Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Hjelp! Starter på ny fortelling/novelle/roman, men så bare stopper det opp

Last post 08-06-2009, 14:23 by overtoast. 3 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  08-06-2009, 11:06 2230

Hjelp! Starter på ny fortelling/novelle/roman, men så bare stopper det opp

Hei!

Første post i forumet her.

Jeg liker å skrive, har mange gode idéer, men ingen av idéene mine har blitt til noe. Vanligvis pleier jeg å begynne på en eller annen fortelling, gjerne noe spion- eller detektivting. Det første "kapittelet" sitter nesten alltid som et skudd ("Solen brant inn gjennom bilvinduet og traff den sorte dressbuksen hans med voldsom kraft. Hvis jeg sitter her lenger nå blir låret mitt kokt."), men så dabber det av. Jeg går liksom tom for hvordan historien skal fortsette. Har prøvd å sette opp et skjelett, med avslutning og alt, og senere henge kjøtt på det, men musklene er kraftløse og det hele blir en nokså livløs affære.

For å bryte ned problemet mitt: Jeg starter på noe, men greier ikke fullføre. Det blir liggende å støve ned bortimot et halvt år eller noe, så sletter jeg det. Jeg vil veldig gjerne kunne fortsette å skrive, skape videre og finne en avslutning som faktisk passer med hva jeg begynte med. Ikke bare ha masse løse begynnelser uten slutt.

Håper noen forstår hva jeg mener og kan hjelpe meg på rett spor.

overtoast

•  08-06-2009, 12:49 2232 in reply to 2230

• Kristine is not online. Last active: 08-10-2009, 16:04 Kristine
    • Top 50 Contributor
      Female
    • Joined on 05-29-2007
    • Sør-Trøndelag
    • Wannabe

Re: Hjelp! Starter på ny fortelling/novelle/roman, men så bare stopper det opp

NaNoWriMo. Jeg slet litt med det samme, men så ble jeg med på NaNo et år. Etter det har det gått mye lettere, for nå vet jeg at det faktisk er mulig å få skrevet en hel bok!

•  08-06-2009, 14:12 2233 in reply to 2230

• Vita is not online. Last active: 13/09/2011, 13:05 Vita
    • Top 75 Contributor
    • Joined on 08-06-2009
    • Wannabe

Skjønner veldig godt problemet ditt, slik holdt jeg på i flere år også. Har fortsatt en del uferdige noveller liggende på pc'en.

Vet ikke hvordan jeg kan råde deg, men kanskje "brenner" du ikke nok for prosjektene dine? Tror de bør gjennomarbeides i hodet en stund før man begynner å skrive, ellers blir det liksom ingen slutt. Slik for meg i hvert fall.

Har ferdigstilt en roman, og hovedpersonen har fulgt meg nå i 4 år. Spesielt i begynnelsen var hun i hodet mitt dag og natt. Smile 

Vel, ønsker deg lykke til!

•  08-06-2009, 14:23 2234 in reply to 2233

Takk for gode tips! :)

Registrerte meg nettopp på NaNoWriMo. Ingen dårlig idé. Nå er jo jeg perfeksjonist. *sukk* Klarer ikke helt se for meg å bare skrible ned masse "crap" uten tanke på innhold og sammenhenger, men har bestemt meg for å prøve det likevel.

View as RSS news feed in XML