Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Artikkel om forfattere bør lese og hva som bør leses

Last post 07-06-2006, 22:47 by Macbeth. 4 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  06-30-2006, 12:05 790

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Artikkel om forfattere bør lese og hva som bør leses

Som jeg har sagt et par ganger her i forumet er det viktig for en forfatter å lese mye. Les din egen sjanger for å finne ut hvordan lesernes forventninger er når de åpner en bok i denne sjangeren, og les andre sjangere for å få stimulering utenfor din verden, som igjen vil kunne sparke igang kreativiteten din.

Dette blir understreket av en forfatter og professor her: http://crofsblogs.typepad.com/fiction/2006/06/what_writers_re.html

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  07-02-2006, 4:56 791 in reply to 790

• Chiobe is not online. Last active: 12-05-2008, 4:46 Chiobe
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

Re: Artikkel om forfattere bør lese og hva som bør leses

Det er jo sant det som sies. Hvis du ikke vet hva leseren vil ha, så er det ingen vits å skrive. Dessuten pleier inspirasjonen å komme fra det du har lest, sett eller hørt. Så jo mer "belest" du er, jo mer inspirasjon har du å ta i bruk Stick out tongue [:P]

alt er mulig, det umulige tar bare lengre tid
  •  07-04-2006, 23:33 793 in reply to 790

• Macbeth is not online. Last active: 30 May 2007, 7:23 Macbeth
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 04-06-2006
    • Oslo
    • Forumist

Viktig poeng. Det er utrolig viktig å lese mye og variert. Det man leser har ofte sterk innflytelse på hele skriveprosessen. På samme måte som god litteratur trolig vil hjelpe deg til å skrive bedre vil dårlig litteratur mest sannsynlig ha en dårlig innflytelse. Man blir hva man spiser Smile [:)]

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music." (Nietzsche)
  •  07-04-2006, 23:52 795 in reply to 793

• Morten is not online. Last active: 03 Jan 2009, 6:23 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg er litt uenig Macbeth,

Jeg er enig i at god litteratur hjelper deg å skrive bedre, men i motsetning til deg så tror jeg at dårlig litteratur også vil hjelpe deg å skrive bedre (kanskje ikke hvis du kun leser "dårlig" litteratur...). Jeg tror nemlig at hvis du leser den dårlige litteraturen med et våkent sinn så kan du lettere gjenkjenne hva som oppleves som dårlig, enten det er dårlig flyt, ingen oppnøsting av løse tråder eller om det rett og slett er dårlig språk (dårlig setningsoppbygging og lite ordforråd). Det kan være vel så viktig å vite hva man bør se opp for som å bare skulle streve etter å skrive like bra som mesterforfatterne...

Morten

PS: Det er en ting til jeg vil ta deg på; jeg har ikke blitt en pølse enda... Wink [;)]

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  07-06-2006, 22:47 800 in reply to 795

• Macbeth is not online. Last active: 30 May 2007, 7:23 Macbeth
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 04-06-2006
    • Oslo
    • Forumist

Enig i det der Morten. Godt poengtert. Hvis man leser "med et våkent sinn" og analyserer teksten kritisk vil man kunne lære noe av dårlig litteratur som man kanskje ikke hadde lært ellers.

Faren er derimot at man imiterer disse dårlige tekstene. Og det er ikke bra. Men det er vi vel alle enige om. Smile [:)] Det som kanskje er verre er å vite hva som er dårlig, og der er det jo ikke noe fasitsvar, spør du meg.

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music." (Nietzsche)
View as RSS news feed in XML