Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Selge novelle, tips og råd mottas med takk!

Last post 09-15-2011, 6:13 by Morten. 8 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  08-31-2009, 6:26 2297

Selge novelle, tips og råd mottas med takk!

Hei!

Jeg er helt ny her inne, og er litt usikker på aktivitetsnivået og mengden deltakere her inne men det ser da ut til at det er en viss aktivitet her...ergo tar jeg sjansen på et lite innlegg.

Saken er den at jeg har gått på en smell og skrevet en novelle/kort historie jeg ikke ser noen mulighet for å utvide til noe mer omfattende. Siden jeg liker å skrive, selv om jeg kun nylig har begynt å gjøre alvor av det og produsere tekst planmessig (har skrevet mye tekst til musikk opp gjennom årene og noen ynkle forsøk på dikt), og i tillegg har lyst til å tjene litt penger på skrivingen ved siden av dagjobben ser jeg for meg at jeg kan gjøre haneben til ett eller flere ukeblader i håp om at de har lyst til å kjøpe noen av historiene mine. Utfordringen her er at jeg er en smule usikker på hvordan jeg skal gripe saken an for å sikre et best mulig resultat.

Min første innskytelse er å lete frem en epostadresse på diverse websider, legge ved historien jeg har lyst til å selge og supplere med litt opplysninger om meg selv og hva jeg håper på å oppnå, etterfulgt av et freidig trykk på "send"-knappen.

Skepsisen begynner å gjøre seg gjeldende når jeg søker på disse ukebladene og ikke finner stort annet enn generelle epostadresser av typen postsomaldrileses@ukebladet.no og noen postadresser.

MItt spørsmål er da: tror dere at det er smartere av meg å ta meg bryet med å printe ut historien, fortsatt legge ved et innsmigrende og informativt skriv om meg og hva jeg håper å oppnå (gjerne med en åpning for å levere noveller fast til aktuelle interessenter) og rett og slett sende dette i en konvolutt (merket med hva?) på gamlemåten (Posten heter det visstnok) til blader jeg håper å fange interessen til?

I tillegg ser jeg at denne novellen (eller hva vi nå skal kalle det) endte opp på rundt 3000 ord..det er kanskje litt langt?

Tips og råd (gjerne også råd som går utenfor det jeg dekker med spørsmålet mitt) mottas med en stor porsjon takknemlighet og ydmykhetBig Smile

Blackadder: Baldrick, have you no idea what irony is? Baldrick: Yes, it's like goldy and bronzy only it's made out of iron.
  •  09-10-2009, 5:57 2308 in reply to 2297

Re: Selge novelle, tips og råd mottas med takk!

Hei!

Det er bare å sende inn novellene dine til en av de e-postadressene du finner på nettet, min erfaring er at de faktisk leses. I mailen kan du skrive noen linjer om deg selv + at du ønsker at mailen skal videresendes til de som har ansvar for noveller/fiksjon.

Ikke bry deg om lengden. Hvis de synes selve historien/plotet er bra, så ber de deg korte den ned/forlenge den. Dette er kjipt arbeid, og det er dermed bedre å gå i gang med det når du først har fått bekreftelse på at historien er interessant for dem.

Honoraret for en novelle i et ukeblad er forøvrig 3500 kr (i hvert fall krimnovellene i Vi menn).

Hvis du mot formodning ikke skulle få respons på disse hendvendelsene, kan du sende meg en melding og så kan du få e-postene til de aktuelle personene i Vi menn, Hjemmet, Allers og Norsk ukeblad av meg.

Håper dette var til hjelp.

Lykke til!

mvh

fff2008

•  09-11-2009, 6:26 2309 in reply to 2308

Kjempegreier, tusen takk for tips:)
    Blackadder: Baldrick, have you no idea what irony is? Baldrick: Yes, it's like goldy and bronzy only it's made out of iron.
  •  09-01-2011, 9:54 7317 in reply to 2309

Ser at dette er en gammelgammel tråd, men kan jo svare allikevel, om flere lurer på det samme ;)

Jeg har gått med samme ønske som trådstarter, og sendt inn noveller til flere av ukebladene, men jeg har opplevd å få svar bare en gang. Jeg har sendt mail, og lurer da på om det kanskje hadde vært bedre å sende med posten?

Den siste novellen sendte jeg for halvannen uke siden, men jeg vet ikke om det er kort eller lang tid å vente på svar. Jeg har jo heller ikke fått bekreftelse på at den er mottatt o.l.

Føler meg fersk og usikker på alt som har med dette å gjøre, men om noen skulle ha mer erfaring hadde det jo vært kjempefint å få høre litt mer om slike ting :)

Writing, to me, is simply thinking trough my fingers - Isaac Asimov
  •  09-02-2011, 4:37 7319 in reply to 7317

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Litt lenger opp i denne tråden ser du at fff2008 har god erfaring med å bruke de oppgitte emailadressene. Han har fått publisert flere av sine noveller (fantastiske historier forresten), så han burde vite hva han snakker om.

Dersom du føler deg usikker så kan du forsøke med en enkel henvendelse først hvor du skriver et par setninger om deg selv og spør dem hvilken metode de helst vil kontaktes på når du vil foreslå en novelle for dem.

Jeg vet ikke hvor lenge det er vanlig å vente på svar, men etter et par uker burde det være lov å sende en vennlig forespørsel for å sjekke om de har fått mailen og om når du kan forvente en tilbakemelding.

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  09-07-2011, 12:57 7320 in reply to 7319

Det har du alledeles rett i, Morten :) Jeg tenkte bare at jeg, for å bidra med litt ekstra forvirring, skulle fortelle at jeg hadde motsatt erfaring, hehe..

Når det er sagt kan det faktisk hende at jeg har virket veldig useriøs i min henvendelse, jeg har jo ikke sagt noe annet enn at jeg har skrevet en novelle, og spurt om de vil trykke den.

Ikke vet jeg om det kan ha noe å si, men jeg har tatt meg selv litt i nakkeskinnet og bestemt meg for å skjerpe meg på det punktet. :)

Hei, forresten! Jeg har fulgt forumet i et års tid og funnet mange gode råd og en haug med inspirasjon her. Siden jeg allikvel har snoket her så lenge bestemte jeg meg for at det var på tide å melde seg inn ;)

•  09-08-2011, 4:15 7321 in reply to 7320

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hei hei, ja, og velkommen til forumet Smile

Jeg tror du må betrakte mailen du sender som et følgebrev til manus. Det er førsteinntrykket du gir redaktøren. Det er her du må selge deg selv. Så ja, du må nok skjerpe deg hvis du ikke har lagt litt innsats i dette tidligere. Flere steder i forumet har jeg pekt på viktigheten av å ha det godt gjennomtenkt og fungerende følgebrev. Dersom ikke redaktøren sitter igjen med et godt førsteinntrykk etter å ha brukt et minutt på følgebrevet er sjansen stor for at manuset ikke blir åpnet.

Jeg synes nå heller ikke at det å bruke en time eller to på å fintune følgebrevet (emailen) er for mye etter å ha brukt ukesvis, kanskje månedsvis eller årevis på manuset du skal selge...

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  09-10-2011, 0:27 7323 in reply to 7321

Ja, hadde det vært et bokmanus hadde jeg nok lagt ned adskillig mer arbeid i følgebrevet, men av en eller annen grunn har jeg ikke tenkt at det er like "nøye" når det har vært en novelle.

Jeg prøvde derimot å sende inn ei ny novelle til et av ukebladene jeg tidligere ikke en gang har fått bekreftelse på at mailen er mottatt, og denne gangen skrev jeg en liten presentasjon av meg selv og spurte svært så høflig om det var noe de kunne tenke seg å publisere. Det gikk halvannen time, så fikk jeg bekreftelse på at novellen var mottatt, og at de skulle komme tilbake til meg når den var lest :)

Så nå har jeg lært! ;D

•  09-15-2011, 6:13 7387 in reply to 7323

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Veldig bra. Dette er jo fremskritt Smile

Morten

View as RSS news feed in XML