Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Hvilket skriveprogram bruker dere?

Last post 06-18-2009, 22:51 by Liniana. 7 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  12-08-2005, 15:51 141

Hvilket skriveprogram bruker dere?

Finnes det noen skriveprogram som er spesielt rettet mot denne type skriving, jeg mener for sånne som vil bli/er forfattere?

Lev live mens du kan, det komme isje i reprise.
    Det e bedre å angra på den enn jor enn det enn isje jor.
  •  12-08-2005, 16:05 142 in reply to 141

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Hvilket skriveprogram bruker dere?

Jeg bruker Word 2003 selv. Ulempen med det er at så snart skrivingen går litt tråere, så blir jeg lett distrahert med slike ting som å sette linjeavstand, velge font eller se hvor mange ord jeg har. Jeg burde kanskje egentlig hatt et helt minimalistisk program, kanskje med en slags ide-bøtte langs den ene siden slik at ideer som dukker opp mens man skriver lett kan skrives ned uten å forstyrre for mye. Jeg har ikke funnet noe sånt enda. Kanskje jeg skal lage et slikt program?

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  02-05-2006, 10:14 329 in reply to 141

Hei!!

Jeg kjøpte et her for en stund siden som heter NewNovelist. Det er et engelsk program, men er man sånn nogen lunde stødig så skulle det ikke være noe problem. Det har hjulpet meg mye, spesielt med å sortere ideene og lage plottet på en ordentelig måte. Noe jeg i hvertfall synes er noe av det vanskeligste med hele bok-greia.... her er i allefall linken så kan dere se selv. http://www.newnovelist.com

•  02-07-2006, 5:33 331 in reply to 329

• Velvet is not online. Last active: 06-20-2008, 13:55 Velvet
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Bruker word jeg også. Synes det er enkelt og greit å jobbe med. Lett å klippe og lime om en vil forandre noe +forandre marger/skrift/linjeavstand. At den markerer de største skrivefeilene, er jo heller ikke noe minus.

Word er jo ikke verdens mest avansert program akkurat, men jo mer avansert - jo mere sjangs for at en klusser noe til... eller bruker mer tid på å finne ut av programmet - enn man faktisk bruker tid til å skrive med det.  hehe

•  02-07-2006, 11:41 332 in reply to 331

• Chiobe is not online. Last active: 12-05-2008, 4:46 Chiobe
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

kladd på papir først, og før inn på datan etter på. er den måten jeg bruker. skriver ned ideen med en gang jeg får den, også bruker tid på datan med den når jeg har muligheten til det. work + papir funker knall bra.

alt er mulig, det umulige tar bare lengre tid
  •  02-08-2006, 12:33 354 in reply to 142

• Thomas is not online. Last active: 05-25-2006, 10:33 Thomas
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 01-25-2006
    • Oslo
    • Wannabe

Morten wrote:

Jeg bruker Word 2003 selv. Ulempen med det er at så snart skrivingen går litt tråere, så blir jeg lett distrahert med slike ting som å sette linjeavstand, velge font eller se hvor mange ord jeg har. Jeg burde kanskje egentlig hatt et helt minimalistisk program, kanskje med en slags ide-bøtte langs den ene siden slik at ideer som dukker opp mens man skriver lett kan skrives ned uten å forstyrre for mye. Jeg har ikke funnet noe sånt enda. Kanskje jeg skal lage et slikt program?

Morten

Dette støtter jeg deg i. Jeg så for litt siden noe på nettet om et spesialprogram man kunne kjøpe, tilpasset forfattere. Med hundrevis av funksjoner etc. Og umiddelbart virker slikt forlokkende, men jeg tror jeg ville sittet og brukt halve tiden bare ved å utforske funksjoner. Og som du sier, hvis skrivingen går litt tregt (som den ofte gjør med meg) ville jeg med et slikt program bare sittet og surret, og drømt meg bort. Jeg vurderte også å abonnere på Writer's Digest, for det virket som det var masse bra ting der. Og man kan helt sikkert få mange gode tips der. Men jeg tror mest av alt jeg ville sittet og lest alle disse tipsene fra de store forfatterne, og sett på all reklamen for skriveprogrammer, og bøker om skriving (og kanskje bestillt bøker).
    Jo, man kan sikkert få god nytte av en del slike bøker, men jeg tror lett det kan bli for mye som tar vekk oppmerksomheten som selve skriveprosessen. Hva hadde Stephen King da han startet? Jo, en skrivemaskin og en bunke blanke ark. Hva hadde store forfattere før ham? Jo, blanke ark og en penn.
    Jeg er enig med deg i det du sier om Word. Jeg bruker Word selv, men kunne like gjerne greid meg med et helt simpelt program, lignende Word Pad, eller hva det heter. Og en "kurv" på siden å hive inn i idéer i, som du nevner.
    Så jeg tror at man gjør klokt i å være litt enkel i sine valg her. Jeg burde jo egentlig koblet hele PC'en fra nettet, for går det litt tregt er det jo mye enklere å surfe litt, enn å tenke, hehe. Men jeg er i alle fall avhengig av PC til å skrive på. Jeg forstår ikke hvordan folk før greide å skrive så mye for hånd. Jeg får krampe etter å ha skrevet en side med penn eller blyant. Jeg undres stadig på hvordan King greide å fullføre måten han skrev Dreamcatcher på. Hele førsteutkastet på omlag 6-700 sider skrev han med penn, for hånd. Og det etter at han hadde skrevet nesten alt på en wordprosessor/PC siden 80-tallet.

•  06-03-2009, 10:52 2061 in reply to 141

Hei dere,

Jeg har en mac. Til den har jeg funnet et kjempefint skriveprogramm. Det heter Scrivener. Det er simpelt og har en brukerflate som gjør at jeg slapper av mens jeg skriver, og kan konsentere meg om teksten og ikke tekniske fiflerier.

Reflektia 

•  06-18-2009, 22:51 2084 in reply to 2061

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

jeg bruker OpenOffice.org

men jeg har brukt forskjellige programmer igjennom prosessen.

jeg har ikke no negativt å si om de jeg har brukt før, men er veldig fornøyd med det jeg bruker nå.

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
View as RSS news feed in XML