Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

"Fritt ord"

Last post 08-28-2009, 13:11 by Tale. 12 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  06-20-2009, 18:45 2102

• Tale is not online. Last active: 05-09-2010, 9:33 Tale
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 06-21-2009
    • Wannabe

"Fritt ord"

Han myste mot det plutselige, skarpe lyset og blunket hardt. Han reiste seg opp. Tok seg til hodet, som for å verne det mot slag. For slagene kom, det visste han. De kom hver gang. Han hadde nesten sluttet å håpe at noen ville komme å hjelpe ham ut derfra og ta ham med hjem. Det hadde gått fem år nå.
    Noe hardt traff ham i bakhodet. Han ble tvunget ned i kne, og noen bandt et tau rundt halsen hans. Det var flere personer til stede, men han kunne ikke se noen. Øynene hans hadde enda ikke vent seg til lyset. Det var det eneste han klarte å se. Det blendene, hvite lyset som skar ham i øynene, men som også var så velsignet godt å se på. Det var flere uker siden han hadde sett lys sist. Disse ukene hadde sneglet seg forbi, og usikkerheten hadde nesten dratt ham ned i avgrunnen, men nå visste han at det var noe annet der ute. Noe annet enn dette kvelende, dunkle mørket. Mørket som kunne ta livet av en, bare man gav etter. Men han hadde ikke gitt etter.

Tauet rundt halsen ble strammet, og han kjente en kraftig rykning i kroppen og press bak øynene, som om de skulle poppe ut av skallen.
    Nå ble han dratt bortover gulvet. Han prøvde å kjempe i mot, men det var ikke lett. Lufta gikk snart ut av lungene hans, og han kunne ikke få tak i mer, uansett hvor hardt han prøvde. Han gispet etter luft, og kjente et hardt slag i magen. Nå løftet de ham opp. Det var så vidt han kunne stå på beina. De festet tauet i en krok i taket. Han visste akkurat hvor den var, selv når det var mørkt der inne. Han hadde saumfart hele rommet med en gang han kom hit, for å finne en vei ut, men det var nytteløst. Øynene hadde enda ikke vent seg til lyset. Noen skjøv en stol bort til ham. De tvang ham opp på den, og strammet tauet.
    Et ansikt kom til syne foran hans eget. Han kunne ikke se hvem det var, men det var unødvendig.

Han visste godt hvem det var. Det var henne. I begynnelsen hadde hun smuglet inn mat og vann til ham. Hun hadde til og med tatt ham med ut. Bare korte turer, men det hjalp så mye. Hun sa det var fordi hun likte ham. Han var annerledes, sa hun. De hadde vært venner i den tiden han hadde vært der. Han hadde stolt på henne. Kanskje hun kunne hjelpe ham ut nå.

Fem år tidligere var han på ferie i Colombia sammen med samboeren Elisabeth og dattera Sylvia. John jobbet i FN, og mange visste hvem han var. Han uttalte seg i mange betente saker som hadde med menneskerettigheter å gjøre, og han visste at han ofte provoserte mennesker med utsagnene sine.

Så var det en dag han var ute og gikk en rolig kveldstur alene. Sylvia ville ikke sove, og han hadde enda babyhyl i hodet da han hadde gått en halvtime. Plutselig stoppet en bil ved siden av ham, og to store karer hoppet ut. De grep tak i ham og drog ham med seg mot bilen. John prøvde å gjøre motstand og rope, prøvde å få tak i mobiltelefonen sin som lå i bukselomma, men de var for sterke. Han ble lempet inn i bilen. Den ene av mennene satt seg foran, og den andre satt seg bak ved siden av John. Den satt en annen mann i baksetet også, og før han fikk sukk for seg, kjente han et stikk i underarmen. Han så ned, og fikk se at mannen ved siden av ham holdt på å gi ham en sprøyte. Han fikk panikk og prøvde nok en gang å komme seg unna, men plutselig ble han slapp og klarte ikke røre seg mer. Han sovnet.

Da han våknet var han i det mørke rommet. Han var kvalm og svimmel. De to første ukene klarte han å holde på håpet om at noen skulle komme å redde ham. Den første dagen hadde han gjennomsøkt hele rommet. Han lette etter skjulte åpninger og sprekker med fingrene. Den andre dagen prøvde han desperat å ringe noen fra mobiltelefonen, men det var ingen dekning i rommet. Det var sikkert derfor de ikke hadde tatt fra ham telefonen. Etter hvert hadde han bare kastet den fra seg, fordi den gikk tom for strøm. Den tredje dagen satt han i en krok og så utover i mørket. Stundom kom det også noen inn til ham med litt mat. En pike kom også. Skjønt, hun var nok ikke for pike å regne, men hun var ung. Hun var ikke spesielt pen med sitt ravnsvarte, bustete hår, spisse ansikt. Etter hvert utviklet de to et vennskap. Han fortalte henne om sitt liv og familien, og hun lyttet og lovet at han snart skulle få slippe fri.

Månedene sneglet seg forbi, og ikke stort skjedde. Av og til tok noen ham ut fra det mørke rommet for å la ham få se hvordan man, på mest makabre og bestialske vis kunne likvidere et menneske. En gang bandt de en kvinne fast til bakken, slik at hun spredte armen og bein, og lot henne ligge slik. Etter noen dager var hun delvis oppspist av dyr, men man kunne fremdeles høre lydene fra henne. Slik visste de at hun ikke var død, og kunne la henne ligge enda lenger. En annen gang måtte to unge gutter dra en stor kampestein etter seg. “Fangevokterne” sa at om de klarte å røre steinen, skulle de få gå fri. De regnet selvsagt med at de skulle slite seg ut, og dø av det, og det la de ikke skjul på. Alle ble mildt sagt overrasket da de to guttene faktisk klarte å dra steinen noen meter. “Fangevokterne” jaget dem av gårde, og man kunne praktisk talt føle gleden fra de to guttene på flere meters avstand, men før de hadde løpt et halvt minutt i frihet hørtes to skudd, og begge falt til jorden. De som hadde skutt lo litt, og gikk sin vei. John og noen andre ble beordret til å hive de to livløse kroppene på et bål.

Etter denne hendelsen fikk ikke John være så mye ute i dagslys lenger. Bare av og til kom det noen og tok ham med ut for å se på at noen ble henrettet. Etter hvert lærte John seg å late som han så på, mens han i virkeligheten konsentrerte seg om å nyte den korte stunden han fikk være ute. Så ble han aldri tatt med ut mer. Men han kunne fremdeles høre skrik, skudd og andre lyder som tydet på at de fremdeles var der ute. Mat kom av og til, men det ble også sjeldnere og sjeldnere. Det virket som om det gikk flere måneder, og skjegget i Johns ansikt ble lengre og lengre. Håret vokste seg langt nedover skuldrene hans, mens det filtret seg sammen i knuter.

Tiden gikk, og plutselig en dag gikk døra til det mørke rommet opp. Et skarpt ly skinte inn. Det var dag. Hver gang noen hadde vært inne hos ham hadde det vært natt.
    Han myste mot det plutselige, skarpe lyset og blunket hardt. Han reiste seg opp. Tok seg til hodet, som for å verne det mot slag. For slagene kom, det visste han. De kom hver gang. Han hadde nesten sluttet å håpe at noen ville komme å hjelpe ham ut derfra og ta ham med hjem. Det hadde gått fem år nå. Han våget nesten å håpe på at det ikke var slag som ville komme, men varsomme hender som ville hjelpe ham ut.

Noe hardt traff ham i bakhodet. Han ble tvunget ned i kne, og noen bandt et tau rundt halsen hans. Det var flere personer til stede, men han kunne ikke se noen. Øynene hans hadde enda ikke vent seg til lyset. Det var det eneste han klarte å se. Det blendene, hvite lyset som skar ham i øynene, men som også var så velsignet godt å se på. Det var flere uker siden han hadde sett lys sist. Disse ukene hadde sneglet seg forbi, og usikkerheten hadde nesten dratt ham ned i avgrunnen, men nå visste han at det var noe annet der ute. Noe annet enn dette kvelende, dunkle mørket. Mørket som kunne ta livet av en, bare man gav etter. Men han hadde ikke gitt etter. Ikke det at det spilte noen rolle om det var noe der ute nå lenger. For han visste godt hva som kom til å skje.

Tauet rundt halsen ble strammet, og han kjente en kraftig rykning i kroppen og press bak øynene, som om de skulle poppe ut av skallen.
    Nå ble han dratt bortover gulvet. Han prøvde å kjempe i mot, men det var ikke lett. Lufta gikk snart ut av lungene hans, og han kunne ikke få tak i mer, uansett hvor hardt han prøvde. Han gispet, og kjente et hardt slag i magen. Nå løftet de ham opp. Det var så vidt han kunne stå på beina. De festet tauet i en krok i taket. Han visste akkurat hvor den var, selv når det var mørkt der inne. Han hadde saumfart hele rommet med en gang han kom hit, for å finne en vei ut, men det var nytteløst. Han prøvde å se hvor mange som var i rommet, men øynene hadde enda ikke vent seg til lyset. Noen skjøv en stol bort til ham. De tvang ham opp på den, og strammet tauet.
    Et ansikt kom til syne foran hans eget. Han kunne ikke se hvem det var, men det var unødvendig.

Han visste godt hvem det var. Det var henne. I begynnelsen hadde hun smuglet inn mat og vann til ham. Hun hadde til og med tatt ham med ut. Bare korte turer, men det hjalp så mye. Hun sa det var fordi hun likte ham. Han var annerledes, sa hun. De hadde vært venner i den tiden han hadde vært der. Han hadde stolt på henne. Kanskje hun kunne hjelpe ham ut nå. Han visket hest “Hjelp meg, vær så snill”, for han hadde ikke brukt stemmen på uminnelige tider. Det ble helt stille rundt ham. “Kjenner du ham,” ropte plutselig en mannsstemme. “Neinei! Er du gal,” svarte hun desperat. “Da får du gjøre det, da. Siden du ikke kjenner ham, mener jeg,” var det en som svarte. Hun stivnet til, men gikk nølende mot ham som stod på stolen.

Nå kunne han se litt tydeligere. Han så øynene hennes, som så inn i hans egne. De var redde. Hun grep tak i tauet han hadde rundt halsen, og lot som hun skulle stramme det. Så hvisket hun inn i øret hans: “Unnskyld”. Det føltes som om de stod slik i en evighet, men plutselig gjorde hun en kjapp bevegelse, og han kjente at stolen forsvant under ham.
    Han så farger. Han så hjemstedet sitt, foreldrene som ikke visste hvor han var og samboeren og den lille dattera. Han visste ikke om samboeren hadde fått ny kjæreste, og det hadde ofte gjort vondt å tenke på. Dattera var syv år nå. Han så ansiktet hennes i et kort øyeblikk, men snart så han ikke mer. John Lockwood skulle aldri se igjen.

Filed under:
  •  06-21-2009, 10:49 2106 in reply to 2102

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

Re: "Fritt ord"

jeg synest det var bra skrevet, var lett å lese og jeg kunne se det for meg.

fin virkning å starte med slutten for å så gjenta den. hendelsen fikk større virkning til slutt siden jeg hadde blitt kjent med historien hans. kjempe trist var den altså, og realistisk. takk for at du delte den med meg.

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
  •  06-21-2009, 23:21 2122 in reply to 2102

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg synes ikke du skulle gjenta hele slutten. En ting som hadde virket enda bedre er om du hadde holdt igjen litt i introen slik at du lar det være igjen litt håp om at han skal klare seg. Så kan du forkorte en god del det du gjentar på slutten og så avslutte med de siste to-tre setningene du har her.

Ellers er jeg enig med Liniana at det er godt skrevet med god flyt og ingen feil eller mangler som er store nok til å bryte flyten og konsentrasjonen. Bra jobbet Smile

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  06-21-2009, 23:31 2124 in reply to 2122

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

ja morten fikk meg til å tenke litt. jeg vil ikke forandre mye på det jeg sier til deg i første posten, men kanskje som morten sier, ikke avsløre den hele og fulle slutt før til slutten, men start med å gi oss litt håp. da tror jeg den vil sitte mye bedre. jeg er ikke så vant med å gi tilbake meldinger enda. jeg leser og ser om jeg liker det, the end. tror jeg skal prøve å gå litt dypere i det framover.

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
  •  06-22-2009, 18:41 2135 in reply to 2124

• Top 50 Contributor
    • Joined on 06-21-2009
    • Wannabe

Tusen takk for responsen. Jeg har også tenkt på om det var litt mye med hele slutten i introen, så jeg har prøvd å ta bort en del.

Håper noen flere har innspill og komme med. Det hadde vært veldig fint, med tanke på at de som sier noe om skrivinga mi er foreldrene, lærerne og vennene mine, og de sier jo ikke noe de tror kan såre meg. Derfor hadde jeg håpet at noen kanskje hadde litt mer enn bare ros å komme med! :-)

•  06-30-2009, 13:12 2154 in reply to 2135

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Big Smile 

Du skriver virkelig godt. Som andre har sagt før meg, så er det god flyt og lett å lese. I tillegg rørte historien meg. Jeg er også enig med Morten i hvordan du bedre kan bruke gjentagelsen av begynnelsen i slutten.

Det er ikke så mye å pirke i her. Det virker som om du er bevisst hva du ønsker å formidle i hver setning, slik at du best mulig får frem budskapet. Det eneste avsnittet som du kanskje kunne gjort tydeligere, er det som omhandler henrettelsene av andre.

Skriv masse!

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  07-20-2009, 12:32 2181 in reply to 2154

• Top 50 Contributor
    • Joined on 06-21-2009
    • Wannabe

Takk for det :-) Skjønte ikke helt hva du mente med at jeg burde gjort avsnittet om henrettelse tydeligere..?
  •  07-22-2009, 3:59 2185 in reply to 2181

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

For å være helt ærlig, så er jeg ikke lenger sikker på hva jeg mente. Jeg hadde en tanke bak det jeg sa, men etter å ha lest avsnittet på ny, så synes jeg det er helt greit. Kanskje leste jeg litt fort sist, for det var en smertefull beretning, og slik ble det litt utydelig. Bra du arresterer meg og spør, når du ikke forstår hva jeg lirer av meg Wink Skal forsøke å skjerpe meg.

Amber

•  07-22-2009, 4:00 2186 in reply to 2181

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

For å være helt ærlig, så er jeg ikke lenger sikker på hva jeg mente. Jeg hadde en tanke bak det jeg sa, men etter å ha lest avsnittet på ny, så synes jeg det er helt greit. Kanskje leste jeg litt fort sist, for det var en smertefull beretning, og slik ble det litt utydelig. Bra du arresterer meg og spør, når du ikke forstår hva jeg lirer av meg Wink Skal forsøke å skjerpe meg.

Amber

•  08-20-2009, 14:34 2276 in reply to 2186

• Top 50 Contributor
    • Joined on 06-21-2009
    • Wannabe

Jeg forandret det, så det er kanskje ikke så rart at du ikke forstod :-)
  •  08-21-2009, 3:32 2278 in reply to 2276

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Så da har det ikke rablet helt for meg. Det var godt å vite! Wink

Amber

•  08-21-2009, 10:21 2279 in reply to 2102

Veldig trist og bra tekst.
    Kan ikke si så mye om språket og slikt fordi jeg kan så mye om riktig språk, men synes det var veldig lett og lese og fin flyt=)
  •  08-28-2009, 13:11 2295 in reply to 2279

• Top 50 Contributor
    • Joined on 06-21-2009
    • Wannabe

Takk for det :-)
View as RSS news feed in XML