Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Fått refusert fantasyroman, ønsker å vite hva som er feil (Bedømmes hos forlag igjen, April 2010)

Last post 05-03-2010, 5:22 by Amber. 20 replies.
Page 2 of 2 (21 items)   < Previous 1 2
Sort Posts: Previous Next
  •  07-22-2009, 15:24 2188 in reply to 1816

• KHRZ is not online. Last active: 05-03-2010, 9:21 KHRZ
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Re: Fått refusert fantasyroman, ønsker å vite hva som er feil (Oppdatert 23 juli 09)

Oppdatert 1 post! Kapitel 1-5 gjennskrevet. Takker for all feedback:)
  •  08-11-2009, 4:46 2258 in reply to 1816

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: Fått refusert fantasyroman, ønsker å vite hva som er feil (Oppdatert 23 juli 09)

Hei igjen! Godt å se at du jobber med teksten. Smile

Fortsatt synes jeg fortellerstemmen blir påtrengende. Språket generelt er litt for muntlig og tidvis uryddig og uferdig. Noen ganger har du med for mye utenomsnakk, til at jeg helt henger med.

Alle lydeffektene og fortellerens kommentarer gjør det hele litt tegneserieaktig. For min del fungerer det ikke og jeg tror den ville blitt bedre uten den fremtredende fortellerstemmen. Slik den er nå, klarer jeg ikke helt å ta historien på alvor.

Hvor han bodde hen? Vel, uten at den nøyaktige posisjon spiller så meget stor rolle, la oss bare si at det var et sted på Vestkanten. Beste vestkant? Vestkanten i Bergen, for eksempel, er et handlesenter i noe som i sin tid var en nokså belastet bydel.

Vet at du liker engelske ord blandet inn i teksten. I tale synes jeg det er ok å bruke engelske uttrykk, for å fremheve hvem Arne er og at han lever og ånder for sin spillverden. I teksten ellers synes jeg det virker forstyrrende.

Arne som karakter er interessant, irriterende til tider, men interessant. Jeg skulle likt å lese mer av hans handlinger og samspill med andre, i stedet for å få ham beskrevet og forklart av fortellerstemmen.

Phalon og Cindy: Jeg klarer ikke helt å få et tydelig bilde av dem.

Når det gjelder vitsene, så beskriver de mest karakterene og deres form for humor.

Kapittel 2 og 3 kan slås sammen. Virker unødvendig å dele opp her.

Jeg mener fortsatt at dette kan bli en god historie, men det er litt å jobbe med for å få frem handlingen og karaterene på en god og tydelig måte. Dette var min mening. Uansett: Lykke til med skrivingen. Skriv!

Amber   

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  09-08-2009, 13:37 2305 in reply to 2258

• Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Takk for tilbakemelding, jeg er ikke riktig ferdig med kapitel 1-5 ennå, jeg driver for øyeblikket og leser gjennom min roman igjen, har faktisk ikke lest hele mer enn 1-2 ganger sammenhengende, jeg ser at ulike deler av romanen sliter med ulike problemer, dette ser jeg som et resultat av at jeg har skrevet den over lang tid og endret meg en del. Jeg leste for eksempel nettopp kapitel 14, og for meg virker det perfekt uten noe behov for endring, og jeg tror det holder seg relativt bra derfra helt til slutten. (Grunnen til at jeg sendte boken inn var jo at jeg hadde glemt hvor dårlig starten er:P)

Fortellerstemmen f.eks. vil jeg kutte ned mer, hater faktisk selv når den 4. vegg blir brutt i en fortelling, så aner ikke hvorfor jeg får så lyst til å bryte den selv hele tiden... Jeg ser behovet for å ta historien mer alvorlig (når jeg leser deler som er godt skrevet, blir jeg faktisk hekta som når jeg leser en god spenningsbok, så når fortellerstemmen avbryter moroa, så fjerner jeg den fra nå av)

Noe uventet var det at du klagde på lydeffektene, her trodde jeg altså jeg hadde utført en viktig jobb som ofte glemmes...

Ryddigheten i språket varierer også, noen steder viser jeg et godt ordforråd og noen steder bruker jeg kjedelige, basiske ord... i kapitel 14 syns jeg altså ordene passer perfekt.

Jeg vil se mer på kapitel 1-5 fortsatt, men så har det seg slik at jo mer komplett resten av boka er, jo mer mening føler jeg at jeg kan legge inn i begynnelsen (siden ingenting i historien var planlagt, bestod starten av mange tilfeldige og irrelevante småhendelser, jeg har byttet ut mye, slik at historien nå virker som den faktisk var planlagt)

Dette er altså hvordan jeg ser det, jeg er stort sett enig med dere, og jeg vil fortsette å forbedre til jeg er fornøyd (jeg var egentlig ikke det ennå)

Kapitel 2 og 3 er nå slått sammen;)

Men om noen har noe å klage på som ikke er nevnt gjerne si det.

•  04-30-2010, 12:30 6907 in reply to 1816

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: Fått refusert fantasyroman, ønsker å vite hva som er feil (Bedømmes hos forlag igjen, April 2010)

Lykke til hos Juritzen! Min erfaring med dem er at de er veldig hyggelige, selv da de refuserte meg. Håper det rette går veien for deg. Big Smile

Amber

•  05-03-2010, 3:54 6913 in reply to 6907

• Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Re: Fått refusert fantasyroman, ønsker å vite hva som er feil (Bedømmes hos forlag igjen, April 2010)

Fikk avslag i dag,Sad hyggelige var de nå i hvert fall. Skulle gjerne hatt litt hjelp til å tolke denne mailen her:

"Takk for at du sendte ditt manuskript til oss.

Ditt manuskript har blitt vurdert av redaksjonsrådet, og dessverre må vi meddele at vi ikke har valgt å gå videre. Dette betyr ikke at manuskriptet er uinteressant eller dårlig skrevet. Vår konklusjon er at ditt manus ikke passer for våre utgivelsesplaner.

Jeg vet det er lett å bli motløs av brev som dette, men jeg vil på det sterkeste oppfordre deg til ikke å gi opp ønske om å utgi boken. Det finnes mange forlag og vi konkluderer alle forskjellig.

Jeg håper dette avslaget ikke forhindrer deg i å ta kontakt med oss igjen.

Vi ønsker deg lykke til videre!

Mvh

Anette N. Syrdahl"

Hyggelig sagt men jeg finner det meget tvetydig. Når hun sier at manuset "ikke passer for deres utgivelsesplaner", kan det jo virke som kvaliteten er irrelevant for deres beslutning, at de rett og slett ikke ønsker å ugi en fantasyroman for tiden, men så snakkes det jo også om at andre forlag kan "konkludere forskjellig", dvs. det er ikke utgivelsesplanene deres som er hinderet. Når hun på det sterkeste oppfordrer til å forsøke videre, kan det sees på som at hun har personlig tro på manuset, men det ligner jo også rådene man gir til enhver som ønsker å utgi en bok.

Sender til Aschehoug nå uansett, men ville dere annse dette som en bra eller irrelevant tilbakemelding? Var i alle fall kraftig forbedring fra Cappelen Damms (de hadde bare de to første setningene)

•  05-03-2010, 5:22 6914 in reply to 6913

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Føler med deg. Det er kjipt å få avslag. Men det er godt du ikke gir deg av den grunn.

Avslaget du har fått virker mistenkelig kjent. Jeg fikk et slikt et fra samme forlag, jeg og. Kanskje er det et standardavslag til de det er håp for, men som ikke passer inn hos dem? Jeg antar at forlagene har gjort seg noen tanker rundt hva de ønsker å satse på, og så er det ikke alltid at vi forfatterspirer helt passer inn i den malen. Det er veldig synd at de ikke gir noen råd og vink når det gjelder forbedring av manus, men det krever mye, ikke minst tid av konsulentene.

Tolk avslaget dithen at det var ikke noe for dette forlaget. Vi kan bare håpe at de ville vært ærlige om de synes det var helt håpløst. Og du er langt fra håpløs! Smile 

Lykke til med Aschehoug!  

Amber

Page 2 of 2 (21 items)   < Previous 1 2
View as RSS news feed in XML