Vet jeg er et par år for sent ute med å svare, men slike detaljer velger jeg å overse. Det hender jo at nye brukere ramler innom, som meg selv.
Så, hei!
Jeg har et system som fungerer bra for meg. Det er i hovedsak delt inn i tre:
Persongalleri:
Her noterer jeg alle personer, absolutt alle. Jeg skriver alle detaljer jeg har om dem, alt fra hårfarge, klær, eiendeler, om dette har betydning for historien. Hvis ting endres, som klær, eiendeler, m.m, så noterer jeg dette også og hvor endringen finner sted i boken. Personens bakgrunnshistorie, om den finnes i mitt hode, får også plass her. Jeg skriver også inn bygninger, viktige gjenstander og dyr, med så detaljerte beskrivelser som mulig. Det gjør det lettere å finne tilbake til detaljer og unngå å at en som i starten har lyst hår, får mørkt hår på side 48, eller lignende. Det høres kanskje tidkrevende ut, men det er ikke så ille. Stort sett er det klipp og lim fra manusfilen til persongallerifilen. Det tar lengre tid å lete seg frem til de rette opplysningene. Jeg bruker Word, noen ganger lager jeg en tabell, noen ganger ikke.
Kapitteloversikt:
Her skriver jeg en kort beskrivelse av hva som har skjedd i kapittelet. Skriver også på hvilke side kapittelet starter og slutter. Høres pirkete ut, men det har vis seg å være til god hjelp, når jeg skal lete meg tilbake i et lengre manuskript.
Tidslinje:
Bruker her tabell og skriver inn tenkte datoer for viktige hendelser. Det hjelper i hvert fall meg å holde styr på det meste og de fleste.
Skulle jeg ha skrevet fantasy, ville jeg nok laget en nokså detaljert oversikt over min verden, med selvforklarende overskrifter. Dette ville jeg gjort etter hvert som jeg skrev historien. Jeg ville rett og slett ikke klart å komme på alt på forhånd.
Mener forresten at jeg har lest et sted, at J.K Rowling laget en oversikt over alle elevene ved Hogwarts, med beskrivelse av utseende, personlighet, styrke, svakheter, familie og bakgrunn, og hva annet hun måtte finne på. Slik hadde hun alltid personer for rede hånd, når hun trengte noen.
Amber
as if a person needed idleness in which to grow peculiar.