Morten wrote: |
Jeg bruker Word 2003 selv. Ulempen med det er at så snart skrivingen går litt tråere, så blir jeg lett distrahert med slike ting som å sette linjeavstand, velge font eller se hvor mange ord jeg har. Jeg burde kanskje egentlig hatt et helt minimalistisk program, kanskje med en slags ide-bøtte langs den ene siden slik at ideer som dukker opp mens man skriver lett kan skrives ned uten å forstyrre for mye. Jeg har ikke funnet noe sånt enda. Kanskje jeg skal lage et slikt program?
Morten
|
|
Dette støtter jeg deg i. Jeg så for litt siden noe på nettet om et spesialprogram man kunne kjøpe, tilpasset forfattere. Med hundrevis av funksjoner etc. Og umiddelbart virker slikt forlokkende, men jeg tror jeg ville sittet og brukt halve tiden bare ved å utforske funksjoner. Og som du sier, hvis skrivingen går litt tregt (som den ofte gjør med meg) ville jeg med et slikt program bare sittet og surret, og drømt meg bort. Jeg vurderte også å abonnere på Writer's Digest, for det virket som det var masse bra ting der. Og man kan helt sikkert få mange gode tips der. Men jeg tror mest av alt jeg ville sittet og lest alle disse tipsene fra de store forfatterne, og sett på all reklamen for skriveprogrammer, og bøker om skriving (og kanskje bestillt bøker).
Jo, man kan sikkert få god nytte av en del slike bøker, men jeg tror lett det kan bli for mye som tar vekk oppmerksomheten som selve skriveprosessen. Hva hadde Stephen King da han startet? Jo, en skrivemaskin og en bunke blanke ark. Hva hadde store forfattere før ham? Jo, blanke ark og en penn.
Jeg er enig med deg i det du sier om Word. Jeg bruker Word selv, men kunne like gjerne greid meg med et helt simpelt program, lignende Word Pad, eller hva det heter. Og en "kurv" på siden å hive inn i idéer i, som du nevner.
Så jeg tror at man gjør klokt i å være litt enkel i sine valg her. Jeg burde jo egentlig koblet hele PC'en fra nettet, for går det litt tregt er det jo mye enklere å surfe litt, enn å tenke, hehe. Men jeg er i alle fall avhengig av PC til å skrive på. Jeg forstår ikke hvordan folk før greide å skrive så mye for hånd. Jeg får krampe etter å ha skrevet en side med penn eller blyant. Jeg undres stadig på hvordan King greide å fullføre måten han skrev Dreamcatcher på. Hele førsteutkastet på omlag 6-700 sider skrev han med penn, for hånd. Og det etter at han hadde skrevet nesten alt på en wordprosessor/PC siden 80-tallet.