Nå har jeg skrevet litt over 4 sider til... og er sikkert en del skrivefeil siden jeg er så flink til å overse dem^^'
----------------------------
Så nær.
Nèno holdt hånden hans i sin egen mens de gikk. Wyath hadde ikke gått hånd i hånd med noen på denne måten før. Nèno gjorde det kanskje bare fordi han var lei av at den yngre gutten stadig snublet i brukkne grener og kratt. Men det var som om det var knyttet et spesielt bånd mellom dem. Det var vondt å tenke på at det snart ble brutt. Snart ville de gå hver sin vei og mest sannsynlig aldri møtes igjen.
Wyath snudde seg fortumlet da det rykket i armen hans.
Nèno hadde stoppet.
Blikket hans var vendt mot noe sort mellom forvridde trær og tornebusker. Inngangen til en grotte. ”skal vi inn der?” spurte Wyath redd. ”det er tryggere der nede enn her oppe om natten” forklarte Nèno rolig ”men vær forsiktig. Det kan være hoggorm der”.
Wyath ville ikke, men når Nèno begynte å gå hadde han ikke annet valg enn å følge etter. Han knuget seg inntil demonen og lukket øynene i frykt. Han kjente bakken under dem begynte å helle nedover og luften ble mer og mer klam og innestengt mens de gikk. Det var ikke før Nèno stoppet igjen at Wyath turte å åpne øynene sine.
Svake striper med blått lys brøt mørket i den overraskende store grotten. Han kikket opp og kunne se månen skinne mellom små sprekker i taket av stein og leire. Det fikk frykten til å gi slipp.
Wyath stivnet litt idet Nèno tok av ham jakken han lånte før han ble knuffet bort til en seng av tørre kvister. Demonen måtte ha overnattet der før. Jakken ble slengt over kvistene før Wyath fikk beskjed om å legge seg ned på den. Det var kjølig i grotten og han måtte krølle seg sammen for å ikke skjelve. Men han klaget ikke. Han var vandt til å fryse. ”klarer du å få sove der?” spurte Nèno som hadde satt seg ned bak ham ” Jeg kan gå ut og hente flere kvister om du vil. Så ligger du litt mykere.”
”Nei, det går bra” hvisket Wyath. Han ville ikke at Nèno skulle gå noe sted. Han orket ikke tanken på å være alene om det så bare var for en liten stund. Han krøllet seg sammen og la den bustete, brune halen sin over bena sine. Det var så kaldt.
Et lite gisp unnslapp leppene hans når han brått kjente at Nèno presset seg inntil ryggen hans og la armene rundt ham.
”H-hva er det du...?”
”Du fryser”
Nènos øyne fikk et rødskjær i seg og huden hans begynte så smått å gløde. Healing kreftene hans blandet seg med sort magi og skapte en intens, men deilig, varme som fikk Wyath til å sukke i nytelse. Det var så godt at necojinen med glede kunne ha druknet i varmen til demonen.
Men noe uroet ham. Var Nèno til å stole på? Kunne han stole på en demon? ”Hvorfor er du så snill mot meg?” hvisket han døsig. Varmen gjorde ham søvnig, men han var med ett redd for å sovne.
”Du kommer ikke til å overleve her ute alene. Skulle jeg ha latt deg dø?”
”Demoner er onde, men du...”
Nèno fnyste ”Jeg er bare en halvdemon. Dessuten liker jeg deg. Du er søt. Til gutt å være altså” sa han før han satte seg opp og smilte til Wyath. Men smilet falmet litt da han så hvor røde kinnene til den yngre gutten var. ’varmet jeg ham for mye? Han er jo helt rød i ansiktet’ tenkte han bekymret. ”går det bra med deg?”
”Jeg har aldri blitt kalt søt før”
”Aldri?”
”de andre i landsbyen brukte bare vonde ord om meg. På grunn av denne forbannelsen begynte de å frykte meg” grå spiraler kunne skimtes i øynene til Wyath idet han satte seg opp og sorte flammer beveget seg mellom hendene hans ”den frykten utviklet seg til hat.”
”Det er ikke en forbannelse. Du er bare født med krefter du ikke kan kontrollere” sa Nèno med mild stemme.
”Men hvorfor?” klynket Wyath ”Til og med foreldrene mine tror jeg er besatt. Og kanskje jeg er det. Kanskje det er derfor jeg...” stemmen hans forsvant når halvdemonen la hånden over hjertet hans. Et svakt lys ble dannet mellom dem av den forsiktige berøringen ”selv om du har vond magi i årene, så er hjertet ditt rent” hvisket Nèno, mens han undret seg over hvordan hjerteslagene til Wyath gikk hardere og hardere ”det dunker veldig fort”
Wyath lagde en nervøs lyd og snudde seg med ryggen til før han la seg ned på jakken til Nèno igjen. Det var skremmende hvilken effekt halvdemonen hadde på ham.
Hvert trøstende ord, hver eneste lille berøring.
Men det var bare Nèno som husket det nå. Wyath fant den samme varmen og trøsten hos Felix, men han husket ikke lenger hva det minnet om. Han ble varm når han så inn i de intense blå øynene, men han husket ikke den glødende rødfargen de savnet.
Tre år gikk, og de to necojin guttene ble uatskillige. Der Felix gikk fulgte Wyath lydig etter. Landsbyboerne i Keurdin var et fritt folk, som ikke behøvde å betale skatter. Det samme gjaldt det lille huset i utkanten av landsbyen. Dermed kunne de klare seg så lenge de hadde nok mat. Men arbeid var vanskelig å finne, eller kanskje det bare var Felix som ikke hadde noen interesse for å lete. Lommetjuv var yrket 15-åringen hadde spesialisert seg på. og etter hvert det Wyath også ble tvunget til å leve av.
Kort tid etter at Felix hadde fått vite om Wyaths krefter hadde han ikke latt seg styre av frykt. Allerede neste dag hadde han ivrig forsøkt å finne ut hvordan magien kunne brukes til å stjele. Wyaths evne til å rive en kropp i stykker uten ved å røre ved den var kanskje den mest fryktinngytende, men ikke den eneste evnen han hadde. Han kunne lamme offeret sitt. Men for å gjøre dette uten å skade det måtte han ha kontroll over evnene sine. Den kontrollen hadde han ikke. Noe Felix fikk merke da han meldte seg frivillig som forsøkskanin og endte med å besvime i en dam av blod. En rift hadde åpnet seg på overarven og vandret hele veien ned mot fingerspissene. Selv om såret ikke var dypt var det tydelig at sort magi ikke var noe de kunne leke med.
Men nå, 13 år gammel, hadde Wyath lært seg å styre kreftene sine så lenge han holdt seg rolig. Og det gledet ham at de kunne brukes til noe annet enn å drepe, enda det var noe så usselt som å stjele. Lettelsen var så stor at marerittene lot ham være i fred i mange uker, men en natt hadde han våknet svett og forvirret av en annen drøm.
Felix hadde vært hos ham i den drømmen. Kjærtegnet, kysset ham og gnidd seg mot ham.
Wyath ble redd og svimmel, men Felix hvisket milde ord som roet ham.
Lave stønn unnslapp leppene til den yngste når Felix strøk hånden varsomt over den bare brystkassen og magen hans. Kinnene hans brant og hjertet dunket så hardt at det var vondt. Men når leppene deres rørte ved hverandre lukket Wyath øynene i nytelse.
Så godt.
Wyath skjøv tankene om drømmen vekk og prøvde å konsentrere seg om boken han holdt foran seg. Lesing var en egenskap han virkelig satte pris på. For det var Felix som hadde lært ham det. Han hadde måttet mase mye for at den eldre gutten skulle hjelpe ham.
Felix var ikke tålmodig av seg, og bøker var noe av det mest kjedelige han visste. Men etter hvert som han så hvordan ansiktet til Wyath lyste opp av glede for hver bokstav, hvert ord, hver setning, var det verdt det.
”Wy, jeg kjeder meg!”
”Hysj. Jeg prøver å lese”
”Jeg skulle aldri ha lært deg det. Nå vil du plutselig ikke ha det gøy lenger jo!” klaget Felix fornærmet.
”...”
Wyath bladde om til neste side uten så mye som et blikk på den klengete vennen sin. Men det kom et lite hvin fra ham når han kjente at noen prikket ham i siden.
Felix flirte og gikk over til å kile den rødmende gutten.
”aaa Felix! Ahahaha Kutt ut... jeg-hahah får ikke puste!” hvinte Wyath og sparket med bena mens han prøvde å dytte ham av seg. Til slutt mistet Felix balansen. Han skled ned fra sofaen og trakk Wyath med seg i fallet.
De landet med et dunk på gulvet. Felix kjente et kraftig slag i bakhodet og freste i smerte.
Wyath kjempet for å få igjen pusten mens han så på Felix som lå og vred seg under ham. Stønnet, bannet, vred seg, frem og tilbake.
”Felix...”
Stemmen til Wyath knakk. Hendene hans skalv idet han plasserte dem flatt på gulvet før han lente seg fremover. Nølende berørte han leppene til Felix med sine egne. Det var bare så vidt det kunne kalles et kyss, men han fikk likevel frysninger gjennom hele kroppen.
”hva var det godt for?” spurte Felix og skar en grimase.
Spørsmålet brakte Wyath tilbake til virkeligheten. De spente ørene hans bøyde seg nedover i skam. Felix følte ikke det samme, men han kunne ikke forvente noe annet.
”Du så bare veldig søt ut akkurat nå” sa han lavt, og i stedet for å flytte seg la han seg ned og lente hodet mot brystkassen til Felix. Han var så varm. Trygg og varm. ”Felix... er det galt av to gutter å bli forelsket i hverandre?” hvisket han. Han ville ikke vite svaret, men han spurte likevel.
”Hæ?”
”Jeg tenker veldig mye på det for tiden. Hvordan det ville føles å la en annen gutt ta på meg, kysse meg, kanskje til og med-”
”Æsj, Wyath! Det er jo jævlig kvalmt!” utbrøt Felix og dyttet ham av seg. Men det gjorde vondt da han så det sårede utrykket i Wyaths øyne.
”Prøver du å si at...?”
Felix måpte når Wyath nikket forsiktig.
”Er du homo?” spurte han nølende. Han hadde ikke hatt noe problem med å godta de mørke kreftene. Men dette...
”Om det er hva det kalles. Så ja” svarte Wyath og bøyde hodet så panneluggen falt fremfor øynene hans. ”hater du meg nå?” hvisket han med sprukken stemme. Han følte seg som han hadde gjort den kvelden han rømte. Liten, redd og forlatt. Han hørte Felix gjøre en brå bevegelse og lukket øynene i frykt for å bli slått. Men Felix rørte ved ham med en overraskende ømhet. Ikke et slag eller et spark, men et forsiktig klapp på skulderen.
”Det er klart jeg ikke hater deg. hvordan kan du tro noe sånt?” svarte Felix. Det hadde ikke noe å si om vennen hans var annerledes. Han var glad i ham.
”Men du sa det var kvalmt” klynket Wyath.
”Det er det. Men du betyr veldig mye for meg. Derfor skal jeg prøve å venne meg til det”
Wyath hikstet lavt. Han skalv fremdeles som om han kunne kollapse hvert øyeblikk. Tårer rant nedover kinnene hans og dryppet ned på gulvet.
”Gråter du?” spurte Felix forvirret.
”Jeg var så redd... jeg trodde du ville hate meg om du fant ut at jeg...” stammet han med gråtkvalt stemme. Det føltes så feil. Han skammet seg sånn over hvordan han lengtet etter bestevennen sin. Tenkte på ham, drømte om ham, alle fantasiene som aldri kunne bli til virkelighet.
----------------------------------