Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

hei til dere andre her på forumet.

Last post 05-30-2010, 13:06 by Liniana. 14 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  06-16-2009, 10:05 2076

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

hei til dere andre her på forumet.

Hei.

Jeg viste ikke hvor jeg kunne poste en introduksjon av meg selv og valgte denne plassen til å si hei til dere andre her på forumet.

Jeg er 26 år og wannabee forfatter.

Jeg ble i dag ferdig med mitt første seriøse manus, og driver å fin pusser på det så det blir klart til å sende inn en plass.

Jeg har nyt hele prosessen med å skrive fortellingen min, men kjent meg ensom til tross for mange støttende venner og familie.

Da jeg fant denne siden ble jeg glad. Det å støtte seg til familie og venner som har lest bøker er verdifullt, men det er som om jeg ikke helt kan stole på at følelsene de har for meg ikke forhindrer dem i å gi meg 100 % ærlig tilbakemelding.

Så her er jeg, klar for å lære av dere og kanskje lære bort litt selv også

Manuset er døpt «Dragetåren» og er full av fantasi og magi.

Mvh Line

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
  •  06-16-2009, 20:18 2078 in reply to 2076

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: hei til dere andre her på forumet.

Velkommen Line!

Det får en si. Ferdig med første prosjekt. Det er det ikke så mange her inne som kan si, selv om vi jobber (hardt, litt, sjelden, motvillig - stryk det som ikke passer) med våre egne manus.

Lykke til med publisering, og jeg håper at vi her på forumet kan bidra med litt hjelp på veien.

Og som noen har fått med seg samler jeg på signerte bøker, så jeg tar det for gitt at du holder av et signert eksemplar til meg når du blir publisert Wink

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  06-18-2009, 21:51 2082 in reply to 2078

• Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

ja vi får se på om det blir ledige bøker igjen ;)

en kompis som er journalist og god med ord har tilbudt seg å lese igjennom før jeg sender det inn. 

lurer på om jeg skal hive meg på det.

han er iallefall dønn ærlig.

det har vel vert 2 år jeg har brukt på dette. 

gått i rykk og napp.

ideen fikk jeg vel da jeg var 18, men jeg tror jeg måtte modnes før jeg kunne skrive det ned på papir.

ferdig med å rette. lagt ting til og justert. nå er det bare å vente på dommen.

jeg er redd og nervøs.

hjeeelp

hehe skriver når jeg vet noe mer.

hei hååå

•  06-19-2009, 0:58 2096 in reply to 2082

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Ja, absolutt, få journalisten din til å lese igjennom. Nå forutsetter jeg at han/hun ikke er journalist på VG Nett, for de imponerer ikke direkte, hverken med grammatikk, form, nøyaktighet eller egentlig noe som helst.

Og all feedback er bra nå som du er i aller siste finpuss fasen. Mens du venter på at journalistvennen din skal lese seg ferdig så kan du begynne jobben med det utrolig viktige ensiders følgebrevet ditt som skal selge manuskriptet til redaktørene.

Lykke til Smile

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  06-19-2009, 4:57 2099 in reply to 2096

• Amber is not online. Last active: 22 Apr 2012, 8:20 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Skulle ønske det fantes kurs i å skrive et slikt ensiders følgebrev. Det er enkelt å skrive 250 sider. Men en eneste enkel side, det er vanskelig, det. Tongue Tied 

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  06-19-2009, 5:04 2100 in reply to 2099

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

He he. Jeg vet det. Og allikevel så viktig.

Det verste med denne ensideren er egentlig at du er nødt til å fortelle om hele handlingen og ikke bare lage en teaser. Jeg har sett mange (vel, noen) ensidere som er skrevet som den stemmen som ligger på slike filmtrailers. Det funker dårlig. Hele plottet skal frem, inklusive underplott, tema, hovedperson(er) og deres utvikling og hvis du har planer om å lage dette til en serie (f.eks. som Nesbøs Harry Hole bøker) så ta med litt om det og og hvilken utvikling du ser for deg at hovedpersonen har gjennom serien.

Lykke til Smile

•  06-21-2009, 11:45 2111 in reply to 2100

• Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

ett... uhm.... ensiders brev?

hva i h.. skal jeg skrive da? plottet skal jo egentlig være over 3 bøker, hjeeeeeeeelp. og hovedpersonen skifter fra bok til bok. mere plottet som er det som varer fra den ene til den andre

fikk høre at det bare var å sende inn manuset.

•  06-21-2009, 23:33 2125 in reply to 2111

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Det er mange som bare sender inn manus og blir antatt så det er fullt mulig. Men en god ensider gjør sannsynligheten for at du får solgt inn hele historien din til redaktøren. Spesielt litt større verk som trenger litt lenger tid på å komme ordentlig i siget tjener på å ha en one-pager. Sjansen er nemlig veldig stor for at det blir gjort en beslutning om å avslå ditt manuskript basert på de første fem sidene.
  •  06-22-2009, 7:31 2130 in reply to 2125

• Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

har tenkt i hele dag på hva jeg skal skrive på ensiders brevet. frykter at det blir veldig kort sammendrag, med korte beskrivelser av personer i manuset og hva de gjør og hva som skjer. men er det som er meninga? om de vil ha utfyldene histore får de vel lese boka da? hehe kjenner jeg er nervøs i magen!  å la noen lese boka mi er som å la noen se meg naken. litt uten for min komfort sone....

•  07-27-2009, 5:07 2201 in reply to 2130

Liniana:

har tenkt i hele dag på hva jeg skal skrive på ensiders brevet.

Ikke tenk mer på dette. Tro meg, det er større sjanse for å skape irritasjon enn nysgjerrighet hos mottageren hvis du fyller en hel side med opplysninger om manuset og deg selv. Det er manuskriptet som skal gi redaktøren eller konsulenten lyst til å lese videre, ikke følgebrevet. Det er din evne til å skrive en roman – ikke brev eller slagord – som skal vurderes.

•  05-30-2010, 11:27 6951 in reply to 2201

• Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

Vekker i livet min gamle tråd her, den vennen min kom aldri tilbake til meg.

Vet ikke om jeg er skuffet eller forståelsesfull for at han ikke har hat tid/lyst/eller bare syntes det var så dårlig at han bare valgte det helt bort uten å gidde å gi meg beskjed. jaja jeg prøvde iallefall det.

Jeg er på god vei i min bok nr 2, som jeg har kalt "Dragehjertet" og forsetter noen år etter den forige boken endte. det er noen nye hoverpersoner der å bli kjent med, og jeg finner hele prosessen fantastisk frigjørende. (fikk nettop tilbake skrivelysten etter jeg var ferdig med de skriftlige eksamene)

Men nå er jeg usikker på hvem jeg skal tørre å lese igjennom manuset. hvem skal jeg stole på`? jeg vet, fra tilbakemeldinger av min norsklærer, at jeg har så uendelige mange skrivefeil at det er til å grine av. men jeg tenker at det er inspirasjonen og historien som skal telle, ikke rettskrivningen i første omgang. Man kan jo alltid rette opp feil. Men uansett hvem hvem hvem? (dramatis/ hysterisk)

Er det så unormalt å være paranoid, å ha det ønske om å værne det som er sitt og være redd for at noen skal stjele fra meg? er det å være for stor på det? jeg skriver jo langt fra perfekt, men det er jo min historie. min. mitt åndsverk.

uansett så skal det jo være så nært som perfekt når man sender det inn til noen, og jeg aner ikke hvordan jeg (utover retteprogrammet i openoffice) skal klare det. Jeg skulle ønske jeg hadde noen som bare kunne hoppe inn i livet mitt og overbevise meg om at jeg kan stole på vedkommende helt og holdent, og så retter den opp alt som er feil, forteller meg at det er en fantastisk histori og gir den ut. Hva er sansynligheten?

Hjelp!

•  05-30-2010, 12:31 6953 in reply to 6951

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Hei!

Kjekt når gamle tråder vekkes til live.

Gratulerer med å være på vei med bok nr 2. Bokprosjektet høres spennende ut, med nye hovedpersoner for hver bok.  

Du høres ikke mer paranoid ut enn jeg tror de fleste forfatterspirer er. Men etter det jeg har forstått, så eier du historien fra første ord du skriver. Så om noen stjeler historien din eller deler av den, så er det plagiat.

Å få noen til å gå gjennom en hel bok er ikke lett, så tilgi denne vennen som ikke stilte opp. Kanskje han venter på at du skal ta kontakt? Hvem vet, kanskje hans fravær skyldes en misforståelse. Eller at det i hvert fall er en god grunn? Hva med å legge noe ut her, så kan du i hvert fall gi oss et inntrykk av hvordan du skriver og hva? Har du mange penger, så finnes det folk som har som jobb å gjennomgå manus. Har du ikke så mange penger, så kan kanskje løsningen være å stole på deg selv og din egen selvinnsikt, og så sende manus til første og beste forlag. De bør være til å stole på, og er nådeløst ærlige om du blir antatt.

Mitt manus var rettet med retteprogrammet til Word, og det var knapt et komma på rett sted. Men det var historien og hvordan den ble fortalt som var det viktige.

Hold drømmen levende!

Amber

•  05-30-2010, 12:42 6955 in reply to 6953

• Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

Takk Amber.

Jeg har vel tilgitt ham, men det er litt skuffende å ta kontakt og ikke få svar, selv om jeg vet at han har lest meldingene jeg har sendt. men det var ikke ment to be. so be it, and so on, and so on.

Jeg tok faktisk mot til meg og skrev en kort resymé av bok en, pluss mine ideer for de to neste bøkene og sendte inn til Juritzen forlag. så får vi se om det blir noe tilbakemelding der. 

Jeg skriver jo fantacy, om magi og "ting som ikke går ann" for å sitere en venn, så det er kanskje ikke helt i deres gate? Men jeg prøver jo, "den som våger..."

og om jeg skulle dele med dere, hvordan gjør jeg det? poster kapittel for kapittel? jeg tenker med gru på å endre noe som helst! hvor jeg må kryssreferere med mine andre notater for å se om endringene ødelegger for det framover, og så videre. Åh gru!!

Men det er morsomt og.

Takk for svar igjen Amber! 

•  05-30-2010, 12:55 6956 in reply to 6955

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Skal krysse fingrene for deg hos Juritzen!

Vil du legge ut noe her, så velg deg ut et kapittel eller to og legg det ut. Det høres kanskje lite ut når du tross alt har skrevet en helt bok og er på vei med nr 2, men du kan lære mye av tilbakemeldinger på bare et kapittel. Jeg snakker av erfaring.

Det er krevende å skulle endre noe midt i en historie, men alt går, så lenge du selv ser at det er til det bedre. Måtte selv endre en god del i mitt manus om Nelia, noe fikk jeg beholde mot å korte ned, mens andre ting ble strøket. Det fikk konsekvenser for den videre historien, men jeg tror det ble en forbedring.

I disse dager venter jeg på å få manus tilbake for redigeringsrunde nr 2. Det blir sikkert et par til etter denne runden, og, selv om tiden er knapp. Produksjonsdato nærmer seg. Det er et utrolig givende arbeid, så gled deg til din tur kommer.

Amber 

•  05-30-2010, 13:06 6957 in reply to 6956

• Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

Jeg må jo ha troen på at jeg skal lykkes en dag, men heldigvis er det ikke derfor jeg skriver. Jeg skriver mest for min egen lykke, muligheten for å oppleve et eventyr jeg ikke har lest om før og bare gleden for å skape noe samtidig som jeg drømmer.

Det blir litt amputert å legge ut ett kapittel, men jeg tror jeg ville ha start på begynnelsen tror jeg, det er det eldste i hele boka, faktisk flere år gammelt. og jeg har lest det så mange ganger nå at jeg har sett meg blind på det.

Men da lager jeg en ny post da, med kapitlet. på riktig forum. hehe. 

gud det kribler i magen!! 

View as RSS news feed in XML