til historien. Dette gjelder ikke bare bruk av cliffhangers. Det gjelder alt. Det verste du kan gjøre er å fylle opp ting bare for å ha fyll nok til å ha en passe størrelse bok. Leseren gjennomskuer deg med det samme og i beste fall synes de du har en middels god fortelling, og i verste fall legger de bort boka før de er ferdig...

Hemingway sa at 99% av skriving er omskriving. Det betyr at som regel er det best å bare knote ned noen hundre sider med hva som helst, og så begynner den virkelige jobben. Omskriving, kutting og finjustering av det du har knotet ned. Til slutt ender du med et verk hvor ingenting er overflødig. Alt har en mening i din historie.

Morten

View as RSS news feed in XML