Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

ideer fra andre

Last post 09-16-2011, 14:01 by AEMitusch. 12 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  09-14-2011, 6:15 7353

ideer fra andre

hvis du leser en bok, eller noe her på siden som du synes er kjempe bra, kan du "låne" ideen da? ikke kopiere, men gjør noe lignene bare andeledes, f.eks. i boken om Nelia, i Nelias natt, på starten synger en av de slemme en "god natt" sang eller noe bare at den hander om død går det ann å gjør noe lignene bare andeledes, andre ord, andre personer, bare få ideen.

jeg syntes... det blir vel feil å si at det var morsomt at hun sang om at Nelia skulle død, men det var på en måte inntresangt eller bra måte å skrive det på hvis dere kjønner hva jeg mener Huh?

•  09-15-2011, 5:04 7368 in reply to 7353

• Amber is not online. Last active: 22 Apr 2012, 8:20 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Re: ideer fra andre

Vær så god! Det er lov.

Hilsen forfatteren av Nelias natt.

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  09-15-2011, 5:10 7371 in reply to 7368

tusen takk :D og jeg elsker bøkene dine de er sikkelig spennende Smile

kommer det en 3? de ender med engang det kjer noe ille Stick out tongueman må vite hva som skjer videre ;)

•  09-15-2011, 5:22 7374 in reply to 7371

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

1. Alt inspirerer oss og former oss og historiene våre. Absolutt alt. Det opplever hver dag, det vi ser på TV, det du overhører foreldrene dine krangle om, det du lukter, det du føler, det du tenker på. Det du leser. Det er klart at når du får en sterk opplevelse med noe du har lest så inspirerer det deg, både bevisst og ubevisst, og vil påvirke skrivingen din. Det er ikke noe galt i å ønske å kunne gi dine egne lesere en sterk opplevelse.

2. Det er aldri negativt når forfatteren av det du blir inspirert av sier: kjør i vei. Wink

Morten 

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  09-15-2011, 5:25 7375 in reply to 7371

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Tusen takk, Ida Marie!

Det kommer en 3. bok også. Nelias sorg skal etter planen være ute i februar 2012. Jeg er faktisk ferdig med å redigere førsteutkastet sent i går kveld, så nå gjenstår bare en tre til fire runder med grundig redigering før det blir bok av det Wink

Gro

•  09-15-2011, 5:33 7379 in reply to 7375

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Gro: Høres ut som om noen her er i henhold til skjema? Er det en litt annen hverdag nå enn i innspurten til førsteboka, eller?

Morten 

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  09-15-2011, 5:34 7380 in reply to 7375

å jeg gleder meg til den kommer ut Big Smile jeg leste bok en da den kom ut og måtte vente et år på toSad men det var vært det, den var kjempe bra Big Smile
  •  09-15-2011, 8:53 7391 in reply to 7379

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Morten: Det er en helt annen hverdag nå: I innspurten til den første hadde jeg et sosialt liv. Det har jeg ikke nå.

Det jeg har nå er en redaktør som setter tidsfrister, og lesere som tror på forlaget når de sier at boken skal ut i februar neste år. (Det er bare fem måneder til! Iiiiiik!) I tillegg er jeg blitt veldig disiplinert, noe jeg aldri har vært før. Og så hjelper det jo å være et steg nærmere drømmen om å kunne gjøre dette på heltid. Det inspirerer til en ekstra innsats. Wink

•  09-15-2011, 9:35 7395 in reply to 7391

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Litt sånn som jeg har hatt det de siste årene med jobben min kanskje.

Har jobbet fullt samtidig som jeg har vært med å bygge et annet firma. Det ble mer og mer å gjøre i dette nye, men ikke nok til å kunne kvitte meg med dagjobben. For halvannet år siden ble alt stort nok til at jeg kunne kvitte meg med dagjobben, og det var veldig deilig å bare kunne fokusere på en ting.

Men det ble jo for så vidt ikke noe mindre jobb... Confused

Og det er bra at du er flinkere til å være disiplinert. Og kanskje litt bedre organisert. Det betyr at du begynner å bli proff! Smile

Morten

.

•  09-15-2011, 10:22 7396 in reply to 7395

Gro: jeg gleder meg til boken kommer ut og du kommer sikkert til å bli ferdi i tide Smile

begge: er det vanskeli å være forfatter?

har du et "liv" eller er det bare skriving?

•  09-15-2011, 11:30 7398 in reply to 7396

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Morten: Jepp! Proff. Det er meg, det! Wink

Ida Marie: Spørs hva du mener med vanskelig.

Det er mye arbeid å skrive. Det er skummelt å sende inn manuskript til forlaget, selv etter at den første boken er blitt antatt. Det er vanskelig å redigere. Enda vanskeligere å få tilbakemeldinger fra konsulentene hvis jobb det er å finne alle feil. Det er hardt å få negativ kritikk. Mye arbeid og dårlig betalt. Og det er ganske ensomt å skrive.

Samtidig er det utrolig givende å skrive. Jeg elsker å skrive bøker. Jeg elsker hele prosessen, til og med å redigere. Jeg har aldri lært så mye som da jeg fikk den første ekstremt grundige konsulentuttalelsen for Nelias gåte. Det er fantastisk å få eposter fra lesere.Jeg har faktisk fått betalt for å gjøre det jeg elsker. Ikke nok til å si adjø til kontorjobben, men det kommer kanskje en dag. Og når jeg tenker meg om, så er det ikke så veldig ensomt: Jeg tilbringer veldig mye tid med en haug med mennesker. De finnes riktignok ikke andre steder enn i mitt hode og på papiret, men de er veldig godt selskap Wink

Så er det dette med å ha et liv. Jeg har jobb ved siden av skrivingen, der ser jeg folk som eksisterer også utenfor hodet mitt. Ellers har det ikke blitt så mye tid til så veldig mye annet det siste halvannet året. Det blir desto viktigere å ta seg tid til å være med familie, venner, gjør ting du liker osv. For meg har det vært veldig givende å være med på seminarer og fester og lignende som forlaget og andre har arrangert. Der har jeg fått treffe folk som er skrudd sammen i hodet på samme måte som det jeg er. Jeg har lært mye, og hatt det veldig gøy.

Hadde jeg kunnet leve av å skrive, ville jeg sluttet i kontorjobben på dagen. Jeg ville nok ikke fått så veldig mye bedre tid. Jeg ville antakelig bare skrevet enda mer. Det er det jeg elsker å gjøre.

Så konklusjonen min må bli: Det er et kjærlighetsarbeid. Og jeg tror ikke vennene mine savner meg så veldig Tongue Tied

•  09-15-2011, 12:15 7400 in reply to 7398

hm... ja Smile det høres ut som det er både fint og trist å være forfatter, for det er kjempe fint å skrive og finne på historier men (sånn som i mitt tilfelle) så blit man ensom for man vil så gjerne at det du skriver om skal være deg, at det er du som er spessiel... spørs jo hva du skriver om da, men slik som i Blekkblod som jeg leser nå så skulle jeg ønske at jeg også kunne lese meg inn i bøker og ha mitt eget eventyr Tongue Tied
  •  09-16-2011, 14:01 7403 in reply to 7400

Det er da langt ifra trist å skrive(eller være forfatter).

Gud laget denne verden(ifølge bibelen), vi lager våre egne verdener, er vi da ikke også guder?

Kanskje ikke, men vi skaper verdener hvor vi bestemmer over liv, død, tid og rom (og alt annet).

PS: Hvis en savner et sosialt liv eller føler seg trist så er det alltid mulig å starte en kaffe-klubb (HINT! xD)

-AEMitusch. 

"Skriv 2000 ord pr dag, det blir OVER 900000 ord pr år." - AEMitusch.
View as RSS news feed in XML