Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Nelias gåter

Last post 08-29-2011, 2:50 by Morten. 88 replies.
Page 1 of 6 (89 items)   1 2 3 4 5 Next > ... Last »
Sort Posts: Previous Next
  •  07-16-2008, 16:13 1621

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Nelias gåter

Her er den!  Big Smile Den kommer for salg i september.

Gjett om jeg er stolt!

http://www.aschehoug.no/barnogungdom/barn/katalog?productId=39275462

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  07-17-2008, 10:04 1622 in reply to 1621

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Nelias gåter

Veldig, veldig bra Smile

Hvis det skulle være en bitteliten ting å pirke på så må det være at du bruker for mange kommaer. Men det fikser du i omskrivingene dine.

Fortsett med dette, og jeg vil gjerne lese den ferdige historien i bokform om et års tid? Wink

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  07-17-2008, 13:08 1623 in reply to 1622

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Tusen, tusen, tusen takk. Big Smile

Amber

•  07-18-2008, 9:04 1624 in reply to 1621

• Dionysus is not online. Last active: 22 Jan 2012, 23:40 Dionysus
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Jeg er imponert! Utrolig godt beskrevet de forskjellige sinnstilstandene. Jeg lever meg lett inn i personenes tenkemåte. Desperasjonen til Nelia er ektefølt og godt beskrevet. Måten Linus fremtrer på som en etterhvert mystisk figur med mere kunnskap enn han vil ut med driver meg til å ville vite mere. Jeg ser fremdeles ikke hvordan historien vil fortsette, og det er en god ting. Skal vedde på det er mange flere overraskelser i vente! Har egentlig ikke noe spesiellt negativt å si. Blir for dumt å pirke på småting når dette er en begynnelse på noe stort. Håper du skribbler videre for denne vil jeg vite slutten på :-)

-Madness is a blessing-
  •  07-19-2008, 5:35 1626 in reply to 1621

Dette var ordentlig gøy å lese!! Fantastisk skrevet og veldig spennende.

Hvis dette blir en bok så kommer jeg til å kjøpe den=)

•  07-20-2008, 12:03 1627 in reply to 1626

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Til dere alle tre, som har kommentert historien min.

Tusen takk for den kjempefine responsen. Skalv som et aspeløv, da jeg så at noen hadde kommet med kommentarer. Håper jeg kan opprettholde standarden i resten av historien. For den skal skrives ferdig.

Igjen, tusen takk.

Amber

Ps. Jeg har ingenting imot flisespikkeri. Har det med å henge meg opp i detajler, selv. Wink

•  07-21-2008, 10:01 1629 in reply to 1621

• RAG is not online. Last active: 10-28-2009, 13:38 RAG
    • Top 75 Contributor
    • Joined on 07-22-2008
    • Wannabe

Ikke for å si noe negativt om andre som legger til sine bidrag her, men personlig mener jeg at du er den mest talentfulle jeg har lest til nå. Du har et harmonisk og finstemt språk som gjør det enkelt for meg som leser å falle inn i tekstens innhold. Mange ivrige forfatterspirer har en tendens til å ville for mye med språket sitt, det blir fort litt rotetet og tilgjort i konstruksjonen, så her skiller du deg ut etter mitt syn, med en naturlig og lovende fortellerstemme. Selve historien virker både interessant og uforutsigbar - heller ikke jeg har noen anelse av hvor dette går videre, og det er flott!

Jeg ønsker deg lykke til med resten av skrivingen og gleder meg til forsettelsen:-)

Shoot for the moon. Even if you miss, you will land among the stars
  •  07-22-2008, 11:46 1630 in reply to 1629

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Jeg rødmer, her jeg sitter. Jeg er ikke vant til så mye ros.

Har skrevet historier i mange år og de siste fem årene har jeg plaget forlag. Som for så mange andre, er historiene mine blitt refusert. Kanskje er det denne historien, som til slutt treffer innertieren? Jeg er alltid optimistisk, helt til virkeligheten innhenter meg. Og i mellomtiden koser jeg meg med å skrive.

Amber 

•  07-23-2008, 23:51 1634 in reply to 1630

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hvis du skriver så bra gjennom hele historien, tar deg tid til å finpusse den og ikke er redd for å beskjære der det trengs så blir dette et veldig bra resultat. Så trikset ditt ovenfor forlagene er å få dem til å lese hele historien. Og det gjør du ved å skrive et kick-ass sammendrag. Dette ene arket du sender med med sammendraget ditt må være så sinnsykt bra at redaktøren i forlaget velger å bruke en hel dag (eller mer) på å lese akkurat ditt manuskript. Det sier seg jo selv at med 20 arbeidsdager i måneden så rekker de ikke å lese alle manuskriptene som kommer inn.

Så bruk veldig god tid på sammendraget ditt og gjør det så sexy du overhodet kan!

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  07-24-2008, 5:33 1635 in reply to 1634

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Det hadde jeg ikke tenkt på, å sende et sammendrag av historien! Det skal jeg jammen meg prøve. Når jeg har skrevet den ferdig og den er ferdig pusset og beskjært. Skal gjøre mitt beste for å holde standarden oppe.

Legger sikker ut litt mer senere, for å høre om jeg har klart det eller ikke.  (Må bare komme meg ned av den rosa skyen jeg svever på og få egoet ned til normal størrelse, etter all den positive tilbakemeldingen jeg har fått). Av det jeg leser rundt i dette forumet, så virker folk ærlige og ikke ute etter å kappe hodene av hverandre. Det vil vel alltid være skummelt å legge ut noe, men jeg liker tonen folk har her, og da blir det ikke avskrekkende. Disse sidene er et funn!

Amber

•  07-24-2008, 10:51 1637 in reply to 1635

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Legg gjerne ut mer hvis du har spesifikke ting du lurer på eller ønsker feedback på, men pass på å ikke legge ut for mye. Da vil du kunne møte litt skepsis blant forlagene. De trenger å selge noe unikt, og hvis alle kan lese hele boka di her på forumet så blir det ikke mye omsetning for forlaget (og deg!).

Morten

•  11-11-2008, 12:09 1752 in reply to 1621

Dette var virkelig en bra begynnelse, du skriver svært godt og det tok ikke lange tiden før jeg satt å leste som hypnotisert!

Liker spesielt at du har med så mange små detaljer, som f.eks. Martin Vs hårlengde, og måten du bruker den på nytt når Nelia ser mannen utenfor vinduet.

Hvor langt har du kommet nå?

Jeg leste at du satte pris på flisespikkeri, og kun derfor vil jeg si følgende:

- Du bruker enkelte steder unødvendige komma, skjønt det utvilsomt er bedre med for mange enn for få.

- Norsklæreren min var alltid opptatt av at vi skulle skrive fire fremfor 4.

- Jeg synes også at du skulle holde leseren litt lenger på pinebenken når det gjelder beskrivelsen av personen som følger etter jentene. Det vil etter min mening gjøre leseren ekstra nysgjerrig og lysten på å lese videre når man kun får vage beskrivelser av en skikkelse som smyger seg rundt i bakgrunnen.

Men som sagt er dette bare småpirk, alt i alt var det meget underholdene å lese!

•  11-11-2008, 23:47 1758 in reply to 1752

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Takk for tilbakemeldingen. Big Smile Blir så glad når noen liker det jeg gjør og i tillegg forteller meg om det!!!

Jeg elsker flisespikkeri. Det er eneste mulighet til å bli bedre. Og du er ikke eneste som har påpekt dette med komma opp igjennom tidene. Embarrassed Jeg forsøker å skjerpe meg. Lover. Norsklæreren din har helt rett når det gjelder tall og sikkert mye annet også. (Det er bare så gruelig lenge siden jeg hadde en norsklærer, at jeg har glemt det meste han sa).

Skal absolutt ta med meg rådet om å holde leseren litt lenger på pinebenken.

Jeg holder på med kapittel 20, men har fra før skrevet endel av scenene som kommer utover i historien, så jeg hadde rundt 70 000 ord ved siste telling. Har satt meg som mål å være ferdig innen 30. april 2009. Skal være ferdig da!

Amber

•  11-17-2008, 13:27 1771 in reply to 1758

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

30. April er notert i Outlook!!

Du må regne med at det blir bemerket dersom det er forsinkelser i systemet her Wink

•  11-18-2008, 5:18 1776 in reply to 1771

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Må skjerpe meg nå, altså.

Godt å ha noen som passer på Smile

Page 1 of 6 (89 items)   1 2 3 4 5 Next > ... Last »
View as RSS news feed in XML