Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Sende til flere forlag samtidig?

Last post 06-24-2009, 11:52 by bingo. 2 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  04-22-2009, 23:33 2014

• Anne is not online. Last active: 09-04-2010, 11:50 Anne
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Sende til flere forlag samtidig?

Vet at alle forlagene helst vil at vi skal sende manus til et og et forlag......Fint for dem kanskje, men ikke for oss. Det tar jo så utrolig lang tid å få svar. Vet dere hva som praktiseres "der ute"? Jeg er nemlig veldig fristet til å sende til to-tre samtidig (er jo ikke noe problem å trekke manuset fra de andre hvis et sier JA) Dessuten tviler jeg på at forlagene seg i mellom diskureter innkommede manus :-) Sannsynligvis vil de aldri få vite om det....

Lurer også på hva man burde gjøre hvis man har flere ferdige manus (i forskjellige sjangre) Hvis et forlag sier JA til den ene boken, men NEI til den andre, er det da ok å prøve å få antatt det refuserte manuset hos et annet forlag da? Eller er det slik at man skal være lojal mot et forlag okke som?

Ha en god dag, dere!

Anne 

•  04-26-2009, 12:55 2017 in reply to 2014

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: Sende til flere forlag samtidig?

Hei Anne!

Takk for lykkeønskningen.

Jeg valgte å sende manuskriptet til det forlaget jeg likte best ut fra hva jeg har lest om dem. Så det ble Juritzen. Etter brevet jeg fikk kan det se ut som om magefølelsen min var rett, selv om jeg ble avvist.

Manuskriptet sendte jeg videre til Aschehoug rett før helgen. Antar at det er fordeler og ulemper hos både de store og de små. Jeg forsøker å velge de forlagene som jeg tror kan være interesserte i mitt manus. Hvorfor jeg valgte et av de store, vet jeg ikke helt. Et lønnlig håp om at de er så store at de våger å ta sjansen på en debutant, kanskje?

Jeg har til nå sendt manus til et forlag om gangen. Jeg er så forferdelig skikkelig av meg. Wink Det vil si jeg har tenkt å sende manuset om Nelia ut til forlag, så snart jeg har fått orden på det, selv om jeg har et annet manus ute på rundtur. Eller kanskje jeg sender dem ut annenhver gang. Jeg antar at det også er mye arbeid for forfatteren etter at boken er antatt og å skulle jobbe med to utgivelser på en gang (om mirakelet skulle skje), kan bli litt vel mye.

Om et forlag sier ja til et manus og nei til et annet, så tror jeg ikke det skulle være noe i veien for å sende det siste til et nytt forlag. Men skulle du få antatt begge, hos to forskjellige forlag, så kan det bli myyyye jobbing. Og det kan jo tenkes at det første forlaget tar til vett etter å ha jobbet med deg på det første manuset og får fornyet interesser for det avviste manuset.

Det er forståelig at forlagene ikke ønsker å legge ned tid og arbeid i et manus de ender opp med ikke å få lov til å utgi og tjene penger på, fordi forfatteren har sendt det til flere forlag samtidig. Men slik det fungerer i dag, så er det kun en fordel for forlagene og ikke for forfatterne.  

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  06-24-2009, 11:52 2137 in reply to 2014

• bingo is not online. Last active: 09-28-2009, 11:27 bingo
    • Top 200 Contributor
    • Joined on 06-25-2009
    • Wannabe

Re: Sende til flere forlag samtidig?

Det finnes en fordel med å sende til et forlag om gangen: Dersom du får et avslag med uttalelse fra forlaget, har du muligheten til å lære av kritikken og forbedre manuset før du sender det til neste forlag. Jeg har valgt den strategien for mitt første manus, som jeg prøver å få publisert for tiden. Så langt har jeg sendt det inn til et forlag og fått avslag, uten noen spesifikke eller hjelpsomme kommentarer. Dermed kan jeg ikke si at det er en særdeles vellykket strategi, men det er nå en tanke...... Lykke til, uansett! 

View as RSS news feed in XML