Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Tips til distraherte sjeler

Last post 06-21-2009, 22:52 by Liniana. 6 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  08-04-2008, 5:22 1654

• Mafopafo is not online. Last active: 08-08-2008, 11:05 Mafopafo
    • Top 50 Contributor
      Male
    • Joined on 08-03-2008
    • Siddis i Bergen
    • Wannabe

Tips til distraherte sjeler

Du sitter og skriver. Endelig kjenner du konsentrasjonens mørke senke seg i sjelen.  Ding, der kom jammen meg Jånni Kato på MSN, kanskje best å slå av en prat. Lenge siden jeg sjekket Facebook nå? VG Nett har muligens en ny toppsak, best å titte innom. Har noen svart på foruminnlegget mitt nå? Det er jo seks minutter siden jeg sjekket sist.Oi der linket jammen Jånni Kato til en kattevideo på Youtube...

Kjente saker?

Jeg har testet et minimalistisk skriveprogram de siste timene. Det nydelige med dette er at det går i fullscreen og blokkerer alle de distraherende elementene en datamaskin har i dag. Du kan selv velge hvilke fargekombinasjoner du vil ha på skrift/bakgrunn, slik at du kan finne den som passer best til sinnstemningen din. Det virker så overbevisende at jeg nå har skaffet meg fullversjonen (som koster knappe 100 spenn).

Programmet heter Writeroom, og kan prøves gratis i 30 dager. Mer informasjon finner du her: http://hogbaysoftware.com/products/writeroom

– Success is not final, failure is not fatal: Its the courage to continue that counts.

– Churchill
  •  08-04-2008, 10:08 1657 in reply to 1654

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Tips til distraherte sjeler

Nei, jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din ovenfor...

(lyden av tassende føtter fra fet kæll som løper og kjøper Writeroom...)

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  08-04-2008, 10:27 1658 in reply to 1657

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

WriteRoom er bare for Mac, men en WriteRoom klone som heter DarkRoom er laget for Windows og kan lastes ned gratis her: http://they.misled.us/dark-room
    “I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  08-05-2008, 3:14 1659 in reply to 1658

• Mafopafo is not online. Last active: 08-08-2008, 11:05 Mafopafo
    • Top 50 Contributor
      Male
    • Joined on 08-03-2008
    • Siddis i Bergen
    • Wannabe

Ah, det hadde jeg ikke tenkt på en gang! Er vant med at det meste som finnes til Mac, også finnes i Windows. :) Flott du fant et alternativ!

– Success is not final, failure is not fatal: Its the courage to continue that counts.

– Churchill
  •  06-21-2009, 12:52 2113 in reply to 1659

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

det jeg gjør når jeg setter meg ned for å skrive er å lukke msn, browseren med facebook og google chat. setter på musikken på (bruker headsett, for gutten sover like ved, og jeg skriver alltid når det er kveld) sjenker meg selv en kopp med te og jeg er i gang.

om jeg ikke lukker de tingene er jeg som tapt i distraksjoner jeg og, så det gleder å ikke bli distrahert mens man lukker dem da. har tatt meg noen minutter om ikke mer noen ganger før jeg har klart å dukke inn i historien min.

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
  •  06-21-2009, 20:29 2117 in reply to 2113

• Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

All respekt til deg som klarer å lukke vekk distraksjonene. Et av mine problemer er at jeg jobber hele dagen med PCen, så når jeg setter meg ned så kommer jeg automatisk inn i en slags arbeidsmodus og prøver å løse feil problemer (altså ikke skriveproblemer, men softwareproblemer). Så jeg vurderer å skaffe meg en macbook. Da har jeg ikke tilgang til noen av arbeidsverktøyene mine og jeg kan sette meg et sted hvor jeg ikke pleier å jobbe.
  •  06-21-2009, 22:52 2119 in reply to 2117

• Liniana is not online. Last active: 06-03-2010, 7:45 Liniana
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 06-16-2009
    • Malvik
    • Wannabe

ah jeg kan se den.

jeg jobber ikke med pc så da er det vel litt anderledes programert i hodet mitt. kanskje det å lage en annen bruker på pcn din med en ny bakgrunn og kun ha skrive relaterte snarveier på bakgrunnen eller noe, kan hjelpe deg med å komme inn i skrive modus. det å lage ritualer rundt det å skrive kan hive deg rett i modus.

jeg har laget mine egne cover til bøkene jeg har lyst å skrive, disse har jeg på skrivebordet mitt. jeg ser dem hver dag og kjenner at det setter meg i en ivrig modus. musikken trigger også meg, og jeg har en egen spilleliste for når jeg skriver. jeg har også en kanne med te klar når jeg setter meg ned for å skrive.

dette hjelper meg.

kanskje det kan være til nytte for deg også?

Jeg har bare svarte bananer i kjøleskapet. Og kjekspakken er alltid tom.
View as RSS news feed in XML